Utömd som ridhäst?

Sv: Utömd som ridhäst?

Snuffsan skrev:
Vad har det med denna hästen att göra? Tycker du att Fladde ska sitta och gräva i det nu också?

Det finns många kliniker i skåne.

JAG tycker det är intressant, de kansk inte tillför diskussionen så mkt men jag tyckte det var intressant fakta för MIG. Förstår du?

zesel skrev:
Det är ju en helt annan sak att konstatera om en häst är hältfri eller inte, jämfört med att föreslå vidare hur just detta fall ska behandlas.

Jag tycker det snarare är mycket seriöst av denna vet. att inte uttala sig innan h*n har pratat med den vet. som sett hästen mest och behandlat den.

Ja, så kan man säkert också se det. Jag ifrågasätter det för att jag tycker att om man friskförklarar en häst ska man ha koll på bakgrunden också så att man kan se situationen på rätt sätt. Men de är säkert också bra att han inte vill uttala sig, det tänker jag inte reflektera över.

Lord Owen skrev:
Det var inte vad jag frågade. Jag undrade varför han ite kunde uttala sig nu när han kunde friskförklara hästen då?

Jag vet inte varför men han ringer tillbaka senare.
Jag tror jag överlever till kl 3

zesel skrev:
Jag tycker Fladde gör helt rätt som i första hand följer de råd hon fått från veterinärer och fysioterapeut som sett hennes häst i verkligheten, och inte ifrån folk på internet som tycker och tänker en massa utan att det finns något som säger att de egentligen vet vad de pratar om.

Vem som helst kan ge råd här och utge sig för att vara erfaren.

Här håller jag med dig. Jag antar att du syftar på mig också i detta inlägg och då måste jag säga att jag aldrig tvingat henne eller försökt pressa på henne att göra något. När man skriver här så får man vara beredd på reaktionerna, och jag skriver ju bara vad JAG skulle gjort, i ett försök att ge fler infallsvinklar på detta. Jag tycker inte att Fladde ska göra som någon bukefalist säger uta att tänka ett antal gånger före. Men man måste få ge råd, och berätta hur amn själv skulle göra. Något fel i det ser jag inte, det är när man börja idiotförklara någon för att hon/han inte gör som man säger som det går för långt.

zesel skrev:
För vem av er rådgivare har livs levande sett hennes häst?

Allvarligt talat, ingen. Men jag tror nog att Fladde är så pass smart att hon kan ta bsut om vad hon ska göra själv, on blir på intet vis hjärntvättad. Det är väl några som gått över gränsen här, men jag tycker fortfarande inte att man ska ta alla åd etc här på så stort allvar som vissa gör. Vi skriver ju vad vi tycker och vad vi skulle gjort utgående från vad Fladde ger oss för bild. Vad är felet med detta?

zesel skrev:
Jag har inte läst allt, men det jag läst som Fladde skrivit har jag mest tolkat som skrivet av en orolig 17-åring som är orolig och rädd för vad som ska hända med hennes häst.

Säkert sant, men det som förbryllar är ju att hästen ena dagen faktiskt är frisk och andra inte.. :crazy: Jag tycker synd om Fladde och MS, för sådana här vändor fram och tillbaka tä mkt på en.

zesel skrev:
Det kanske är så, att hästen har ett/flera problem som inte är så lätt diagnosticerbara?

Så är det säkert, eller antagligen. Som med allt är detta en stor labyrint. Jag tycker bara att efter 7 månader kanske man i alla fall skulle ha kommit fram halvvägs? Med sådan proffsig hjälp som de haft så tycker jag det.

Som jag ofta påpekar är jag igen vet., jag skriver bara vad jag tror, tänker och tycker. Men jag kräver inte att någon ska tycka, tänka eller göra som jag.

zesel skrev:
Kanske är det inte så svart eller vitt i den biologiska världen? Det finns bra stor gråskala mellan sjuk och frisk, och att hitta problem, behandla, och sätta igång kan ta tid.

Är det någon som motsätter sig det?

zesel skrev:
Jag förstår inte hur du med flera kan dra så grova slutsatser som ni gör.

Vi drar ing slutsatser. Vi spekulerar. I alla fall är det vad jag gör. Jag frågar, funderar, tycker till och spekulerar. Jag kan inte påstå att jag sagt något bombsäkert och dragit någon slutsats? Hur kan du tycka det?

zesel skrev:
Hästen är ju under igångsättning efter ett problem, som nu verkar inte ha försvunnit utan har blivit tydligare igen. Detta scenario är inte alls ovanligt, utan tvärtom ser många utredningar ut så här innan man får en frisk häst eller en klar diagnos/prognos - ibland får man ett klart svar först på obduktionsbordet.

Nej, jag har själv varit med om det. Jag vet vad det handlar om. Vad hr det med detta att göra?

zesel skrev:
Fladde gör dessutom inga dumheter och mixter på egen hand vad jag förstått, utan följer planen från sin vet. och har nu ringt för att få veta vad hon ska göra då hon är tveksam.

Ja, det är väldigt bra att hon handlar såhär. Har jag påstått något annat så ber jag om ursäkt. Men att höra andras åsikter och råd och ta dem till sig är inte samma sak om att handla därefter. Alltså, att vi tycker till kring detta i rent nyfiket intresse och vill veta hur det går och förstå är inte samma sak som att be fladde att be vet. dra åt skogen och göra som vi smarta bukisar säger. :crazy:

Hoppas du förstår mina reaktioner bättre nu.

mycket bra sagt! :bow: satt här och halvt om halvt började koka för vissa inlägg, men så läste jag ditt och allt jag ville få sagt var redan skrivet ;)

förstår inte att folk har så svårt att förstå/ta till sig att deras tips är med största sannolikhet betänkta och genomgångna men kasnke inte passar just för tillfället.... känns som om alla vill vara hjältar och rädda just denna situationen och därför blir desperata exempelvis för detta med klinikbytet.... visst dom kanske skulle kunna hitta nåt annat.. men om det nu redan är fler än de på kliniken som har kollat å alla kommit fram till samma svar :confused: vad är problemet att förstå :confused:
och som i detta fallet... Fladde verkar ju ha erfarenhet från en hel radda kliniker i området och hur de är och kommit fram till att just den de har besökt faktiskt är den bästa så....

Fladde: Du ska veta att jag fortfarande håller vänster tumme för er att det ska gå bra ;)

zesel skrev:
Jag tycker Fladde gör helt rätt som i första hand följer de råd hon fått från veterinärer och fysioterapeut som sett hennes häst i verkligheten, och inte ifrån folk på internet som tycker och tänker en massa utan att det finns något som säger att de egentligen vet vad de pratar om.

Vem som helst kan ge råd här och utge sig för att vara erfaren.

För vem av er rådgivare har livs levande sett hennes häst?

Jag har inte läst allt, men det jag läst som Fladde skrivit har jag mest tolkat som skrivet av en orolig 17-åring som är orolig och rädd för vad som ska hända med hennes häst.

Det kanske är så, att hästen har ett/flera problem som inte är så lätt diagnosticerbara?

Kanske är det inte så svart eller vitt i den biologiska världen? Det finns bra stor gråskala mellan sjuk och frisk, och att hitta problem, behandla, och sätta igång kan ta tid.

Jag förstår inte hur du med flera kan dra så grova slutsatser som ni gör.

Hästen är ju under igångsättning efter ett problem, som nu verkar inte ha försvunnit utan har blivit tydligare igen. Detta scenario är inte alls ovanligt, utan tvärtom ser många utredningar ut så här innan man får en frisk häst eller en klar diagnos/prognos - ibland får man ett klart svar först på obduktionsbordet.

Fladde gör dessutom inga dumheter och mixter på egen hand vad jag förstått, utan följer planen från sin vet. och har nu ringt för att få veta vad hon ska göra då hon är tveksam.

Helt riktigt tycker jag.

Back off...

Jag har aldrig någonsin rådit henne till vad hon skall göra med hästen dvs med själva sjukdomsbilden UTAN endast att åka till annan klinik :smirk:

Av det hon skrivit så kan jag tyvärr inte se någon röd tråd överhuvudtaget i behandlingen av hästen i fråga. Att hon sedan sitter här och försöker fråga till råd gör väl det ganska naturligt att man svarar, eller?

och ja jag har faktiskt inte stött på så värst många hästar som blivit behandlade och utredda så lång tid som under 6 månader på övriga kliniker här i skåne dvs de jag har hänvisat till.

Det borde ju faktiskt finnas någon orsak att elithästarna behandlas på dessa kliniker framgångsrikt.

Visst vissa hältor kan vara svåra att hitta, men ibland så har man under konvalacensen bakslag utan att det för den delen betyder att de blivit sämre i den grad att de är obehandlingsbara.

det normala vid kotled/knäled är behandling 2 -3ggr vilket ger ca 6-8 veckor vila för att sedan skrittas igång ca 2-3 veckor och sedan trav ytterliggare veckor etc etc.

Jag personligen tycker att denna häst har fått för lite igångsättningstid och tror att den skulle behövt vilat betydligt längre efter sina behandlingar :crazy:

LillaMy84 skrev:
mycket bra sagt! :bow: satt här och halvt om halvt började koka för vissa inlägg, men så läste jag ditt och allt jag ville få sagt var redan skrivet ;)

förstår inte att folk har så svårt att förstå/ta till sig att deras tips är med största sannolikhet betänkta och genomgångna men kasnke inte passar just för tillfället.... känns som om alla vill vara hjältar och rädda just denna situationen och därför blir desperata exempelvis för detta med klinikbytet.... visst dom kanske skulle kunna hitta nåt annat.. men om det nu redan är fler än de på kliniken som har kollat å alla kommit fram till samma svar :confused: vad är problemet att förstå :confused:
och som i detta fallet... Fladde verkar ju ha erfarenhet från en hel radda kliniker i området och hur de är och kommit fram till att just den de har besökt faktiskt är den bästa så....

Fladde: Du ska veta att jag fortfarande håller vänster tumme för er att det ska gå bra ;)

Inte för att låta besservisser, men de kliniker hon besökt innan är ju inte de som anses som de bästa här nere :crazy:

dessutom så har väl denna häst bara varit på en klinik!!? Och efter så lång tid så hade jag inte accepterat att de inte kommit någon vart

Lord Owen skrev:
Säkert sant, men det som förbryllar är ju att hästen ena dagen faktiskt är frisk och andra inte.. :crazy: Jag tycker synd om Fladde och MS, för sådana här vändor fram och tillbaka tä mkt på en.
Det är helt enkelt så, att många problem i rörelseapparaten hos häst yttrar sig på det sättet. Du kan ha en häst som betraktas som frisk, och som återfaller eller visar upp nya symtom vid igångsättning. Det är inget konstigt med det.

Jag tycker bara att efter 7 månader kanske man i alla fall skulle ha kommit fram halvvägs? Med sådan proffsig hjälp som de haft så tycker jag det.
7 månader är inte någon ovanlig tid vid ett problem liknande det jag läst om Fladdes häst.
Är det någon som motsätter sig det?
Ja, jag tycker att det är flera som tjatar om klinikbyte i denna tråd. Det är inte något jag skulle rekommendera än. Det blir kanske aktuellt om de inte hitar någon förklaring till hästens problem vid nästa besök.

Nej, jag har själv varit med om det. Jag vet vad det handlar om. Vad hr det med detta att göra?
Tidsaspekten, till exempel. Ett annat exempel är att du ifrågasatt hur hästen kan vara friskförklarad och sen visa symtom igen. Det är inte något konstigt, om man kan lite av biologin bakom.
Ja, det är väldigt bra att hon handlar såhär. Har jag påstått något annat så ber jag om ursäkt. Men att höra andras åsikter och råd och ta dem till sig är inte samma sak om att handla därefter. Alltså, att vi tycker till kring detta i rent nyfiket intresse och vill veta hur det går och förstå är inte samma sak som att be fladde att be vet. dra åt skogen och göra som vi smarta bukisar säger. :crazy:

Hoppas du förstår mina reaktioner bättre nu.
Det finns fler i tråden som varit väldigt "på" och ifrågasättande av både kliniken och Fladdes kunskaper, på ett sätt som jag anser att man måste veta mer om verkligheten för att kunna göra.

olgaklara skrev:
Av det hon skrivit så kan jag tyvärr inte se någon röd tråd överhuvudtaget i behandlingen av hästen i fråga. Att hon sedan sitter här och försöker fråga till råd gör väl det ganska naturligt att man svarar, eller?

och ja jag har faktiskt inte stött på så värst många hästar som blivit behandlade och utredda så lång tid som under 6 månader på övriga kliniker här i skåne dvs de jag har hänvisat till.
Det borde ju faktiskt finnas någon orsak att elithästarna behandlas på dessa kliniker framgångsrikt.

Visst vissa hältor kan vara svåra att hitta, men ibland så har man under konvalacensen bakslag utan att det för den delen betyder att de blivit sämre i den grad att de är obehandlingsbara.

det normala vid kotled/knäled är behandling 2 -3ggr vilket ger ca 6-8 veckor vila för att sedan skrittas igång ca 2-3 veckor och sedan trav ytterliggare veckor etc etc.

Jag personligen tycker att denna häst har fått för lite igångsättningstid och tror att den skulle behövt vilat betydligt längre efter sina behandlingar :crazy:
Men hur i hela fridens namn kan du uttala dig så bombsäkert om detta? En röd tråd kan jag se i de råd hon fått. Kanske dina kunskaper inte räcker till för att du skall se dem?

Du vet ju ingenting om hästens status i verkligheten. Hade det varit frågan om en "enkel" och okomplicerad ledinflammation, så hade det kunnat sett ut som du beskriver ovan. Men biologin fungerar inte på det sättet. Hästar är biologiska varelser, och problematiken är ofta mycket större än det du beskriver. Du kan ju inte tro att du kan ställa en diagnos på hästens tillstånd via det Fladde skrivit?

För att ge en vettig rekommendation när det gäller behandling och vilans längd, igångsättning etc. krävs en att man har undersökt djuret. Allt detta kan bara behandlande vet. som sett hästen i verkligheten uttala sig om i varje enskilt fall.

Dina spekulationer verkar inte grunda sig på kunskap, snarare på smutskastning och rykten.

Alltså....denna tråden... Vissa är ju helt otroliga.

Fladde, ska du till klinik igen och vill/behöver ha fler ögon på din pålle från någon utomstående (som inte spekulerar Vilt på internet...utan att ens ha sett hästen). Säg bara till, jag har inte långt till Helsingborg! Kommer mer än gärna och hjälper dig.

Kram på dig, och du vet var jag finns!

Jen80 skrev:

Fladde, ska du till klinik igen och vill/behöver ha fler ögon på din pålle från någon utomstående (som inte spekulerar Vilt på internet...utan att ens ha sett hästen). Säg bara till, jag har inte långt till Helsingborg! Kommer mer än gärna och hjälper dig.

Vad annat kan man göra än att spekulera då hon ber om råd från personer som inte sett hästen? Det är inte vi som skrev tråden från början, ber man om råd på internet så får man råd från personer som inte känenr en. Så är det. Hur kan man förvna sig något annat?

Tog du åt dig?

Jovisst kan man spekulera, men någon hejd på allt finns det väl ändå?!
Sätt dig in i Fladdes situation, och se sen vad som skrivits. Och skrivs.
Kanske ser du det på ett annat sätt då?!
Ber man om råd så gör man, det säger jag ingenting om. Men gränsen, den tycker Jag är nådd för länge sen.

Jen80 skrev:

Tack:)
Vetrinären ringer tillbaka kl 3 så vi får se hur det blir..

zesel skrev:
Det är helt enkelt så, att många problem i rörelseapparaten hos häst yttrar sig på det sättet. Du kan ha en häst som betraktas som frisk, och som återfaller eller visar upp nya symtom vid igångsättning. Det är inget konstigt med det.

7 månader är inte någon ovanlig tid vid ett problem liknande det jag läst om Fladdes häst.
Ja, jag tycker att det är flera som tjatar om klinikbyte i denna tråd. Det är inte något jag skulle rekommendera än. Det blir kanske aktuellt om de inte hitar någon förklaring till hästens problem vid nästa besök.

Tidsaspekten, till exempel. Ett annat exempel är att du ifrågasatt hur hästen kan vara friskförklarad och sen visa symtom igen. Det är inte något konstigt, om man kan lite av biologin bakom.
Det finns fler i tråden som varit väldigt "på" och ifrågasättande av både kliniken och Fladdes kunskaper, på ett sätt som jag anser att man måste veta mer om verkligheten för att kunna göra.

Nu ar ju du missförstått allting, eller helt enkelt inte läst vad jag skrivit. :crazy: Det du skriver hr ovanstående är vad du tycker, vet, tänker etc. Vad jag skrev tidigare, är samma sak, jag tycker, vet, tänker kring ämnet. Alltså, vi går inte på olika mkt du och jag? Jag tycker vi diskuterar på samma plan men med olika delmål. Tycker du att jag vart gåpåig? Det tycker inte jag, jag tycker fortfarande att jag inte pressat någon. Bara ställt frågor och ifrågasatt när jag inte förstår (där mina kunskaper brister) och bett om svar på dem. Man kan inte förvänta sig att folk här ska vara proffs, så man kanske kan förlåta dem om de gör småmissar eller inte se en viss aspekt ur alla synviklar? Som när jag undrade varför vet. inte kunde uttala sig, då såg jag det inte som att det var proffsigt att inte uttala sig utan undrade varför han inte gjorde det. Där lärde jag mig något, vilket är målet med alla iskussioner jag deltar i för mig. Jag har aldrig utnämnt mig själv till nåon expert och jag tycker inte att jag frå det att låta som om jag är det heller. Som jag skrivit säkert tusen gånger förut, jag lägger fram mina åsikter, mina tankar och mina råd utgående från min egen kunskapsbasis. Och det kan ju vara helt uppåt väggarna, jag kan ju ha tokfel. Men då ska man inte hoppa på en personen med angrepp, bli arg eller liknande. Utan ifrågasätta det uttalandet. Jag menar, de som deltar i denna diskussionen är utan tvekan inte vetrinärer, men ska de för de inte få säga vad de tycker?

Vad i mina inlägg är det som är så provocerande? :crazy: Jag vill ju lika mkt som alla andra att det ska gå bra för Fladde, däremot så nöjer jag mig inte med att sitta här och titta på om jag ser något som jag inte förstår varför det är så eller varför de gör så. Då ifrågasätter jag och undrar varför. Och ev. säger hur jag tycker att man skulle gjort, men jag pressar inte på någon det och jag påstår inte att personen är dum om den inte gör som jag säger. Så vad är felet med vad jag skriver?

Jag tycker minna igångsättningsprogram varit bra då hästen inte klarar boxvilla eller att ta det lungt för länge och måste aktiveras

olgaklara skrev:
olgaklara skrev:
Det är ju också allmänt kännt att hästarna många gånger blir "överbehandlade" på de klinikerna du rekommenderar. Kanske är det därför folk vänder sig dit med sina elithästar. De vill ju att de kvickt ska bli friska igen så de kan gå sina stora tävlingar. Man hör ju ofta om sk "rundsmörjningar" av leder, utan att hästarna är halta. Underhudsblistring lär också förekomma titt som tätt...

Jen80 skrev:
Tog du åt dig?

Jovisst kan man spekulera, men någon hejd på allt finns det väl ändå?!
Sätt dig in i Fladdes situation, och se sen vad som skrivits. Och skrivs.
Kanske ser du det på ett annat sätt då?!
Ber man om råd så gör man, det säger jag ingenting om. Men gränsen, den tycker Jag är nådd för länge sen.

Nej, jag tar inte åt mig om inte någon skriver till mig. Jag bara undrar hur du kan förvänta dig något annat via internet. Man behöver väl inte ta åt sig av ett inlägg för att få svara på det?

Jag har inte påstått något annat än att detta spårat ur, Fladdes trådar om detta har en förmåga att dra till sig folk som vill tvinga henne att byta klinik. Vilket är synd, för det är det ju ändå hon som bestämmer. Det enda folk kan göra där är att ifrågasätta och undra. Men jag tycker hon förklarat väldigt bra nu, varför hon inte vill byta och jag har också lämnat det ämnet då jag inte tycker det går att tillföra mer, då går man över gränsen precis om du skriver.

Att det finns en gräns är helt självklart. Och att en del gått över den är säkert också sant. Men varför inte ifrågasätta dem då. Varför d tycker som de gör, istället för att idiotförklara dem.

San Q skrev:
olgaklara skrev:
olgaklara skrev:
Det är ju också allmänt kännt att hästarna många gånger blir "överbehandlade" på de klinikerna du rekommenderar. Kanske är det därför folk vänder sig dit med sina elithästar. De vill ju att de kvickt ska bli friska igen så de kan gå sina stora tävlingar. Man hör ju ofta om sk "rundsmörjningar" av leder, utan att hästarna är halta. Underhudsblistring lär också förekomma titt som tätt...

Vad är underhudsblistring?

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 253
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 411
Senast: Roheryn
·
Trav Hej, drömmer om att äga en pensionerad varmblodstravare som skulle kunna agera som läromästare inom körning. Skulle vilja ha råd o tips...
Svar
1
· Visningar
360
Senast: CaisaCax
·
Hästmänniskan Jag var idag o provred en massa hästar o står o velar mellan två, hur bestämmer man vilken man ska köpa?😩 Häst 1 är en valack på 3 år...
2
Svar
25
· Visningar
3 816
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka