Utställnings tråden

Ex1 här också :). Uppe för nominering men det var en annan ragdoll som knep den som var snäppet mer utvecklad än Lumi. Så är det när de är i sån mellanålder. Ingen BIV heller pga för få katter.

Är supernöjd med Lumi som var väldigt lugn och nyfiken hela dagen. Hon visade lite löpbeteende. Men i övrigt var hon super hos domaren och allt runt omkring. :)

Grattis alla som ställt i helgen :D :banana:

Nu är det bara 2 veckor till Västerås, ska bli superspännande att se hur det går för vår halvväxta katt när det börjar bli dags att ta Cert. Han är riktigt maffig till trots, väger 7 kg (!!!) och är inte på något sätt tjock. Herr stor och lilla grå är anmälda dubbla dagar på NERK i juni, verkar som det kan bli kull-klass en av dagarna också. Skulle helt klart vara lite extra spännande :)

Här blir det nog satsande på bebisar istället för utställning framöver. Vill inte vänta för länge med att para Lumi nu när hon börjat löpa, så hennes utställningskarriär får vänta :)

Här blir det nog satsande på bebisar istället för utställning framöver. Vill inte vänta för länge med att para Lumi nu när hon börjat löpa, så hennes utställningskarriär får vänta :)

Spännande! Hoppas det går super med kattungarna då :love:

Egil kommer få uppehåll efter juni, han får växa ihop sig lite och sen ställer vi igen 2016 när kategorierna ändrats. Planerar bara att ställa Fabian några gånger till i sommar, så vi kan försöka kvala och ställa på World Winner :)

Ex1 idag igen. Är inte speciellt nöjd med hur dagens domare betedde sig och de jag pratade med i efterhand höll med om att han gjort fel. Men det är inget jag kan ändra på i vilket fall.
Lillebror har i alla fall skött sig kanonbra. Han låg i mitt knä under stora delar av förmiddagen när jag satt i lotteriet, och brydde sig inte det minsta om att det kom folk och köpte lotter.
Men han är himla glad över att vara hemma igen, det är fullt ös med Kakan här nu :D

Ex1 idag igen. Är inte speciellt nöjd med hur dagens domare betedde sig och de jag pratade med i efterhand höll med om att han gjort fel. Men det är inget jag kan ändra på i vilket fall.
Lillebror har i alla fall skött sig kanonbra. Han låg i mitt knä under stora delar av förmiddagen när jag satt i lotteriet, och brydde sig inte det minsta om att det kom folk och köpte lotter.
Men han är himla glad över att vara hemma igen, det är fullt ös med Kakan här nu :D
Vad gjorde han? :confused:
Grattis till Ex1 i alla fall och dessutom till att din lilla chokladbit skött sig väl. Jag tror jag såg honom i buren i lördags. Om det var han så verkade han väldigt chill och låg och sov.

Vad gjorde han? :confused:
Grattis till Ex1 i alla fall och dessutom till att din lilla chokladbit skött sig väl. Jag tror jag såg honom i buren i lördags. Om det var han så verkade han väldigt chill och låg och sov.
Han nominerade motståndaren till panel innan han ens haft den katten på bordet (och den var bara med på söndagen, så han hade inte sett den dagen innan).
Fick även höra "Det är ingen idé att du ställer ut den här".
Glad att domaren i lördags var betydligt mer positiv.

Då var det nog honom du såg! Han låg som sagt och sov mest hela tiden när han var i buren, det hände väl inget skoj där inne ;)

Han nominerade motståndaren till panel innan han ens haft den katten på bordet (och den var bara med på söndagen, så han hade inte sett den dagen innan).

Då var det nog honom du såg! Han låg som sagt och sov mest hela tiden när han var i buren, det hände väl inget skoj där inne ;)
Fy vad tråkigt. Jag har aldrig sett så mycket mer än panel med den domaren men jag har aldrig fått någon bra känsla för honom. Dessutom borde han ju inte "vetat" att den andra katten skulle dyka upp eftersom han inte ska veta om vilka katter han ska döma innan. Riktigt dåligt det där faktiskt. Det är ju tyvärr den typen av bemötande som kan skrämma bort många från utställningarna.

Fy vad tråkigt. Jag har aldrig sett så mycket mer än panel med den domaren men jag har aldrig fått någon bra känsla för honom. Dessutom borde han ju inte "vetat" att den andra katten skulle dyka upp eftersom han inte ska veta om vilka katter han ska döma innan. Riktigt dåligt det där faktiskt. Det är ju tyvärr den typen av bemötande som kan skrämma bort många från utställningarna.
Ja hade det inte varit för andra folk omkring mig som berättade om alla möjliga konstiga saker dom varit med om under sina år men ändå fått många bra bedömningar och titlar på sina katter så hade jag nog känt att det här var sista gången. Och det i sig är ju helt sjukt, att alla hade konstiga historier (från många olika domare). Jag jämför ju med hästvärlden, och hade en dressyrdomare uttryckt sig sådär eller satt en vinnare utan att först ha sett ritten så hade det ju blivit ett jäkla liv. Men i kattvärlden verkar det vara "nåja, jag får hoppas på en annan domare nästa gång".

Det var tydligen inte bara mig han betett sig konstigt/otrevligt mot denna helgen heller. Då blir det ju enklare att släppa, men det är fortfarande inte okej. Som det ser ut nu blir han inte inbjuden nästa år.

Kommer i alla fall fokusera på den andra domarens ord. Hon var trevlig rakt igenom! :) (han fick samma resultat där och liknande bedömningssedel, men det finns ju olika sätt att säga saker)

Ja hade det inte varit för andra folk omkring mig som berättade om alla möjliga konstiga saker dom varit med om under sina år men ändå fått många bra bedömningar och titlar på sina katter så hade jag nog känt att det här var sista gången. Och det i sig är ju helt sjukt, att alla hade konstiga historier (från många olika domare). Jag jämför ju med hästvärlden, och hade en dressyrdomare uttryckt sig sådär eller satt en vinnare utan att först ha sett ritten så hade det ju blivit ett jäkla liv. Men i kattvärlden verkar det vara "nåja, jag får hoppas på en annan domare nästa gång".

Det var tydligen inte bara mig han betett sig konstigt/otrevligt mot denna helgen heller. Då blir det ju enklare att släppa, men det är fortfarande inte okej. Som det ser ut nu blir han inte inbjuden nästa år.

Kommer i alla fall fokusera på den andra domarens ord. Hon var trevlig rakt igenom! :) (han fick samma resultat där och liknande bedömningssedel, men det finns ju olika sätt att säga saker)
Kan nog vara lika bra att inte bjuda in honom. Tyvärr brukar han väl vara ganska vanligt förekommande ändå på svenska utställningar. Hoppas du slipper honom i alla fall. Och bra att du redan hade en bedömning på lördagen som kunde väga upp söndagens skitdomare.

Många har nog varit med om konstiga bedömningar från domare. Jag har faktiskt aldrig haft någon otrevlig domare hitills. Däremot fick jag kränkande kommentarer om min katt på första utställningen jag var på, från andra utställare. Inte heller så kul att göra, och det gjorde att jag fick en väldigt dålig bild av folk på utställningar. Nu har jag ändå åkt ett par gånger till och bara träffat snälla och hjälpsamma personer. Även de "bästa" har kunnat säga bra saker om min katt, trots att hon är milsvis ifrån deras BIS-katter. Men jag var ju inte supertaggad på att ställa ut efter den första gången :(.

Kan nog vara lika bra att inte bjuda in honom. Tyvärr brukar han väl vara ganska vanligt förekommande ändå på svenska utställningar. Hoppas du slipper honom i alla fall. Och bra att du redan hade en bedömning på lördagen som kunde väga upp söndagens skitdomare.

Många har nog varit med om konstiga bedömningar från domare. Jag har faktiskt aldrig haft någon otrevlig domare hitills. Däremot fick jag kränkande kommentarer om min katt på första utställningen jag var på, från andra utställare. Inte heller så kul att göra, och det gjorde att jag fick en väldigt dålig bild av folk på utställningar. Nu har jag ändå åkt ett par gånger till och bara träffat snälla och hjälpsamma personer. Även de "bästa" har kunnat säga bra saker om min katt, trots att hon är milsvis ifrån deras BIS-katter. Men jag var ju inte supertaggad på att ställa ut efter den första gången :(.
Vad trist!
På den fronten har jag bara bra erfarenheter hittills. Han fick många kommentarer om hur fin ögonfärg han har, från andra i Kat 4. Ett par var väldigt trevliga och hjälpsamma och kom med tips och råd om allt möjligt, även sånt som inte har med utställning att göra. Det var väldigt trevligt! Dom visade dessutom upp ögonfärgen på sina, och påpekade att den ena hade lite sämre (för mycket gult), det kändes himla ärligt när dom visar sina egna katters brister!
Tidigare har jag bara varit med och ställt européer, dom finns det ju rätt få av så det blir ju inte lika många personer med samma ras där. På gott och ont då kanske?

Vi kom för övrigt hem med grejer ändå. När jag delade ut priser pratade jag en hel del med Hillsrepresentanten som stod intill (och också delade ut pris till de som vunnit), så när prisutdelningen var över och hon hade några säckar som inte hämtats sa hon att jag fick ta dom om jag ville :D

Vad i helvete rent ut sagt. :turd: Vid såna tillfällen önskar man ju att det gick att lämna in nån protest av något slag, han har ju inte agerat korrekt som nominerar innan alla katter är grundbedömda. Och att säga att kissen inte hör hemma på utställning och sen ändå ge ett Ex1 är ju jättemärkligt. :confused: Jag har hittills inte behövt ställa för honom, men som jag nojar. Den dagen det sker hoppas jag att det är Sauron och inte Sixten, för Sixten skulle bryta ihop av hanteringen. Tycker att han överlag är väldigt burdus med katterna.

Nu är det bara en månad kvar till Sandviken! Peppen alltså! :D Ska be pojkvännen att visa Sauron på lördagen tror jag, jag är nog lite för nervös över hur han ska bete sig för att göra det själv. Plus att karln har större händer och starkare armar :up:

Vad i helvete rent ut sagt. :turd: Vid såna tillfällen önskar man ju att det gick att lämna in nån protest av något slag, han har ju inte agerat korrekt som nominerar innan alla katter är grundbedömda. Och att säga att kissen inte hör hemma på utställning och sen ändå ge ett Ex1 är ju jättemärkligt. :confused: Jag har hittills inte behövt ställa för honom, men som jag nojar. Den dagen det sker hoppas jag att det är Sauron och inte Sixten, för Sixten skulle bryta ihop av hanteringen. Tycker att han överlag är väldigt burdus med katterna.
Jag tycker tyvärr att det är flera som är väldigt burdusa i sin hantering. Inte konstigt att det är många som blir stressade. Tycker det ser extra hemskt ut med den behandlingen när det är kattungarna som är uppe. Man ser de där små som bara är nyss fyllda 4 månader som inte förstår något av vad som händer :(. Tycker att det borde finnas något bra system för att lägga in klagomål på domare faktiskt. Inte öppet men så att åtminstone klagomålen kommer fram till SVERAK eller liknande.

Lillebror ville bara av bordet vid hans bedömning. Med domaren i lördags var han nyfiken och gick runt och kikade. Då var han ändå betydligt mer avslappnad innan söndagens bedömning

@cili och @Marty: Helt gräsligt att en domare får fortsätta bete sig så. Jag förstår att utställningsmeritering är viktigt om man vill föda upp men om någon hanterade min katt på ett sätt som inte är ok skulle jag ta sagda kisse och gå därifrån samt upplysa arrangören om varför jag gjort så.

SVERAK borde verkligen utforma ett system för rapportering av ej godkänt uppträdande (både för domare och utställare) plus en ordentlig code of conduct så det inte finns några tveksamheter. Jag kommer ju från arabhästvärlden och även om det finns mycket skit i den så är det enkelt att hitta regelverket och hur man ska göra om någon bryter mot det. Kanske inte ger resultat jämt men då har man iaf markerat.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 178
Katthälsa Veterinär inkopplad så det behöver ni inte tipsa om. Katt som har haft magproblem till och från hela livet. Mycket överviktig, en följd...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 426
Senast: kolblakkur
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 421
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 422

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka