Utsläpp och intag

Sv: Utsläpp och intag

Jag har alltid haft det så hemma och det har funkat upp till 5 hästar. Fler än så hade jag inte och jag såg till att ALLTID vara först in i stallet. Om inte ås hade jag alltid någon där. För kommer det in fel häst i fel box kan det sluta illa när rätt häst kommer! Mina hästar sprang i speciell ordning till 99%.
 
Sv: Utsläpp och intag

Det är väl klart att man kan ta med sig barnen överallt (nästan) bara man tänker igenom säkerheten först!

Mindre barn brukar ju dessutom sova en del, så då kan man passa på att t ex rida under tiden (med uppsikt förstås!).
 
Sv: Utsläpp och intag

Barnet satt på golvet när hästarna kom in lösa i stallet för att förälderna inte blivit informerad om att dom släppte in hästarna. NÄR föräldern visste om att hästar skulle in och ut så satt barnet i en vagn i en stängd box. Men i detta fallet så hade dom struntat i att tala om för de inne i stallet att det skulle komma ett helt gäng med lösa hästar.
 
Sv: Utsläpp och intag

Ska man innan man släpper in hästar i ett stall som är hästens hem behöva kolla om det ligger några ungar på golvet??
 
Sv: Utsläpp och intag

barnet som satt på golvet när de lösa hästarna stormade in :D

Men hela problemet var ju att det barnet INTE var i säkert förvar i en box. Det barn som Axel förfasade sig över "inlåst i en box", skriver Axel sedan om INTE satt i en vagn. Jag fattar inte.

Och självklart ska man väl kunna sitta på huk/ha sin hund med/pyssla med något utan att någon utan förvarning släpper in ett gäng hungriga hästar i full kareta genom stallet?!
 
Sv: Utsläpp och intag

Ha ha ok , fast jag tolkade axel som att det var barnet på golvet det handlade om som nån föreslog skulle vara i en box . Men vad vet jag :)
 
Sv: Utsläpp och intag

Nu blev det rörigt men det är samma barn det handlar om.

Han lekte på golvet när vi mockade och fixade med saker.
När hästarna vistades i stallgången så blev han insatt i ponnyboxen just för att det var ett säkert ställe. (om jag var tvungen att lägga honom ifrån mig eller om han sov).
Den gången det höll på att skita sig så släpptes hästarna in av en persom som precis gått genom stallet, visste att där var folk men ändå inte kunde säga till att hästarna skulle släppas in :mad:
Jag var precis vid sidan om barnet och hörde hästarna på baksidan så jag hade tagit upp honom innan första hästen var genom dörren.

Att sen folk tycker att man är oansvarig för att man inte säljer hästen och inte alltid kan ha barnvakt det gör mig bara sur!
 
Sv: Utsläpp och intag

*kl*
Vi har så i stallet där vi har tror jag 20 boxar. Mig veterligen har en häst skadats på 10 år under insläpp. Våra är då uppdelade i hagar: ston, valacker, ston med föl och en "fånghage" som är mest skog. Så det är inte alla hästar samtidigt. Vi har en sluss utanför stallet som man släpper ner hästarna hagvis i vid intag. Dörren in till stallet är då stängd och man går efter hästarna till dörren och släpper nån/några i taget. Vi delar då av stallet vartefter så att hästarna bli lotsade till rätt del (byggt som ett H) och öppnar även boxdörrar vartefter. I dagsläget är vi bara 2 som sköter insläppet, jag och stallägaren. Det gör att vi har koll på vilka hästar som har förmåga att sno mat av andra och kan ordna så det inte händer. Hästarna går dagligdags i stora hagar så det är sällan det springs in. I så fall är slussen väldigt springvänlig och ingen skadas. Dom får inte morgonhöt ute heller, så ofta får man faktiskt "jaga" ut dom :D
Funkar jättebra hos oss och inga hästägare klagar :)
Hästarna tas då och då in av ägarna själva och ingen av dom har några problem med att ledas alls.
 
Sv: Utsläpp och intag

ja faktiskt så bör man ta reda på att stallgången är fri och att alla som befinner sig inne i stallet är beredda på att det kommer ett gäng lösa hästar!

Det ser jag som en självklarhet..

Tänk om det hade stått en dyngkärra mitt på gången då? eller en häst? osv Finns ju tusentals olika sätt som det kan gå åt helvete på och det är ju bra onödigt att risker hästar och mäniskors liv för att man är för lat för att öppna käften och säga "nu släpper jag in hästarna"
 
Sv: Utsläpp och intag

20 stycken som ska in och ut på en gång kan nog bli väldigt rörigt. Har du färre hästar i varje hage går det nog, men 20 stycken skulle jag inte haft ett sådant upplägg med. Det kommer säkert nya hästar in i gruppen emellanåt i ett så pass stort stall och det rör till det varje gång flocken ändras.
 
Sv: Utsläpp och intag

Ojoj, vilket ståhej det blev!

Jag står i ett stall där hästarna går in och ut själva och det fungerar kanon! Det är totalt 16 hästar jämnt fördelade på två hagar, vägen till hagarna är grus (ingen halkrisk) och ca 50 meter.

Vi gör så att de äter frukost inne i lugn och ro (minst en timme) och sen knatar en grupp i taget ut - har faktiskt aldrig sett en enda springa, utan det går lugnt till, särskilt som de oftast stannar och betar lite på vägen ut.

Vid insläpp lägger vi bara in hö (inte kraft, det får de när alla är på plats) och tar en hage i taget. Bakom stallet där in-/utgångarna är finns en paddock där alla samlar ihop sig, har de eventuellt travat dit så står de där och väntar tills man öppnar dörren. Hälften bor i ena stalldelen, resten i andra, dvs ca 4 hästar/dörr/hage, så alla går inte in samtidigt och på samma ställe. Det händer i princip aldrig att någon går fel, men vi brukar stänga dörrarna till de boxar som inte någon ska gå in i vid varje moment för att undvika det. Nya hästar lär sig var de bor på ca 3 dagar och jag har aldrig sett något bråk.

Jag har aldrig stått i stall med denna rutin innan och tyckte att det var lite skumt först, men det funkar jättebra. Största poängen tycker jag är att man alltid kan undvika att någon blir stressad och sist kvar ute vid intag eller tvärtom hetsar på utvägen, samt att jag upplever en klart minskad olycksrisk för oss människor när man slipper leda var och en ut och in (alla vi som har stått i inackorderingsstall vet att det händer att någon inte har uppfostrat sin ögonsten perfekt/lika som man själv önskar...).

Ingen av våra hästar har heller blivit ohanterlig att leda pga detta, skulle säga att det snarare är tvärtom eftersom in-/utsläpp aldrig blir stressmoment för någon. Nu kanske vi har haft supertur med sammansättningen av hästar, men de är väldigt trygga allihopa trots att det är allt ifrån gamla travare till unghästar.
 
Sv: Utsläpp och intag

Samma som hos "mig" då. Vi hade en häst som i början blev lite stressad av att dom andra kom bakom henne och då gjorde vi så att vi släppte henne själv och när hon var i boxen så släpptes resten. Sen lärde hon sig.
 
Sv: Utsläpp och intag

Det går att lära även ouppfostrade ögonstenar att med MIG så sköter du dig.

Och tar man de två och två så blir ingen kvar ensam.
 
Sv: Utsläpp och intag

KL

Min nyinköpta häst bor kvar på ridskolan där han fanns när jag köpte honom. Där går ridskolehästarna ut och in själva. Eftersom min får gå kvar i samma hage med sin flock gör även han det. Systemet verkar fungera bra, men jag tror att det beror på flera faktorer. Till att börja med handlar det om en väl etablerad flock av hästar som känner varandra. Vidare så sker det på väldigt strukturerat sätt. Hästarna har alltid ätit innan de släpps ut, så det blir inte tjurrusning. Man är alltid två som hjälps åt. Den ena står borta vid hagen, den andra öppnar boxdörrarna en åt gången så att det kommer en lagom ström av hästar. Gången bort till hagen är grusad, så det finns ingen halkrisk. De två in-/utsläppspersonerna kommunicerar med walkie talkie. Vid insläpp finns det aldrig kraftfoder i krubborna.
 

Liknande trådar

Anläggning Är i full gång med att kika runt efter stallplats inför kommande häst. Eftersom det blir min första häst vill jag stå i ett större stall...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
8 059
Senast: fio
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 320
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
5 222
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 325

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Födda -21
  • Hästfolkets lilla ordbok

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp