Utrustning - sidospår till Ledarskapstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Utrustning - sidospår till Ledarskapstråden

Vi andra har nog oxå förstått din frågeställning, men vi håller bara inte med. I alla fall inte jag...
För om det är så att det är just betslingen som är så galet, så funderar jag på varför det finns repgrimmor. Då borde väl en helt vanlig tjock lädergrimma med vanligt grimskaft fungerar lika bra, eller är det en annan sak:confused:

Som någon annan skrev här så är munnen hästens känsligaste punkt. Jag måste lägga in en liten fundering där, nacken är inte direkt en okänslig punk och där lägger man väl ändå tyngden av en repgrimma som i sin tur sitter fast i ett tungt rep. Så när hästen då springer runt på en volt, så borde det, enligt mig trycka för varje steg på hästens känsliga nackpunkt.

Eller har jag fel?

Jag ska säga min mening om kandaret. Det är roligt, hästen blir mer lyhörd, det blir en lättare ridning.
Jag tror inte att ni som är så mkt emot det har suttit i seriebyten på en häst som tycker det är superroligt och sedan kunna få tillbaka denna i slutet av en diagonal, in i tex samlad trav, med små osynliga hjälper om ni rider med grimma. Jag tror verkligen inte det...
Och den där som red utan någon utrustning i globen, han visade ju upp otroligt lydiga hästar, men det är inte i mina ögon riktiga dressyrrörelser han utför. Han hoppade ju upp på nån häst i stallgången och sa att den trampade. Jag såg inget tramp på det sätt som jag anser att en dressyrhäst gör det.
Jag tycker det är taskigt att lägga omkull sina hästar och sedan gå och sätta sig på dom och få en shettis att hoppa över de större hästarna medan de låg ner.
Jag tycker överhuvudtaget att det är nedvärderande och har svårt att se sånt på tv.
Vi har olika åsikter och synpunkter.
Jag anser att Nh är överskattat. Men om andra gillar det så är det upp till dom.
Men att säga att ingen annan förstår din fråga bara för att du inte får de svar du vill ha är väl ändå fel?
 
Sv: Utrustning - sidospår till Ledarskapstråden

Jag har aldrig använt mig av en repgrimma, trots att jag har varit inne på "repviftarmetoden" en period. Jag var då 13 år gammal och mina föräldrar köpte kort sagt en livsfarlig häst till mig... Men Mamma och han fyllde ju år på samma dag, så det var ju meningen att vi skulle ha honom...

För att få helt ordning på den hästen körde jag mkt sådana övningar, det enda man behöver är ett längre grimskaft/rep/longerlina och något på hästen.

När jag är på marken så vill jag bara använda det jag alltid har tillgång till, nämligen grimma och grimskaft. Nu använder jag extra långt grimskaft, men det beror på att jag lastar mina hästar genom att de går in före mig, och ett vanligt är helt enkelt inte tillräckligt långt.

Mina rep är köpta på hööks och är vääääldigt lätta om man jämför med "riktiga" NH rep, men de går att hålla i, och är tillräckligt långa för att hästen ska kunna gå in i släpet, och det är de enda kraven jag har.

Så svaret är jo, det är klart att det går.
 
Sv: Utrustning - sidospår till Ledarskapstråden

Frågan är om det är grenledningen eller rent av ridsportsförbundet man ska fråga? Hursom, har du lust att länka till källan, så att jag kan visa den för den/de jag i så fall frågar.
 
Sv: Utrustning - sidospår till Ledarskapstråden

Hittar inte det du skrev, huvudlag verkar inte finnas med. :crazy:
 
Sv: Utrustning - sidospår till Ledarskapstråden

Ok! Så med andra ord är det helt godkänt att promenera runt på en tävlingsplats med träns utan bett i... med sidostyckena hängande slängande... Jag vidhåller fortfarande då att jag har bättre kontroll med grimma.

Nej det är inte OK att promenera runt en tävlingplats med ett huvudlag. VEM har påstått det??

Det skall vara träns och i de fall man får grimma.


Vilket borde kunna tolkas som att om man inte har bett så är det inget huvudlag.

NEJ då är det inget träns.

Allvarligt det är faktiskt skrämmande att du tävlar och har så lite koll på vilken utrustning du får använda. Har du inte läst TR ??
 
Sv: Utrustning - sidospår till Ledarskapstråden

Här snackar vi ordens betydelse, deras igentliga betydelse, alltså vad det igentligen står.
I TR står det dessutom inte träns, det står huvudlag.

I distans TR iaf står det inget om att man måste ha bett, men hästen ska ha huvudlag när man lastar ur, och om huvudlaget bara är själva tränset utan bettet så borde det innebära att det ur regelsynpunkt borde vara ok att inte ha bett och ha sidostyckena hängande slängande...

Vad är det du inte förstår?
 
Sv: Utrustning - sidospår till Ledarskapstråden

Frågan är då, de tränsen som är distansträns, utan käkrem och pannband, räknas de verkligen som huvudlag då?

Här är ett distansträns och jo de har både käkrem och pannband som du ser.



gulbladeluxe76k.jpg





En annan variant

Eldingmaraton76k.jpg
 
Sv: Utrustning - sidospår till Ledarskapstråden

Där är ett ja, men det finns ganska många fler modeller kan jag lova dig.
Här har du 2 utan pannband

smart5.png


eb-lite-2.png
 
Sv: Utrustning - sidospår till Ledarskapstråden

Jag förstår inte varför du drar dessa exempel för mig?
Strunta i repgrimma. Byt ut till tränsbett istället så är vi närmare varandra i diskussionen. En skicklig ryttare för mig, är den som rider med minsta möjliga hjälpmedel på ett imponerande sätt. Dressyr står för annat än det som är ett "måste" idag- för mig. Det är bara fånigt att man inte får tävla på mindre betsel, ska bära hatt osv, bara "för att".



Vi andra har nog oxå förstått din frågeställning, men vi håller bara inte med. I alla fall inte jag...
För om det är så att det är just betslingen som är så galet, så funderar jag på varför det finns repgrimmor. Då borde väl en helt vanlig tjock lädergrimma med vanligt grimskaft fungerar lika bra, eller är det en annan sak:confused:

Som någon annan skrev här så är munnen hästens känsligaste punkt. Jag måste lägga in en liten fundering där, nacken är inte direkt en okänslig punk och där lägger man väl ändå tyngden av en repgrimma som i sin tur sitter fast i ett tungt rep. Så när hästen då springer runt på en volt, så borde det, enligt mig trycka för varje steg på hästens känsliga nackpunkt.

Eller har jag fel?

Jag ska säga min mening om kandaret. Det är roligt, hästen blir mer lyhörd, det blir en lättare ridning.
Jag tror inte att ni som är så mkt emot det har suttit i seriebyten på en häst som tycker det är superroligt och sedan kunna få tillbaka denna i slutet av en diagonal, in i tex samlad trav, med små osynliga hjälper om ni rider med grimma. Jag tror verkligen inte det...
Och den där som red utan någon utrustning i globen, han visade ju upp otroligt lydiga hästar, men det är inte i mina ögon riktiga dressyrrörelser han utför. Han hoppade ju upp på nån häst i stallgången och sa att den trampade. Jag såg inget tramp på det sätt som jag anser att en dressyrhäst gör det.
Jag tycker det är taskigt att lägga omkull sina hästar och sedan gå och sätta sig på dom och få en shettis att hoppa över de större hästarna medan de låg ner.
Jag tycker överhuvudtaget att det är nedvärderande och har svårt att se sånt på tv.
Vi har olika åsikter och synpunkter.
Jag anser att Nh är överskattat. Men om andra gillar det så är det upp till dom.
Men att säga att ingen annan förstår din fråga bara för att du inte får de svar du vill ha är väl ändå fel?
 
Sv: Utrustning - sidospår till Ledarskapstråden

Nu är det inte så att jag är emot just Nh, bra hästhantering finns i varje disciplin, lika väl som det finns dålig.
Men det som jag tycker är dåligt i just den här tråden är att ts i början skriver om elitryttarna som en grupp. Sen visar det sig att det är ett tiotal, och lite senare att det är 3 av 5 på detta tiotal, vilket i min värld borde bli 6 st (fast jag är grymt kass på matte:))elitryttare som inte kunde hantera sina hästar. Det var dessutom norrlandseliten. Jag kommer från Norrland, jag har hittils inte sett till dessa sex elitryttare som inte kan rida ut på sina hästar. Jag har sett till EN häst som inte rids ut. Vilken inte rider på elitnivå.


Sen anser jag oxå att en häst bör kunna hanteras i grimma. Jag lastar min egen hemma i bara grimma. Jag leder henne i vanlig grimma. Men när jag kommer på en tävlingsplats så följer jag TR vare sig jag anser att det är bra eller inte.
Det är som när man kör bil, bara för att jag anser mig kunna hantera bilen så kan jag möta en knäppgök som inte kan det!
 
Sv: Utrustning - sidospår till Ledarskapstråden

jag skulle ha slängt in ett KL efter det jag skrev till dig. Repgrimman och den funderingen var inte riktad till dig.

Men vill du ens tävla dressyr?
 
Sv: Utrustning - sidospår till Ledarskapstråden

Varför är det fel att ifrågasätta befintliga regler? Är dom på något sätt heliga inom vissa ridsportgrenar? Även i konservativa sporter såsom fotboll (som du tar som exempel) förekommer regeländringar då och då. Ingen tycker det är korkat att ifrågasätta bollstorlek eller dito material. Varför är det korkat att göra motsvarande inom hästsporten?

Jag håller med TS i grundfrågan, varför det inte betraktas som "högre prestation" ju mindre prylar man har på och i hästen, och ändå klarar övningarna med bravur.

LIA
PS! Varför rider man i frack och hög hatt? Är det korkat att byta till väst och hjälm?

Det är väl ingen som anser det är fel att ifrågasätta reglerna, jag föreslog tom det så att fråga mig om det är väl inte så meningsfullt. Regler ändras förresten då och då så det är inget konstigt. Vanligen är det dock de aktiva som jobbar för/emot förändringar. Det anses nog som konstigt om en fotbollsspelar ifrågasätter storleken på korgarna i Basket.

Det du anser är grundfrågan är också direkt konstig " ... varför det inte betraktas som "högre prestation" ju mindre prylar man har på och i hästen, och ändå klarar övningarna med bravur. "

Om det betraktas som högre prestation eller inte att ha mindre prylar på hästen är direkt likgiltigt för dressyren, man bedömer prestationen och inte utrustningen (som ju dessutom är likvärdig för alla ekipage). Det är fritt fram att ordna tävlingar med vilken bedömning du än önskar (som inte bryter mot djurskyddslagen) om du nu inte gillar hur dressyrreglementet lyder. jag lovar jag ska komma om du får ihop ett grand prix startfällt på en 5-10 man där alla rider i grimma/halsring eller mindre.
 
Sv: Utrustning - sidospår till Ledarskapstråden

Precis fel! Det finns ingen automatik i det. Allt hänger på kunnighet, inställning och känsla hos ryttare/kusk, hästens skolning och framför allt känsla och vakenhet i kommunikation mellan dessa.
Om man använder tyglar/tömmar som dom signalgivare dom borde vara, i st f att slita och dra vilket förekommer på alla nivåer, så klarar man sig med osynliga hjälper. Även med sidepull.

LIA

*Viskar* - Jag vet ;). Får jag rida enhändigt, kan jag krumelutta det mesta med min vackra vita på sidepull :love:. Hon tyckte det var jätteskojsigt, så jag ska nog be att få tillbaka mitt sidepull snart, som varit utlånat i två år. Repgrimma är tyvärr lite för ostadigt, för mig. Även om det GÅR.

Varför är det fel att ifrågasätta befintliga regler? Är dom på något sätt heliga inom vissa ridsportgrenar? Även i konservativa sporter såsom fotboll (som du tar som exempel) förekommer regeländringar då och då. Ingen tycker det är korkat att ifrågasätta bollstorlek eller dito material. Varför är det korkat att göra motsvarande inom hästsporten?

Jag håller med TS i grundfrågan, varför det inte betraktas som "högre prestation" ju mindre prylar man har på och i hästen, och ändå klarar övningarna med bravur.

LIA
PS! Varför rider man i frack och hög hatt? Är det korkat att byta till väst och hjälm?



Och det är ungefär samma fundering jag har till NH-folk som i 99 procent av fallen varken har rejäla skor eller hjälm och väst vid hantering av sina hästar på öppna träningar, clinics och liknande - "det behövs inte, min häst är så väluppfostrad".

Jag är av den åsikten, att hemma kan man få använda den utrustning man ska ha, men på tävlingar och öppna träningar med publik, då ska man föregå med gott exempel och skydda sig i den mån det går, samt enligt Tävlingsreglemente om sådant finns.

Men det är min åsikt och den behöver absolut inte överensstämma med din.

PS. Dessutom. Tro mig, eller inte. Jag vet faktiskt flera dressyrryttare på tävling, som har säkerhetsväst UNDER kavajen i alla fall, hur det är med frackryttarna är jag inte lika säker. Men jag vet flera som tävlat fälttävlan och varit med om incidenter och fått sig rejäla tankeställare när de senare gått över till svår dressyr. Ds

Mvh

IngelaH
 
Senast ändrad:
Sv: Utrustning - sidospår till Ledarskapstråden

Ja varför skulle jag inte vilja det?
Men, det fråntar inte faktum att jag gärna gör det lika bra, fast bättre med min häst på tredelat bett!
Jag skulle aldrig ställa upp om min häst inte var dresserad.

Så du bor och tränar i Norrland? Vilken klubb och tränare har du?
Om jag skulle PM dig om namnen på dessa som jag menar, eller bara FÖRnamnen och du är orienterad här uppe så skulle du veta vilka dessa är. För mig är 3 mycket, så många är dom inte totalt. Och ingen av dem skulle jag sätta på min egen, det kan jag garantera!
 
Sv: Utrustning - sidospår till Ledarskapstråden

Ja men absolut! Jag följer givetvis reglerna till punkt och pricka när jag tävlar, ingen snack om den saken, men jag behöver ju inte tycka om det ;)

IngelaH: Fast de måste ju inte ha det, väl? Däremot så har jag hört från en opålitlig källa att det kan påverka bedömningen hur väl man är klädd osv...
 
Sv: Utrustning - sidospår till Ledarskapstråden

Lite förundrad över att mitt inlägg blev raderat men nu uttalar du dig om NH liknande det jag skrev Ingela?

KL
Waldorf: om tråden handlar om 3 personer du stör dig på, känns det produktivt att starta en tråd som framställer det som om merparten av sveriges tävlingsryttare inte har en susning om hur man leder eller lastar en häst på enklaste, mest hästvänligaste och humanaste sätt tycker du?

måste vara jobbigt att anse att man själv fattar allt och ingen annan ett dyft : )
 
Sv: Utrustning - sidospår till Ledarskapstråden

Och det är ungefär samma fundering jag har till NH-folk som i 99 procent av fallen varken har rejäla skor eller hjälm och väst vid hantering av sina hästar "det behövs inte, min häst är så väluppfostrad".

Shitti pommes fritti! :bow:

Mvh

IngelaH


Varför är du mederator på hästhantering?
Du verkar avsky NH.

Sanningen i denna tråd tror jag är Ingela, att du vet själv om att du kommer aldrig kunna plocka av din häst så pass att du rider bra på mindre, såvida hästen inte är 20+ och halvdöd.
Samt att jag trampade dig på tårna när jag bad om att en erfaren, och inte du skulle svara på mina kandarfrågor. Ändå googlade du!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

L
Hästmänniskan Hej! Jag skulle vilja disskutera lite om en sak och fråga om tips om hur andra skulle ha tänkt i min situation. Men innan jag skriver...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 186
Senast: sorbifolia
·
Relationer Eftersom många engagerade sig i min förra tråd som låstes ville jag bara uppdatera er vad som hände med mig. Då jag inte fick nån annan...
23 24 25
Svar
495
· Visningar
42 658
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag var ärligt talat inte alls särskilt upplagd för någon ridlektion, även om det skulle vara hopplektion. Jag hade varit uppe sen 4:45...
Svar
0
· Visningar
295
Senast: cassiopeja
·
Skola & Jobb Det är alltid svårt att skriva om jobbet då man har tystnadsplikt och alltid trampar någon på tårna. Dock vill jag ändå ventilera lite...
Svar
18
· Visningar
2 909
Senast: Zaria
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp