Sv: Utseende

De är skitfula båda två. Ståndöron, långnäsa och spinkiga. Dessutom alldeles för små. En riktig arbetande pyrenee eller ovtjarka....det är vackra hundar det.

Smaken som baken. XD jag vill ha en hund som ser ut som en HUND, inte en björn. Ståndöron och långa näsor får mitt hjärta att slå. Det är svårt för mig att se hur någon kan tycka det är FULT.
Men förmodligen är det en bra sak för hundvärlden att folk tycker olika.

Fast kan Mallar och Schäfrar verkligen vara FULA? Sjuka med vingliga höfter etc är en sak (men då är de ju dysfunktionella och hamnar utanför frågeställningen?), annars är väl scheffar och mallar generellt snygga hundar?Fyra lagom långa ben, en svans som går att vifta på och en lagom lång näsa. Päls; Check. Det har de också.

Gode gud JA! Speciellt mallar kan verkligen vara fula :o

Jag är fortfarande en tvivlare. ;) Folk har försökt övertyga mig om att kelpies är fula också, men jag ser det inte.

Nejnejnej, de har fått det helt om bakfoten. Kelpies är supersnygga! Men mallen kan ha små grisögon, inget stop, alldeles för långa och raka ben, kort rygg på det och en fånig ursäkt till svans. Det finns såklart mallar som ser bättre ut och som det är lite massa i men en hel del ser ut som något katten släpat in. Så det är tur att de kan jobba ;)

Ja, inte är kelpies vackra :p

Men de är jäkligt roliga. En nära vän föder upp kelpies och skulle jag inte vara en skydds-nörd skulle jag nog ställa mig i valpkö där.

Men snygga?
Nä!

<snip> Men mallen kan ha små grisögon, inget stop, alldeles för långa och raka ben, kort rygg på det och en fånig ursäkt till svans. Det finns såklart mallar som ser bättre ut och som det är lite massa i men en hel del ser ut som något katten släpat in. Så det är tur att de kan jobba ;)

Visst ar det sa! ... fast ... Jag skulle inte ha nagot emot en malle fran Loups du Soleil. Jag tycker till och med att deras hundar ar supersnygga.:p Och du milde tid sa de kan jobba!

Det beror lite på hur man ser det. Jag är ganska kräsen med vad jag anser är en snygg hund, men självklart kommer övriga egenskaper före när det gäller hundköp. Sund och funktionell kropp är ju ett måste, som många andra har jag svårt att se en osund hund som vacker. Jag väljer absolut inte ras efter utseende, men har tur nog att flera av de raser som har det jag vill ha i en hund dessutom har ett utseende som tilltalar mig.

Nej nu förstår jag inte alls vad du menar...? :angel:

967011_10151727803632150_168736362_o.jpg

560857_10151935059502150_720563058_n.jpg

422290_10151447496257150_766156316_n.jpg

Senast ändrad:

Ganska mycket faktiskt.

Jag gillar kortbenta hundar och har basset hound som i mina ögon är bland det finaste som finns. (Fast det finns många osunda som inte är fina alls förstås.)
Sen är ju deras personlighet det viktigaste men jo utseendet spelar roll.
Min moster har Dansk svensk och tyckte att jag skulle skaffa en som nästa hund och det är jättetrevliga hundar som jag gillar massor men dom tilltalar mig inte rent estetiskt, inte alls.

Ja jag skulle kunna byta inriktning, om jag nu har någon i dagsläget, för att kunna ha en viss ras. Men jag vill sällan ha en ras pga. utseende, min nuvarande är så långt ifrån vad jag ville ha som man kan komma. Men ibland är det helt rätt ändå!

Svår fråga och beroende lite på vad man menar med utseende i detta fall.

För mig går väldigt många raser bort pga utseendet, men det har också med friskhet att göra. Vill inte ha en hund med för korta ben ( tänker typ tax, basset), vill inte ha en hund med intryckt nos ( typ mops), för stort huvud, och vill inte ha en hund med stora utbuktande ögon ( mops igen), ingen päls eller med massor av päls och hudveck som ofta ger problem mm.

Dels för att jag skönhetsmässigt inte tycker det är vackert, men också för att de hundarna också oftast har problem med just det specifika framavlade utseendet i rasen. Jag vill ha en frisk hund.

En hund för mig, är vacker, om den har en normalt fungerande kropp i förhållande till höjd och längd, lång näsa och gärna ståndöron ( tänk varg och rakryggad schäfer).

Hur den ser ut i övrigt har inte så stor betydelse, inte heller färg, storlek och skönhetsfel. Föredrar dock lite större hundar, men inget som är avgörande.

Snygg hund :)

För mig är det viktigt, jag vill ha en snygg hund, en riktigt vacker. Jag skulle aldrig köpa en hund som jag tycker är ful !

Smaken som baken. XD jag vill ha en hund som ser ut som en HUND, inte en björn. Ståndöron och långa näsor får mitt hjärta att slå. Det är svårt för mig att se hur någon kan tycka det är FULT.
Men förmodligen är det en bra sak för hundvärlden att folk tycker olika.

Jag älskar stora pälsiga krambjörnar och tycker ståndöron och långnäsor är jättefult. Men det är så fantastiskt att man kan tycka olika för annars skulle ju alla mina älsklingshundar gå åt som smör i solsken O_o det måste ju finnas någon åt alla :)

*kl*

För mig är utseendet viktigt. När jag kikar efter en ny ras så brukar det första jag sållar efter vara utseendet, sedan den mentala biten. Hittills har det inte varit några problem att hitta passande ras på det viset men skulle de jag utseendemässigt gillar bäst inte motsvara vad jag vill ha av en hund mentalt så får jag vända på det hela istället :)

Jag är också en av dem som tycker att en sund och funktionell hund är en vacker hund. Ungefär såhär är mitt favoritformat på hund. En robust och funktionell hund utan några som helst extremer som är vacker att titta på. :love:

523271_498088630234804_1360288148_n.jpg

"En bra hund har ingen färg" hörde jag nån gång och kan inte annat än att hålla med. När jag köpte hunden ovan så skulle jag absolut inte ha en med den färgen, den var för vanlig. Men så hade jag bestämt mig för en viss kull och helst en tik. Givetvis var enda tiken i kullen i fel färg men henne skulle jag bara ha ändå och bättre kunde det nog inte blivit :D

Nejnejnej, de har fått det helt om bakfoten. Kelpies är supersnygga! Men mallen kan ha små grisögon, inget stop, alldeles för långa och raka ben, kort rygg på det och en fånig ursäkt till svans. Det finns såklart mallar som ser bättre ut och som det är lite massa i men en hel del ser ut som något katten släpat in. Så det är tur att de kan jobba ;)

HAHAHA kan inte sluta skratta åt detta!
Det finns så SJUKT fula mallar alltså. Jag är väl partisk men jag tycker Jaga är väldigt fin då hon är lite mer krallig (tycker hennes kennel oftast får fram ganska snygga mallar), men JESUS vad vissa ser ut.

Ögonen kan sitta helt snett, dom kollar i kors och öronen ser ut som ett halvt C. Och dom som inte har några kinder utan ser ut som... en linjal från öron till nos, dom kan jag knappt titta på!

Hur mycket betyder hundens utseende för dig?

Både mycket och ingenting. Att hunden är frisk och funktionell är viktigare än att den blir en stjärna på utställningar så i det avseendet har utseendet ingen betydelse. Sen finns det ändå typer som jag utseendemässigt föredrar framför andra. Vill inte ha en massa pälsvård till exempel.

Skulle ni kunna byta sport för att ni gillar en viss hundras?

Tex ni håller på med agility idag med er BC men eftersom ni älskar Huskyns utseende så kan ni tänka er att byta sport till drag för att på optimala sätt kunna ha en Husky?

Svårt att förklara.... Hoppas ni fattar mitt tänk ;)

På fråga ett: Nej, utseendet spelar ingen större roll så länge de är sunda och kan arbeta.

Men ja, jag skulle kunna (delvis) byta "sport". Jag har wachtel idag och är sugen på en jaktlabbe som nästa hund. Den kommer i så fall att användas en hel del som stöthund på klöv, men eftersom det är en apportör räknar jag med att få arbeta betydligt mer med den delen än vad jag gör med wachtlarna som mestadels bara går i skogen.

Både och. När jag var liten så fastnade jag för dobermann för att de var så fruktansvärt vackra. När jag blev äldre och läste på om hundar insåg jag dessutom att de passar mig. Nu när jag letar efter nästa hund, så har jag hittat en kennel som avlar på "fula" hundar men som är riktiga arbetsmaskiner - och då väljer jag det utan tvekan.
Fast dobermann är ju fortfarande den vackraste rasen, så det finns knappt några fula.

Både och! När jag skaffade min första staffe tyckte jag att hon var ganska ful, men jag blev totalt förälskad i hennes personlighet.
Nu när jag vant mig vid deras utseende så tycker jag att dom är riktigt vackra.
Utseendet är viktigt för mig till sån grad att jag vill ha en snygg hund att titta på. Jag vill ha att dom ska ha blank päls, utstråla styrka och smidighet. Jag skulle aldrig kunna ha en fet hund. ;) För mig är en snygg hund en hund som är vältränad och orkar hårt arbete. Jag njuter av att se välmusklade hundar där man ser att dom lever ett aktivt liv - oavsett om det är en staffe, en whippet, en schäfer osv.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 372
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Tycker det är så mysigt att läsa om folk som verkligen hittat ”sin” ras som de passar så bra med :) så tänkte vi kunde ha en liten...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 516
Senast: Piaff
·
Övr. Hund Om vi bortser helt ifrån hur passade rasen är för dig, mentalitet, hälsa… Bara utseende och absolut ingenting annat. Vilken ras/typ är...
7 8 9
Svar
167
· Visningar
13 517
Senast: Sezziyanen
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 096
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar