Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Bubbla skrev:Fast det man får på pappret är ju ofta väldigt kortfattat och en slags sammanfattning av allt som gjorts och sagts på kliniken.
break_a_leg skrev:Jo, men vad sade veterinärerna åt dig ang om hästen visar hälta vid igångsättningen? Har dom skrivit det på papperet du fick med dig hem? Det är ju det du har skrivit denna tråd om... Alltså kan ju inte det vara klart, eller hur?
Jag har aldrig varit med om att man ska fortsätta igångsättningen av en häst som visar hälta iaf. Jag har själv avbrutit igångsättningar pga att hästen har visat att den inte har varit "frisk".
Snuffsan skrev:Men sluta nu! Hur kan du sitta där uppe och dömma ut både djursjukhuset och Fladdes omdömme? Fladde har fått order på att enligt schema rida igång sin häst. Hon tycker sig se/känna en hälta/rörelsestörning. Veterinären resonerar tydligen så att hästen ska vara igång för att de ska kunna bedömma hur det ser ut. Efter deras tidigare undersökningar är det troligtvis en rörelsestörning som uppkommit eftersom hästen stått länge.
Fladde gör helt rätt som följer sin veterinärs anvisningar. Jag tycker vi ska försöka stötta och peppa henne i stället för att ifrågasätta allt hon gör. Visst kan veterinärer ha fel, men chansen är ganska stor att veterinären som undersökt hästen har lite bättre koll på det här än en 17 årig besserwisser på Åland som aldrig ens sett hästen.
Bubbla skrev:Vad jag förstod så var det inte helt klarlagt?? I alla fall var det en diskussion i denna tråd om rörelsestörning kontra hälta och det var iom det jag tog upp detta.
Bubbla skrev:Och då menade jag att Fladde kanske inte kan se skillnaden mellan en hälta och en rörelsestörning. Vilket väl egentligen ingen kan utom den behandlande veterinären efter att ha uteslutit att hästen har ont. Och då tog jag min häst som exempel...
Bubbla skrev:Ja då är vi på samma linje, inte lätt att få fram allt man menar i skrift (inte i tal heller alla gånger...).
Precis min tanke att om Fladdes vet mer var inne på att det var en rörelsestörning så känns det mer vettigt att rida igång hästen. Är det en hälta bör man väl kanske komma fram till orsaken först.
Men jag vet från mina tidiga hästår att det var ganska vanligt att man tog ut den ambulerande veterinärstyrkan när hästen var halt. De tittade på hästen och sa: "vila 14 dagar" efter 14 dagar tittade de igen och om hästen inte var bra sa de: "rid 14 dagar så får vi se om det blir sämre eller bättre". Först därefter började de med någon slags utredning av hältan. Men man kan ju innerligt hoppas att dagens kliniker kommit längre.
Lord Owen skrev:När skulle du till kliniken igen förresten? Missade datumet.
Lord Owen skrev:Okej. Vad bra.
Hur är hon nu då, Missy?
Kan du svara på det som jag och Bubbland undrade? Vad sa vet. att det var? En hälta eller en rörelsestörning eller varken eller? Jag känner mig lite förvirrad.
Fladde skrev:Jag red en stund idag och hon slår i hb i hf sko när jag travar och "niger".
Honhar inte utalat sig mer än att hon är svag och behöver arbeta bort det.
Men sist var ju min vet mammaledg så vi hade en ny som inte sa så mycket..