Utparning - vilka raser?

Ställer du upp med dina hanar? :idea:

Hahaha, nja.
Den ena är ful och kastrerad, den andra är fantastisk och underbar - men jag skulle nog inte våga para med en annan ras ens om det blev något slags avelsprogram.

Vilket får mig att tänka på:
Hur skulle utparning av en ras gå till egentligen? Vem väljer och bestämmer? Hur många kullar är det rimligt att ta fram? Osv osv osv.

Hahaha, nja.
Den ena är ful och kastrerad, den andra är fantastisk och underbar - men jag skulle nog inte våga para med en annan ras ens om det blev något slags avelsprogram.

Hur skulle utparning av en ras gå till egentligen? Vem väljer och bestämmer? Hur många kullar är det rimligt att ta fram? Osv osv osv.
@Kethets hade väl en hane från utparningsprogram? (kolla även länken i tråden om Lundehund).

Hahaha, nja.

På hundsidan är det SKK som godkänner utparningsprogram. Känner inte till exakt tillvägagångssätt men jag antar att de håller hård koll på hur många parningar som godkänns.

På kattsidan är det tämligen fritt, beroende på vilket förbund du tillhör. Inom "mitt" förbund behövs inget godkännande utan uppfödare får själva bedöma om utparningar behövs. Inom min ras finns lämpliga utparningsraser inskrivna i rasstandarden. Inom SVERAK som de flesta tillhör skickar varje enskild uppfödare in en ansökan till SVERAK. Där anger man vilka katter man avser para med varandra och vad målet är.

Dvärgpinscher och Dvärschnauzer var ju från början samma ras, men de skiljer sig ganska mycket i modern tid både utseendemässigt och rent mentalt.

Hos Dvärgpinschern skulle jag önska mindre nervositet och mindre bitskhet. De är snabba på att nypas när det blir obehagligt! Upplever att det gäller främst för de små, tunna exemplaren men man är alltid försiktig vid hantering av en pinne utan munkorg hos veterinären :D

Dvärgpinscher och Dvärschnauzer var ju från början samma ras, men de skiljer sig ganska mycket i modern tid både utseendemässigt och rent mentalt.

Hos Dvärgpinschern skulle jag önska mindre nervositet och mindre bitskhet. De är snabba på att nypas när det blir obehagligt! Upplever att det gäller främst för de små, tunna exemplaren men man är alltid försiktig vid hantering av en pinne utan munkorg hos veterinären :D

Hahaha, min lilla tunna har varningar till veterinärerna i sin journal. Han har mycket integritet och är ganska lättkränkt, lille Ivan. Billy däremot, världens bästa Billy, tycker att veterinärerna är obehagliga först när de är nervösa och lite skakis efter att ha hanterat Ivan. :angel:

Sen så har de ju djävulskt snabba reaktioner, och lägger inte tid på att varna när de känner sig trängda.

Hahaha, min lilla tunna har varningar till veterinärerna i sin journal. Han har mycket integritet och är ganska lättkränkt, lille Ivan. Billy däremot, världens bästa Billy, tycker att veterinärerna är obehagliga först när de är nervösa och lite skakis efter att ha hanterat Ivan. :angel:

Sen så har de ju djävulskt snabba reaktioner, och lägger inte tid på att varna när de känner sig trängda.

Eller "Mammas älskling bits aldrig om de inte är dumma mot honom" ;) :D

Snarare:
"Behöver han munkorg?"
"Nej han är så snäll"
"Morr, hugg"
"Ja han kan försöka bitas ibland"

:banghead: :p
Till hundar har ni ju i alla fall munkorg. Men när mina katter blev chippade kom den ene ut till mig i väntrummet efteråt med tratt. De påstod att mammas älskling försökt bita veterinären :mad:

(Han såg fantastisk ut. Han var en stor katt med bestämt ansikte och de hade surrat tratten med gasbinda i en rosett vid sidan. Han såg alltså ut som en störtförbannad monstruös porslinsherdinna i bahytt :laugh:)

Till hundar har ni ju i alla fall munkorg. Men när mina katter blev chippade kom den ene ut till mig i väntrummet efteråt med tratt. De påstod att mammas älskling försökt bita veterinären :mad:

(Han såg fantastisk ut. Han var en stor katt med bestämt ansikte och de hade surrat tratten med gasbinda i en rosett vid sidan. Han såg alltså ut som en störtförbannad monstruös porslinsherdinna i bahytt :laugh:)
Finns munkorg till katter med, men filt + krage är oftast bättre och enklare.

Sen ljuger veterinärer ofta om att älsklingarna försöker bitas, det är för att vi i djursjukvården inte tycker om djur utan vi har valt yrket pga lönen och arbetstiderna :angel:.

Undrar hur man sätter munkorg på mopsar och frallor? Man kan väl knappast få en munkorg runt "nosen" :confused:

Jag har aldrig upplevet varken sunkig hund eller rädd vet. Mina vettar älskar Gissa som glatt pussar ihjäl dom eller tigger godis. Jag använder även henne som stödhund åt rädda importer.
Men jag var ju på utställning för snart 2år sedan och där såg jag exemplar som jag aldrig sett när jag tidigare haft pinne slutet av 80 talet o fram till slutet av 90 talet.
Tanken är ju att dom ska vara som små dobbisar.
Dessa små kräken darrade,tryckte sig mot ägarna,molhöls när domaren kom fram och framför allt var domaren rädd för att bli biten, det fanns inte ens på pappret att någon skulle bli biten förra gången jag hade en pinne. Så något har gått väldig fel någonstans.
Han tom smög sig fram till min hund som fristod på bordet med mig hållandes i snöret 2m bort (made my Point till dom andra 12 deltagarna) trots att hon viftade hysterisk på svansen,när han äntligen insåg att hon inte tänkte äta honom så blev han grundligt pussad på:love:

Finns munkorg till katter med, men filt + krage är oftast bättre och enklare.

Sen ljuger veterinärer ofta om att älsklingarna försöker bitas, det är för att vi i djursjukvården inte tycker om djur utan vi har valt yrket pga lönen och arbetstiderna :angel:.
Ända sedan den händelsen har jag misstänkt det!

279460_01.jpg

Bild från Kruuse

Kattvarianten är liknande.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 806
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 432
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 534
Senast: Cissi_ma
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 919
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar