Tips... tja. När det gäller det rena praktiska med utställningen är det bra om ni/du har läst på hur det går till. Så att ni känner er lite mer säkra i det ni gör.
Hur man visar upp sin hund skiljer väldigt mycket från ras till ras. Ta reda på hur er ras visas upp. Är det en liten hund behöver man ofta träna ganska mycket på att ha den på ett bord. En större hund behöver vänja sig att var oberörd över att en främmande människa kommer fram och böjer sig över den för att gräva runt i munnen :-)
Sedan burkar det vara bar att titta lite (rätt mycket) kritiskt på sin hund. Vad är mindre bra, vad är är bättre.
Är man medveten om sin hunds brister och fördelar kan man anpassa sitt sätt att visa upp hunden så den visar sig på bästa sätt.
Tex är hunden något trång i rörelserna fram så syns detta inte lika tydligt om man visar den i ett lägre tempo. Det gäller då att ha koll på domaren och rätta sitt tempo till hur han/hon ser hunden. Detta skall helst inte göras för uppenbart då man instället kanske påtalar bristen.
På pälsraser har man ju möjligheten att fixa till deras exteriör, hur detta görs bäst har jag inte en aning om eftersom jag inte har pälsras :-).
Vissa raser visas i sträck koppel andra löst. Ofta behöver man träns lite på svängar och så att att det fungerar så smidigt som möjligt.
Ställa upp hunden... mycket att träna på. Detta görs olika på olika raser. I vår ras visas hundarna (oftast) på löst koppel och ställs upp på kommando. Här kan man ofta göra mycket på hur hunden upplevs.
Jag som har en något lågställd hund måste vara noga med att inte hamna för nära domaren, då försvinner ännu mer av benen (liten ras).
Bör gärna ställa henne så att hon inte står med sidan helt platt mot dommaren utan lite snett framifrån.
Då upplevs hon lite kortare och vi har möjlighet att visa upp vår fina front. För att hon riktigt skall komma till sin rätt blir det även bättre om hon tittar framåt och inte uppåt på mig (hmmm detta är inte lätt)
Just detta är vår stora stötesten eftersom vi inte alls tar i våra hundar utan jag behöver manövrera henne med kommando och kroppsspråk.
I allt detta tränande gäller det ändå att bibehålla hundens glädje. Det går inte alls att vara "stor ledare" (dumt uttryck kanske), en framgångsrikutsällningshund behöver utståla självkänsa och stolthet. Den skall verkligen (ut)trycka att den är störst bäst och vackrast.
Detta är en jättesvår balansgång tycker jag att bibehålla en hund som inte håller en låg profil som samtidigt är lättarbetat och uppmärksam på mig. För egen del innebär det att jag har en hund som studtsar runt som en studsboll till och från i ringen :-)
Fast hitentills har hon inte fått någon negativ kritig pga av det. Det kan dock vara lite irriterande att hon börjar studsa när domaren står och väljer mellan henne och någon annan, de vill ju då ofta se sidan på hunden och inte en svart sak som far upp och ner...
Så lär hunden att det är kul att vara på utställning, det är mitt bästa tips till framgång.
/pewa - vars hund blev BIM sist