Jag tror det här är ett såpass stort och viktigt beslut så du ska i alla fall inte göra något förhastat,
@EmmaFilippa.
Utan det är bra att fråga om input från andra, fundera och diskutera det. Men de bästa svaren får du nog från folk som känner dig personligen, sedan behöver det inte betyda så mycket vad andra tycker. Troligen kommer dina föräldrar vilja vara delaktiga i beslutet med, och jag gissar att de bryr sig noll och nada om ponnyn tappar i värde eller om du inte sattsar med honom, så länge han kan göra dig glad. De köpte honom för att du skulle få sattsa därför att DU ville det just då. Om du ändrat dig sedan så är det helt okej. Om han fortfarande är din drömponny så är han fortfarande eksakt lika mycket värd pengarna och du är eksakt lika värd att få ha honom.
Vi glömmer ibland att vi tävlar därför att vi tycker det är kul - känns det inte kul längre så är det faktiskt ingen mening med att tävla. Poängen med att köpa O var att göra dig glad, och OM han kan göra dig glad endast med att ta promenader i skogen eller mysrida eller äta gräs eller vad som helst, så fyller han sin uppgift. Men om du känner att han blir en börda så är det givetvis helt okej att vilja sälja.
Sedan om du tävlar i elitlaget för C-ponny när du är 19 - so what? Jag tror knappast folk kommer tycka det är "konstigt", snarare kommer de flesta tycka "vilken tur hon har som fortfarande inte vuxit ur sin ponny!". Man behöver inte göra som "alla andra" gör, man kan göra precis som man själv vill oavsett om man följer normen.
När jag började tävla min första häst, en varmblodig travare, i dressyr och hoppning, så kom vi i princip alltid sist - i våran första 80 cm var mitt mål att komma över minst ett hinder, och vi blev eliminerade på tvåan.... Om jag brytt mig vad andra tyckte så skulle jag nog slutat tävla igen direkt, därför att jag skämdes över hur dåliga vi var.... men jag blev tvungen att skita i vad alla andra tyckte för jag VILLE tävla. Och ett par år senare så vann vi 1 meter och 1,10 mot över 50 fina ridhästar och hopponnyer. Men mitt mål med att tävla har alltid varit att ha kul, att bli bättre och att utveckla mig och hästen, det är det viktigaste och då spelar det faktisk ingen roll vad andra tycker och tänker.
Det här kanska blev lite svamligt, är sent nu men jag ville i alla fall svara lite om hur jag resonnerar. Du är en klok tjej och jag är säker på att du och dina föräldrar kommer komma fram till en bra plan.