Utsläpp och intag

Sv: Utsläpp och intag

Det går att lära även ouppfostrade ögonstenar att med MIG så sköter du dig.

Och tar man de två och två så blir ingen kvar ensam.

Visst, men alla vill inte uppfostra andras hästar eller ens hantera de piggare exemplaren (gäller inte mig själv i första hand, men har haft stallkamrater som är äldre damer med gamla extremt snälla hästar och de har inte alltid tyckt att det är toppen att hantera andras ystra unghästar/dem med mycket mer nerv).

Jag tar aldrig hästar två och två (gjorde förr när jag var ung och odödlig...), utan då får den snällaste stanna kvar till sist.
 
Sv: Utsläpp och intag

Fast det är ju stor skillnad med 20 hästar. Då har man inte sällan lite rotation i besättningen också.

?? Vi har 16 hästar - inte så långt ifrån 20?
Brukar bytas ut ca 3-5 om året. Nå, hur som helst så funkar det bra hos oss, men alla 16 kommer alltså inte in samtidigt, utan en hage (8 st) i taget och hälften (4 st) i varje dörr där en person slussar in dem en i taget.
 
Sv: Utsläpp och intag

Kan bara hålla med. I mindre grupper (max 4-5 hästar) kan det funka beroende på hur hästarna beter sig. Det man också måste komma ihåg är att de i början inte kommer fatta vad som händer utan fjanta runt, det tar någon vecka att vänja in dem vid ett sådant system. Och vissa fattar aldrig att de ska gå till sin box. Och som sagt kommer och går det nya hästar ofta, då är det förmodligen inget bra system. Då bör man satsa på lösdrift istället.
 
Sv: Utsläpp och intag

Så är det ju, man får vänja dom. Våra nya går själv i en hage första veckan och då får dom också lära sig hitta till sin box. Den senaste vi fått in vågar inte gå från hagen till stallet själv, så man får gå med henne dit och väl i stallet hittar hon. Ibland händer det att vissa hästar inte vill gå hem, men det blir sällan problem eftersom man ändå bara släppt in nån/några i taget. När hon släpps ut ihop med de andra kommer hon ju gå med dom ner till stallet.
 
Sv: Utsläpp och intag

*kl*

I vårt stall går hästarna in och ut själva. Det är ungefär fem-tio meter från stalldörren på baksidan ut till hagarna.
Frukosten läggs ut i hagarna innan utsläpp och sen släpper man en häst i taget ut i hagen och de traskar raka vägen ut. Då hinner man även stänga boxdörr efter den man precis släppt ut.

Vi insläpp gör vi på samma sätt men vi lägger inte in någon kraft. Oftast är vi fler i stallet som hjälps åt då så att en "fångar in dom" i stallet och öppnar/stänger boxdörr vartefter man släpper in dom en och en men det går även att göra själv, men då släpper man bara en häst i taget så klart.

Visst, det skulle säkert gå minst lika fort att leda in dom men alla är vana att gå in och ut nu och ingen av dom springer in eller ut.

Hade avstånden till hagarna varit längre och inte inhängnade (allt är inhängnat hos oss så de kommer ingenstans mer än ut i hagen) så hade jag absolut velat att man ledde in och ut.
Vi har 8 hästar totalt i stallet som går uppdelade i två hagar.
 
Sv: Utsläpp och intag

KL

Jag tror det hänger på vissa saker, tex:

1. Att de får både kraft och hö i boxen
2. Att samma person gör det morgon och kväll, som vet hur det ska göras ordentligt.

I vårt lilla stall med 7 hästar har vi gett kraft inne i box och hö i hagen, och jo, det blir riktiga rivstarter när vi öppnar stalldörrarna för två av hästarna. De andra går lugnt och måste ändå motas ut hela vägen till hagen, annars stannar de gärna halvvägs i gången och pillar med något annat intressant :S
 
Sv: Utsläpp och intag

Visst, men alla vill inte uppfostra andras hästar eller ens hantera de piggare exemplaren (gäller inte mig själv i första hand, men har haft stallkamrater som är äldre damer med gamla extremt snälla hästar och de har inte alltid tyckt att det är toppen att hantera andras ystra unghästar/dem med mycket mer nerv).

Jag tar aldrig hästar två och två (gjorde förr när jag var ung och odödlig...), utan då får den snällaste stanna kvar till sist.
Den första organdonatorn var en kvinna som halkade när hon ledde 2 hästar på nyårsaftonen för många år sen.:eek:
 
Sv: Utsläpp och intag

Vi gjorde så på ridskolan jag jobbat på tidigare. Självklart släpptes inte alla samtigt och de var alltid en person i stallet och en ute vid hagen. Funkade nästan på samtliga 50 hästar/ponnier, med undantag av någon hungrig ponny och någon som hade lite bråttom. Dessa ledes in.
Skulle dock inte ställa min häst i ett stall med lösa insläpp i dag, pga skaderisken.
 
Sv: Utsläpp och intag

KL

Jag tror det hänger på vissa saker, tex:

1. Att de får både kraft och hö i boxen
2. Att samma person gör det morgon och kväll, som vet hur det ska göras ordentligt.

I vårt lilla stall med 7 hästar har vi gett kraft inne i box och hö i hagen, och jo, det blir riktiga rivstarter när vi öppnar stalldörrarna för två av hästarna. De andra går lugnt och måste ändå motas ut hela vägen till hagen, annars stannar de gärna halvvägs i gången och pillar med något annat intressant :S

Jag tror att det hänger på din punkt två och att det är en stabil flock. När jag jobbade på stuteri så hade vi tre stall på vardera 20 fölston, vi hade inte tid och möjlighet att gå och leda dem ut och in varje dag. Men det var å andra sidan aldrig några problem, ut körde man längst in och så framåt, stona var sansade saker som man oftast fick smacka på för att få ut, in kom "ledarstoet" först och de andra så sakteliga efter, alla visste sina platser förutom ett spånhuvud som aldrig på 10 år lärde sig hitta hem, så henne fick man leda in i manen. Det var inga större förändringar under året, tillkom det något sto så fick man lära in den i systemet men som sagt det gick lugnt och stilla till och på 30 min hade 3 personer fått ut 60 hästar, det hade aldrig gått på den tiden om vi hade lett ut dem en och en...
Men som sagt, det handlade om äldre fölston som i de flesta fall hade haft en lång karriär inom travsporten innan de kom i fölboxen, de var så välhanterade man kan vara och behövde man så var det inga problem att leda ut dem eller in...
 
Sv: Utsläpp och intag

KL

På den ena av mina ridskolor så släpper de alltid ut hästarna så där, 10-15 st. In vet jag inte hur de gör, det har jag aldrig sett.
Och visst rusar många av hästarna ut.
Känns lite kaosartat, elever släpper hästarna och sen går ridläraren ut efter hästarna och stänger hagen. Man får passa sig så man inte hamnar i vägen :eek:.
Men jag har inte hört att någon häst skulle blivit skadad på grund av detta.
 
Sv: Utsläpp och intag

Detdär låter absolut inte som en optimal lösning. Har jobbat i flertalet större stall och det du nämner får mig att rysa :crazy:
Det är ju trots allt 20 olika individer som ska samsas och då får man utgå ifrån att inte ens en av dom ska ha en "kinkig dag" osv. Nej jag hade aldrig ställt min häst i ett sådant stall och jag är ändå inte särskilt pjoskig med mina djur..
 
Sv: Utsläpp och intag

Har stått på stall där de släpper in hästar löst och i de två första gick det helt toppenbra men inte i det tredje, min klara övertygelse nu är att utsläpp går att fixa bra med lösa hästar men inte insläpp. Men som här skrivits med uppsamlingsplats utanför stallet låter toppen och därifrån kan man ta dem en och en. Gillar den tanken.

Där lösa insläpp har fungerat har det varit två som skötte det en i stallet och en vid grinden och 2-3 hästar har fått gå in samtidigt, har fungerat toppen, likaså i stall nr 2 där in/utsläpp ofta sköttes av en men det var bara 5 hästar och grinden var ca 3 meter från stalldörren, helt underbart det bästa stall jag någonsin stått i. Där det inte kändes bra fick alla gå in samtidigt, var dock inte lika många hästar som stall nr 1 men stallet var stort och de fick upp en för hög fart genom dörrar osv och ingen verkade veta i vilken box de bodde, hade kanske fungerat efter ett tag men inte så länge vi stod kvar. Idag bor vi i ett stall där de leder hästarna oftast 2 och 2 fungerar också om man vet vilka man kan ta tillsammans, känns som ett tryggt och bra alternativ
 
Sv: Utsläpp och intag

Ridskolan jag red på som barn och senare även med min familj som vuxen låter alltid sina hästar gå ut ur stallet på egen hand till sina hagar och även insläppen, dom går alltid in i rätt spilta:D Att ta dem en och en eller två och två eller tre och tre skulle ta alldeles för lång tid.
Men visst när dom ska in väntar mumsigt kraftfoder då kan det gå fort och liten halkrisk finns så det gäller ju att ha lite koll
 
Sv: Utsläpp och intag

Det är skillnad på ridskolehästar som rids mer än hobbyhästen, inte fodras för explosivitet eller att flocken förändras konstant.
 
Sv: Utsläpp och intag

Håller med övriga talande om att skaderisken är alldeles för stor, ånga hästar och alla med olika personligheter och temperament. Somliga får ju säkert kraft inne i boxen och olika hömängder. Det säger sig själv att 20 hästar inte direkt kommer knata in i sin egen box varenda dag.

Föreslår hellre att man är mer än 1 person som har ett in eller utsläpp om man vill att det ska gå snabbare och smidigare.
Vi är 1 person normalt på ett stall med 13 hästar och det tar drygt en timma att täcka och ta ut dom när man går en åt gången.
 

Liknande trådar

Anläggning Är i full gång med att kika runt efter stallplats inför kommande häst. Eftersom det blir min första häst vill jag stå i ett större stall...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
8 059
Senast: fio
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 320
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
5 222
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 325

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Födda -21
  • Hästfolkets lilla ordbok

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp