Utrustning - sidospår till Ledarskapstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Utrustning - sidospår till Ledarskapstråden

Det är knappast min inteligens du behöver oroa dig för...Agående framridning inom hus så skiljer även den inom diciplinerna. Distanshästarna bör bara ha en lättare uppmjukning. De ska gå maraton. Hopphästarna har minst 3 hinder som stjäl utrymme och ökar kollitionsrisk o trängsel.
 
Sv: Utrustning - sidospår till Ledarskapstråden

Beror på vad man har för häst! Har man en häst som blir väldigt laddad och far iväg i full galopp i starten så är det väldigt viktigt att hästen är ordenkligt uppvärmd.

Jag tror dessutom att det är större kollisionsrisk bland distanshästarna. Dels pga att om det är hinder så vet alla vart man kan rida och inte, man vet att där landar folk osv. Man är ofta van att rida i ridhus med andra personer.
Medans distansfolk oftast dels rider ensamma och oftast rider ut.
 
Sv: Utrustning - sidospår till Ledarskapstråden

Visst kan du rida "dressyr" på sidepull, men rörelserna blir ju desto mer yviga, vilket inte är eftersträvansvärt

Precis
Precis fel! Det finns ingen automatik i det. Allt hänger på kunnighet, inställning och känsla hos ryttare/kusk, hästens skolning och framför allt känsla och vakenhet i kommunikation mellan dessa.
Om man använder tyglar/tömmar som dom signalgivare dom borde vara, i st f att slita och dra vilket förekommer på alla nivåer, så klarar man sig med osynliga hjälper. Även med sidepull.

LIA
 
Sv: Utrustning - sidospår till Ledarskapstråden

Men du kan väl ändå inte mena att man rider fram en distanshäst på samma sätt som man rider fram en dressyrhäst? I så fall borde man få en mkt mkt trött häst i distans. Dressyrhästen ska kunna prestera i maximalt 10 min efter en bra framridning. Jag rider fram i runda slängar 40-50 min innan en klass. Många i eliten (även övriga), eftersom det var det tråden handlade om från början, rider fram 2 gånger innan.

Sen är det ett mkt märkligt argument att det skulle vara värre att rida fram med distansryttare för att dom inte är vana att rida i ridhus. Har du sett framridning till dressyr eller hoppning. Det är inte så att alla kommer i turordning och alla väntar på sin tur. Man rider och håller sig till högerregeln. Samt att snabbast gångart är vid spåret. MEN det finns alltid såna som har hela lektioner på framridning, som inte följer regler, hästar som kastar sig osv. Så man får helt enkelt se upp.

MEN det klart, om man nu rider med grimma kan jag förstå att det blir lite kaotiskt:angel:

I övrigt har jag alltid undrat över varför ett fotbollsmål är så himla stort när ett ishockymål är väldigt litet. Orättvist är vad jag skulle kalla det:D
 
Sv: Utrustning - sidospår till Ledarskapstråden

Huvudorsaken att folk rider på kandar i högre klasser beror på att det följer TR, TR i sin tur bygger på tidigare versioner och innan dess på på traditioner. Frågan är smått korkad, ungefär på nivån när man frågar varför man rider i frack, att man har fotboll av viss dimension, varför bandymålen har en viss storlek, varför man har westernsadel inom westernridningen mm.

Man kan givetvis ifrågasätta och försöka påverka regelverket inom alla sporter men i grunden är reglerna till för att ge en ram inom vilken man ska hålla sig om man vill tävla inom en viss sport (eller arrangera tävlingar) eller försöka lansera sin egen skola inom ridning med sina egna regler om man söker något annat.
Varför är det fel att ifrågasätta befintliga regler? Är dom på något sätt heliga inom vissa ridsportgrenar? Även i konservativa sporter såsom fotboll (som du tar som exempel) förekommer regeländringar då och då. Ingen tycker det är korkat att ifrågasätta bollstorlek eller dito material. Varför är det korkat att göra motsvarande inom hästsporten?

Jag håller med TS i grundfrågan, varför det inte betraktas som "högre prestation" ju mindre prylar man har på och i hästen, och ändå klarar övningarna med bravur.

LIA
PS! Varför rider man i frack och hög hatt? Är det korkat att byta till väst och hjälm?
 
Sv: Utrustning - sidospår till Ledarskapstråden

Inom distans så är det krav på "huvudlag", med andra ord borde grimma vara tillåtet, även om det är viss tolkningsfråga.

Här är Nationalencyklopedins definition av begreppet huvudlag:

huvudlag, huvudlad, det remtyg som tillsammans med bettet utgör hästens betsling vid körning och ridning. Huvudlaget är nästan alltid av läder och består av nackstycke, pannrem, käkrem, sidostycken och ibland nosrem. Vid ridning kombineras huvudlaget oftast med en ridgrimma, som har nosrem.
 
Sv: Utrustning - sidospår till Ledarskapstråden

Har du sådan problem med att kontrollera hästen förstår jag inte alls varför du vill rida i grimma? Angående hur man rider är det högst individuellt. De flesta jag känner rider ensamma oavsett diciplin.
 
Sv: Utrustning - sidospår till Ledarskapstråden

Sättet man rider fram på har jag inte sagt något om alls.
Jag brukar rida fram hästen i ca 30 min innan start.
 
Sv: Utrustning - sidospår till Ledarskapstråden

Sätt ett brett band och över "näsan" och hästen KAN ignorera. Ett bett eller bettlöst huvulag känns beytligt mer.

Det är mycket diskussioner här och var om repgrimma också. I dessa framförs det från många håll hur fruktansvärt det är att använda den i stället för en bredare grimma, trots att man oftast samtidigt strävar efter att kunna ha så mycket samspel med hästen att det är slack i repet som gäller även om det gäller att återfå kontroll. En liten tanke bara, om det är så att det äntligen medges att bett används för kontroll p.g.a. 'att de känns mer'....

Ja, ett bett känns betydligt mer. I munnen, som är en av de absolut känsligaste och ömtåligaste delarna på hästen. :cry:Det är därför det har blivit viktigt för många att hitta kunskapen om hur man kommer dithän att man inte använder bett och tyglar till att styra och stoppa, utan bara till förfining. Detta gäller i alla situationer, hantering på marken ej undantaget. Att skapa kontroll genom att använda bettets inverkan (smärta i det här fallet) är för mig inte ett alternativ.

Apropå kontroll så är bland annat det ett ord som har blivit hånat. Det är intressant att se hur det vänds och vrids på orden, och hur fast man kan bli i svart/vitt tänkande- att döma ut någons eftersträvan av kontroll för att det sedan skulle vara helt okej att vilja ha kontroll när det gäller en själv i andra sammanhang.
 
Sv: Utrustning - sidospår till Ledarskapstråden

Ja åter igen har du dragit egna slutsatser som inte stämmer.

Det handlar inte om att hästen skulle vara olydig utan om att ryttaren är ovan att vistas på så liten yta med så många andra ekipage.
 
Sv: Utrustning - sidospår till Ledarskapstråden

Enligt den benämningen så är alltså ett sidepull eller hackamoore då inte ett huvudlag... spännande!

Kanske får man inte rida på det då igentligen?

Pannrem och käkrem är det många distansträns som saknar... hm *funderar*
 
Sv: Utrustning - sidospår till Ledarskapstråden

Den fantastiska Norrlandseliten... motsvarar typ bottenskrapet i Skåne.... Vart vill du komma? Att alla utom du kan hantera hästar? Vad du är duuuuuktig.....

Vi lever i en strikt värld där TR styr vilka bett man får tävla på. Det finns massvis med folk som hellre hade valt tränsbett men nu får man inte det, är det så otroligt svårt att fatta :confused:

Stör det dig så ring upp ansvarige på förbundet. Det är liksom lönlöst att hålla på och mala om det i inlägg upp och inlägg ner i denna tråden.

:

Nu måste jag få kritisera moderatorn här.
Ingela H!

För det första så var det inte jag som skapade denna tråd. Det var DU, moderatorn Ingela H, utan mitt samtycke som gjorde en helt ny tråd, om min frågeställning.
Denna fråga har jag lyft i en annan tråd, så med andra ord så är det inte JAG som skapat tråden. :eek:

Men i och med att jag verkligen anser mig ha en bra frågeställning (och tydligen du med Ingela H som valde att skapa en egen tråd på eget initiativ) så måste jag få en chans att få svar på frågan och ventilera, bolla frågor och funderingar.
Och det anser jag mig INTE ha fått, du Ingela H vill hela tiden sätta punkt och snäppa av mig med "nu får du ta och ge dig". :grin:

Nej...för vet du en sak - du har inte förstått min frågeställning, så jag har alltså inte fått komma till kärnan!

Jag har inte varit elak i tråden, något som DU Ingela H tillåter ex användaren jag citerat, som dessutom varit det på flera ställen. Hur tänker du nu?

Det är otroligt oproffsigt av dig, det måste jag säga. Snacka om att du är färgad och jag undrar på allvar om det inte är DU som sitter och skriver med dubbla använbdare på flera ställen!

Du skriver sedan till mig att akta mig för att uttala mig nedlåtande om andra "grupper" då jag skrev att jag kände många ELIT ryttare som inte kan hantera sina hästar. Jag ska akta mig om jag inte vill få skit själv.
Vad är det du gör själv då?
DESSUTOM vet du att jag föder upp arabiska fullblod och TVÅ gånger har du uttalat dig negativt att sitta på en arab. Hur tänker du???

DESSUTOM tillåter du att andra användare fullkomligt KASTA skit på andra "grupper" - utan att rycka in eller säga till, bland annat den citerade användaren. Helt otroligt oseriöst.

Ska du stänga av mig nu? GO AHEAD!
Jag ska kopiera detta och skicka till Gunnar få se vad han anser.
För att återgå till ämnet, jag vill säga TACK till LIA och Kimmis_87 som förstått min frågeställning.

Helt sonika: bara för att ett reglemente har haft samma regel i X antal år, betyder det inte att det är så det ska vara eller att det är rätt.
Jag anser fortfarande att den skickligaste ryttaren är den som kan tävla i svåra klasser med minimal utrustning - oavsett ras, oavsett vad militären eller TR säger!
Snacka om inrutat tänk: det har alltis varit så...det SKA vara så...och jag gör så för att alla andra gör det och det kan man inte ändra på.
SUCK!!!

Och skäms på dig Ingela H, maktmissbruk är vad du utövar!
 
Sv: Utrustning - sidospår till Ledarskapstråden

Precis fel! Det finns ingen automatik i det. Allt hänger på kunnighet, inställning och känsla hos ryttare/kusk, hästens skolning och framför allt känsla och vakenhet i kommunikation mellan dessa.
Om man använder tyglar/tömmar som dom signalgivare dom borde vara, i st f att slita och dra vilket förekommer på alla nivåer, så klarar man sig med osynliga hjälper. Även med sidepull.

LIA
Nu är du verkligen ute och cyklar. Varken du eller jag som hobbyryttare har den blekaste aning om vilket finlir vi pratar om då det handlar om dressyr av den högre skolan. Vilka är det som främst använder sidepull?
 
Sv: Utrustning - sidospår till Ledarskapstråden

Nej hackamore är självklart inget huvudlag, hur fan sitter ditt hack :rofl::rofl:


Hackamore sitter FAST i huvudlaget genom sidostyckena.
 
Sv: Utrustning - sidospår till Ledarskapstråden

Fel. Huvudlag skall bestå av nackstycke,sidostycke,pannrem och käkrem. Hackamore räknas som bett även om det inte sitter i munnen på hästen.
 
Sv: Utrustning - sidospår till Ledarskapstråden

Läs det immer citerade så förstår du precis vad jag menar.

"Ett huvudlag är det remtyg som tillsammans med bettet utgör hästens betsling"

Vilket borde kunna tolkas som att om man inte har bett så är det inget huvudlag.
 
Sv: Utrustning - sidospår till Ledarskapstråden

Så de distanstränsen är med andra ord då inte godkända att rida distans i?

Vad hade jag fel om? förstår inte vad du syftar på...
 
Sv: Utrustning - sidospår till Ledarskapstråden

Jag undrar då oxå, vad är kvalificationerna för att något ska få kallas bett? Jag trodde att ett bett var något hästen hade i munnen, men uppenbarligen hade jag fel då, så därför skulle jag gärna se att någon talade om för mig hur det ligger till.
 
Sv: Utrustning - sidospår till Ledarskapstråden

Läs det immer citerade så förstår du precis vad jag menar.

"Ett huvudlag är det remtyg som tillsammans med bettet utgör hästens betsling"

Vilket borde kunna tolkas som att om man inte har bett så är det inget huvudlag.

Nej jag ser bara att du missförstår.. igen... det står huvudlaget TILLSAMMANS med bettet utgör hästens betsling.

Huvudlag är ett Huvudlag
Bett är ett Bett
Dessa båda tillsammans kallas för träns/betsling

När man sätter fast hacket i huvudlaget och så utgör det hästens betsling.

Huvudlaget för sig kan aldrig bli betsling, det är och förblir själva huvudlaget.
 
Sv: Utrustning - sidospår till Ledarskapstråden

Ok! Så med andra ord är det helt godkänt att promenera runt på en tävlingsplats med träns utan bett i... med sidostyckena hängande slängande... Jag vidhåller fortfarande då att jag har bättre kontroll med grimma.

Frågan är då, de tränsen som är distansträns, utan käkrem och pannband, räknas de verkligen som huvudlag då?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

L
Hästmänniskan Hej! Jag skulle vilja disskutera lite om en sak och fråga om tips om hur andra skulle ha tänkt i min situation. Men innan jag skriver...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 186
Senast: sorbifolia
·
Relationer Eftersom många engagerade sig i min förra tråd som låstes ville jag bara uppdatera er vad som hände med mig. Då jag inte fick nån annan...
23 24 25
Svar
495
· Visningar
42 658
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag var ärligt talat inte alls särskilt upplagd för någon ridlektion, även om det skulle vara hopplektion. Jag hade varit uppe sen 4:45...
Svar
0
· Visningar
295
Senast: cassiopeja
·
Skola & Jobb Det är alltid svårt att skriva om jobbet då man har tystnadsplikt och alltid trampar någon på tårna. Dock vill jag ändå ventilera lite...
Svar
18
· Visningar
2 909
Senast: Zaria
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp