Utparning - vilka raser?

Dvärgschnauzer med lite Riesen för att få ännu mer motor och arbetsvilja. Minus alla tråkiga sjukdomar hos Riesen då förstås...

Många av mina invändningar mot rasens utveckling idag handlar om avsiktliga val, vad som premieras och avlas på. Hundarna blir allt tyngre och fyrkantigare, och är nöjda med att lufsa ett halvt steg bakom i någon kilometer - eller rent av helst stanna hemma. (Och med allt kortare noooooooos!!! :arghh:) Det finns lättare byggda individer som både vill hålla igång och klarar det fysiskt, men det är inte åt det hållet den stora massan rör sig. Vilket jag tycker är fruktansvärt. Det är ju dock inte nödvändigtvis frågan om att det behövs inkorsning för att rätta det skeppet - än i alla fall - och framförallt finns ju inte viljan ens... Vig, lättlärd, elegant är ord i rasbeskrivningen, det trycks på hur hundarna är atletiska. Det är de flesta inte alls, de är tunga, plattnosta och oengagerade. (Många är dessutom rejält feta, särskilt i utställningsringarna, men även utan valkarna är de på tok för stabbigt byggda enligt mig.)

Så ja... Jag är helt för inkorsning, men har ingen aning om med vad. :D
Jag kikade på rasklubbens bir/bim foton och tycker väl inte att det stämmer med den svenska ccavelns intentioner att dom ska bli tyngre och kantigare. Och temperamentet är väldigt varierat kan man väl lugnt påstå. Soffpotatisar och rallyvovvar syns i en salig blandning i rasgrupperna på Facebook. Jag har heller ingen aning om vilken ras man ska para in.

Har en liten fundering, vi är väl alla överens om att vissa raser behöver få bättre hälsa, utseende eller mentalitet, men vilka raser? Och vad skulle vara lämpligast att blanda med? Innan någon attackerar mig så tänker jag inte para några hundar, utan är bara nyfiken! :D

(Utparning antar jag är rätt ord...? :o Utavel är väl att para två obesläktade hundar? Eller? :confused:)

Tja, jag anser väl inte att varken Schäfer eller malle behöver inkorsning av annan ras, men att de två ibland korsas utomlands är ingen hemlighet. De valpar som ser ut som malle reggas som malle och de som ser ut som schäfer reggas som schäfer. En större bruksuppfödare i ett europeiskt land ställde en gång frågan till en köpare "Vill du ha en schäfer, en malle eller en bra hund".
Kenneln födde upp båda raserna.

Kan annars tänka mig att cavalier och kooikerhondje hade kunnat bli bra ihop. Vet inte hur sjukdomsstatistiken ser ut på kooikern men den kan ju inte vara sämre än cavvens :p Utseendet skulle ju inte ta stryk heller. Hade kanske blivit lite mer hund rent mentalt och bruksmässigt men ... Är det en dålig grej?

Att föreslå utparning av skottar verkar rätt dåligt (även om det behövs) sist det gjordes skapades väl ceskyterriern :p Och andra sidan kunde man säkert tjäna på att göra genutbyte med dessa raser igen. Tänker mig även att dvärg schnauzer hade kunnat vara en bra ras att kombinera skotten med. Problemet är väl bara att man introducerar vita recessiva blekgener. Men färg är ju bara en baggis och andra sidan om man vinner på det i längden med friskare hundar.

Min ras är storpudel och jag har funderat en del på frågeställningen. Det är en ras som för all del har en några rasbundna sjukdomar men överlag är ganska sund. Det finns en del rädsla i rasen så jag skulle nog fokusera på det vid utparning.

Men vilken ras? Ingen aning! En mellanstor hund med lättbyggnad, utan rasbundna sjukdomar och med stabilt psyke. Jag är lite osäker på hur arvsgången ser ut för den lockiga pälsen. Sett till pälsen vore nog lagotto eller någon vattenspaniel mest lämplig men jag har fått för mig att alla dom bär på en del rädslor?

Såååå, kanske får satsa på lite mer retriveregenskaper och arbetsmotor och avla in lite jaktgolden? Fast då får vi ju gooldendoodle som vi redan har :p

Jag vet inte vad @AraSlei säger men rent spontant skulle jag säga att Wachtel och Kleiner Münsterländer skulle kunna ha ett bra utbyte av varandra, rent utseendemässigt så är det lätt att ta fel om man ser dem var för sig. Men Münstern är lite mer intresserad av fågel och jobbar lite närmare sina förare.

Rent utseendemässigt ja :) Jaktmässigt: njaaa. Vi har ju lite problem med trånga sök i rasen redan...

Rent teoretiskt skulle jag kunna tänka mig att lägga (bra!) tyskterrier på wachtel vid eventuell utparning :D De har ungefär samma arbetssätt i skogen, det är i regel bra tryck i tyskarna som den generella wachteln skulle ha nytta av. Wachtlarna har i regel bättre skall, mer följsamhet och är mer noggranna.
Tyskarna bidrar kanske inte med så mycket till söket heller dock..

Dessutom skulle de nog bara locka folk som faktiskt tänker använda hundarna till rejäl praktisk jakt, eftersom en sådan skulle käka upp huset annars :angel:

Mops och dvärgpincher har jag hört om tidigare. Vet inte varför just dvärgpincher egentligen dock (och komer inte ihåg hur seriöst det var sist jag läste om det).

Mina raser (tänker utifrån att det skulle vara utifrån ett "behov" att sänka inavelsgraden) skulle väl vara dvärgpincher eller schnauzer till dvärgschnauzern.
Aussien känns som att BCn är närmast till hands, men började även tänka på kelpie? De bör vara mer lika mentalt och på arbetsegenskaper.
Aussie o BCs kan vara till förväxling lika i utseende, dock skiljer sig mentaliteten o sättet att valla på = ingen bra kombo. Däremot har jag träffat en del BC/långhårig Collie o de har samtliga blivit bra hundar.

Vi har ju lite problem med trånga sök i rasen redan...
Lite intressant eftersom jag upplever att de jag träffar på snarare söker ut för långt och driver för länge. :D Men det kan vara våran typ av marker som uppmuntrar hundarna till det i och för sig.

Lite intressant eftersom jag upplever att de jag träffar på snarare söker ut för långt och driver för länge. :D Men det kan vara våran typ av marker som uppmuntrar hundarna till det i och för sig.

Ja, vi har ju en sådan här hemma.... :D
Men generellt, om man ser till provresultat osv, så är ett trångt sök ett problem.

Men det är svårt med en ras som är så spridd som våran, där man vill ha olika egenskaper beroende på var i landet man bor.

Enligt Wikipedia så kommer förmodligen merlegenen hos Aussies från inblandning av Berger des Pyrénées.
Ja just det, de har ju varit inblandade! Men är inte hälsan lite si och så?

(Nu var ju bara mitt svar i tråden som en kul grej dock, ser inget behov av nåt av det)

Hm, jag skulle i såna fall vilja avla in något för att göra staffen lättare i kroppen igen. Finns ju knappt en staffe på utställning som följer rasstandard. Däremot vet jag inte vilken ras som skulle lämpa sig. Whippet rent exteriört då jag sett många korsningar av vinthundar och bullhundar som faktiskt ser riktigt trevliga ut exteriört.
Däremot är temperamentet kanske inte bästa matchningen då jag upplever att whippetarna inte är så modiga och tuffa som staffarna enligt rasstandard ska vara.

Jag tänker också att till exempel fralla och mops skulle må bra av lite dvärgpinscher. En del taxar skulle också behöva lite minpin, eller kanske tysk jaktterrier. Plus att mopscher låter rätt kul :angel:

Men det finns för all del Manchesterterrier och toy terrier också, de passar säkert bra utseendemässigt men jag har ingen vidare koll på mentalitet och eventuella sjukdomar :)

Dvärgpinscher är ju en skitbra ras, frisk som fan och såpass välbevarad att den skiljer sig knappt från sitt ursprung - men rasen skulle nog må allra bäst av en lite mer generös rasstandard när det gäller storlek. Nu premieras alltjämt små hundar (oavsett mentalitet) framför större varianter med supermentalitet och jag upplever att allt fler som är engagerade i rasen tvingas fokusera mer på storlek än mentalitet och "användbarhet".

Närmast dvärgpinscher står väl pinscher och dansk- svensk gårdshund, om jag inte missminner mig.

Raser jag skulle vilja "fixa till"

Mops, korsa in dvärgpinscher eller jack russel terrier
+noslängd:up:
+smidigare kropp:up:
-ettrigheten:down:

Flatcoated retriever, korsa in golden retriever
+färgen:up::love:
-onödigt:down:

Kommer nog på fler senare, hade en hel hög när jag skrev tråden men de är borta nu:meh:
Flatten finns väl redan i Goldenfärg? Jag kände inte heller till det tidigare, men såg att den finns i både brunt och guld!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 806
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 432
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 534
Senast: Cissi_ma
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 919
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar