TheaH
Trådstartare
Fast det hade ju varit enklare att häva avelsspärren på gula flattar...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Fast det hade ju varit enklare att häva avelsspärren på gula flattar...
Det finns väl gula flat, men inte godkänt?Raser jag skulle vilja "fixa till"
Mops, korsa in dvärgpinscher eller jack russel terrier
+noslängd
+smidigare kropp
-ettrigheten
Flatcoated retriever, korsa in golden retriever
+färgen
-onödigt
Kommer nog på fler senare, hade en hel hög när jag skrev tråden men de är borta nu
Japp, underbart vackra hundar!Det finns väl gula flat, men inte godkänt?
Klassiskt.typiskt vinthundsfolk jag fick senast idag veta att salukis som lyder inte är rastypiska och att det är omöjligt att få bra inkallning på dem om de är bra på lure coursing.
typiskt vinthundsfolk jag fick senast idag veta att salukis som lyder inte är rastypiska och att det är omöjligt att få bra inkallning på dem om de är bra på lure coursing.
Intressant fråga! Jag skulle vilja komma med ett tillägg.
Om det skulle göras en inkorsning med en annan ras i just din ras(strunta i frågan om det behövs eller inte), vilken ras skulle du tycka var lämplig?
Det borde ju snarare vara tvärt om? Om hunden går att jobba med borde den ju inte vara allt för svår att uppfostra? (Förutsatt att den hamnar hos någon hyfsat hundkunnig då)Ungefär som att collie som avlas för att kunna arbeta med(läs: gör bra MH) är jobbiga monsterhundar som inte går att ha i möblerade rum.
Synd bara att det är så svårt att hitta "perfekta" staffarAnnars tror jag att en cc och en vettig staffe ändå skulle kunna bli okej (tänker på smidighet, nosar, arbetslust etc)
Alltså min son är ytterst förtjust i din avatarJag vet att det förut var prat om att para azawakh med sloughi, för det finns inte många azawakher och det är läskigt hög inavelsprocent på många. Tyvärr så var azawakhägarna för måna om att "rasen ska vara precis som den alltid varit" för att det skulle bli något av det. Det var även prat om att raserna var på tok för olika mentalt, vilket får mig att misstänka att några uppfödare satt och sa "sloughi är inte lika rädda som azawakh, vi kan inte använda sloughi då!!" ungefär (jag har absolut inga som helst bevis på att det faktiskt är så, men jag har pratat med flertalet azawakhägare och vissa av dem vill verkligen ha sina hundar rädd, för "det är rastypiskt" )
Om man skulle para saluki med något annat... Det räcker med att stamboken är öppen och att det är fullt möjligt att mönstra in hundar från ursprungsländerna tycker jag Skulle man vara tvungen att para med annan ras av någon anledning som vi kan låtsas att finns, då skulle jag rösta på afghanhundar från ursprungsländerna.
Du tror inte på en hund av monsters kaliber parat med en azawakh då @Monstermom
Annars tror jag att en cc och en vettig staffe ändå skulle kunna bli okej (tänker på smidighet, nosar, arbetslust etc)
Pointer. Och jag har alltså dalmatiner, för dem som inte vetIntressant fråga! Jag skulle vilja komma med ett tillägg.
Om det skulle göras en inkorsning med en annan ras i just din ras(strunta i frågan om det behövs eller inte), vilken ras skulle du tycka var lämplig?
Det borde ju snarare vara tvärt om? Om hunden går att jobba med borde den ju inte vara allt för svår att uppfostra? (Förutsatt att den hamnar hos någon hyfsat hundkunnig då)
Åh, den perfekta familjehunden alltsåJovisst! Rädd, jättesnabb, och konfronterande = ser Läskiga Varelser på kilometerns avstånd och springer ikapp dem för att i förebyggande syfte ha ihjäl dem.
Hm, staffe... Kanske värt att tänkas på, jag hade dock nog velat ha något med högre ben.
De håller sig på mattan så att sägaNädå, det är mycket lättare med hundar som tassar runt benen på en för att de inte vågar ta egna initiativ. Ibland är det förstås bökigt att lägga ut mattor för att de ska våga gå över golven men man vet åtminstone var man har dem. /ironi
Åh, den perfekta familjehunden alltså
Broholmer kanske?