Utömd som ridhäst?

Sv: Utömd som ridhäst?

Fast det man får på pappret är ju ofta väldigt kortfattat och en slags sammanfattning av allt som gjorts och sagts på kliniken.

Jo, men vad sade veterinärerna åt dig ang om hästen visar hälta vid igångsättningen? Har dom skrivit det på papperet du fick med dig hem? Det är ju det du har skrivit denna tråd om... Alltså kan ju inte det vara klart, eller hur?

Jag har aldrig varit med om att man ska fortsätta igångsättningen av en häst som visar hälta iaf. Jag har själv avbrutit igångsättningar pga att hästen har visat att den inte har varit "frisk".

Men sluta nu! Hur kan du sitta där uppe och dömma ut både djursjukhuset och Fladdes omdömme? Fladde har fått order på att enligt schema rida igång sin häst. Hon tycker sig se/känna en hälta/rörelsestörning. Veterinären resonerar tydligen så att hästen ska vara igång för att de ska kunna bedömma hur det ser ut. Efter deras tidigare undersökningar är det troligtvis en rörelsestörning som uppkommit eftersom hästen stått länge.

Fladde gör helt rätt som följer sin veterinärs anvisningar. Jag tycker vi ska försöka stötta och peppa henne i stället för att ifrågasätta allt hon gör. Visst kan veterinärer ha fel, men chansen är ganska stor att veterinären som undersökt hästen har lite bättre koll på det här än en 17 årig besserwisser på Åland som aldrig ens sett hästen.

Senast ändrad:

Bubbla skrev:
Fast det man får på pappret är ju ofta väldigt kortfattat och en slags sammanfattning av allt som gjorts och sagts på kliniken.

Ja om 2 dator skrivna sidor är kortfattat så japp :smirk:

break_a_leg skrev:
Jo, men vad sade veterinärerna åt dig ang om hästen visar hälta vid igångsättningen? Har dom skrivit det på papperet du fick med dig hem? Det är ju det du har skrivit denna tråd om... Alltså kan ju inte det vara klart, eller hur?

Jag har aldrig varit med om att man ska fortsätta igångsättningen av en häst som visar hälta iaf. Jag har själv avbrutit igångsättningar pga att hästen har visat att den inte har varit "frisk".

Dom sa hör av dig om några veckor så får vi gå vidare med hur det går då..

Snuffsan skrev:
Men sluta nu! Hur kan du sitta där uppe och dömma ut både djursjukhuset och Fladdes omdömme? Fladde har fått order på att enligt schema rida igång sin häst. Hon tycker sig se/känna en hälta/rörelsestörning. Veterinären resonerar tydligen så att hästen ska vara igång för att de ska kunna bedömma hur det ser ut. Efter deras tidigare undersökningar är det troligtvis en rörelsestörning som uppkommit eftersom hästen stått länge.

Fladde gör helt rätt som följer sin veterinärs anvisningar. Jag tycker vi ska försöka stötta och peppa henne i stället för att ifrågasätta allt hon gör. Visst kan veterinärer ha fel, men chansen är ganska stor att veterinären som undersökt hästen har lite bättre koll på det här än en 17 årig besserwisser på Åland som aldrig ens sett hästen.

Nu tycker jag du tar i. MIN uppfattning bygger sig helt på vad jag sett och läst här. Sedan hur jag uppfattar det och vad JAG skulle gjort är ju bara MIN åsikt. Jag pressar inte den på någon, jag skriver vad jag tycker. Och jag tycker att du hetsar upp dig onödigt mkt nu. Jag har mycket väl understrykit att det är MIN MIN MIN uppfattning. Jag kan ha helt fel men då får Fladde väl rätta mig. Vad JAG läser och hur JAG uppfattar det kan ju inte ändras på. Och jag tycker att den där kliniken verkar helt knasig. Men det är ju bara som jag uppfattat det, ÄN EN GÅNG. Så snälla, tänk lite.

Och jag tycker att jag stöttar henne, när jag tycker att det hon gör är rätt så skriver jag det? Jag vill att det ska gå bra. Men skriver man in detta på ett forum är det klart att folk skriver vad de tycker. Och det är det jag gör. Jag skriver hur JAG skulle gjort efter hur JAG uppfattat situationen, men jag kräver ju inte att hon ska göra så. Att få många människors olika åsikter och få veta hur de skulle gjort tror jag kan vara en bra grej att fundera över och ta lite från varje spekulation. Jag tänker inte sitta här och skriva om jag inte får skriva som jag vill. Jag har inte anklagat Fladde för något eller varit otrevlig, tycker jag, men det kan ju givetvis DU se på ett annat vis. Man måste kunna se skillnad på nyfikenhet och åsikter kontra rena påhopp och nedklankande.

Senast ändrad av en moderator:

Bubbla skrev:
Vad jag förstod så var det inte helt klarlagt?? I alla fall var det en diskussion i denna tråd om rörelsestörning kontra hälta och det var iom det jag tog upp detta.

Det var jag och Alex som undrade om det var en rörelsestörning. Fladde säger hälta.

När skulle du till kliniken igen förresten? :crazy: Missade datumet.

Oj, så lång beskrivning har aldrig jag fått av en veterinär...max kanske en halv A4a.

Och då menade jag att Fladde kanske inte kan se skillnaden mellan en hälta och en rörelsestörning. Vilket väl egentligen ingen kan utom den behandlande veterinären efter att ha uteslutit att hästen har ont. Och då tog jag min häst som exempel...

Bubbla skrev:
Och då menade jag att Fladde kanske inte kan se skillnaden mellan en hälta och en rörelsestörning. Vilket väl egentligen ingen kan utom den behandlande veterinären efter att ha uteslutit att hästen har ont. Och då tog jag min häst som exempel...

Ja, jag bara blev lite fundersam då jag tolkade det som att du gav din häst som ex. eftersom Fladdes häst också hade samma symtom (=rörelseströning). Alltså ett missförstånd från min sida. ;)

Där sa du nått förresten. :idea:

Fladde: Sa vet. om det var en hälta eller vad kallar de det? Eller hon kanske inte hade det senast ni var dit?

Ja då är vi på samma linje, inte lätt att få fram allt man menar i skrift (inte i tal heller alla gånger...).

Precis min tanke att om Fladdes vet mer var inne på att det var en rörelsestörning så känns det mer vettigt att rida igång hästen. Är det en hälta bör man väl kanske komma fram till orsaken först.

Men jag vet från mina tidiga hästår att det var ganska vanligt att man tog ut den ambulerande veterinärstyrkan när hästen var halt. De tittade på hästen och sa: "vila 14 dagar" efter 14 dagar tittade de igen och om hästen inte var bra sa de: "rid 14 dagar så får vi se om det blir sämre eller bättre". Först därefter började de med någon slags utredning av hältan. Men man kan ju innerligt hoppas att dagens kliniker kommit längre.

Bubbla skrev:
Ja då är vi på samma linje, inte lätt att få fram allt man menar i skrift (inte i tal heller alla gånger...).

Precis min tanke att om Fladdes vet mer var inne på att det var en rörelsestörning så känns det mer vettigt att rida igång hästen. Är det en hälta bör man väl kanske komma fram till orsaken först.

Men jag vet från mina tidiga hästår att det var ganska vanligt att man tog ut den ambulerande veterinärstyrkan när hästen var halt. De tittade på hästen och sa: "vila 14 dagar" efter 14 dagar tittade de igen och om hästen inte var bra sa de: "rid 14 dagar så får vi se om det blir sämre eller bättre". Först därefter började de med någon slags utredning av hältan. Men man kan ju innerligt hoppas att dagens kliniker kommit längre.

Ok, bra! :)

Ja, men nu är det ju så att Fladdes häst varit såhär i 7 månader.. :crazy: Och det jag blir irriterad på när jag läser Fladdes trådar är att, vad jag läst, de inte kommit någonstans alls. :crazy:

Okej. Vad bra. :bump:
Hur är hon nu då, Missy?

Kan du svara på det som jag och Bubbland undrade? Vad sa vet. att det var? En hälta eller en rörelsestörning eller varken eller? Jag känner mig lite förvirrad. :p

Ok, ja 7 månader kan ju låta som en lång tid utan diagnos. Har dock en granne som varit in med sin häst flertalet gånger till flera olika kliniker utan att hitta varför han var halt. Sen blev han bra likaså utan förklaring. Efter typ ett år eller så. Så det händer.

Om det är så att Fladdes häst har en rörelsestörning så är det ju inte säkert att den någonsin försvinner eller "blir bra". Där kan jag ju jämföra med min häst, vi upptäckte de första symptomen i augusti i fjol och han är fortfarande inte färdigutredd, men kommer förmodligen aldrig ifrån sin rörelsestörning. Är det en rörelsestörning i Fladdes fall behöver hon ju ändå få reda på hur begränsande den är för hästen, det kanske är det de försöker ta reda på nu? Är det en hälta är det såklart en helt annan sak. Då bör man ju ta reda på orsaken om möjligt och ta det därifrån. Det går ju inte att behandla en hälta utan att veta vad den beror på.

Du kanske borde läsa Fladdes tidogare trådar? :p För såvitt jag minss har hästen fått en diagnos, eller flera. Och nu friskförklarats men är ändå "halt". Men jag vet inte. :crazy:

Jag har ju förståss aldrig varit på Hbg kliniken eller vet så mkt om den men jag tycker det verkar (i mina öron) mkt att inte ha kommit någonvart på 7 månader.

Lord Owen skrev:
Okej. Vad bra. :bump:
Hur är hon nu då, Missy?

Kan du svara på det som jag och Bubbland undrade? Vad sa vet. att det var? En hälta eller en rörelsestörning eller varken eller? Jag känner mig lite förvirrad. :p

Jag red en stund idag och hon slår i hb i hf sko när jag travar och "niger".

Honhar inte utalat sig mer än att hon är svag och behöver arbeta bort det.
Men sist var ju min vet mammaledg så vi hade en ny som inte sa så mycket..

Fladde skrev:
Jag red en stund idag och hon slår i hb i hf sko när jag travar och "niger".

Honhar inte utalat sig mer än att hon är svag och behöver arbeta bort det.
Men sist var ju min vet mammaledg så vi hade en ny som inte sa så mycket..

Okej. Men..att hon niger borde väl tyda på att det är hälta eller? Att hon försöker avbelasta något? Hum.. Det här kan jag spekulera i hur länge som helst. :cool:

Exakt var är hon svag då?

Blir din hästs rörelsestörning oxå värre och värre för var dag?? Rörelsestörningar brukar ju inte bli det utan den håller i sig och brukar bli bättre ju mer hästen går, i Fladdes fall blir det värre så det bör vara en hälta :confused:

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 253
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 411
Senast: Roheryn
·
Trav Hej, drömmer om att äga en pensionerad varmblodstravare som skulle kunna agera som läromästare inom körning. Skulle vilja ha råd o tips...
Svar
1
· Visningar
360
Senast: CaisaCax
·
Hästmänniskan Jag var idag o provred en massa hästar o står o velar mellan två, hur bestämmer man vilken man ska köpa?😩 Häst 1 är en valack på 3 år...
2
Svar
25
· Visningar
3 816
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka