Sv: Utseende

Antar att det är rätt mycket om jag ska rannsaka mig själv.
Om det inte vore så, så skulle jag köpt vilken hundras/blandras som helst.

När jag nu valde valp, köpte en valp i våras,
så valde jag ut den kennel som hade hundar som jag gillade utseende o stuket på.

Inte för tunga, stora korta snokar e.t.c.

Utan som jag önskar att min valp kommer att se ut som vuxen
;)

Svår fråga att svara på. Numera tycker jag att vinthundar, särskilt de europeiska, är det vackraste som finns och ur det perspektivet så är utseendet inte irrelevant. Men när jag skaffade min första vinthund (jag firar 20 år med vinthund nästa år :)) så var det inte främst utseendet jag föll för, utan deras underbara sätt. Men en välbyggd funktionell och välmusklad vinthund är det vackraste jag vet och jag har väldigt svårt att se mig med en annan hundtyp.

Detaljer som hundens färg är dock helt irrelevant för mig.

Massor. Då jag ej är så intresserad av att hålla på med annat än utställning skulle jag aldrig köpa en hund som jag inte tyckte var förödande vacker :)

En hel del, jag vill ha en sund hund från friska linjer men ev färgfel tycker jag är underordnat.

Min första belgare var en omplacering med färgfel, men en kalashund som gjorde ett MH som rörde mig till tårar. Belgare nr två tillbringade jag många timmar på nätet innan jag hittade henne på Åland och belgare nr tre kände jag till både uppfödare och linjer sedan tidigare. Belgare nr fyra är ytterligare en omplacering men jag hade kollat upp honom innan han kom hit och han kom på prov då både jag och uppfödaren ville att det skulle fungera. Han har varit något av en utmaning då han farit illa men växer för var dag som går. :)

Jag älskar ju grönisar och tycker de är vackrast, men visst har det sina fördelar med en korthårig hund och i synnerhet när det är blött och geggigt ute. :D

Senast ändrad:

Egentligen inte om jag är ärlig med mig själv, jag struntar i utseende fullständigt personligen; jag vill hellre ha en hund som är frisk kroppsligt och mentalt än en som är fin. Men eftersom jag föder upp så kan jag inte ta vad som helst i utseende. Jag vill ändå erbjuda valpköpare att göra precis vad de vill, även då ställa ut. Jag vill även inte hamna på listan av uppfödare som ingen tar seriöst på för att de avlar på vad som helst - jag vill ha utställningsmeriter för att visa att det faktiskt går att avla på en hund som kanske avviker från mankhöjd eller inte har perfekt öronansättning och ändå få fram fina hundar. Att man kan röntga, göra mentalbeskrivningar och tävla i annat än utställning och trots detta ha hundar som hamnar inom rasstandarden. Så tillslut kanske man kan få med sig lite fler som röntgar och mentalbeskriver.

Så jo, utseendet är väldigt viktigt. Lite för viktigt för min smak dock.

Det är väldigt viktigt faktiskt. Det är inte så att jag skulle välja en ras med ett tilltalande utseende om mentaliteten inte alls passade mig, men jag vill ha både ett snyggt utseende och en personlighet som passar mig.

Jag skulle aldrig gå på bara mentaliteten. Men heller aldrig enbart på utseendet.

Massor. Då jag ej är så intresserad av att hålla på med annat än utställning skulle jag aldrig köpa en hund som jag inte tyckte var förödande vacker :)

Du kan inte riktigt mena det så "strikt"? I huvudsak ska du ju leva med hunden antar jag? Hur gör man om ingen av de raser man skulle kunna anse "förödande" vacker passar ens livsstil? Avstår?

Kl.

För mig är utseendet viktigt men snarare det jag inte vill ha. Kort och gott ska det vara en funktionell och frisk exteriör. Alla "abnormaliteter" går bort. Jag kommer aldrig köpa en en hund med "för" korta ben, intryckt näsa, extremt liten eller stor storlek, naken eller extremt mycket päls osv.

Jag tycker inte att utseendet är den avgörande faktorn men jag skulle aldrig köpa en hund som inte ser "naturlig ut". Alltså den ska ha en naturlig exteriör. Jag skulle inte heller vilja ha en korthårig hund då deras hår har en tendens till att fastna överallt och inte vilja försvinna, plus att fluffiga hundar är mysigare enligt mig.
Belgisk Vallhund, Schäfer (rakryggad), Jack Russel, Pudel och Golden Retriever har (enligt mig) bra exteriörer till sina storlekar.
Sen föredrar jag även hundraser som är allmänt friska.

Fast jag har ju tur att jag haft förödande vackra hundar som passar just mig haha nej men jag har ju raser jag tycker är vackra och kollar ju efter hur de passar mig och min familj såklart. Förut hade vi Newfoundlands, är uppvuxen med sådana och min första egna hund var en sådan. Tyvärr väldigt sjuka och efter att ha varit utan hund några år och det passade bättre så började jag ju kolla runt efter Leonberger och läsa på om rasen innan jag bestämde mig och hittade bra kennel. Men jag skulle aldrig kunna ha en hund som jag inte tycker är vacker. Om jag inte hittat en kennel som motsvarade mina krav så hade jag avstått ja och väntat på en Leonbergerkennel som gjorde det. Jag hade inte letat någon annan hund.

Senast ändrad:

Misstänkte att du menade så :)

Men det är långt från alla som har den turen. Det är nog många som köper en hund de kanske inte anser är vacker men som passar just dem på andra viktigare plan. Tyvärr är det väl många som köper en hund bara för att den är vacker också även om de andra egenskaperna inte passar dem :(

Själv tyckte jag inte alls att den ras jag har var vacker, inte ens fin när vi började titta på den. Den rasen jag tyckte var vacker då passade inte alls oss insåg jag. Nu tycker jag att vissa individer inom min ras kan vara vackra, en hel del fina och/eller söta men många rent ut sagt fula. Självklart försöker jag hitta kombinationer som faller mig i smaken när det gäller utseendet när jag kikar runt inför hund nr 2 av samma ras men jag skulle aldrig välja vackra hundar framför mentalt och fysiskt bra hundar.

KL

Vad mycket intressanta svar! En del ganska olika :)

Hundraser tycker jag är jättesvårt. Jag skulle vilja ha en sällskapshund ala powder puff men i storlek och utseende som en schäfer. Det är ganska svårt att hitta :D

Väldigt mycket skulle jag säga ....jag skulle inte vilja ha en hund vars utseende påverkar dens hälsa t ex...jag har en dsg idag ...gillar att rasen inte är lika alls ...har haft en sch/bc som såg ut som en schäfer och jag gillar schäfrar , om dom är sunda..skulle lätt kunna köpa en blandras om utseendet tilltalar mig ( med de raser jag vill ha ) ...jag gillar eg inte sånt som alla andra har ...so , shoot me ;)

En del.

Vill inte ha en golvmopp, en hund som dreglar, en med en hård svans som slår ner allt den kommer åt, fult ihoptryckt ansikte, lång päls som kräver en massa pälsvård eller en sån måste klippas och trimmas ibland samt vill inte ha en hund som mår dåligt fysiskt med hur den är exteriört som en engelsk bulldog.

Jag har en cavalier. En passande ras för både vad jag vill ha i utseende och som sällskap.

rätt lite men samtidigt rätt mycket.

Rätt lite för att jag inte bryr mig om färg etc, jag vet ju med mig själv att även om det inte är favoritfärgen eller att rasen inte är den jag tycker är vackrast så kommer jag ju ändå titta på min hund och tänka att han/hon är finast av alla för mig. Och då spelar det ju ingen roll. Jag väljer inte ras/individ pga det estetiska på så sätt.

Jag har ju aldrig varit särskilt förtjust i schnauzerns utseende tex... men tittar jag på min som jag har nu så tycker jag ju att han är fantastiskt fin, för att det är han.

Samtidigt är utseendet viktigt på så sätt att jag bara är intresserad av friska och sunda hundar exteriört.

fast jag skulle aldrig kunna ha en hund som jag inte tycker är vacker. Det är tyvärr väldigt många raser som jag inte tycker är vackra och då jag inte har något intresse av något speciellt så skulle jag avstå hund om jag inte kunde få den jag ville ha. Jag skulle t ex aldrig kunna tillgodose deras behov och skulle då aldrig ta någon sådan så vi båda skulle bli olyckliga. När jag ser det i skrift så här så låter jag rätt hård/elak/knäpp. Men jag är inte sådan egentligen, jag vet bara att många raser skulle vara olycklig hos mig. Så jag håller mig till mina vackra lejon och den dagen de kommit framåt i Newfoundlandsavlingen och det är en friskare ras är det inte omöjligt att det blir en sådan igen

Senast ändrad:

Jag skulle gärna svara att det inte har någon betydelse alls, men det vore nog inte riktigt sant.

Första hunden var en gåva, och även om jag tycker att hon är en fantastisk terrier (och ett väldigt vackert rasexempel! <3 ) har jag alltid varit en sådan där fånig vargromantiker.
Såååå... när det väl var dags för nästa hund tittade jag närmast i spets/urhundsgruppen - där nästan alla hundar är vackra. Många föll på jakt och arbetsbehov, men jag hittade så småningom hem till akitan och därefter vidare till shiban - som helt omdömeslöst är bland de tjusigaste jyckar jag vet.
Jag skulle inte vilja ha en hund som inte tilltalar mig estetiskt. Faktiskt. Om den enda rasen som passade mina önskemål vore någonting med stora läppar, kort näsa och mycket hudveck levde jag hellre utan hund.

Jag bryr mig inte alls. Hunden kan se ut som en felaktigt ihopsatt ikeamöbel så länge den är trevlig och håller för det arbete den är tänkt för. Till exempel anser jag mallar vara skitfula, men med tanke på deras arbetsförmåga kan jag ändå tänka mig en. Jag kan inte ens se skillnad på en snygg och en ful malle. Schäfrar kan jag se skillnad på och visst, finns det två exakt lika bra hundar så tar jag hellre den fina.

Jag bryr mig inte alls. Hunden kan se ut som en felaktigt ihopsatt ikeamöbel så länge den är trevlig och håller för det arbete den är tänkt för. Till exempel anser jag mallar vara skitfula, men med tanke på deras arbetsförmåga kan jag ändå tänka mig en. Jag kan inte ens se skillnad på en snygg och en ful malle. Schäfrar kan jag se skillnad på och visst, finns det två exakt lika bra hundar så tar jag hellre den fina.

Fast kan Mallar och Schäfrar verkligen vara FULA? Sjuka med vingliga höfter etc är en sak (men då är de ju dysfunktionella och hamnar utanför frågeställningen?), annars är väl scheffar och mallar generellt snygga hundar?Fyra lagom långa ben, en svans som går att vifta på och en lagom lång näsa. Päls; Check. Det har de också.

*kl*

Utseende betydde en hel del för mig.
Jag ville ha en stor hund som tilltalade mig estetiskt. Därifrån blev valen något snävare pga. allergi men jag hade inte kunnat önska mig en vackrare hund rent estetiskt.

Kraven var:
-Stor men inte med följdproblem som t.ex GD
-Lång päls men minimal pälsvård och pälssläpp
-Tilltalande utseende

Jag tilltalas inte av mopstyper t.ex. Den platta näsan och glosögonen är inte snyggt någonstans och det späs väl på av att jag vet sjukdomshistorik och risker med dem antar jag.
Samma sak med chihuahua, glosögonen och den extremt miniavlade hunden är bara fel fel fel.

De är skitfula båda två. Ståndöron, långnäsa och spinkiga. Dessutom alldeles för små. En riktig arbetande pyrenee eller ovtjarka....det är vackra hundar det.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 372
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Tycker det är så mysigt att läsa om folk som verkligen hittat ”sin” ras som de passar så bra med :) så tänkte vi kunde ha en liten...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 516
Senast: Piaff
·
Övr. Hund Om vi bortser helt ifrån hur passade rasen är för dig, mentalitet, hälsa… Bara utseende och absolut ingenting annat. Vilken ras/typ är...
7 8 9
Svar
167
· Visningar
13 517
Senast: Sezziyanen
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 096
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar