Sv: Utrustning - sidospår till Ledarskapstråden
*KL*
Om ni som ser detta kan återgå till vad jag menade med min frågeställning: Varför ska man ta till skarpare verktyg till "finlir" ju högre upp i klasserna man kommer, då JAG tycker det skulle vara bevis på högklassisk dressyr att se tvärtom: mindre verktyg ju mer dresserad häst man har?
Tre filmer hittade jag på en snabbgoogling, på dressyr utan bett som amatörer och proffs gjort.
Observera att jag inte är ute efter att man ska rida utan bett på en GP tävling, utan min fundering går snarare åt till att visa på om dessa personer rider UTAN bett: varför kan inte en GP häst gå på ett vanligt bett (rakt eller delat, allt utom kandar)?
http://www.youtube.com/watch?v=AlE8b07_04U
http://www.youtube.com/watch?v=alryG8sSYBw&playnext=1&list=PLE8F6339BAE4358F2&index=52
http://www.youtube.com/watch?v=ImzUgnhV-EU&feature=related
Tycker du att detta är dressyr på någon nivå alls
Är det tillräckligt för dej att kunna styra hästen
Ta den första filmen. En fin häst som det ser ut, springer i obalans som en sån häst verkligen inte ska behöva göra, hon kämpar allt hon kan med den där halsremmen för att påverka, det stör ju hästen nåt vansinnigt, ser du inte det
Tycker du att det är bra ridning? Hästarna är inte i balans, inte lösgjorda, de är ostadiga och inte minsta igenom i kroppen nånstans.
Vill man bara styra runt så går det lätt att lära en häst det. Men att sitta och dra som en dåre i halsringen, då har hon ju misslyckats även med den ridningen
För att hästar ska arbeta ergonomiskt behöver de sitta ihop genom kroppen, ett minimum är att vara i balans, de ska vara lösgjorda och rakriktade för att kunna röra sej på riktigt igenom kroppen, utan
kontakten mellan hästens mun och rytttarens hand går det inte att få till den här ihopkopplingen igenom hela hästens kropp, handen är en del av kommunikationen med hästen och den ska vara väldigt mycket finlir, men det är väldigt svårt eller helt omöjligt att få till alla kvalitéer utan den fina kontakten. Tro det eller ej men dina filmer visar inte motsatsen i alla fall.
Att däremot rida runt med en lydig häst uitan både sadel och träns går ju om man är nöjd med att hästen rör på benen och lyder....det är inte så märkvärdigt som det framställs, man styr mycket med en rem runt halsen, tro mej. hur behagliget det är för hästen kan ju diskuteras.
Det har jag gjort bla på min förra häst, man kunde rida och styra runt honom helt utan något att hålla i och han kunde vara avspänd och jobba rätt bra men det var ju inte frågan om att uppnå någon högre kvalitet, hästar som inte har kontakten i handen går mer eller mindre och balanserar sej på halsen istället för bakifrån. Och det handlar inte om STÖD som många tror utan just kontakten som är viktigare för hästen och samspelet och kommunikationen och hästens form än många tror.
En annars välriden häst kan behålla en del kvalitet ett tag även utan kontakten men det är bara till en viss gräns, det går aldrig att få helt samma och det handlar mera om att hästen försöker trots att det är svårare, men det tappas till slut.