Utsläpp och intag

Tompa

Trådstartare
Hej

Är just på gång att införskaffa en hästgård med ett 20-tal inackorderade hästar. Har många funderingar kring både det ena och det andra men jag får väl ta dem efter hand...

Jag har en fråga kring utsläppet på morgonen och intaget på kvällen.
Om man vänjer hästarna på morgonen med att utfodringen sker ute i hagen dvs att höet läggs där ute - kan man då bara öppna boxarna så kommer hästarna lugnt och fint att gå ut för att äta? Eller kommer de att bete sig som vildar och börja tjurrusa (om hästar nu kan hästar TJUR-rusa) angelägna om att få äte?:d

Samma fråga på kvällen - utfodringen sker i stallet. Kommer de då att kuta in i full fart, vissa hamnar i rätt box, andra i fel. Någon skadar sig då 20 hästar ska in samtidigt??

Vad tror ni om detta? Vill gärna ta del av er kunskap om vad som är både vettigt tidsmässigt men aldrig med risken att något går galet och någon häst skadas eller så.

/Tompa
 
Sv: Utsläpp och intag

Jag hade aldrig stallat upp min häst med det här upplägget. Eftersom det är en stor skaderisk, och dessutom skiftande hästar (nya djur kommer till och flyttar i inackordertingsstall) tycker jag det känns som en stor risk att ta för att spara det jobb det innebär att släppa ut och ta in hästarna.
 
Sv: Utsläpp och intag

Med största sannolikhet kommer de att rusa både in och ut. Jag kan tänka mig kaoset som blir om tjugo hästar släpps in och ut samtidigt, då behöver man nog vara tjugo personer som ser till att varje häst hamnar i rätt box. I mindre stall har jag sett det fungera men även där har man ibland fått mota bort hungriga ponnyer ur spinkiga fullblodets box (där finns det ju mer mat). Jag kan tänka mig att det fungerar bättre om hästarna släpps in och ut i mindre grupper, då är det enklare att som ensam person se till att de hamnar rätt. Utsläpp är ju dessutom definitivt enklare än insläpp. Jag hade funderat ut någon annan lösning.
 
Sv: Utsläpp och intag

Jag har sett hur tokigt det kan bli vid liknande system. En hyresvärd gjorde så med sina hästar, 2 st, som regel. Min häst stod i egen hage p.g.a. att han var lite elak, så han leddes ut och in mest av mig. Plötsligt en kväll var hästarna uppe i varv, troligen en björn som gått i skogen ovanför gården (var rätt vanligt). Hyresvärdens hästar for in när grinden öppnade sig, höll på att meja ner hyresvärden som klarade sig med blotta förskräckelsen. Väl inne i stallgången blev det ju halt och där gick ena hästen omkull och slog sig rejält med hälta som följd.

Tänk dig då 20 hästar...:crazy: Nej, jag rekommenderar att in- och utsläpp sköts genom att man leder dom. Det tar mindre tid än man tror...
 
Sv: Utsläpp och intag

Vi hade sådant in- och utsläpp när vi hade egen gård med egna hästar. Jag har aldrig hört det användas vid inackorderingar.
För oss fungerade det oerhört väl och vi hade aldrig några skador eller hästar som rusade på något sätt eftersom vi aldrig lade in mat i boxarna på kvällen förrän alla stod i sina boxar. Möjligen kan man lägga in hö innan insläpp, men inte kraftfodret. Det händer att hästar inte riktigt vet vart de bor och man vill ju inte att de ska äta upp varandras mat. :D
Åt andra hållet, att lägga ut hö i hagen innan de kommer ut tycker jag är helt ok. Märker man att någon häst är lite extra tokig och vill rusa och dumma sig - ta ut den sist genom att leda just den. De snälla kan få gå själva. Hästar är duktiga på rutiner och så fort de lärt sig att det finns mat och att den räcker, så har de inte lika bråttom. Min egen skulle nog stanna på vägen och kika lite innan hon knallade på. Hon har sällan bråttom och då är hon ändå en unghäst. :laugh:
 
Sv: Utsläpp och intag

När man har ansvar för kunders hästar så får man nog tänka på säkerhet o att man tar betalt för tiden.

Jag har stått i stall där detta förekommit o flera hästar gick omkull o drängen blev sparkad i huvudet av en 800kg´s häst
 
Sv: Utsläpp och intag

och inte att förglömma:
vissa hästar lär sig otroligt snabbt och blir sen helt omöjliga att leda in/ut.

Där jag jobbade som ung släppte vi in/ut ridskoleponnyerna på detta vis, de var ca 7 st. ut funkade bra, även om bponnyerna rymde konstant, in fick man sortera sagda bponnyer för dom "råkade" alltid gå fel. de större ponnyerna var det inga problem med utom att de såklart blev väldigt förvirrade när det redan stog en häst i deras spilta. hästarna leddes från sina respektive hagar.

det slår mig att även ponnyridskolan jag jobbade på gjorde samma sak, men där hade dom fri tillgång i hagen och hade således inte så bråttom in. vi fodrade kraften först när alla ponnyer var på rätt plats(ca 15-20 st).

på ena skolan släppte vi in/ut kallbloden och ponnyerna så, men de var också fodrade innan. vid insläppet hade vi en uppsamlingsplats utanför stallet-de fick inte springa in i stallet själva och att gå ut dit och hämta hungriga gigantiska kallblod var väldigt otäckt, de hade sprungit en bra bit och var alltid ganska uppjagade.

hade det gällt några få hästar och det fanns en bra uppsamlingsplats utanför stallet, kanske, men att låta dem springa in i stallet själva... njae... uppsamlingsplats utanför stallet kan också vara problematiskt för ranglåga hästar om de hamnar i fel ordning..

Lavinia
 
Sv: Utsläpp och intag

Vi hade så på ridskolan som jag red på förut. Och där fungerar det ju. Men jag skulle ALDRIG stalla upp min häst i ett privatstall som skötte in-/utsläpp på det viset. :crazy:
 
Sv: Utsläpp och intag

Ut har jag varit med om , men inte alla samtidigt. Dom fick kraft då så den som fick minst fick gå ut först till hagen. Funkade jättebra för då hann min äta lite hö innan storhästarna kom och jagade bort honom.
In var en HELT annan historia , då fick man ta en och en och leda in, sen släppte jag in min sist som snällt gick till sin box.

Jag har sett en islandshästgård där alla gick in själva och gick till sin box snällt och fint. Inget tjafs alls. :)
 
Sv: Utsläpp och intag

Där jag har mina hästar (2st) gör vi så. det är bara 5 hästar i stallet och de har för det mesta fri tillgång med grovfoder ute. Vi lägger enbart in höt i boxarna så när alla hästarna är i sina boxar så får de kraftfodret. De går fel ibland men det funkar eftersom de inte har jätte brottom in och få mat då de äter hela dagarna ute i hagen.
Men jag tror att det är svårt att fungera att släppa in så många hästar samtidigt, då hade jag föredragit att släppa in några i taget el. leda in alla hästarna till sina respertive boxar.
 
Sv: Utsläpp och intag

Mina hästar står i ett stall där hästarna släpps ut och tas in lösa. Som mest har vi 17 hästar. Hos oss fungerar det jättebra, men nu går inte alla hästarna ihop.

Hos oss får hästarna sitt hö inne morgon och kväll. Ut och insläpp sker alltid i en viss ordning och ledarhästen leds in. De hästar som har bråttom ut på morgonen leds ut och släpps utanför stallet, även de hästar som stallägaren tycker är lite skygga blir ledda en bit ex unghästar.

Att det fungerar så bra i det stallet jag har mina hästar beror till stor del på stallägaren och att han har de rutiner han har.
 
Sv: Utsläpp och intag

Inga problem när rutinerna är väl befästa; när varje häst vet var den hör hemma, hur det ska vara och vad som förväntas av den - och man släpper ut dem i rätt ordning och gör likadant varje dag. Jag serverar frukost i hagen och öppnar boxdörrarna på morgonen, så går de ut. Serverar kvällsmat i boxarna på kvällen och öppnar hagen så springer de in. När jag kommer bort till stallet står de i sina boxar.

Detta då i ett privat stall. Problemet med inackorderingar är när det tillkommer nya hästar som ska lära sig rutinen eller när de byter boxar. Samt förstås ägarnas önskemål.
 
Sv: Utsläpp och intag

Fast kommer alla 20 gå i samma hage?

Vi hade det upplägget i mitt förra stall med drygt 20 hästar fördelade på två hagar, varje hage stod hästar i två olika stall.
Och nej, skaderisken är inte större om man släpper. Visst slår nån häst omkull ibland men det har berott på ivrig häst på ishal asfalt, vilket skulle kunna hända även om man ledde.
Det är ju inte så att man trycker på en knapp så alla boxar öppnas samtidigt utan man öppnar dem ju efterhand så de har lite avstånd. De tokiga hästarna släpper man antingen först eller efter en stoppkloss.

Vid insläpp går de flesta hästar in i sina boxar utan problem. En och annan bråkstake finns alltid men det brukar funka smidigt ändå, man öppnar ju bara de boxar som hästarna i den hagen ska in i.
Om man nu ska ha 20 hästar i samma hage däremot måste man nog tänka ut en bra lösning. Det lär bli endel kaos och lär inte bli så lyckat om alla ska in i stallet samtidigt..

Tidsmässigt är det en enorm skillnad att släppa vs leda och för oss människor är det ju betydligt mer säkert eftersom man aldrig behöver ha närkontakt med hästarna.
Endel hästar kan ju liksom ha en förmåga att vara både halvgalna och ouppfostrade. :cool:
 
Senast ändrad:
Sv: Utsläpp och intag

Ett alternativ är ju att man släpper dom i omgångar. Öppnar hagen och låter 5 gå först. Sedan 5 till etc, tills alla är inne. Jag skulle själv aldrig ha 20 hästar i samma hage och låta de rusa som idioter, alla på en gång. Absolut inte. Man får känna av varje häst lite.
Som sagt, i vårt stall med 15 hästar så hade vi inte en enda incident och jag vill gärna tro att det berodde på att vi såg hästarna som individer och man kan inte behandla alla exakt likadant. Vi släppte inte heller alla 15 på samma gång.
Till TS;
Även om man bara kan släppa 10 av de där 20 så har man sparat en god stund. Och det är värt mycket.
 
Sv: Utsläpp och intag

Jag hade inte vågat just för att man tar ansvar för andras hästar. Det kan bli dyrt om de gör sig illa, för det har du förhoppningsvis en försäkring som täcker?. Däremot har jag gjort liknande med mina egna men mer i form av att sätta grimma på ledarhästen alternativt den som låg precis efter ledarhästen just för att ledarhästen var rädd att bli lämnad ensam. Då "ledde" vi dem från hagen ett 100-tal meter bort (långt från trafikerade vägar) och det funkade bra de flesta gångerna.

Vet dock en som hade inackorderat sin ardenner med sådan lösning. Han gick snällt in, först i ena boxen och åt upp allt kraftfoder, sen i nästa box och åt upp allt kraftfoder, sen i den efter det och åt upp allt kraftfoder och så fortsatte det tills någon stoppade honom :D Så ibland blir det lite tokigt minsann, haha.
 
Sv: Utsläpp och intag

Vi kör i princip detta system i ett stall med fyra boxar. Öppnar dörren ut med hagen, stänger i andra änden. Hö ligger i hagen redan (en bit från utgången!) och hästarna boxar öppnas och de går ut själv. Men de öppnas en och en i taget, när första hästen är utanför dörren öppnas nästa osv. Vid insläpp släpps de även in en och en, de har då ingen mat i boxen heller. Eftersom vi bara har fyra hästar vet man ju vem som är högst i rang och den som går in först. Den hästens box öppnas, man lyfter grinden och han går in. Man följer efter och stänger boxdörren osv. Men att öppna för alla samtidigt, nej nej nej. Vet att det tillämpas på en av ridskolorna här men det skulle jag aldrig våga, inte ens i vårat lilla stall.
 
Sv: Utsläpp och intag

Jag har sett det fungera när det varit ett fåtal hästar 3-4 stycken. Men har man en häst som fattar hur den kan dra fördelar av systemet, d v s ta sig in i någon annan hästs box och äta upp dennes kraftfoder innan den går in i sin egen box funkar det dåligt. Min häst är hästen som är hög i rang och går in i de andra hästarnas box innan hon går in i sin egen, och de går inte in i hennes box utan står förtvivlade utanför sin egen.

Min erfarenhet när det inte fungerar är att det tar längre tid att få in alla hästar i rätt box än vad det faktiskt tar att leda dem en och en. Gäller det 20 hästar skulle jag aldrig ens tänka tanken att släppa alla på en gång, gäller det färre hästar funkar det bra om en står i hagen och en i stallet. Men den som står i stallet bör känna hästarna så att man vet hur man bemöter en som är fräck som min.
 
Sv: Utsläpp och intag

Aldrig hade jag ställt mig i ett stall med såna rutiner.

För mig är det för stor risk för skador..och onödiga ansvarsfrågor.
Dessutom ska någon häst tappas eller rymma får det gärna vara en och en än att 20 drar iväg..

Nej, för min del ska de ledas en och en till/från hage oavsett om de samdelar hagar eller går ensamma.
Man ser ganska mycket också när man leder enskilt, tex om någon häst ser ofräsh ut syns det direkt och det har jag väldigt svårt att se om man ska släppa en bunt hästar.

För övrigt tappar man en viktig bit i hanteringen, en häst ska kunna ledas bekymmerfritt och hästar som blivit släppta på sånt vis upplever jag tar lång tid att vara drägliga att hantera sedan eftersom att de är vana att kunna rusa in och ut från/till hagen.
 
Senast ändrad:
Sv: Utsläpp och intag

Vi släpper ut de hästar som går tillsammans lösa, öppnar en box i taget i en viss ordning (den som ger lugnast utgång), är det någon häst som har väldigt bråttom släpps den utanför stallet.

Vid insläpp så har vi en uppsamlingsplats på gårdsplanen mellan hagen och stallet, dit släpper vi hästarna vid insläpp och så hämtar man dem i stalldörren. Är det en grupp som lätt stissar upp varandra eller om de är många så kan man släppa ut ca hälften ur hagen och ta dem vid stallet så blir det lugnare. Det är dock inte alltid det funkar så bra om det är fint väder - då står de kvar i hagen vid sin ensilagebal :grin: :D

Det är som flera sagt för stor skaderisk om man släpper in alla lösa i stallgången samtidigt.

Alla våra hästar är snälla att leda trots att de släpps lösa, och de stannar snällt kvar i boxen om man ber dem när det inte är utsläppsdags. Men det kanske beror på att de leds till och från/mellan hagarna på sommaren? Eller att vi hanterar alla med jämna mellanrum ändå och det inte tolereras dåligt beteende.
 
Sv: Utsläpp och intag

Herregud

Här ställer man en fråga på morgonkvisten och framåt kväll har man fått jättemånga synpunkter. Och allihop är ju hur bra som helst...

Eftersom det inte är mina hästar så blir det ju nu inte 20 åt gången - det har jag förstått från er.
Får väl ta ett snack med hästägarna och se om de tycker det är ok att göra det mer likt "en-åt-gången". Annars är det bara till å knata. man behöver ju lite motion själv också;)

Mycket tack allihop!

//Tompa
 

Liknande trådar

Anläggning Är i full gång med att kika runt efter stallplats inför kommande häst. Eftersom det blir min första häst vill jag stå i ett större stall...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
8 059
Senast: fio
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 320
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
5 222
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 325

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Födda -21
  • Hästfolkets lilla ordbok

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp