Utömd som ridhäst?

Sv: Utömd som ridhäst?

Fladde skrev:
Han ville inte utalla sig innan han snackat med vetrinären som behandlat.
Men han ringer tillbaka senare ju..

Men var det inte han som friskförklarade henne då? :confused: Hur kan han friskförklara henne om han inte kan uttala sig?

Innan jag började trava hade jag bara skrittat på lång tyckel te på cykelbannor.
Har inte papprena här så kan inte skri´va exakt vad det stog.

Lord Owen skrev:
Men var det inte han som friskförklarade henne då? :confused: Hur kan han friskförklara henne om han inte kan uttala sig?

Jag vet inte dt var inte jag som snacka med honom.
Men han ville diskutera det med behandladnde vetrinär..

Fladde skrev:
Jag vet inte dt var inte jag som snacka med honom.
Men han ville diskutera det med behandladnde vetrinär..

Men du sa ju att det var han som vrit den vet. som tagit hand om Missy senast ni var till klinik och hade hon blivit friskförklarad? Var det han som din mamma pratade med nu som friskförklarade henne?

Snuffsan skrev:
Men nu får du väl ge dig! Den anklagensen var riktigt ful!!! :mad:

Varför vägrar man då att ta råd från folk som är erfarna då??

Varför är hästen frisk ibland och halt ibland och ibland skall den betäckas och ibland så skall den avlivas??

Jag vill bara få henne att inse och att vakna upp och förstå att har man varit på en klinik så pass många ggr och de inte klarar av att ställa diagnos så bör man med lite sunt förnuft bege sig till någon annan!

Jag har också förstått att hon är 17år gammal och har föräldrar som inte har hästkunskap (det jag har läst här dvs). Varför ringer man då inte själv till vet och pratar?? Jag tycker det känns som om det är alldeles för lite hästkunskap inblandad här och det gör mig faktiskt väldigt ledsen gentemot hästen. Jag tycker att skall man ha häst skall man veta vad man ger sig in på och framförallt ha kunskap om det!

olgaklara skrev:
Varför är hästen frisk ibland och halt ibland och ibland skall den betäckas och ibland så skall den avlivas??

Ja, du där slog du huvudet på spiken. Det är det som är så förvirrande i de här.

olgaklara skrev:
Jag har också förstått att hon är 17år gammal och har föräldrar som inte har hästkunskap (det jag har läst här dvs). Varför ringer man då inte själv till vet och pratar?? Jag tycker det känns som om det är alldeles för lite hästkunskap inblandad här och det gör mig faktiskt väldigt ledsen gentemot hästen. Jag tycker att skall man ha häst skall man veta vad man ger sig in på och framförallt ha kunskap om det!

Ja, om fladdes mamma (som verkar vara den som snackar med vet.) inte har hästkunskap så kan ju det förklara en del av denna röra. Det blir alltid rörigt när någon ska försöka förklara något som de hört i andra hand. Och om det är såhär, så står ju Fladde sjävl med kunskapen. Någon som ställer stora krav på henne. Tyvärr.

Lord Owen skrev:
Men du sa ju att det var han som vrit den vet. som tagit hand om Missy senast ni var till klinik och hade hon blivit friskförklarad? Var det han som din mamma pratade med nu som friskförklarade henne?

Ja det var han hon snackade med..

olgaklara skrev:

Jag vill bara få henne att inse och att vakna upp och förstå att har man varit på en klinik så pass många ggr och de inte klarar av att ställa diagnos så bör man med lite sunt förnuft bege sig till någon annan!

Jag skrev ner vad hon skulle säga och nått har dom väl lärt sig å dom 10åren jag haft egna hästar?

Jag har erfarenhet såvida att jag haft en ponny som jag åkte till 5 olika kliniker och fick 5 olika dignoser.
Vissa sa rid som vanligt andra sa lått honom somna in.
Den tiden var mycket jobbig.

Jane_Done skrev:
Jag skulle jättegärna vilja se en film där hon longeras.

/JAne

Jag tog igår men fick inte in den på datorn.
Ska använda den andra kamran idag..

Fladde skrev:
Ja det var han hon snackade med..

Okej, då vet jag det. Nu till följdfrågan. Hur kan han friskförklara hästen utan att ha pratat med hon som behandlade henne när han nu tydligen inte kan uttala sig?

Fladde skrev:
Jag skrev ner vad hon skulle säga och nått har dom väl lärt sig å dom 10åren jag haft egna hästar?

Jag har erfarenhet såvida att jag haft en ponny som jag åkte till 5 olika kliniker och fick 5 olika dignoser.
Vissa sa rid som vanligt andra sa lått honom somna in.
Den tiden var mycket jobbig.

Jag skulle vilja veta vilka kliniker det var? Om du inte vill skriva ut det så Pm:a? Hur många kliniker finns det där nere egentligen?

De kanske har lärt sig en del, men det är bara du som vet exakt hur sin häst mår. Det är du som kan gå vidare och ställa följdfrågor till vet. Det tror jag inte att din mamma kan om hon inte själv är med hästen så mkt som du är. Det är därför man ska ringa själv helst, för att då kan man alltid ställa motfrågor och ifrågasätta när man inte förstår eller de säger något som man motsäger sig eller liknande.

Senast ändrad av en moderator:

Lord Owen skrev:
Jag skulle vilja veta vilka kliniker det var? Om du inte vill skriva ut det så Pm:a? Hur många kliniker finns det där nere egnligen?

ATG MMalmö
Euorvet(stavas :angel: ) Halmstad
En i skabresjö(kommer ej ihåg namnet)
Helsingborg.
Sen skickades han till skara för magnettrönken..

Fladde skrev:
ATG MMalmö
Euorvet(stavas :angel: ) Halmstad
En i skabresjö(kommer ej ihåg namnet)
Helsingborg.
Sen skickades han till skara för magnettrönken..

Ok, tack. :)

Lord Owen skrev:
Okej, då vet jag det. Nu till följdfrågan. Hur kan han friskförklara hästen utan att ha pratat med hon som behandlade henne när han nu tydligen inte kan uttala sig?

Hon var nästan haltfri sista besöket och "fys" som sett och behandlat henne innan tyckte med att hon skulle friskförklaras

Fladde skrev:
Hon var nästan haltfri sista besöket och "fys" som sett och behandlat henne innan tyckte med att hon skulle friskförklaras

Det var inte vad jag frågade. Jag undrade varför han ite kunde uttala sig nu när han kunde friskförklara hästen då?

olgaklara skrev:
Jag tycker Fladde gör helt rätt som i första hand följer de råd hon fått från veterinärer och fysioterapeut som sett hennes häst i verkligheten, och inte ifrån folk på internet som tycker och tänker en massa utan att det finns något som säger att de egentligen vet vad de pratar om.

Vem som helst kan ge råd här och utge sig för att vara erfaren.

För vem av er rådgivare har livs levande sett hennes häst?

Jag har inte läst allt, men det jag läst som Fladde skrivit har jag mest tolkat som skrivet av en orolig 17-åring som är orolig och rädd för vad som ska hända med hennes häst.

Det kanske är så, att hästen har ett/flera problem som inte är så lätt diagnosticerbara?

Kanske är det inte så svart eller vitt i den biologiska världen? Det finns bra stor gråskala mellan sjuk och frisk, och att hitta problem, behandla, och sätta igång kan ta tid.

Jag förstår inte hur du med flera kan dra så grova slutsatser som ni gör.

Hästen är ju under igångsättning efter ett problem, som nu verkar inte ha försvunnit utan har blivit tydligare igen. Detta scenario är inte alls ovanligt, utan tvärtom ser många utredningar ut så här innan man får en frisk häst eller en klar diagnos/prognos - ibland får man ett klart svar först på obduktionsbordet.

Fladde gör dessutom inga dumheter och mixter på egen hand vad jag förstått, utan följer planen från sin vet. och har nu ringt för att få veta vad hon ska göra då hon är tveksam.

Helt riktigt tycker jag.

Back off...

Vad har det med denna hästen att göra? Tycker du att Fladde ska sitta och gräva i det nu också?

Det finns många kliniker i skåne.

Lord Owen skrev:
Det var inte vad jag frågade. Jag undrade varför han ite kunde uttala sig nu när han kunde friskförklara hästen då?
Det är ju en helt annan sak att konstatera om en häst är hältfri eller inte, jämfört med att föreslå vidare hur just detta fall ska behandlas.

Jag tycker det snarare är mycket seriöst av denna vet. att inte uttala sig innan h*n har pratat med den vet. som sett hästen mest och behandlat den.

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 253
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 411
Senast: Roheryn
·
Trav Hej, drömmer om att äga en pensionerad varmblodstravare som skulle kunna agera som läromästare inom körning. Skulle vilja ha råd o tips...
Svar
1
· Visningar
360
Senast: CaisaCax
·
Hästmänniskan Jag var idag o provred en massa hästar o står o velar mellan två, hur bestämmer man vilken man ska köpa?😩 Häst 1 är en valack på 3 år...
2
Svar
25
· Visningar
3 816
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka