Utömd som ridhäst?

Sv: Utömd som ridhäst?

Dom rönkade hasen vid köpet..

För då kommer allt börja om från noll med bedövningar och sprutningar ocg massor av snak om det och det..

Har som sakt ingen bra efarenhet av det:(

Jamen, varför röntgas hon inte i hasen NU? Det är ju trots allt 8 månader sedan du köpte henne? :crazy:

Men har du bra erfarenheter av denna klinik då? Vad tycker du att de har åstadkommit med din häst?

Fladde skrev:
Dom rönkade hasen vid köpet..

För då kommer allt börja om från noll med bedövningar och sprutningar ocg massor av snak om det och det..

Har som sakt ingen bra efarenhet av det:(

Ja men det kanske är det soM BEHÖVS för att din häst ska bli bra? Och en bra klinik sprutar inte per rutin om samma leder som sjuttiofjorton gånger är sprutade, utan letar då efter roten till det onda..

Lord Owen skrev:
Jamen, varför röntgas hon inte i hasen NU? Det är ju trots allt 8 månader sedan du köpte henne? :crazy:

Men har du bra erfarenheter av denna klinik då? Vad tycker du att de har åstadkommit med din häst?

Hästen ser helt anerlunda ut inte rak och platt längre.
"hältan" är bättre ään vad det var vid första besöket.
Hon går mycket bättre(springer inte och spänner sig)

När jag frågade veterinären om spatt fick jag svaret att det kommer på mellan 3 och 6 månader.

Ibland måste man ha lite pondus som hästägare, jag har också gått igenom att bedöva och böja halva hästen, tog flera dagar och veterinären såg bekymrade ut och pratade om rörelsestörning. Jaha tänkte jag, vad kommer de av, möjligen för att hästen har ont nånstans?

Vi kom ingen vart med utredningarna så till slut satte jag ned foten och sa att nu röntgar vi och visar det inget så vet vi i alla fall det.

/Jane

Jag ska be en kompis kolla när jag rider imorgon.
Hon går ifl inte rent när jag longerar.
S vi ringer till H-borg på tisdag..

Men varför och VARFÖR rider du och fortsätter träna igång henne när du själv säger att du tycker hon är HALT?!

Du har MASSOR med frågor, konstant på forumet, runt din hästs diagnos och sjukdomar, ändå tycker du kliniken/veterinären är bra. Svaret att man inte vill byta klinik därför att "då börjar allt om igen" med tester osv, tycker jag inte är en motivering. då låter man bli att byta för sin egen skull, inte för hästens.

förlåt, jag vet att jag låter hård nu, men det är oerhört frustrerande att läsa hur mycket frågor du har om jätteviktiga saker runt din hästs konvalecens och rehabilitering, och sen har du inte hjälp av en kunnig vuxen eller veterinär, eller kollar med vet när du har frågor.
Tänk på när du fick diagnosen förra gången, att hästen skulle ridas, och hästen stegrade sig och stegrade sig och det bara blev värre ju mer du red?!
Din häst har ju bevisat nu att hon gjorde det pga smärta. att hon är en snäll och fungerande häst när hon inte har ont. Hade du ringt en vet då och frågat eller bett att få komma in, så hade du kommit fram till diagnosen snabbare?
samma nu - du säger själv att du tycker hästen haltar.
varför rider man eller över huvud taget jobbar med hästen då? Du får verkligen ursäkta mina raka puckar här, men jag fattar helt enkelt inte resonemanget runt det.

*lånar knapp*

Nu tycker jag att vi lägger ned den här diskussionen och så får Fladde eller hennes föräldrar ringa kliniken på tisdag.

Det kan vara svårt att se om en häst går orent/haltar om man är ovan vid sådant. Därför är det viktigt att man har människor att rådfråga i sådana här situationer. Har man inte hästvana föräldrar så är det bra att kanske fråga någon annan vuxen.

Likaså när man är på kliniken, om man har möjlighet så är det bra att ha någon hästvan människa med sig eftersom man ofta stressar upp sig när man har en häst som är långvarigt skadad och åker till klinik "ofta". Jag anser mig själv vara "van", men när vår ena ponny var sjuk länge så var jag inte riktigt resonabel vid klinikbesöken :crazy: Därför har jag alltid någon annan med mig dit.

mackan skrev:
Men varför och VARFÖR rider du och fortsätter träna igång henne när du själv säger att du tycker hon är HALT?!

Du har MASSOR med frågor, konstant på forumet, runt din hästs diagnos och sjukdomar, ändå tycker du kliniken/veterinären är bra. Svaret att man inte vill byta klinik därför att "då börjar allt om igen" med tester osv, tycker jag inte är en motivering. då låter man bli att byta för sin egen skull, inte för hästens.

förlåt, jag vet att jag låter hård nu, men det är oerhört frustrerande att läsa hur mycket frågor du har om jätteviktiga saker runt din hästs konvalecens och rehabilitering, och sen har du inte hjälp av en kunnig vuxen eller veterinär, eller kollar med vet när du har frågor.
Tänk på när du fick diagnosen förra gången, att hästen skulle ridas, och hästen stegrade sig och stegrade sig och det bara blev värre ju mer du red?!
Din häst har ju bevisat nu att hon gjorde det pga smärta. att hon är en snäll och fungerande häst när hon inte har ont. Hade du ringt en vet då och frågat eller bett att få komma in, så hade du kommit fram till diagnosen snabbare?
samma nu - du säger själv att du tycker hästen haltar.
varför rider man eller över huvud taget jobbar med hästen då? Du får verkligen ursäkta mina raka puckar här, men jag fattar helt enkelt inte resonemanget runt det.

När hon började stegra sist trodde jag hon testade mig då jag faktiskt är ny ryttare för henne.
Men när det inte slyuta ringde vi och åkte upp.
Ni har det gått 2 veckor sen friskförklaringen och jaag väntade 1 vecka på sadlen.
Så jag har arbetat henne ca 5 dagar..
Jag longera idag för att vissa en kunnig vuxen och imorgon ska vi se om hon gör lika dant vid ridning är det konstigt?

Fladde skrev:
När hon började stegra sist trodde jag hon testade mig då jag faktiskt är ny ryttare för henne.
Ni har det gått 2 veckor sen friskförklaringen och jaag väntade 1 vecka på sadlen.
Jag longera idag för att vissa en kunnig vuxen och imorgon ska vi se om hon gör lika dant vid ridning är det konstigt?

Vad sa den kunniga vuxna om rörelsestörning vs hälta? *nyfiken*

Hej Fladde!
Vill bara berätta om min häst. Jag har ett jättefint hbl sto som vann lokala kvalitets som fyraåring. Som 5 åring i jan började hästen "bromsa" vid ridning. Besökte under mer än ett halvårs tid en bra klinik där jag bor där hästen behandlades av tre olika veterinärer vid massor av tillfällen för en diagnos, dock utan framgång. Veterinärerna var väldigt säkra på sin diagnos och jag hade ingen anledning att tvivla på dess riktighet även om jag själv tyckte att diagnosen var mycket konstig. Tillslut kom dagen när de säger att de inte kunde göra mer, endast att döma ut hästen. Hästen hade heller inte trots alla behandlingar blivit något bättre alls. Jag tvekade, men bestämde mig för att pröva en annan klinik och ge hästen en sista chans. Åkte till en annan klinik för att få en ny bedömning. De hittade ganska omedelbart felet som förmodligen varit hela tiden, en hög icke läkt griffelbens fraktur.Det var också det enda som inte röntgats på den andra kliniken.Hästen är sedan opererad och är nu på väg tillbaka. Det jag vill säga är att det är inte dumt att få en second opinion som någon annan skrev. En ny veterinär ser med nya ögon på din häst. Ta med dig journaler och röntgen plåtar om du har några, om vad som gjorts tidigare. Lycka till.

Om ni vill kan jag be pappa filma lite när jag longerar..

Fladde skrev:

Ja jag ska inte gå längre i att uttala mina åsikter, det har jag redan gjort, och var och en gör det de själva anser är rätt. Ursäkta om jag gick för långt, har dock sett så mycket trådar från dig som gav intrycket både av att stegringen pågick under längre tid, samt att du även satt igång henne sedan ni tog hem henne denna veva (såg både både longerings bilder samt att du sa att du skrittade och tömkörde.). Breakaleg har ett bra svar - jag ansluter mig till henne.

Måste bara säga att jag förstår att du varken vet ut eller in Fladde. 17 år, första stora hästen, inga hästkunniga föräldrar som ställer upp osv. Olika, luddiga besked från vet när du åker till kliniken. Man vet ju själv hur rädd och virrig man är när man är inne på kliniken och hur många frågor man lätt glömmer att ställa. Dessutom vet jag sedan tidigare att du anklagar dig själv för att inte sett hältan på videon då du köpte hästen. Inte konstigt att du ser hältor och rörelsestörningar överallt nu.

Du har det inte lätt din stackare, men jag hoppas att det blir bättre.

mackan skrev:
Ja jag ska inte gå längre i att uttala mina åsikter, det har jag redan gjort, och var och en gör det de själva anser är rätt. Ursäkta om jag gick för långt, har dock sett så mycket trådar från dig som gav intrycket både av att stegringen pågick under längre tid, samt att du även satt igång henne sedan ni tog hem henne denna veva (såg både både longerings bilder samt att du sa att du skrittade och tömkörde.). Breakaleg har ett bra svar - jag ansluter mig till henne.

Jo jag gjoerde ju som vetrenärena sa men nu när det inte blir bättre utan sämre får vi ju ta kontakt med dom igen..

Snuffsan skrev:
Måste bara säga att jag förstår att du varken vet ut eller in Fladde. 17 år, första stora hästen, inga hästkunniga föräldrar som ställer upp osv. Olika, luddiga besked från vet när du åker till kliniken. Man vet ju själv hur rädd och virrig man är när man är inne på kliniken och hur många frågor man lätt glömmer att ställa. Dessutom vet jag sedan tidigare att du anklagar dig själv för att inte sett hältan på videon då du köpte hästen. Inte konstigt att du ser hältor och rörelsestörningar överallt nu.

Du har det inte lätt din stackare, men jag hoppas att det blir bättre.

Jo det var därför jag ville ha någon annan till att se det igår för jg kan ha blivit blind på det.

På provridningsfilmen ser man inte det mer än att hon tar lite kortare steg med hb..

Fladde skrev:
På provridningsfilmen ser man inte det mer än att hon tar lite kortare steg med hb..

Jag har inte hängt med i alla svängar, men var ni med och besiktigade hästen när ni köpte den? För tydligen så gick ju inte hästen rent på provridningsfilmen heller....

break_a_leg skrev:
Jag har inte hängt med i alla svängar, men var ni med och besiktigade hästen när ni köpte den? För tydligen så gick ju inte hästen rent på provridningsfilmen heller....

Ja vi besiktiade henne på klinik med rönken och springade på rullband..

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 253
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 411
Senast: Roheryn
·
Trav Hej, drömmer om att äga en pensionerad varmblodstravare som skulle kunna agera som läromästare inom körning. Skulle vilja ha råd o tips...
Svar
1
· Visningar
360
Senast: CaisaCax
·
Hästmänniskan Jag var idag o provred en massa hästar o står o velar mellan två, hur bestämmer man vilken man ska köpa?😩 Häst 1 är en valack på 3 år...
2
Svar
25
· Visningar
3 816
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Snabbmat?