Precis som flera har skrivit så får man anpassa sig lite till hästen.
Jag står i ett stall med service och de går ut kl 07 och tas in kl 15-15,30. Tidigare på vintern när det är mörkt pga säkerhet för personalen. Vi har gjort så att vi gått ihop några stycken för att ha hästarna ute längre så tar vi in själva när vi kommer på kvällen, blir runt 18-18,30 men vid dåligt väder tar personalen in dem vanlig tid. Hästarna får lunch och EM i hagen, om de ska vara kvar ute, inne vid dåligt väder.
Våra hagar är grushagar, min är ca 16X40m, och de går en och en. Min nuvarande verkar inte bry sig om hon är ute mycket eller lite men min förra märkte jag stor skillnad på när hon var ute längre.
I år vet jag inte hur jag kommer göra nu när det blir mörkare, jag vet liksom inte hur mycket behållning min häst kommer ha av att stå ute i 3 tim till i beckmörker. De står ju mest och hänger ändå. De rör sig som mest på dagarna.
Oavsett så måste man ju se till individen. Jag skulle ju helst ha roligare hage med någon kompis men nu bor jag i Stockholm och då är alternativen få om man inte ska få åka långt eller ha mindre bekvämligheter än vad jag har idag.
Det fungerar liksom inte för mig att ha 40 min till stallet enkel väg eller inte ha ridhus.
Jag har jobbat utomlands i England, Schweiz och i Tyskland och det var lite olika med hagar där också. I england hade vi hagar, i Schweiz inga och i Tyskland hade vi några som hästarna fick alternera i. Hade med min häst i Tyskland och han var ju van att vara ute långa dagar och där hade han typ 1 tim i hagen. Han verkade inte bry sig alls och var superfin att rida och helt lugn i stallet.
Individens behov får alltså gå först men samtidigt har jag ju häst för min skull och jag kan liksom inte erbjuda vildhästliv men jag får göra så gott jag kan så min häst är glad och välmående.