Sv: Utömd som ridhäst?
Fladde skrev:
Vad är
second opinion ?
Jag tycker det ser ut som hälta..
Second opion = en andra åsikt. Dvs låta någon annan, med nya fräscha ögon och så titta på henne.
Kan ta min valack som exempel.
Han fick ett spiktramp i februari 2001. In på Ultuna (som skötter det JÄTTEBRA!!) och det var på håret han klarade sig. Friskförklarad i april 01. Kände 'loj' vid igångsättning. Vilad elite mer men kändes lika loj i maj, olikt honom. Inte halt - ingenting. Men kändes seg och lov och lite ovillig sådär. Jag åkte in på klinik i slutet av maj för att kolal honom för säkerhets skull.
Ohalt och fräsch initialt, vid longering på både mjukt och hårt underlag i alla gångarter var han ren, mööööööjligen om man skulle vara extremt kritisk en aniiiing kort fram. kanske. SÅ veterinären tyckte att 'det är nog bara lite lathet efter konvalescensen, men vi böjer så vi VET att det inte är något'
Sen stod jag och veterinären med hakorna i golvet. Hästen var 2 grader halt fram för lågt böjprov och nästan fyra grader halt på böjprov vänster bak. Sex år, sent tagen men väl tränad under unghästtiden och sparsamt riden. Och nyss vilad pga konvalescent i två månade rpå box. Vi fattade INGENTING.
Rtg ben UA, rtg rygg tätt mellan tornutskotten och näraliggande på två ställen i sadelstaden. Normal rörlighet i ryggen men något öm.
Vet ville av förståeliga skäl inte spruta så många leder utan att ha en aning om varför han hade sådana reaktioner, så vi buttabehandlade och vilade. Inget resultat, hästen likadan. Vi klurade på om ryggen var grunden, och pratade om scint men scinten hade semester så mer butta och ett ryggrehabprogram. Hästen protesterade dock så våldsamt att det fick avbrytas. Inte bättre. SLäpptes på bete. Ingen skillnad, mer än att han fick problem med att galoppera på böjt spår och sen med att galoppera övht.
In igen, nu är det hösten 2001. Fick en annan veterinär (tyvärr), som ansåg att hästens problem var att den var obalanserad och lat, jag skulle rida med sporrar och sätta hårt mot hårt. Jag vägrade men lyckades tvinga till mig ett borrelios och erlichiosprov.
Provresultatet kom och vet sa att det fanns iiiiiinga tecken på varken B eller E. Jag krävde att få veta titern (Antikroppar) och då säger hon att 'ja han har ju HAFT erlichios men inte nu'. Jag krävde att få veta titern. Då säger hon att 'ja, han har ju en rätt hög titer men inga symptom (!!). Jag i princip vrålar i örat på henne att 'GE MIG TITERN' och han hade 1:160 som inte är skyhögt men klart positivt. Jag la på, ringer en annan klinik och får prata med en veterinär. Börjar berätta hästens historia från början och när jag kommit halvvägs börjar veterinären fylla i med sånt som 'och så har han haft ont i ryggen va?', 'balansproblem har han haft med va?*. Och jag bara satt och sa 'ja, jo, ja det stämmer', det var verkligen PRECIS hur det varit. Och veterinären konstaterar att det där är skolboksexempel enligt dem på icke akut erlichios (sm är en omtvistad diagnos btw och t ex Ultuna hävdar att den inte finns). När han fick höra titern så sa han att hade den varit på deras klinik hade den behandlas för flera månader sen, och erbjude rmig att komma in dagen efter och lägga in hästen för behandling.
Jag ringer F-bolaget för att fråga om de ersätter och de säger BEHANDLA.
Dagen efter läggs hästen in för en veckas behandling.
Efter en vecka får jag hem honom, och när jag släpper honom i hagen grät jag glädjetårar för första gången i mitt liv. Min gamla goda hästar var tillbaka, glad, med glimten i ögat och ohalt.
Jag behöver inte säga vad som skulle ha hänt om jag inte fått honom behandlad/bytt klinik va?
Sen, som kuriosa, då hösten 01 'hakade' hans vänster bak i galopp på böjt spår. Jag vill ha en röntgen på haserna, veterinären ansåg att det 'behövdes inte, det där var bara obalans'. 2004 återkom hakningsproblemen, och jag åkte då (liksom alltid sen den första gången) till 'den andra' kliniken där de rutinmässigt slår plåtar på aktuell led vid ledhälta. Det var en stor, ful medfödd defekt i hasleden. Hästen dömdes ut och triangelmärktes 9 månader senare för den defekten, trots två behandlingar och en operation så gick det inte. Det hade inte gått att bota honom om den upptäckts tidigare heller MEN det hade gått att på ett annat sätt anpassa ridningen så jag hade haft en mer fullt ridbar häst idag och inte en promenadpensionär. Så, om inte om hade funnits och jag hade fått den där röntgen 2001 när han hakade..