Sv: Utsläpp och intag
Ojoj, vilket ståhej det blev!
Jag står i ett stall där hästarna går in och ut själva och det fungerar kanon! Det är totalt 16 hästar jämnt fördelade på två hagar, vägen till hagarna är grus (ingen halkrisk) och ca 50 meter.
Vi gör så att de äter frukost inne i lugn och ro (minst en timme) och sen knatar en grupp i taget ut - har faktiskt aldrig sett en enda springa, utan det går lugnt till, särskilt som de oftast stannar och betar lite på vägen ut.
Vid insläpp lägger vi bara in hö (inte kraft, det får de när alla är på plats) och tar en hage i taget. Bakom stallet där in-/utgångarna är finns en paddock där alla samlar ihop sig, har de eventuellt travat dit så står de där och väntar tills man öppnar dörren. Hälften bor i ena stalldelen, resten i andra, dvs ca 4 hästar/dörr/hage, så alla går inte in samtidigt och på samma ställe. Det händer i princip aldrig att någon går fel, men vi brukar stänga dörrarna till de boxar som inte någon ska gå in i vid varje moment för att undvika det. Nya hästar lär sig var de bor på ca 3 dagar och jag har aldrig sett något bråk.
Jag har aldrig stått i stall med denna rutin innan och tyckte att det var lite skumt först, men det funkar jättebra. Största poängen tycker jag är att man alltid kan undvika att någon blir stressad och sist kvar ute vid intag eller tvärtom hetsar på utvägen, samt att jag upplever en klart minskad olycksrisk för oss människor när man slipper leda var och en ut och in (alla vi som har stått i inackorderingsstall vet att det händer att någon inte har uppfostrat sin ögonsten perfekt/lika som man själv önskar...).
Ingen av våra hästar har heller blivit ohanterlig att leda pga detta, skulle säga att det snarare är tvärtom eftersom in-/utsläpp aldrig blir stressmoment för någon. Nu kanske vi har haft supertur med sammansättningen av hästar, men de är väldigt trygga allihopa trots att det är allt ifrån gamla travare till unghästar.