Utställnings tråden

Sv: Utställnings tråden

Idag öppnar anmälan till våran utställning i falköping (BIK).
Vilka har tänkt att komma till oss? :D
Jag ska anmäla 2 katter idag.

Jag funderade på att anmäla mig men vägen dit känns som en total omväg. Synd att det inte finns en bro från Ödeshög över Vättern, nu måste man ju ner till Jönköping först. :banghead:

20 mil från Lkpg är det till Falköping. Inte värre än till Stockholm ;).

Jag var på BIK:s utställning förra året. Fick frågan av en vän att åka i år med, men det blir nog inte så. Det var dock en jättetrevlig utställning förra året så dit kommer jag gärna tillbaka :).

Personligen gillar jag våran utställning mycket. Mest för att vi (tyvärr för klubben, hurra för en annan som har nfo) ofta har få anmälda katter. Där har man faktiskt en chans att bli NOM osv vilket är som en lottovinst på NERK med typ 200 skogisar. Den är klar rätt tidigt och är lugn och behaglig.
Nackdelen kan väl vara att vi inte har dom roligaste domarna (mkt byte av människor på den posten så framförhållning i bokningar har varit dålig). Men samtidigt kan det ju vara kul att få någon ny domare och inte samma som på alla andra utställningar :)

Jag bodde i Falköping 3 år. Då bodde familjen i Mjölby och då hade jag 17 mil. Nu bor jag i Linköping men jobbar i habo. Har ca 15 mil enkel resa, och det är typ 4-5 mil från Falköping. Man åker dit på typ 2,5. Jag ska nog inte dit i år tyvärr.

Shark: Jag tyckte just att den utställningen var så mysig för att det inte var så många katter. Dessutom skönt när det är klart ganska skapligt. Då slipper man komma hem mitt i natten även fast man har en bit att åka. Det enda dåliga är väl parkeringsmöjligheten. Förra året så var det sagt att man skulle parkera på gymnasiets parkering. Första dagen var vi duktiga och gjorde det, men vi märkte att vi var typ de enda som gjorde det. Alla andra knökade ju ihop sig vid ishallen även fast man inte fick :P

Har aldrig ställt utomlands men har för mig att de brukar vara fri burplacering men det var det ju på NERKs med så..

Saknar att åka och även anmäla till utställningar just nu men förhoppningsvis blir det Norge längre fram i höst/vinter.

Malla tog sitt första CAGCIB och blev NOM!! Så himla roligt :love: Det är rasspecial, så vi får egen panel och Malla kommer möta en katt från samma uppfödning och som har samma mamma som Malla och samma pappa som Bonnie :p
Bonnie fick sitt andra CAC men lämnade tydligen det gulliga humöret hemma :/ Så henne tog jag i samråd med domaren aldrig upp till NOM. Hon beter sig som en tjurig tonåring just nu.

Såg att Speedcat varnar för att behöva ställa in om de inte får fler anmälda till utställningen i maj...
Funderar faktiskt på att åka dit! Någon annan?

Någon som varit i Gislaved i helgen? :D

Jag var där med lillråttan idag, han uppförde sig exemplariskt och blev nominerad!! :banana:

Väl uppe i panelen åkte han ut mot en riktigt snygg Russian Blue, även här var han snäll och charmig och jag satt mest som ett stort :love:

858da30d-2785-4d42-9480-e7c482b0b96e_zpseb65552f.jpg

Grattis @Lyrisk!

Vi var i Östersund i helgen.
Lördag
Sixten: 2/2, domaren tyckte han var för lik en skogis... Fick kommentaren "rak profil", en kan ju fundera vad han tittade på då för det kan inte ha varit Sixten. :p Men men, inget att haka upp sig på, vi fick oss ett gott skratt i alla fall. I övrigt en jättefin bedömning, "i mycket fin form" och "superfint temperament!" väger upp den rakaste profilen i världen. :love:
Sauron: Ex 1, ensam pojk i gruppen och klassen så inget snack där. I BIV:en mötte han sina systrar, BIV till ns-systern. Domaren tyckte att Saurons öron var lite lågt placerade, annars bara fina ord. Många "promising". Systern var även välkommen tillbaka för nominering, men där tog det stopp. Kullen blev BIS.

Söndag
Sixten: 1/2, NOM och BIS! Höll nästan på att börja grina, mitt lilla hjärta. Hade samma motstånd i grunden som på lördagen, så det var lite extra fint att bli etta på söndagen. I panelen var vi dock ensamma, det var en ensam hona uppe i grunden men hon kom inte upp till panelen. Vet inte om ägaren eller domaren avstod nom. Lite trist såklart, men jag är glad över bucklan i allafall. :D Dock fanns det inga rosetter till huskatterna, lite tråkigt. Fick övertyga assistenten om att även husisar får nom-pris, så en rosett har han med sig i alla fall.
Sauron: Ex 1, NOM. Dessutom 2/6 i BIV:en! Han slog två vuxna honor, en hane och ns-systern, den lilla rackaren. :D Domaren sa att han hade kunnat vinna om han hade varit bättre preparerad... Men what to do när katten badar i vattenskålen under natten. :p Vi fick order om att fixa pälsen och komma tillbaka om en timme, var den bra så väntade ett nom, annars skulle domaren inte ta ut någon. Tack vare uppfödaren och två av hennes vänner kom vi tillbaka med en hyfsat tillplattad katt och visst blev det ett nom. I panelen var det hård konkurrens, de fem rösterna fördelades på två andra katter, men som han skötte sig! Satt som ett litet ljus och bara tittade. :love: Fin bedömning också, även idag massor av "promising", och jag var med lite med vippan också så han höll öronen där han skulle/där dom faktiskt sitter.

Båda katterna har varit guld värda hela helgen, lugna och trygga. Sov hela vägen upp, delade säng(förvisso i varsin ände) på hotellet, slappade i burarna, och sov hela vägen hem. Mina fina pojkar. :love:

Nämen oj! Stort grattis till dig också! :banana: @Linta

Vad är det för ras du har? Eller är det huskatter?

Att bli BIS är ju så häftigt! Jag hoppas såklart att lillen ska bli det också, och håller tummarna i smyg att det är så få anmälda att han vinner lite enklare :angel:

Nästa utställning blir i Gbg, om dagsformen är bra, tyvärr har han fått massa envisa hudknottror som kommer och går, men när vi var hos veterinären idag så fick vi tipset att använda klorhexidinschampoo, så jag hoppas det går över...
Jag har ju både sett och förstått att långhåriga katter har ett jäkla sjå med pälsen och dess dagsform, så det lär ju bli "avdrag" om vi kommer och han ser ut som en finnig tonåring! :p

@Lyrisk Tackåtack! :D Jag ställer Sixten HCL n 24, två år gammal, och "Sauron" MCO ns, 20 veckor. Visst är det! Även om det "bara" är ett huskatts-bis och utan konkurrens i panelen. Ska villigt erkänna att jag nästan skuttade till av glädje när jag insåg att honan inte kom upp. :angel:

Hoppas det ger sig med knottrorna! Badar man såna katter inför utställning förresten? :p Största problemet med långhår upplever jag, för Sixtens del, är att det är så himla lätt att skölja lite för lite, och så sitter man där med en flottbomb sen. För Saurons del verkar det bli lockar. Han plaskar ju i vattenskålen så det spelar ingen roll hur platt han är dagen innan, han är krullig ändå. :p Sixten blir märkligt nog inte lockig alls.

@Lyrisk Tackåtack! :D Jag ställer Sixten HCL n 24, två år gammal, och "Sauron" MCO ns, 20 veckor. Visst är det! Även om det "bara" är ett huskatts-bis och utan konkurrens i panelen. Ska villigt erkänna att jag nästan skuttade till av glädje när jag insåg att honan inte kom upp. :angel:

Hoppas det ger sig med knottrorna! Badar man såna katter inför utställning förresten? :p Största problemet med långhår upplever jag, för Sixtens del, är att det är så himla lätt att skölja lite för lite, och så sitter man där med en flottbomb sen. För Saurons del verkar det bli lockar. Han plaskar ju i vattenskålen så det spelar ingen roll hur platt han är dagen innan, han är krullig ändå. :p Sixten blir märkligt nog inte lockig alls.

Hahaha, då är det inte bara jag då! ;):p

Ja, jag badar honom en eller två dagar innan utställning, med massa babyolja så han blir mjuuuuk :love:
Han badas regelbundet annars också, 1-2 gånger i månaden, supersmidigt eftersom han torkar på en knapp minut!

Har en vän med MCO, och he-rre-gud vad hon har schampon, pulver, magiska kammar etc. etc. Kan förstå att det är lätt att skölja för lite, hennes katter gillar inte att bada, och det tar så himla lång tid att torka dom!

Har du någon mer utställning inplanerad framöver? :)

@Lyrisk
Absolut inte :D jag sätter/ställer upp rubbet i köket, kallar väggen för katternas wall of fame(och min wall of shame :angel:)

Jaha, där ser man :p Vad avundsjuk jag blir, Sixten är i värsta fall fuktig på morgonen om jag badar för sent/torkar för dåligt.

Haha ja det finns en produkt för varje tänkbar grej om man vill.:p Jag håller mig till två schampon och ett balsam, en mirakelkam och en furminator. Sixten har så sjukt mycket ull så den lär hållas efter året om för att inte tova, furminatorn är ovärderlig. Skölja är ju liksom sista rycket, katten är less, jag är less, varmvattnet nästan slut... Men det går bättre och bättre. :p

Vi ska närmast till Uppsala i juni, sen beror det lite på hur jag kan få ledigt från jobbet, i bästa fall blir det en intensiv höst, i värsta fall inget alls. Sj då, ställer du bara i södra delarna av landet?

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 166
Katthälsa Veterinär inkopplad så det behöver ni inte tipsa om. Katt som har haft magproblem till och från hela livet. Mycket överviktig, en följd...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 425
Senast: kolblakkur
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 421
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 420

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka