Håller tummarna att ni slipper. Jag vet hur jävligt det är. Rollo har fått sin beskärda del redan.Vår prick vägrar att äta uppblöt mat. Så istället oroar jag mig för uratstenar. Som att det inte finns nog att ora sig över med honom.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Håller tummarna att ni slipper. Jag vet hur jävligt det är. Rollo har fått sin beskärda del redan.Vår prick vägrar att äta uppblöt mat. Så istället oroar jag mig för uratstenar. Som att det inte finns nog att ora sig över med honom.
Jag kikade på rasklubbens bir/bim foton och tycker väl inte att det stämmer med den svenska ccavelns intentioner att dom ska bli tyngre och kantigare. Och temperamentet är väldigt varierat kan man väl lugnt påstå. Soffpotatisar och rallyvovvar syns i en salig blandning i rasgrupperna på Facebook. Jag har heller ingen aning om vilken ras man ska para in.Många av mina invändningar mot rasens utveckling idag handlar om avsiktliga val, vad som premieras och avlas på. Hundarna blir allt tyngre och fyrkantigare, och är nöjda med att lufsa ett halvt steg bakom i någon kilometer - eller rent av helst stanna hemma. (Och med allt kortare noooooooos!!! ) Det finns lättare byggda individer som både vill hålla igång och klarar det fysiskt, men det är inte åt det hållet den stora massan rör sig. Vilket jag tycker är fruktansvärt. Det är ju dock inte nödvändigtvis frågan om att det behövs inkorsning för att rätta det skeppet - än i alla fall - och framförallt finns ju inte viljan ens... Vig, lättlärd, elegant är ord i rasbeskrivningen, det trycks på hur hundarna är atletiska. Det är de flesta inte alls, de är tunga, plattnosta och oengagerade. (Många är dessutom rejält feta, särskilt i utställningsringarna, men även utan valkarna är de på tok för stabbigt byggda enligt mig.)
Så ja... Jag är helt för inkorsning, men har ingen aning om med vad.
Har en liten fundering, vi är väl alla överens om att vissa raser behöver få bättre hälsa, utseende eller mentalitet, men vilka raser? Och vad skulle vara lämpligast att blanda med? Innan någon attackerar mig så tänker jag inte para några hundar, utan är bara nyfiken!
(Utparning antar jag är rätt ord...? Utavel är väl att para två obesläktade hundar? Eller? )
Jag vet inte vad @AraSlei säger men rent spontant skulle jag säga att Wachtel och Kleiner Münsterländer skulle kunna ha ett bra utbyte av varandra, rent utseendemässigt så är det lätt att ta fel om man ser dem var för sig. Men Münstern är lite mer intresserad av fågel och jobbar lite närmare sina förare.
Aussie o BCs kan vara till förväxling lika i utseende, dock skiljer sig mentaliteten o sättet att valla på = ingen bra kombo. Däremot har jag träffat en del BC/långhårig Collie o de har samtliga blivit bra hundar.Mops och dvärgpincher har jag hört om tidigare. Vet inte varför just dvärgpincher egentligen dock (och komer inte ihåg hur seriöst det var sist jag läste om det).
Mina raser (tänker utifrån att det skulle vara utifrån ett "behov" att sänka inavelsgraden) skulle väl vara dvärgpincher eller schnauzer till dvärgschnauzern.
Aussien känns som att BCn är närmast till hands, men började även tänka på kelpie? De bör vara mer lika mentalt och på arbetsegenskaper.
Lite intressant eftersom jag upplever att de jag träffar på snarare söker ut för långt och driver för länge. Men det kan vara våran typ av marker som uppmuntrar hundarna till det i och för sig.Vi har ju lite problem med trånga sök i rasen redan...
Lite intressant eftersom jag upplever att de jag träffar på snarare söker ut för långt och driver för länge. Men det kan vara våran typ av marker som uppmuntrar hundarna till det i och för sig.
Precis, därav tanken om kelpie.Aussie o BCs kan vara till förväxling lika i utseende, dock skiljer sig mentaliteten o sättet att valla på = ingen bra kombo. Däremot har jag träffat en del BC/långhårig Collie o de har samtliga blivit bra hundar.
Ja just det, de har ju varit inblandade! Men är inte hälsan lite si och så?Enligt Wikipedia så kommer förmodligen merlegenen hos Aussies från inblandning av Berger des Pyrénées.
Flatten finns väl redan i Goldenfärg? Jag kände inte heller till det tidigare, men såg att den finns i både brunt och guld!Raser jag skulle vilja "fixa till"
Mops, korsa in dvärgpinscher eller jack russel terrier
+noslängd
+smidigare kropp
-ettrigheten
Flatcoated retriever, korsa in golden retriever
+färgen
-onödigt
Kommer nog på fler senare, hade en hel hög när jag skrev tråden men de är borta nu
Japp, det finns men de avlas inte påFlatten finns väl redan i Goldenfärg? Jag kände inte heller till det tidigare, men såg att den finns i både brunt och guld!
Jag tänker också att till exempel fralla och mops skulle må bra av lite dvärgpinscher..