Ja, att ha häst på box under natten har jag faktiskt inget emot, om hästen trivs med det och får sina behov tillgodosedda i hagen sen. Det finns en hel del raser och individer i Sverige som inte riktigt klarar klimatet på heltid utomhus - och så finns det områden där det blir så blött att det är extremt svårt att hålla marken fräsch om dom går ute dygnet runt.Jag gissar att en orsak till hästarna med dåligt hästspråk är just okunniga hobbyuppfödare som tar ett föl och sedan typ låter fölet gå bara med mamma eller som står inackorderad någonstans där man inte borde ha unghästar.. Ibland importer som typ aldrig gått i hage innan.
Min förra häst var en sån import som rätt uppenbart inte hade gått i hage innan. Det tog en del tid innan han hanterade haglivet bra men han mådde alltid bäst med begränsad utevistelse.
Min nuvarande har fått alla förutsättningar man vill (stora kuperade hagar, uppväxt i flock med flera jämnåriga osv) men hon är väldigt tydlig med att hon tex vill sova på box och att hon mår bäst när hon får sina måltider på box jämfört med när hon fick merparten av måltiderna ute. Hon är dock väldigt duktig på hästspråk vilket underlättar mycket
Men hästar på box och ensamgrusruta (alltså en hage mindre än en ridbana som är platt och helt fri från "innehåll") lever ett otroligt sorgligt liv, jämfört med vad de faktiskt har för behov som art.
Det är som att stoppa en husky i liten bur hela natten, liten tom hundgård ensam hela dagen, 1 timmas promenad.