Utömd som ridhäst?

Sv: Utömd som ridhäst?

olgaklara skrev:
Inte för att låta besservisser, men de kliniker hon besökt innan är ju inte de som anses som de bästa här nere :crazy:

Fakta, eller bara elak rykten? :smirk: Det kan väl ändå inte vara så att ALLA kliniker fladde besökt bara är skit? Det låter omöjligt.

Lord Owen skrev:
Vad är underhudsblistring?

Vet inte om jag kan ge en exakt beskrivning, men man skapar en lokal irritation under huden genom att spruta in ngt med blistrande effekt för att på så vis få en ökad blodcirkulation och en snabbare läkning av skadan. Förekommer tydligen mer inom travsporten. Klassas som doping men är mycket svårt att upptäcka...

San Q skrev:
Vet inte om jag kan ge en exakt beskrivning, men man skapar en lokal irritation under huden genom att spruta in ngt med blistrande effekt för att på så vis få en ökad blodcirkulation och en snabbare läkning av skadan. Förekommer tydligen mer inom travsporten. Klassas som doping men är mycket svårt att upptäcka...

Okej. Tack för infon! :bow:

San Q skrev:
Förekommer tydligen mer inom travsporten. Klassas som doping men är mycket svårt att upptäcka...

Preparat/substans/åtgärd Karenstid
Blistring, minst 96 timmar

Blistring är det karenstid på, dock inte förbjudet. Man kan dessutom blistra en häst utan att injicera något.

Lord Owen skrev:
Nu ar ju du missförstått allting, eller helt enkelt inte läst vad jag skrivit. :crazy: Det du skriver hr ovanstående är vad du tycker, vet, tänker etc. Vad jag skrev tidigare, är samma sak, jag tycker, vet, tänker kring ämnet. Alltså, vi går inte på olika mkt du och jag?
Nej, jag har inte gått på alls angående kompetensen hos behandlande veterinär eller Fladdes kunskaper. Det har ett par stycken andra gjort i större eller mindre utsträckning. Detta riktar sig inte bara till dig, så ta bara åt dig av den/de delar du tycker gäller dig.

Jag har bara konstaterat att det inte går att ställa diagnoser och yttra sig om behandlingar och utredningstider etc. när man inte sett hästen och har adekvat utbildning, och vet något mer än vad som skrivits här på buke. Till skillnad från en del andra så uppfattar jag heller inte den lilla information vi har om utredningen som onormalt utdragen eller dålig.

Bara ställt frågor och ifrågasatt när jag inte förstår (där mina kunskaper brister) och bett om svar på dem.
Det var ju det mitt senaste svar var ett försök till, att svara dig på ett par av de saker du ifrågasatte.

Man kan inte förvänta sig att folk här ska vara proffs, så man kanske kan förlåta dem om de gör småmissar eller inte se en viss aspekt ur alla synviklar?
Absolut är det så! Men man kanske ska vara lite försiktig med hur man uttrycker sig när man inte känner till hela sanningen. Att sitta och ha åsikter om klinikens och Fladdes kompetens tycker jag är att gå för långt.

olgaklara skrev:
Inte för att låta besservisser, men de kliniker hon besökt innan är ju inte de som anses som de bästa här nere :crazy:

dessutom så har väl denna häst bara varit på en klinik!!? Och efter så lång tid så hade jag inte accepterat att de inte kommit någon vart

Hur kan du mena att ALLA de kliniker som tidigare har besökts (iof inte med hästen i fråga, MEN man bildar sig nog en hyfsad uppfattning huruvida de är bra ställen eller ej oavsett vilken häst man är där med) är dåliga?! och dina förslag de enda rätta??
fattar inte... vad jag förstått råder det delade meningar om olika ställen oavsett vart i landet man befinner sig och beroende på hur man blivit bemött....
Jag skulle heller aldrig byta bort "min" klinik hur mkt någon än tjatade och kastade dynga... för jag vet att dom är bra och jag vet flera som tycker som mig....
Här i stan finns väl en sisådär två att välja mellan.. de är väl ungefär 50/50 vart man åker och jag kan lova att oavsett vilken du väljer så kommer du att höra både det ena och det andra om den andra kliniken så därför har jag oerhört svårt att ta till mig det du skriver.....

sen vet jag dessutom en häst som blivit behandlad en 11-12 ggr pga kotledsinflammationer... hästen så gott som utdömd, men det sista försöket visade sig göra susen... alltså finns det även de fall där behandlingarna blir många fler än "genomsnittet"... (alltså ganska logiskt tycker jag med tanke på att ett genomsnitt är just vad det är: mittemellan flest och minst)

Senast ändrad:

Det är alltid så att vissa gillar en klinik och andra inte. Jag har hört många snacka dåligt om nästan alla kliniker som jag känner till.
Min ponny hade inte samma problem ifs men jag har ändå bildat mig en upfattning hur dom var på klinikerna jag besökte.

Lord Owen skrev:
Vad annat kan man göra än att spekulera då hon ber om råd från personer som inte sett hästen? Det är inte vi som skrev tråden från början, ber man om råd på internet så får man råd från personer som inte känenr en. Så är det. Hur kan man förvna sig något annat?

hmmm som jag förstått det som så handlade tråden från början faktiskt om VAD det innebär om hästen blir utdömd och inte huruvida det skulle bytas klinik eller inte.......

ja precis.... den kliniken det blev för min del gick emot i princip allas uppfattning på det stallet jag stod på då.... hade iof inte mycket till val just då... men nu i efterhand kan jag bara tacka min lyckliga stjärna att det blev som det blev... bättre vet kunde man inte tänka sig och jag skulle aldrig i hela mitt liv byta, fastän jag skulle flytta närmre det andra (bor nu ungefär mittemellan :p )
det beror ju så mkt på vilken vet man får och så med... och jag tror att du, som du skrev tidigare, efter dina 10 år med hästar har lärt dig ett och annat och har ett gott omdöme vad gäller vård av hästen

LillaMy84 skrev:
hmmm som jag förstått det som så handlade tråden från början faktiskt om VAD det innebär om hästen blir utdömd och inte huruvida det skulle bytas klinik eller inte.......

Vad menas med att hästen blir utömd som ridhäst?
Vad gäller då?

/Madde..

Detta var ursprungsfrågan, nu tycker jag att diskussionen är långt ifrån den. Att hålla på att "smutskasta" kliniker som en del har gjort i den här tråden tycker jag inte att man ska hålla på med. Man brukar säga att smaken är som baken, dvs delad, det tror jag gäller även valet av klinik och vad man trivs med där.

(Detta var inte direkt till dig Lilla My, utan mer ett generellt inlägg)

Nu kan vi väl stilla oss till efter 15 då Fladde får prata med sin veterinär igen.

zesel skrev:
Nej, jag har inte gått på alls angående kompetensen hos behandlande veterinär eller Fladdes kunskaper. Det har ett par stycken andra gjort i större eller mindre utsträckning. Detta riktar sig inte bara till dig, så ta bara åt dig av den/de delar du tycker gäller dig.

Jag har bara konstaterat att det inte går att ställa diagnoser och yttra sig om behandlingar och utredningstider etc. när man inte sett hästen och har adekvat utbildning, och vet något mer än vad som skrivits här på buke. Till skillnad från en del andra så uppfattar jag heller inte den lilla information vi har om utredningen som onormalt utdragen eller dålig.

Det var ju det mitt senaste svar var ett försök till, att svara dig på ett par av de saker du ifrågasatte.

Absolut är det så! Men man kanske ska vara lite försiktig med hur man uttrycker sig när man inte känner till hela sanningen. Att sitta och ha åsikter om klinikens och Fladdes kompetens tycker jag är att gå för långt.

Sådär. Nu förstår vi varandra. Jag håller med dig och du förstår mina inlägg? :smirk: Jag tycker inte att jag ifrågasatt någons kompetens, eller tja, kanske klinikens men det är för att det låter konstigt i mina öron. Då måste jag få undra, när jag inte förstår.

Aha, ja jag missade deyt försöket. Ursäkta. Jag är trött och förkyld så är inte toppen uppmärksam. Men bra att du fattade vad jag menade. Och du har förstått varför jag svarat som jag gjort i denna tråd? För att jag inte förstått varför det gjorts på ett visst sätt.

Men jag tycker visst att du går på, precis som jag. Men om olika saker. Du går inte på om det ovanstående (kompetensen) utan om detta du just skriver. Ifrågasättningen av svar i denna tråd. Förstår du vad jag menar? Att det går att vara gåpåig åt flera håll? Man kan vara lika påstridig med det du sitter och skriver som med det de som tjatar om klinikbyte skriver. :crazy:

Fladde tror jag kan sina saker. Något annat har jag aldrig påstått. Hon är säkert duktig, och om någon kan läsa hästen så är det ju hon.

Fladde skrev:
Det är alltid så att vissa gillar en klinik och andra inte. Jag har hört många snacka dåligt om nästan alla kliniker som jag känner till.
Min ponny hade inte samma problem ifs men jag har ändå bildat mig en upfattning hur dom var på klinikerna jag besökte.

Japp, det snackades mkt skit om alla atg kliniker förut. Men inte brydde jag mig om det. Jag tog min häst till en atg i alla fall. :p Och han blev frisk, jag tycker nog att det krävs rätt mkt för att man ska byta klinik.

Förresten, du har varit på Löberöd eller vad det hette? Det var en artikel om den kliniken i nya stallmagasinet eller om det var någon annan tidning. Bara som kuriosa. :D

LillaMy84 skrev:

Ja, det kanske den gjorde. Jag kom in i denna tråden när det redan börjats prata om klinikbyte så lasta inte över det på mig. När en tråd väl tagit en viss vändning så fortsätter den ofta på det. Och i och med allt prat om fladdes häst och huruvida hon är frisk eller ej så är det inte förvånande att en sådan här tråd spårar ur lite. Tyvärr. Men, visst det var vad tråden handlade om från början.

break_a_leg skrev:
Vad menas med att hästen blir utömd som ridhäst?
Vad gäller då?

/Madde..

Detta var ursprungsfrågan, nu tycker jag att diskussionen är långt ifrån den. Att hålla på att "smutskasta" kliniker som en del har gjort i den här tråden tycker jag inte att man ska hålla på med. Man brukar säga att smaken är som baken, dvs delad, det tror jag gäller även valet av klinik och vad man trivs med där.

(Detta var inte direkt till dig Lilla My, utan mer ett generellt inlägg)

Nu kan vi väl stilla oss till efter 15 då Fladde får prata med sin veterinär igen.

Så nu ska inte trådar handla om något annat än det som från början var ursprungsfrågan? :smirk: Tråkigt. (Inte för att det behöver gå såhär långt men jag tror du fattar vad jag menar..?)

Jag har inget emot att man kanske avviker från ursprungsfrågan, men fortsätter diskussionen här så är det lätt att det bli "sandlådenivå" på diskussionen... Är det inte bättre att vänta på att Fladde pratat med vet och återkommer med vad de säger? Hennes häst blir inte speciellt hjälpt av att snillena på Buke slår sina kloka huvuden ihop(och ja, jag räknar in mig själv) ;)

Lord Owen skrev:
Ja, det kanske den gjorde. Jag kom in i denna tråden när det redan börjats prata om klinikbyte så lasta inte över det på mig. När en tråd väl tagit en viss vändning så fortsätter den ofta på det. Och i och med allt prat om fladdes häst och huruvida hon är frisk eller ej så är det inte förvånande att en sådan här tråd spårar ur lite. Tyvärr. Men, visst det var vad tråden handlade om från början.

att lassa det på dig var absolut inte min mening.... var mer allmänt för dem som inte ger sig och fortsätter gnata... (vilket vad jag förstått gäller dig heller eftersom jag överlag uppfattat dina klinikbytessvar som frågor om varför) såg bara att du hade en fråga angående syftet med tråden och såg inte helheten just då... ber om ursäkt.... skulle ha förtydligat lite :o

break_a_leg skrev:
Jag har inget emot att man kanske avviker från ursprungsfrågan, men fortsätter diskussionen här så är det lätt att det bli "sandlådenivå" på diskussionen... Är det inte bättre att vänta på att Fladde pratat med vet och återkommer med vad de säger? Hennes häst blir inte speciellt hjälpt av att snillena på Buke slår sina kloka huvuden ihop(och ja, jag räknar in mig själv) ;)

Nä, jag tänkte väl. En bkediskussion utan lite spin offs är ju inte kul alls. :p

Egentligen, de enda inläggen på sandlådenivå jag ser här är de där man mellan raderna påstår att fladde är blåst om hon inte byter klinik och att hon kanske inte vill ha sin häst frisk. Och de flesta av den typen har skrivits av en och samma person. :crazy: Resten tycker jag mest är frågor, där folk undrar varför det är på ett visst vis, då de själva tycker det låter konstigt (då de själva antagligen inte hört om något liknande eller är vana vid annat) och det är inte sandlådenivå, eller? Visserligen kanske inte alla är så bra på att uttrycka sig men det får man faktiskt ha överseende med. ;)

Ja, men man kanske inte ska tolka alla som kommer med råd (oavsett om råden är helt uppåt väggarna) som självutnämnda experter? Jag tror inte att det är så många som vill att Fladde ska göra som de säger direkt på stört, de vill nog mer att hon ska få höra vad de skulle gjort och få fler infallvinklar på det hela. Ta lite av varje liksom. :smirk: Det är klart att hon får en hel upsjö av bra och dåliga åsikter på ett internetforum men det klarar hon nog av. Jag tror ändå att i grunden vill ju alla att hästen ska bli bra. Och det fladde läser av vissa personers råd och tips här kanske får henne att kommapå fler saker att prata och fråga vetrinären om. Man ska inte låsa sig på att råd ska följas till punkt och pricka. Råd och åsikter är bra till annat också. Det är när de som ger råden blir sura om personen inte följer dem som det blir trist.

Hoppas du fattar någonting av min smörja. :o

LillaMy84 skrev:
att lassa det på dig var absolut inte min mening.... var mer allmänt för dem som inte ger sig och fortsätter gnata... (vilket vad jag förstått gäller dig heller eftersom jag överlag uppfattat dina klinikbytessvar som frågor om varför) såg bara att du hade en fråga angående syftet med tråden och såg inte helheten just då... ber om ursäkt.... skulle ha förtydligat lite :o

Jag blir bara lite trött när folk misstolkar mina frågor som påhopp mot folk. Har redan hänt en gång i en annan tråd om samma sak. :p Fast då måste jag säga att jag uttryckte mig riktigt klumpigt.

Ja, jag tycker inte att man ska pressa på folk det man tycker. Fladdes klinik kanske är jättebra. Jag vet inte, jag tycker bara att det låter vimsigt, men jag har inte ens varit där så.. Jag kan bara vimsa jag med. :crazy:

Så länge det stannar på råd, i ren vänskaplighet tycker jag det funkar. När det trillar över det kommer sådana här trådar att löap amok.

zesel skrev:
Men hur i hela fridens namn kan du uttala dig så bombsäkert om detta? En röd tråd kan jag se i de råd hon fått. Kanske dina kunskaper inte räcker till för att du skall se dem?

Du vet ju ingenting om hästens status i verkligheten. Hade det varit frågan om en "enkel" och okomplicerad ledinflammation, så hade det kunnat sett ut som du beskriver ovan. Men biologin fungerar inte på det sättet. Hästar är biologiska varelser, och problematiken är ofta mycket större än det du beskriver. Du kan ju inte tro att du kan ställa en diagnos på hästens tillstånd via det Fladde skrivit?

För att ge en vettig rekommendation när det gäller behandling och vilans längd, igångsättning etc. krävs en att man har undersökt djuret. Allt detta kan bara behandlande vet. som sett hästen i verkligheten uttala sig om i varje enskilt fall.

Dina spekulationer verkar inte grunda sig på kunskap, snarare på smutskastning och rykten.

Vad jag vet så har hästen både longerats och ridits! och longering är ju inget man brukar rek till en häst som är behandlad i lederna :smirk:

Just det gör att jag inte kan se hur man behandlar hästen och den röda tråden finns inte där.

Jag har aldrig ställt någon diagnos överhuvudtaget, men jag hade efter 7 månader garanterat bytt klinik om de inte kommit med något mer konkret :angel:

Om du inte visste det så är det som så att ledinflammationer tar en viss tid att läka och det brukar inte vara olika från häst till häst. Ledvätskan tar en viss tid att byggas upp igen och den kan man inte skynda på.

jag undrar vem som inte har kunskaperna här :angel:

LillaMy84 skrev:
ja precis.... den kliniken det blev för min del gick emot i princip allas uppfattning på det stallet jag stod på då.... hade iof inte mycket till val just då... men nu i efterhand kan jag bara tacka min lyckliga stjärna att det blev som det blev... bättre vet kunde man inte tänka sig och jag skulle aldrig i hela mitt liv byta, fastän jag skulle flytta närmre det andra (bor nu ungefär mittemellan :p )
det beror ju så mkt på vilken vet man får och så med... och jag tror att du, som du skrev tidigare, efter dina 10 år med hästar har lärt dig ett och annat och har ett gott omdöme vad gäller vård av hästen

Precis.
Sen tycker jag att vissa r dåliga medans andra av gudar dom.

Jo jag hoppas jag kan något ifl;)
Sen står jag i ett stall med folk som är kunniga.

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 253
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 411
Senast: Roheryn
·
Trav Hej, drömmer om att äga en pensionerad varmblodstravare som skulle kunna agera som läromästare inom körning. Skulle vilja ha råd o tips...
Svar
1
· Visningar
360
Senast: CaisaCax
·
Hästmänniskan Jag var idag o provred en massa hästar o står o velar mellan två, hur bestämmer man vilken man ska köpa?😩 Häst 1 är en valack på 3 år...
2
Svar
25
· Visningar
3 816
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka