Sv: Utseende

På nuvarande hund inget alls.
Men rasen har gett mig mersmak och eftersom nuvarande hund har fått en icke godkänd färg med tiden, så vill jag ha en med godkänd färg och korrekt utseende när jag skaffar nummer två. Jag skulle vilja prova att ställa ut lite och få lite mer möjligheter med nummer två.
Men mentaliteten och personligheten är absolut viktigast före allt annat.

Delvis. Jag vill inte ha pälsvård och tycker inte om svarta hundar.

Men jag kan se skönhet i de flesta hundtyper.

Utseendet spelar väldigt stor roll när det gäller hälsan.
Jag vill inte ha en hund som ser vanskapt ut och får problem för att exteriören är kass.

Jag föredrar mörka hundar, men det är inte avgörande.
Lite pälsvård går bra, men inte mer än max någon gång i veckan och jag vill helst inte ha en hund som hårar nu när jag är bortskämd med mina som inte fäller.

Men jag har nog hittat min ras, jag kommer nog fortsätta med någon storlek av Schnauzer.
Det ska mycket till innan jag letar efter något annat då Schnauzrar oavsett storlek har allt jag vill ha i en hund.

Det är du å jag Pulkaskurk ;) Hahahahaha
Schnauzer is the shit :D

Skulle ni kunna byta sport för att ni gillar en viss hundras?

Tex ni håller på med agility idag med er BC men eftersom ni älskar Huskyns utseende så kan ni tänka er att byta sport till drag för att på optimala sätt kunna ha en Husky?

Svårt att förklara.... Hoppas ni fattar mitt tänk ;)

Nja.....nu har jag ju tänkt igenom mitt rasval så det ska passa mig optimalt och då valde jag ju egenskaper före utseende. Om jag nu föll pladask för tex huskey pga dess utseende så nej...jag skulle inte skaffa någon och lägga om mina behov.Jag skulle nöja mig med att se på andras som ögongodis och beundra deras skönhet. Däremot har jag vid två tillfällen fått hundar som INTE passat mina behov och då har jag fått tänka om och anpassa mig så de har blivit tillfredställda. Men de hundarna hade jag ju redan. Jag skulle inte medvetet SKAFFA mig en hund som var lämpad och ämnad för något som jag inte brann för.

Utseendemässigt bryr jag mig tillräckligt mycket för att bara köpa en sund, hållbar hund utan överdrifter åt något håll. Dvs, jag skulle t ex aldrig köpa en överdrivet pälsad eller naken hund.

Jag skulle aldrig välja bort en ras för att den är "för ful" om den i övrigt passar mig och mina ändamål, men jag skulle heller aldrig köpa en hund enbart baserat på utseende.

Senast ändrad:

Skulle ni kunna byta sport för att ni gillar en viss hundras?

Tex ni håller på med agility idag med er BC men eftersom ni älskar Huskyns utseende så kan ni tänka er att byta sport till drag för att på optimala sätt kunna ha en Husky?

Svårt att förklara.... Hoppas ni fattar mitt tänk ;)

Ja. Jag vill gärna ha en tax. Även om jag har jakthundar idag så är det så långt åt andra skalan man kan komma, men jag hade kunnat tänka mig att börja lite med rådjurssläpp och framförallt med viltspår om jag hade köpt en tax. Absolut, för jag anser att alla hundar behöver ett arbete.

Njae..

Jag har ju valt ras efter vad som passar mig.
Men mina raser är väldigt allround så man kan göra det mesta som faller en in med dem.
Nyaste tillskottet kommer iof att behöva aktivering på ett helt annat sätt än mina grabbar så visst anpassar jag mig ju till hunden.
Men samtidigt tycker jag att det ska bli kul och spännande att börja träna hund.
Sen får vi väl se vilken gren vi ramlar in på som passar oss.

Väldigt mycket, men då framför allt i funktionellt syfte.

Jag gillar inte för små hundar då jag har ryggproblem och helst vill slippa böja mig ner så himla långt för att gosa / belöna / ta tag i halsbandet osv. Jag vill inte ha en för stor hund som jag inte kan lyfta eller hålla. Jag gillar inte ljusa hundar eller hundar med för kort päls som fastnar överallt eftersom jag avskyr att städa. Jag vägrar trimraser, hundar man måste tvätta skägget på och hundar som man måste hålla på och plocka öronhår på. Jag kräver att hunden ska kunna röra sig fritt i skogen, hoppa över diken, stock och sten och att den ska kunna röra sig ute "normala" sträckor oavsett om det är +25 eller -30. Jag föredrar om hunden lever i alla fall i 10-12 år och inte dör av dvs sjukdomar när den knappt blivit vuxen.

Jag vill helt enkelt ha en funktionell kropp med en funktionell päls. :) Pälsfärg och sådana bagateller struntar jag fullständigt i.

Kort svar: Väldigt mycket!

Men. För mig är en fin hund en sund hund. Jag tittar inte på färgen tex, faktum är att jag lätt kan glömma vilken färg en hund har, men glömmer aldrig hur den är konstruerad exteriört. Är hunden sund exteriört och ser snäll och trevlig ut, då gillar jag den. Sedan betyder det inte att jag vill ha alla hundar, men jag skulle aldrig vilja ha en icke-vacker hund, för en icke-vacker hund i mina ögon är de hundar som inte är väldigt funktionella och sunda.

Inte så jättemycket, men jag väljer ju inte heller den fulaste rasen jag kan få tag på. Det viktigaste är att hunden är sunt och funktionellt byggd, och jag är inte så förtjust i långhår utan vill ha korthåriga hundar. Och sen gillar jag inte alls "molossutseende", kort bred skalle och en kraftig nos på det.

Jag har inte bytt sport men lagt till agility till min "utöva"-lista eftersom ena hunden gillar det så mycket. Och sen vallar jag med mina kelpies, det har jag inte gjort med tidigare hundar.

Hur mycket betyder hundens utseende för dig?

Mer än jag trodde...

Kommer skaffa hund framöver, men kan inte förrän om över ett år. Men drömmer såklart. Och hade kommit fram till att dvärgschnauzer var min ras. Men när jag var på utställning i helgen för att titta lite så var mittelspitz i ringen bredvid. Och de är sötare, jag kan inte hjälpa det. Jag har lite svårt för schnauzerskägget...
Så nu velar jag igen, mittel var ju mitt andrahandsval redan innan. Tur att jag har tid på mig att bestämma mig:p

Som andra svarat, mycket utifrån att jag inte kan tänka mig en hund med fysisk abnormitet. Bautastor, pytteliten, intryckt näsa, för korta ben. Sånt går fetbort.

Inte speciellt mycket. Värderar andra egenskaper betydligt högre!
Om jag får välja har jag gärna en hund utan diskvalificerande fel eftersom jag ändå kan finns något slags nöje i att ställa ut då och då men i övrigt är inte utseende utöver funktionalitet något jag värderar alls.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 372
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Tycker det är så mysigt att läsa om folk som verkligen hittat ”sin” ras som de passar så bra med :) så tänkte vi kunde ha en liten...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 516
Senast: Piaff
·
Övr. Hund Om vi bortser helt ifrån hur passade rasen är för dig, mentalitet, hälsa… Bara utseende och absolut ingenting annat. Vilken ras/typ är...
7 8 9
Svar
167
· Visningar
13 517
Senast: Sezziyanen
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 096
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar