Utparning - vilka raser?

Pointer. Och jag har alltså dalmatiner, för dem som inte vet ;)

Lite halvt OT så har Pointer används i ett avelsprojekt för att skapa normal njurfunktion på dalmatiner. Det kallas LUA-dalmatiner, alltså samma ras fortfarande.
Hur kommer det sig att de inte hade normal njurfunktion? :)

Synd bara att det är så svårt att hitta "perfekta" staffar :down:
Ja det är så himla synd.
Min kompis har hittat en staffe som är helt fantastisk faktiskt. Men hon är inte så gammal än och inte heller röntgad så jag vet inte riktigt hur hon kommer arta sig. Men hur som helst, när jag träffar staffar som den tiken så blir jag genuint glad med hopp om framtiden :love:

Ja det är så himla synd.
Min kompis har hittat en staffe som är helt fantastisk faktiskt. Men hon är inte så gammal än och inte heller röntgad så jag vet inte riktigt hur hon kommer arta sig. Men hur som helst, när jag träffar staffar som den tiken så blir jag genuint glad med hopp om framtiden :love:
Kan du PMa stamtavlenamn så jag kan kika? :o

Hur kommer det sig att de inte hade normal njurfunktion? :)
De allra flesta har fortfarande "onormal" njurfunktion. LUA-dalmatiner är en ytterst liten del av rasen, i Sverige har det i år importerats 2 st. Sveriges första LUA-dalmatiner :)

Vet inte varför, har alltid varit så såvitt jag vet. Jag har hört att deras njurfunktion inte är konstig, utan att den är mer lik människans än "vanliga" hundars ? Jag har ingen aning faktiskt.

Korsades inte Clumber Spaniel med Welsh Springer Spaniel för att utöka linjerna? Har för mig det.
Japp :)
Träffat en annan variant med... Kommer inte ihåg vad bara, cocker spaniel?

Clumbern känns som en typiskt bra ras att korsa in andra raser i, dels för att den är så liten och har sådana problem men även för att den redan ser ut som ett hopplock av andra raser :angel:

Men både cockrar, wss och Golden känns som raser som skulle kunna vara bra att använda sig av (förutsatt att det är vettiga och bra linjer bakom då såklart)

De allra flesta har fortfarande "onormal" njurfunktion. LUA-dalmatiner är en ytterst liten del av rasen, i Sverige har det i år importerats 2 st. Sveriges första LUA-dalmatiner :)

Vet inte varför, har alltid varit så såvitt jag vet. Jag har hört att deras njurfunktion inte är konstig, utan att den är mer lik människans än "vanliga" hundars ? Jag har ingen aning faktiskt.
Ställer den till problem för hundarna? (nyfiken i en strut :p)

Ställer den till problem för hundarna? (nyfiken i en strut :p)
På sätt och vis. Det finns något som heter purin, det kan inte prickarna bryta ner. Det gör att hundarna får väldigt koncentrerad urinsyra i blodet och framförallt i urinblåsan. Det leder till att dom lättare får uratstenar, som bildas vid sur urin/lågt pH-värde i blåsan. Man bör vara noga med att utfodra dalmatiner med mycket vatten i maten för att späda ut urinen. Och rasta lite extra ofta, låta hundarna kissa ur sig ordentligt, så att urinen inte står för länge i blåsan. Man ska även undvika mat med hög purinhalt.

På sätt och vis. Det finns något som heter purin, det kan inte prickarna bryta ner. Det gör att hundarna får väldigt koncentrerad urinsyra i blodet och framförallt i urinblåsan. Det leder till att dom lättare får uratstenar, som bildas vid sur urin/lågt pH-värde i blåsan. Man bör vara noga med att utfodra dalmatiner med mycket vatten i maten för att späda ut urinen. Och rasta lite extra ofta, låta hundarna kissa ur sig ordentligt, så att urinen inte står för länge i blåsan. Man ska även undvika mat med hög purinhalt.

Vår prick vägrar att äta uppblöt mat. :arghh: Så istället oroar jag mig för uratstenar. Som att det inte finns nog att ora sig över med honom. :cautious:

@Monstermom sportiga rottisar kanske?

Ja de känns ju närmast, anledningen att jag inte tog den rasen var för att det är ju lite samma problem där (men i mindre utsträckning - eller kanske snarare tydligare delat) att hundarna "ska" vara tunga, slöa och otympliga. Jag tänker att börjar man korsa in däremellan så blir det snabbt ett projekt där man föder upp gigantkolosser och tillsammans verkligen siktar på diket. :cautious: :laugh:

Ja de känns ju närmast, anledningen att jag inte tog den rasen var för att det är ju lite samma problem där (men i mindre utsträckning - eller kanske snarare tydligare delat) att hundarna "ska" vara tunga, slöa och otympliga. Jag tänker att börjar man korsa in däremellan så blir det snabbt ett projekt där man föder upp gigantkolosser och tillsammans verkligen siktar på diket. :cautious: :laugh:
Para in mastino napoletano också så får man den perfekta hunden!

Nädå, det är mycket lättare med hundar som tassar runt benen på en för att de inte vågar ta egna initiativ. Ibland är det förstås bökigt att lägga ut mattor för att de ska våga gå över golven men man vet åtminstone var man har dem. /ironi

Åh, sant, att jag inte tänkte på det!

:banghead:

Utseendemässigt vore väl bästa utaveln för griffonerna vara affenpinschern, men dels vet jag helt ärligt inte hur en bra affenpinscher är i temperamentet (de flesta jag har träffat har varit rädda. Samma uppfödare dock, så...) och dels finns syringomyelin även hos dem.
Temperamentsmässigt vore det bästa att få in mops, men risken att andningen förvärras är ju överhängande.
En inte helt lätt frågeställning, men tänkvärd :)

Jag vet inte vad @AraSlei säger men rent spontant skulle jag säga att Wachtel och Kleiner Münsterländer skulle kunna ha ett bra utbyte av varandra, rent utseendemässigt så är det lätt att ta fel om man ser dem var för sig. Men Münstern är lite mer intresserad av fågel och jobbar lite närmare sina förare.

Jag tycker att det är roligt att fundera på inkorsning av olik raser.

För korthårscollien skulle det behövas något som förbättrar temperamentet och arbetsegenskaperna utan att man riskerar att försämra hälsan, inte minst den fina ledstatistiken. Så jag skulle nog rösta på australian kelpie. Anlag för dilution går att testa för och är därför lätt att avla bort och den vita teckningen får man också lätt tillbaka. Öronen är en världslig sak. Det stora minuset är storleken men den variationen kan man leva med.

Min ras är ju ESS så jag hade sett att Engelsk setter avlades in. Utseendet är rätt lika, färgen skulle inte ta stryk. Settern har ju sin SL problematik men ESSarna har cancer. Ingen av raserna har (enligt sina RAS pdf:er) samma sjukdomar så sett, mer än HD och PRA, men det finns väl på alla raser? Kanske att båda raserna skulle ha utbyte av en sådan kombination?

Min klasskompis köpte just en eng setter x cavve, jag är ju inte för blandrasavel... Men det är ju lite si och så med att försvara renrasig cavve avel. Jag tycker blandrasaveln till trots att det verkar vara en riktigt bra kombination. Hade gärna haft en valp själv men tyckte inte att 8700kr var ett värdigt saftigt pris på en blandrasvalp :p

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 806
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 432
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 534
Senast: Cissi_ma
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 919
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Storlek röd Kong?