Utställning, premiering osv..

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare moonstone_lover
  • Startdatum Startdatum
M

moonstone_lover

Jag är så förvirrad, kan ngn förklara vad premiering, utställning å sånt är? asså ja vet ju hur det går till och så men varför man gör det och vad de är för skillnad på premiering och utställning?

Sv: Utställning, premiering osv..

Utställning är en skönhetstävling, där dagsformen på hästen bedöms och detta i konkurrens med andra.
Premiering är en bedömning av hästens avelsvärde, där dagsformen ska spela mindre roll - domaren ska kunna se igenom dagsformen och hitta hästens bra och mindre bra sidor ändå (även om det är en sanning med modifikation, eftersom en häst i toppskick givetvis är lättare att bedöma rättvist än en i betydligt sämre skick)

Själva bedömningen går till på liknande sätt, men syftet bakom bedömningen skiljer sig.

Premiering åker man på för att få stoet stambokfört och/eller bedömt. Utställning åker man på för att meritera sin häst - inom de raser då detta är en merit - och främst för sitt eget höga nöjes skull. :love:

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 533
Senast: ildiko
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ville göra en egen dagboks tråd om dethär för att det är mera djupa tankar och så och jag vill inte blanda hop det med liksom...
Svar
15
· Visningar
1 836
Senast: SiZo
·
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
2 366
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 439

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka