Utsläpp och intag

Sv: Utsläpp och intag

Har man bara koll på vilka risker det finns och vilka hästar som klarar av systemet så kan det ju gå jättebra att ha dom att gå ut och in lösa!

Skräckexemplet jag har är från ett inackorderingsstall jag flyttat till där dom tillämpade lösa insläpp utan att jag visste om det i förväg.
Så fort jag fick reda på hur det sköttes så blev jag skitförbannad och lät dom veta att 1: min häst ska ledas 2: alla skador som ev skulle uppstå vid insläpp fick dom stå för.
Innan jag fick helt slut på kaoset (två veckors tid) och alla leddes in hände följande incidenter.
* Två hästar trängdes i dörren så att den gick sönder.
* En häst gick omkull inne i stallet vid två olika tillfällen.
* Det stod spannar ivägen för den ena hästen som hoppade över dom inne i stallet.
* Hästarna släpptes in utan att informera dom i stallet och min 1,5 årige son satt på golvet :eek:
* En av hästarna gick konstant fel vilket ledde till att det stod två hästar i samma box och det var inte helt ofarligt att lirka ut fel häst.
* Samma hästar men hästen som bodde i boxen sparkade och sparkade rakt genom väggen, fastnade med benet, föll och fick brytas loss med kofot och yxa :eek: Han klarade sig som tur var med mindre skador.

På min ridskoletid när alla stod i spiltor så rusade dom hem från hagen, samlades i ridhuset så dom fick lugna sig lite och sen öppnade dörren till stallet och alla skrittade lugn in och ställde sig på rätt plats :)
 
Sv: Utsläpp och intag

Har man bara koll på vilka risker det finns och vilka hästar som klarar av systemet så kan det ju gå jättebra att ha dom att gå ut och in lösa!

Skräckexemplet jag har är från ett inackorderingsstall jag flyttat till där dom tillämpade lösa insläpp utan att jag visste om det i förväg.
Så fort jag fick reda på hur det sköttes så blev jag skitförbannad och lät dom veta att 1: min häst ska ledas 2: alla skador som ev skulle uppstå vid insläpp fick dom stå för.
Innan jag fick helt slut på kaoset (två veckors tid) och alla leddes in hände följande incidenter.
* Två hästar trängdes i dörren så att den gick sönder.
* En häst gick omkull inne i stallet vid två olika tillfällen.
* Det stod spannar ivägen för den ena hästen som hoppade över dom inne i stallet.
* Hästarna släpptes in utan att informera dom i stallet och min 1,5 årige son satt på golvet :eek:
* En av hästarna gick konstant fel vilket ledde till att det stod två hästar i samma box och det var inte helt ofarligt att lirka ut fel häst.
* Samma hästar men hästen som bodde i boxen sparkade och sparkade rakt genom väggen, fastnade med benet, föll och fick brytas loss med kofot och yxa :eek: Han klarade sig som tur var med mindre skador.

På min ridskoletid när alla stod i spiltor så rusade dom hem från hagen, samlades i ridhuset så dom fick lugna sig lite och sen öppnade dörren till stallet och alla skrittade lugn in och ställde sig på rätt plats :)

Galet! :eek:

KL
Min gamla ponny hade råkat ut för en olycka vid ett löst insläpp ett antal år innan jag fick honom. Ett ärr över hela kronan på ena fram som minnne.. Med tanke på hur stort ärret var vågar jag knappt tänka på hur såret sett ut ><
 
Sv: Utsläpp och intag

kl
Där jag hade häst ett tag tillämpades detta, ungefär hälften-hälften med egna och inackorderade. Det funkade bra. Ungefär 12-15 hästar, oftast bara två olika hagar. Jag såg bara att det funkade bra i det stallet. Ofta unghästarna som skulle gå fel eller in i samma men blev då aldrig osams. De vuxna kunde sin plats. Nya hästar lärde sig fort. Alltid rent i stallet och man sa till innan man släppte in. De hade mat ute på morgonen, ingen tjurrusning. De hade kraftfoder och hö inne när de gick in, inte heller någon tjurrusning. Bara fram till stallet då men inte där inne :p
Några hagar var längre bit att gå för dem, andra nära.
Som sagt, där funkade det bra, men det var oftast samma person som släppte in och alltid samma tid och alltid alla vid samma tidpunkt. Ingen in före som ev stod och skulle pyssla eller så. Där var även föl/avelsston och det funkade bra det också.

Det är min erfarenhet iallafall, men då har jag ju bara sett det när det funkar och med hästar som lärde sig fort/kunde redan. Vet inte hur det skulle vara med andra.
 
Sv: Utsläpp och intag

Själv hyr jag ALDRIG in min häst i ett stall med detta system någon fler gång! Har stått i ett sådant stall, och, som sagt, ALDRIG MER! Det hela slutade med att då hästarna hade bråttom in en kväll så gick min häst omkull, skadade ryggen allvarligt och fick avlivas. Så nej, enligt mig så har man INTE dessa system i stall, oavsett om det är mindre eller större stall! Man tar hästarna en och en och leder dem till/från hagen. Har själv arbetat i stall med 35 hästar och jag tyckte inte att det var jobbigt på något sätt att leda dem varje dag.
 
Sv: Utsläpp och intag

Här hemma har vi alltid gjort så, och än har ingen dött, gått omkull eller blivit sparkad. Nu har vi som mest haft 6 hästar och jag står vid dörren och slussar eftersom den vetter direkt ut i hagen. De har lärt sig att det inte lönar sig att försöka trängas eller springa ner någon för då stänger jag dörren helt enkelt.

Sen har hästarna sin egen rangordning klar så det är ganska självklart vem som ska gå in först, ranglägst väntar och kommer in sist. Jag skulle aldrig drömma om att varje morgon och kväll knata in och ut med varje häst enskilt. Jag har sett fler olyckor hända i stall där man ska ut i hagen och buffla för att trä på grimma och sen in i hagslussen, stänga bakom sig etc. Mycket större risker där. Nu pratar jag om stall där hästar får vara hästar och gå i flock, inte en och en i småhagar.

Sen är ju 20 hästar många fler än våra 6 men beroende på hur stallet är utformat så är principen ändå densamma.
 
Sv: Utsläpp och intag

Gården jag jobbar på sommartid kör samma upplägg. Stallplan används då som sluss både på väg ut och in. Det är överraskande lugnt för att vara uppåt 15 hästar åt gången. En del individer som gärna joggar i stallgången men de har koll på läget och jag har inte hört om några skador, varken på folk eller fä. Jag tror att slussandet gör att det inte blir samma stress. Hästarna får inte "upp farten" på samma sätt. Därutöver finns det inget väntade kraftfoder i boxarna utan bara hö.

De flesta av hästarna är uppfödda på gården och därmed vana vid det sen föltiden. De vet i vilken box de hör hemma och känner dessutom varandra väl. Det finns en del inackorderingar men ruljansen är väldigt låg.

Och stallet spärras givetvis av innan in-/utsläpp, det är enbart stallpersonal i stallet och på stallplan när hästarna är lösa. Att hästarna skulle vara sämre uppfostrade pga detta har jag inte märkt av.
 
Senast ändrad:
Sv: Utsläpp och intag

För övrigt tappar man en viktig bit i hanteringen, en häst ska kunna ledas bekymmerfritt och hästar som blivit släppta på sånt vis upplever jag tar lång tid att vara drägliga att hantera sedan eftersom att de är vana att kunna rusa in och ut från/till hagen.
Nog så viktigt- daglig hantering.
 
Sv: Utsläpp och intag

Kl
Jag skulle aldrig nånsin hyra in min häst på ett sånt ställe . Att man väljer lösinsläpp/utsläpp om det är ens egna hästar och man själv är den som är där och kan "bedöma" kan jag förstå . Men om jag stod inackorderad så aldrig att jag skulle köpa det upplägget .
Har sett hästar som släppts så och brutit benen rakt av i stallgången - räcker med en snöstylta tex .
Finns ett större stall här med kollektiva pass som hade så i många år . Kaos - hästarna stod och laddade nere i hagen och drog full kareta in i stallet , for runt bland höpåsar och i fel boxar osv , helt galet . De har ändrat upplägget nu för så många vägrade stå uppstallade ..
 
Sv: Utsläpp och intag

Jag kan ju bara tycka att barnet hade ingenting på golvet att göra, något ansvar har man som förälder.
 
Sv: Utsläpp och intag

*kl

Inte värt tidsbesparingen.

Sen behöver man inte leda de en och en, man kan ta två åt gången. Har de bara koll på att man uppför sig och väntar tills grinden är stängd innan man blir släppt osv så är det inga problem.
 
Sv: Utsläpp och intag

så man ska alltså alltid bära på barn eller ha dom i vagn? dom får aldrig nudda golvet förrens dom är stora nog att förstå att dom ska hålla sig undan stora djur, osv.. eller hur menar du?
 
Sv: Utsläpp och intag

så man ska alltså lämna sitt barn i sadelkammaren eller annat under tiden man är i stallet/stallgången?

Är det att ta ansvar? då har man ju noll koll på vad som sker med ungen
 
Sv: Utsläpp och intag

Jag kan ju bara tycka att barnet hade ingenting på golvet att göra, något ansvar har man som förälder.

Varför kan inte barnet sitta på golvet i stallet när detv är tomt??
När hästarna släpptes in och ut så satt han i vagnen, instängd i en tom box. Likaså när det fanns hästar uppställda på gången.

Det kunde ju lika gärna varit någon av dom andra i stallet som satt på huk och gjorde något i gången när hästarna kom inrusande.
Det är väl självklart att man ser till att alla vet att hästarna är på väg in innan man släpper in dom?!
 
Sv: Utsläpp och intag

Jag tvivlar inte ett dugg på att det funkat "alltid" MEN, plötsligt kommer den där dagen då nåt förändras. Det är hästar vi har att göra med....och frågan är då om det är värt risken när olyckan väl är framme??? I fallet jag nämde tidigare så hade det funkat "alltid" men så dök den där björnen upp då... Det behöver inte vara en björn som skakar om rutinerna utan det kan vara nåt så enkelt som att en häst plötsligt känner för att ändra om i rangordningen...

Det är inte fel att göra en konsekvensanalys innan...
 
Sv: Utsläpp och intag

Varför kan inte barnet sitta på golvet i stallet när detv är tomt??
När hästarna släpptes in och ut så satt han i vagnen, instängd i en tom box. Likaså när det fanns hästar uppställda på gången.

Det kunde ju lika gärna varit någon av dom andra i stallet som satt på huk och gjorde något i gången när hästarna kom inrusande.
Det är väl självklart att man ser till att alla vet att hästarna är på väg in innan man släpper in dom?!
Hmm. det är många barn vars mammor som har häst som kommer i sista hand.

Inlåsta i boxar:crazy:
 
Sv: Utsläpp och intag

Ja, det tycker jag med!

Om pappan jobbar och barnen måste hänga med (tro mig, jag är hellre i stallet utan barn) så får man ju göra det bästa av situationen.
Att ha barnvagnen med när man släpper in och ut hästar eller ha ungen i bärsele på magen är ju inga bra alternativ.
I boxen så hör han oss hela tiden och det är lätt att titta in mellan varje häst.
 
Sv: Utsläpp och intag

Barnet satt inte i en vagn!

Man kanske måste kompromissa med sitt hästeri när man skaffar barn eller går hästarna före?
Skulle tro det:D Man behandlar det som ett djur- låser in den.

Det normala förfarandet är väl att be ngn passa det lilla barnet. Att ha den i sele på sig är väl knappast ngt som är säkert.

men.... kallar man sitt eget barn för ungen så....
 
Sv: Utsläpp och intag

men om man inte har någon som kan passa barnet då?
Och barnet satt på golvet för att stallet var TOMT! tills dom släppte in hästarna utan att säga till före

det är ändå jävligt dumt att släppa in ett gäng med lösa hästar i stallet utan att informera de som är i stallet.. kunde ju ha varit precis vad som helst där inne och kunde blivit en rejäl olycka.
en häst på gången = krock
en dyngkärra på gången = krock
personer som står på gången och pratar = krock
osv

totalt livsfarligt att släppa in lösa hästar utan att alla vet om det.
 

Liknande trådar

Anläggning Är i full gång med att kika runt efter stallplats inför kommande häst. Eftersom det blir min första häst vill jag stå i ett större stall...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
8 059
Senast: fio
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 320
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
5 222
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 325

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Födda -21
  • Hästfolkets lilla ordbok

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp