Utparning - vilka raser?

Raser jag skulle vilja "fixa till"

Mops, korsa in dvärgpinscher eller jack russel terrier
+noslängd:up:
+smidigare kropp:up:
-ettrigheten:down:

Flatcoated retriever, korsa in golden retriever
+färgen:up::love:
-onödigt:down:

Kommer nog på fler senare, hade en hel hög när jag skrev tråden men de är borta nu:meh:
Det finns väl gula flat, men inte godkänt?

Mops och dvärgpincher har jag hört om tidigare. Vet inte varför just dvärgpincher egentligen dock (och komer inte ihåg hur seriöst det var sist jag läste om det).

Mina raser (tänker utifrån att det skulle vara utifrån ett "behov" att sänka inavelsgraden) skulle väl vara dvärgpincher eller schnauzer till dvärgschnauzern.
Aussien känns som att BCn är närmast till hands, men började även tänka på kelpie? De bör vara mer lika mentalt och på arbetsegenskaper.

Jättesvår fråga! Jag är ju helt för betydligt öppnare stamböcker i alla raser (i obegränsad tid), men just min egen ras vet jag inte riktigt vad jag skulle vilja korsa in. De raser jag kan komma på som är tillräckligt lika i egenskaper för att förhoppningsvis inte skapa kaos i skallen är också lika tungbyggda (eller värre), rent för kroppens skull (alltså hur de är byggda, inte specifika hälsoproblem och sjukdomar) hade jag kunnat tänka mig något vinthundsliknande - men det är inte mentala egenskaper jag tror skulle vara bra för rasen! :p

Många av mina invändningar mot rasens utveckling idag handlar om avsiktliga val, vad som premieras och avlas på. Hundarna blir allt tyngre och fyrkantigare, och är nöjda med att lufsa ett halvt steg bakom i någon kilometer - eller rent av helst stanna hemma. (Och med allt kortare noooooooos!!! :arghh:) Det finns lättare byggda individer som både vill hålla igång och klarar det fysiskt, men det är inte åt det hållet den stora massan rör sig. Vilket jag tycker är fruktansvärt. Det är ju dock inte nödvändigtvis frågan om att det behövs inkorsning för att rätta det skeppet - än i alla fall - och framförallt finns ju inte viljan ens... Vig, lättlärd, elegant är ord i rasbeskrivningen, det trycks på hur hundarna är atletiska. Det är de flesta inte alls, de är tunga, plattnosta och oengagerade. (Många är dessutom rejält feta, särskilt i utställningsringarna, men även utan valkarna är de på tok för stabbigt byggda enligt mig.)

Så ja... Jag är helt för inkorsning, men har ingen aning om med vad. :D

Jag vet inte om jag skulle vilja korsa in några raser egentligen, men däremot skulle jag gärna se lite ändrade bedömningar vid utställningar för både labbar och Golden så det är sunda och hållbara hundar som premieras, inte vaggande fläskberg :down: jag är liksom inte helt förtjust i att allt fler goldenhanar är betydligt högre än rasstandard och ligger på 35 kg och uppåt. Så ja, mer enighet för att slippa den där trista uppdelningen.

En annan ras som jag verkligen skulle vilja få friskare är Frallor - funderar dock på vad en skulle kunna korsa in för att få dem lite bättre. Dvärgpinscher även där? Eller kanske staffar?

Intressant fråga! Jag skulle vilja komma med ett tillägg.

Om det skulle göras en inkorsning med en annan ras i just din ras(strunta i frågan om det behövs eller inte), vilken ras skulle du tycka var lämplig?

Schillerstövaren:
Serbski gonski (redan gjort) eller smålandsstövare (helst denna)

Dvärgschnauzern
Schnauzer :D

Ungefär som att collie som avlas för att kunna arbeta med(läs: gör bra MH) är jobbiga monsterhundar som inte går att ha i möblerade rum.
Det borde ju snarare vara tvärt om? Om hunden går att jobba med borde den ju inte vara allt för svår att uppfostra? (Förutsatt att den hamnar hos någon hyfsat hundkunnig då)

Jag vet att det förut var prat om att para azawakh med sloughi, för det finns inte många azawakher och det är läskigt hög inavelsprocent på många. Tyvärr så var azawakhägarna för måna om att "rasen ska vara precis som den alltid varit" för att det skulle bli något av det. Det var även prat om att raserna var på tok för olika mentalt, vilket får mig att misstänka att några uppfödare satt och sa "sloughi är inte lika rädda som azawakh, vi kan inte använda sloughi då!!" ungefär :angel: (jag har absolut inga som helst bevis på att det faktiskt är så, men jag har pratat med flertalet azawakhägare och vissa av dem vill verkligen ha sina hundar rädd, för "det är rastypiskt" :banghead:)

Om man skulle para saluki med något annat... Det räcker med att stamboken är öppen och att det är fullt möjligt att mönstra in hundar från ursprungsländerna tycker jag :p Skulle man vara tvungen att para med annan ras av någon anledning som vi kan låtsas att finns, då skulle jag rösta på afghanhundar från ursprungsländerna.
Alltså min son är ytterst förtjust i din avatar :laugh:
"Åh de sover.... De är så söta" bara för att avsluta en mängd med komplimanger med "såna hundar gillar inte pappa"
(pappan tycker inte om något som inte är korthår så det stämde :p)

Du tror inte på en hund av monsters kaliber parat med en azawakh då @Monstermom :D

Annars tror jag att en cc och en vettig staffe ändå skulle kunna bli okej (tänker på smidighet, nosar, arbetslust etc)

Jovisst! Rädd, jättesnabb, och konfronterande = ser Läskiga Varelser på kilometerns avstånd och springer ikapp dem för att i förebyggande syfte ha ihjäl dem. :D

Hm, staffe... Kanske värt att tänkas på, jag hade dock nog velat ha något med högre ben. :p

Intressant fråga! Jag skulle vilja komma med ett tillägg.

Om det skulle göras en inkorsning med en annan ras i just din ras(strunta i frågan om det behövs eller inte), vilken ras skulle du tycka var lämplig?
Pointer. Och jag har alltså dalmatiner, för dem som inte vet ;)

Lite halvt OT så har Pointer används i ett avelsprojekt för att skapa normal njurfunktion på dalmatiner. Det kallas LUA-dalmatiner, alltså samma ras fortfarande.

Det borde ju snarare vara tvärt om? Om hunden går att jobba med borde den ju inte vara allt för svår att uppfostra? (Förutsatt att den hamnar hos någon hyfsat hundkunnig då)

Nädå, det är mycket lättare med hundar som tassar runt benen på en för att de inte vågar ta egna initiativ. Ibland är det förstås bökigt att lägga ut mattor för att de ska våga gå över golven men man vet åtminstone var man har dem. /ironi

Jovisst! Rädd, jättesnabb, och konfronterande = ser Läskiga Varelser på kilometerns avstånd och springer ikapp dem för att i förebyggande syfte ha ihjäl dem. :D

Hm, staffe... Kanske värt att tänkas på, jag hade dock nog velat ha något med högre ben. :p
Åh, den perfekta familjehunden alltså :love:

Broholmer kanske?

Nädå, det är mycket lättare med hundar som tassar runt benen på en för att de inte vågar ta egna initiativ. Ibland är det förstås bökigt att lägga ut mattor för att de ska våga gå över golven men man vet åtminstone var man har dem. /ironi
De håller sig på mattan så att säga :grin:

Det är helt bedrövligt att det är så alltså :down:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 806
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 432
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 534
Senast: Cissi_ma
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 919
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Storlek röd Kong?