Utömd som ridhäst?

Sv: Utömd som ridhäst?

Lord Owen skrev:
Jag blir så arg på det här, eller snarare ledsen för att det aldrig ordnar sig för dig. :crazy:

Men det jag tycker är himla lustigt, nu har jag ju inte suttit på första parkett när du pratat med vet. men ändå, är att allt verkar så luddigt. "Hon är svag i hb" och liknande mindre detaljerade förklaringar tycker jag verkar helmysko. Och när du sedan skriver här att hältan blir värre vid ridning men hästen är friskförklarad så blir allt ännu krångligare. Jag vet ju inte om det är du som inte fattat vad vet. sagt till dig eller om det är vet. som inte kan förklara. :cool:

Vänta med stor nyfikenhet på vad vet. kommer säga idag! :banana:

Vet har förklarat mer om hur och varför hon är svag men som sakt när man väl är där uppe är man rätt nervös.
Sen har jag alltid fått en lapp om råd angående eftervård som jag fölt till punkt och prickar.

Du får vänta ca 1 tim;)

Fladde skrev:
Jo men jag förstår inte vad han ska göra för undersökningar som inte redan gjorts :confused:
Det ända som ifs inte är kollat är hasen den är bedövad utan någon förbättring men inte rönkad..

Att de inte har röntgat hasen säger väl en hel del om stället du åker till :angel:

Jag säger det igen, åk till Tornell! Han har bättre röntgen utrustning tex och ett mkt större kunnande angående tävlingshästars skador!

Dom har rönlat på dom andra ställena.
Hasen är rönkad för ca 7 månader sen vid köpet..

Fladde skrev:
Vet har förklarat mer om hur och varför hon är svag men som sakt när man väl är där uppe är man rätt nervös.
Sen har jag alltid fått en lapp om råd angående eftervård som jag fölt till punkt och prickar.

Du får vänta ca 1 tim;)

Okej, jo, men jag vsste ju inte det och då utgår jag ju ifrån vad jag läst här. :D Men är det inte lustigt att en häst som är svag och ska byggas upp och bli starkare, bara blir mer "halt" ju mer du rider? Det låter ju konstigt att hon skulle byggas upp genom att ridas halt? Eller jag missat nått igen?

Haha, ingen fara. Ska sitta i datasalen halva skoldagen, är meningen att jag ska skriva en uppsats i samhällskunskap som ska vara mycket provokativ men jag orkar inte just nu. :p

Fladde skrev:

Jamen, varför har de inte röntgat hasen? :crazy: På sju månader kan det faktiskt hända en del.

Fladde skrev:
Som sakt blir det inget bytete av klinik men eventuellt vet.
Då jag fick en annan vet på kliniken sist för min var mammaledig.
Han lyssnade bättre och tog tagi det mer som ett problem.

När jag hade min ponny åkte vi runt till olika kliniker, massörer och kiopraktiker m.m
Det känndes inte bra då vissa sa att han skulle avlivas och visas rid som vanligt :crazy:

Bara en undran :crazy: Om du nu hade varit runt på en massa olika kliniker och inte ens vet var JT tex finns så undrar jag verkligen var du varit då eftersom det inte finns så speciellt många erkända kliniker här nere.

jag vill nog säga att det endast finns två st och det är stenestad (vilken jag åker till) och JT. Staffe har väl nästan precis öppnat sin och borde ju inte heller varit aktuell för din ponny då?

Bara något jag tycker är lite underligt i det hela. Dessutom så vill du ha hjälp och råd och när vi, jag + flera med stora erfarenheter av hästar på elitnivå och har flertal bekanta som behandlat sina hästar hos tex JT svarar att du bör åka till en annan klinik så tvärvänder du och säger att du visst skall åka till "din" klinik igen!

Varför inte ta rådet från oss och åka till någon annan??

olgaklara skrev:
Bara en undran :crazy: Om du nu hade varit runt på en massa olika kliniker och inte ens vet var JT tex finns så undrar jag verkligen var du varit då eftersom det inte finns så speciellt många erkända kliniker här nere.

jag vill nog säga att det endast finns två st och det är stenestad (vilken jag åker till) och JT. Staffe har väl nästan precis öppnat sin och borde ju inte heller varit aktuell för din ponny då?

Bara något jag tycker är lite underligt i det hela. Dessutom så vill du ha hjälp och råd och när vi, jag + flera med stora erfarenheter av hästar på elitnivå och har flertal bekanta som behandlat sina hästar hos tex JT svarar att du bör åka till en annan klinik så tvärvänder du och säger att du visst skall åka till "din" klinik igen!

Varför inte ta rådet från oss och åka till någon annan??

Bra undran. :bow:

Själv är jag skeptiskt till att denna klinik kommer lösa det här. Och den uppfattningen bildar jag enbart på vad jag läst här. Min personliga åsikt är att man ska kolla ignom hela hästen och kolla vad som kollas går när det är såhär, just att de inte röntgat hasen gör min fundersam. Och hur virrigt allt är, nu kan det ju vara så att jag bara uppfattar det som att det är virrigt men när Fladde inte vet om det är hälta eller ej så... Jag vet inte. Det verkar så konstigt.
Men om nu inte denna klinik kan fixa det här så hoppas jag att Fladde i alla fall far till EN annan klinik innan hon tar bort hästen. Bara för att ge det en sista chans. Jag förespråkar inte alls att det ska bli som med hennes förra ponny, utan bara att man kanske ska se det hela lite mer vidsynt.
Däremot förstår jag om Fladde gör exakt som folk här skriver, även om hon ber om råd. Det skulle int jag heller göra! Däremot hoppas jag att hon blir att fundera mer på alla möjligheter och aspekter i detta och kanske kan börja se sig om efter fler lösningar och ifrågasätta lite mer. Men att man måste göra som bukefolket säger bara för att man ber om råd funkar ju inte. Är väl snarare bra att hon ifrågasätter de råd man ger här.

Fladde skrev:
Jag red en stund idag och hon slår i hb i hf sko när jag travar och "niger".

Honhar inte utalat sig mer än att hon är svag och behöver arbeta bort det.
Men sist var ju min vet mammaledg så vi hade en ny som inte sa så mycket..

Har ni kollat upp skoningen på den??? Slå i sko betyder ofta att den är felaktigt skodd och på så vis är i obalans

Knapplån
Tusan hakar Fladde - hade jag bott i Skåne hade jag åkt med dig till kliniken och ställt på vet tills dom gett dig ett rakt svar. Tyvärr är det så att man måste vara väldigt bestämd för att få något vettigt ur vetrinärer när prognoserna inte är glasklara.
Jag kan förstå din känsla av vanmakt. Jag tror också på att det är bra om du följer vets ordination fram till nästa besök. Kämpa på och lycka till.

olgaklara skrev:
Har ni kollat upp skoningen på den??? Slå i sko betyder ofta att den är felaktigt skodd och på så vis är i obalans

Hovslagaren på klinken har kollat henne och gett K på skoningen

Fladde skrev:

Att den är röngad för 7 mån sedan säger inget om det är en akutskada.

På annan klinik röntgas det först för att utesluta och sedan går man igenom hästen.

Varför behöva utsätta hästen för bedövningar som är ganska obehagligt och inte helt risktfritt innan man sett att det inte är något.

Jag blir bara förundrad att du inte vill ta råd och avfärdar det så enkelt. För mig känns det mer som om du inte vill att den skall bli frisk :crazy:

Jag skulle inte åka tillbaka på det sättet du gör efter alla gånger du varit uppe och inte fått någon lösning eller en bra igångsättnings plan vilka kan vara flera månader ibland

Ringde Mamma innan

Vetrenären som hade telefontid idag var den vet som fick hoppa in istället för "min vanliga".
Han ville inte utala sig om det så han skulle snacka med den vetrinären som vi haft innan sen ringa tillbaka vid 3 tiden..

olgaklara skrev:

På annan klinik röntgas det först för att utesluta och sedan går man igenom hästen.

Varför behöva utsätta hästen för bedövningar som är ganska obehagligt och inte helt risktfritt innan man sett att det inte är något.

:bow: :bow:

Till Fladde:
Tror du inte att det är lika jobbigt för hästen (och dig?) att fara massor av gånger till en klinik som knappt (vad jag läst än en gång) får något gjort som att fara till en annan klinik någon gång och få hene frisk? Inte för att det blir ådan extrem skillnad genom ett klinikbyte, jag bara undrar.

Fladde skrev:
Ringde Mamma innan

Vetrenären som hade telefontid idag var den vet som fick hoppa in istället för "min vanliga".
Han ville inte utala sig om det så han skulle snacka med den vetrinären som vi haft innan sen ringa tillbaka vid 3 tiden..

Nu hänger jag inte med igen. :cool: Vad ville han inte uttala sig om, och varför inte om han nu var en som friskförklarade din häst senat du var där? För det var väl han som gjorde det och då ska han väl kunna uttala sig i frågan? :crazy:

Fladde, du får inte känna det som att jag försöker pressa dig eller trycka ner dig eller liknande. (Kom på att detta kanske kan uppfattas som det) Jag menar faktiskt inget illa, är bara nyfiken på hur det kan vara såhär snett. :crazy:

olgaklara skrev:

Jag blir bara förundrad att du inte vill ta råd och avfärdar det så enkelt. För mig känns det mer som om du inte vill att den skall bli frisk :crazy:

Jag skulle inte åka tillbaka på det sättet du gör efter alla gånger du varit uppe och inte fått någon lösning eller en bra igångsättnings plan vilka kan vara flera månader ibland

Det är självklart jag vill få min häst frisk.

Vid första friskförklaringen sträckte sig igångsättningen på 6 månader men när jag började trava efter ca 4 veckor började hästen stegra m.m..
Då upsökte vi kliniken igen.

Lord Owen skrev:
Nu hänger jag inte med igen. :cool: Vad ville han inte uttala sig om, och varför inte om han nu var en som friskförklarade din häst senat du var där? För det var väl han som gjorde det och då ska han väl kunna uttala sig i frågan? :crazy:

Fladde, du får inte känna det som att jag försöker pressa dig eller trycka ner dig eller liknande. (Kom på att detta kanske kan uppfattas som det) Jag menar faktiskt inget illa, är bara nyfiken på hur det kan vara såhär snett. :crazy:

Han ville inte utalla sig innan han snackat med vetrinären som behandlat.
Men han ringer tillbaka senare ju..

Lord Owen skrev:
:bow: :bow:

Till Fladde:
Tror du inte att det är lika jobbigt för hästen (och dig?) att fara massor av gånger till en klinik som knappt (vad jag läst än en gång) får något gjort som att fara till en annan klinik någon gång och få hene frisk? Inte för att det blir ådan extrem skillnad genom ett klinikbyte, jag bara undrar.

J det är jätte jobbigt både för mig och hästen som börjar tröttna(tvekar vid lastningen) vilket jag kan förstå att hon gör..

Snuffsan skrev:
Men nu får du väl ge dig! Den anklagensen var riktigt ful!!! :mad:

Det är flera som undrat det tidigare. :crazy:
Och jag undrar egentligen varför Fladde skulle ha någon som helst anledning att inte vilja ha sin häst frisk! Det är ju självklart att hon vill det!

Fladde skrev:
J det är jätte jobbigt både för mig och hästen som börjar tröttna(tvekar vid lastningen) vilket jag kan förstå att hon gör..

Ja, det kan jag förstå.. Jag hoppas det löser sig så fort som möjligt.
Skulle man kunna få veta hur den där igngsättningen på 6 månader gick till väga? Alltså vad du gjorde med henne innan du började trava och hon fick ont igen?

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 253
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 411
Senast: Roheryn
·
Trav Hej, drömmer om att äga en pensionerad varmblodstravare som skulle kunna agera som läromästare inom körning. Skulle vilja ha råd o tips...
Svar
1
· Visningar
360
Senast: CaisaCax
·
Hästmänniskan Jag var idag o provred en massa hästar o står o velar mellan två, hur bestämmer man vilken man ska köpa?😩 Häst 1 är en valack på 3 år...
2
Svar
25
· Visningar
3 816
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Störiga saker vi stör oss på, del 38
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Mens