Utömd som ridhäst?

Sv: Utömd som ridhäst?

Faktumet att du har frågetecken runt hennes reaktioner är ju svar rakt där - RING veterinär och ta reda på om det skall vara såhär? !!!!

Jag vägrar gå med på att en halt häst som verkar bli haltare och haltare, ska ridas igång! Du kan ju förstöra hästen för livet om det är så att hon faktiskt blivit halt/värre igen....? Du skrev ngt om longering också - skulle det inte vara tömkörning...? Ganska stor skillnad mellan de bägge, slit mässigt på hästen.... Jag longerar sällan ens en frisk häst, pga slitaget och riskerna om man inte är "expert" i konsten....

mackan skrev:
Faktumet att du har frågetecken runt hennes reaktioner är ju svar rakt där - RING veterinär och ta reda på om det skall vara såhär? !!!!

Jag vägrar gå med på att en halt häst som verkar bli haltare och haltare, ska ridas igång! Du kan ju förstöra hästen för livet om det är så att hon faktiskt blivit halt/värre igen....? Du skrev ngt om longering också - skulle det inte vara tömkörning...? Ganska stor skillnad mellan de bägge, slit mässigt på hästen.... Jag longerar sällan ens en frisk häst, pga slitaget och riskerna om man inte är "expert" i konsten....

Hon blev "halare ju mer jag spran, longerade och red när jag var på kliniken och det såg dom och sa att det är för hon är svag.

Jag longerade i början med 2 tömar och så för jag visste inte om hon var tömkörd innan.
Men det var hon så ny tömkör jag bara..

Jag vidhåller ändå att om du är osäker runt hennes rekationer och att hon förefaller bli värre och inte bättre, så skulle jag ringa och fråga. det är ett telefon samtal vi pratar om, och kan ju göra hela skillnaden mellan katastrof och framgång.

Fy fan vilket totalt skit med din häst.Jag hade bytt klinik/skaffat mig en andra oppinion för länge sedan, eftersom du inte verkar få särksilt konkreta svar eller hjälp med diagnos, snarare hattiga diagnoser om ditt och datt hit och dit, och motstridiga åtgärds program besök till besök. Låter krasst, men vid detta laget är det ju bättre att få en slutgiltig diagnos hellre än ingen alls, även om diagnosen skulle vara negativ.

mackan skrev:
Jag vidhåller ändå att om du är osäker runt hennes rekationer och att hon förefaller bli värre och inte bättre, så skulle jag ringa och fråga. det är ett telefon samtal vi pratar om, och kan ju göra hela skillnaden mellan katastrof och framgång.

Fy fan vilket totalt skit med din häst.Jag hade bytt klinik/skaffat mig en andra oppinion för länge sedan, eftersom du inte verkar få särksilt konkreta svar eller hjälp med diagnos, snarare hattiga diagnoser om ditt och datt hit och dit, och motstridiga åtgärds program besök till besök. Låter krasst, men vid detta laget är det ju bättre att få en slutgiltig diagnos hellre än ingen alls, även om diagnosen skulle vara negativ.

Jo men jag får ge det helgen ifl..

Jag är nöjd med kliniken.
Jag har varit på dom flästa här nerre med min ponny..

Fladde skrev:
Då är det väl en rörelsestörning då :confused:

Väl och frågetecken?

Du måste ju se om hästen HALTAR eller om hon sparar ett ben eller har ett ändrat rörelsemönster utan att vara halt? Eller?

För övrigt hade jag med velat ha en second opinion för länge sen, jag har ju inte varit på plats och hört veterinären, utan bara din tolkning. Men det känns ganska 'hattigt' och väldigt luddigt och oklart?

Har du inte någon kunnig människa i stallet som kan hjälpa dig att titta på din häst, om den nu är halt eller bara har en lättare rörelsestörning. Jag har satt igång hästar och har de varit HALTA så har jag aldrig fullföljt igångsättningen utan kontaktat veterinär igen.

Ta hjälp av någon kunnig vuxen!

Jag förstår det, jag har följt dina trådar. Jag har själv tagit bort en spatthäst som gick igenom alla möjliga hälteutredningar innan jag satte ner foten och sa RÖNTGEN förste, sen kan vi fortsätta.

Och mycket riktigt, en glidled i princip sammanvuxen. Och vi höll också på at tdividerade om rörelsestörning fram och tillbaka, han släpade också spattbenet vod longering. Vilket jag numera har lärt mig är karaktäristiskt för just spatten.

/Jane

Alexandra_W skrev:
Väl och frågetecken?

Du måste ju se om hästen HALTAR eller om hon sparar ett ben eller har ett ändrat rörelsemönster utan att vara halt? Eller?

För övrigt hade jag med velat ha en second opinion för länge sen, jag har ju inte varit på plats och hört veterinären, utan bara din tolkning. Men det känns ganska 'hattigt' och väldigt luddigt och oklart?

Vad är
second opinion ?

Jag tycker det ser ut som hälta..

break_a_leg skrev:
Har du inte någon kunnig människa i stallet som kan hjälpa dig att titta på din häst, om den nu är halt eller bara har en lättare rörelsestörning. Jag har satt igång hästar och har de varit HALTA så har jag aldrig fullföljt igångsättningen utan kontaktat veterinär igen.

Ta hjälp av någon kunnig vuxen!

Jo jag ska be en titta imorgon!

Snälla Fladde, ge din häst en chans genom att låta andra veterinärer se på henne!

Jag har inga dåliga erfarenheter av Helsingborg, men jag har på nära håll bevittnat flera exempel på hästar som under längre tid blivit felbehandlade och när man sedan bytt veterinär har man hittat orsaken.

Nummer 1: Ponny med diffus hälta i ett bakben. Behandlad tre gånger av vår erkänt duktiga "husveterinär", snabba återfall. Ägaren bestämde sig för att besöka regiondjursjukhuset, där hittade man "felet". Ponnyn är frisk idag och håller för elitnivå.

Nummer 2: Ponny som varit halt så gott som hela tiden sedan augusti 2004. Behandlad i ett framben av "husveterinären" två gånger, återfall nästan direkt. Hade tur och fick komma till JT som konstaterade att hältan även satt i andra frambenet. Behandlad - frisk - återfall. Av en slump råkade min gamle ridlärare se ponnyn och sa direkt att problemet satt i nacken och ryggen. Kiropraktor tillkallad och hon konstaterade just detta som min ridlärare sagt. Behandling, och så ska de iväg och röntga ryggen för säkerhets skull. Troligen kommer ponnyn att bli bra igen.

Nummer 3: Halvblodssto, som visat ryggont i perioder. Behandlad både av "husveterinären" och av kiropraktor och massör i omgångar. Besök hos JT, som hittade roten till problemet. Hästen är idag fräschare än någonsin och tränas för start i Intermediere.

Nummer 4: Ponny som varit problemhäst sedan han köptes för snart fyra år sedan. Ägaren har gjort "allt" utom att röntga benen, eftersom "husveterinären" inte tyckte det var nödvändigt. Besök hos JT - hästen hade en stor lös benbit i ena bakbenet. Han blev opererad igår och kommer med största sannolikhet att vara tillbaks på elitnivå om några månader.

Immer

Det är 3 oika kiopraktiker som tittat på henne.
Sen 3 olika vetrenärer.

2 av vetrenärena har bara tittat allså inte bahandlat
<dom sar som dom kör i hbg..

Jag säger igen (och jag menar det inte som kritik mot Helsingborg) : Åk till en annan klinik!!!!!!

Immer

Fladde skrev:
Vad är
second opinion ?

Jag tycker det ser ut som hälta..

Second opion = en andra åsikt. Dvs låta någon annan, med nya fräscha ögon och så titta på henne.

Kan ta min valack som exempel.

Han fick ett spiktramp i februari 2001. In på Ultuna (som skötter det JÄTTEBRA!!) och det var på håret han klarade sig. Friskförklarad i april 01. Kände 'loj' vid igångsättning. Vilad elite mer men kändes lika loj i maj, olikt honom. Inte halt - ingenting. Men kändes seg och lov och lite ovillig sådär. Jag åkte in på klinik i slutet av maj för att kolal honom för säkerhets skull.

Ohalt och fräsch initialt, vid longering på både mjukt och hårt underlag i alla gångarter var han ren, mööööööjligen om man skulle vara extremt kritisk en aniiiing kort fram. kanske. SÅ veterinären tyckte att 'det är nog bara lite lathet efter konvalescensen, men vi böjer så vi VET att det inte är något'

Sen stod jag och veterinären med hakorna i golvet. Hästen var 2 grader halt fram för lågt böjprov och nästan fyra grader halt på böjprov vänster bak. Sex år, sent tagen men väl tränad under unghästtiden och sparsamt riden. Och nyss vilad pga konvalescent i två månade rpå box. Vi fattade INGENTING.

Rtg ben UA, rtg rygg tätt mellan tornutskotten och näraliggande på två ställen i sadelstaden. Normal rörlighet i ryggen men något öm.

Vet ville av förståeliga skäl inte spruta så många leder utan att ha en aning om varför han hade sådana reaktioner, så vi buttabehandlade och vilade. Inget resultat, hästen likadan. Vi klurade på om ryggen var grunden, och pratade om scint men scinten hade semester så mer butta och ett ryggrehabprogram. Hästen protesterade dock så våldsamt att det fick avbrytas. Inte bättre. SLäpptes på bete. Ingen skillnad, mer än att han fick problem med att galoppera på böjt spår och sen med att galoppera övht.

In igen, nu är det hösten 2001. Fick en annan veterinär (tyvärr), som ansåg att hästens problem var att den var obalanserad och lat, jag skulle rida med sporrar och sätta hårt mot hårt. Jag vägrade men lyckades tvinga till mig ett borrelios och erlichiosprov.

Provresultatet kom och vet sa att det fanns iiiiiinga tecken på varken B eller E. Jag krävde att få veta titern (Antikroppar) och då säger hon att 'ja han har ju HAFT erlichios men inte nu'. Jag krävde att få veta titern. Då säger hon att 'ja, han har ju en rätt hög titer men inga symptom (!!). Jag i princip vrålar i örat på henne att 'GE MIG TITERN' och han hade 1:160 som inte är skyhögt men klart positivt. Jag la på, ringer en annan klinik och får prata med en veterinär. Börjar berätta hästens historia från början och när jag kommit halvvägs börjar veterinären fylla i med sånt som 'och så har han haft ont i ryggen va?', 'balansproblem har han haft med va?*. Och jag bara satt och sa 'ja, jo, ja det stämmer', det var verkligen PRECIS hur det varit. Och veterinären konstaterar att det där är skolboksexempel enligt dem på icke akut erlichios (sm är en omtvistad diagnos btw och t ex Ultuna hävdar att den inte finns). När han fick höra titern så sa han att hade den varit på deras klinik hade den behandlas för flera månader sen, och erbjude rmig att komma in dagen efter och lägga in hästen för behandling.

Jag ringer F-bolaget för att fråga om de ersätter och de säger BEHANDLA.

Dagen efter läggs hästen in för en veckas behandling.

Efter en vecka får jag hem honom, och när jag släpper honom i hagen grät jag glädjetårar för första gången i mitt liv. Min gamla goda hästar var tillbaka, glad, med glimten i ögat och ohalt.

Jag behöver inte säga vad som skulle ha hänt om jag inte fått honom behandlad/bytt klinik va?

Sen, som kuriosa, då hösten 01 'hakade' hans vänster bak i galopp på böjt spår. Jag vill ha en röntgen på haserna, veterinären ansåg att det 'behövdes inte, det där var bara obalans'. 2004 återkom hakningsproblemen, och jag åkte då (liksom alltid sen den första gången) till 'den andra' kliniken där de rutinmässigt slår plåtar på aktuell led vid ledhälta. Det var en stor, ful medfödd defekt i hasleden. Hästen dömdes ut och triangelmärktes 9 månader senare för den defekten, trots två behandlingar och en operation så gick det inte. Det hade inte gått att bota honom om den upptäckts tidigare heller MEN det hade gått att på ett annat sätt anpassa ridningen så jag hade haft en mer fullt ridbar häst idag och inte en promenadpensionär. Så, om inte om hade funnits och jag hade fått den där röntgen 2001 när han hakade..

borrelios och erlichiosprov är tagna och dom var negativa(Fick själv se resultatet på datorn)

Men det har varit andra vetrenärer hemma hos oss och kollat(2st)
Sen har ju "alla" som jobbar på hbg kollat henne.

Jag litar 110% på min vet och "fys"

Jag kommer formodligen åka upp om några veckor igen om det inte blir synligt bättre..

På måndag kommer "min" tränare och ska hjälpa mig en stund. Han har sätt mig sen första ponnyn..
Men tyvärr inte tränat för honom mer än att han ägde hästen vi skulle köpt..

Fladde skrev:
borrelios och erlichiosprov är tagna och dom var negativa(Fick själv se resultatet på datorn)

Men det har varit andra vetrenärer hemma hos oss och kollat(2st)
Sen har ju "alla" som jobbar på hbg kollat henne.

Jag litar 110% på min vet och "fys"

Jag kommer formodligen åka upp om några veckor igen om det inte blir synligt bättre..

På måndag kommer "min" tränare och ska hjälpa mig en stund. Han har sätt mig sen första ponnyn..
Men tyvärr inte tränat för honom mer än att han ägde hästen vi skulle köpt..

Jag menade inte att din häst hade B/E, jag menade på att en second opinion kan vara skillnaden mellan rätt diagnos och behandling och en frisk häst och att fortsätta med gissningsdiagnoser och felbehandling.

Sen, byta veterinär INOM en klinik är ofta lönlöst. det ska VÄLDIGT mycket till för att veterinärer på samma klinik ska gå emot varandras åsikt/er. Utan det handlar (oftast) om att man får byta KLINIK helt och hållet.

Sen är det ju ditt val, litar du på din vet så fortsätt, men jag tycker du har väldigt mycket frågor, få svar och en häst som länge dragits med problem, som hela tiden 'ändras' för att JAG skulle känna mig nöjd. Det kan vara så attd et är rätt diagnos, ofta så får man ju gräva sig igenom X antal kompensationsgrejer innan man hittar grunsorsaken, men JAG skulle inte nöja mig med så luddiga svar och att ha så många obesvarade frågor som du har. Men så är jag kinkig också.. ;)

Alexandra_W skrev:
Jag menade inte att din häst hade B/E, jag menade på att en second opinion kan vara skillnaden mellan rätt diagnos och behandling och en frisk häst och att fortsätta med gissningsdiagnoser och felbehandling.

Sen, byta veterinär INOM en klinik är ofta lönlöst. det ska VÄLDIGT mycket till för att veterinärer på samma klinik ska gå emot varandras åsikt/er. Utan det handlar (oftast) om att man får byta KLINIK helt och hållet.

Sen är det ju ditt val, litar du på din vet så fortsätt, men jag tycker du har väldigt mycket frågor, få svar och en häst som länge dragits med problem, som hela tiden 'ändras' för att JAG skulle känna mig nöjd. Det kan vara så attd et är rätt diagnos, ofta så får man ju gräva sig igenom X antal kompensationsgrejer innan man hittar grunsorsaken, men JAG skulle inte nöja mig med så luddiga svar och att ha så många obesvarade frågor som du har. Men så är jag kinkig också.. ;)

Som sakt blir det inget bytete av klinik men eventuellt vet.
Då jag fick en annan vet på kliniken sist för min var mammaledig.
Han lyssnade bättre och tog tagi det mer som ett problem.

När jag hade min ponny åkte vi runt till olika kliniker, massörer och kiopraktiker m.m
Det känndes inte bra då vissa sa att han skulle avlivas och visas rid som vanligt :crazy:

Ärligt talat, du verkar ju själv vara osäker på vad för fel din häst har? :crazy: Är det inte meningen att vet. ska tala om för dig så att du förstår vad hästten har för problem? Och att du är osäker på om det är en rörelsestörning eller en hälta låter för mig helt absurt när du har varit på X antal klinikbesök! Med risk för att låta tjatig, varför byter du inte klinik bara på försök? Vad kostar det dig? Du har redan gett den här hästen så mkt så jag tycker att det inte vore mer än rätt om du skulle i alla fall testa med en ny klinik?? I mina ögon har du inte fått ut särskilt mkt av Hgbs klinik och om det är som du säger att hon är friskförklarad även fast hon haltar vid ansträngning så fattar jag ingenting. En halt häst ska inte ridas igång. Punkt. Och det där om att hon är svag, är det inte bäst att hon i alla fall inte har ont om hon ska tränas upp? Och, om hon nu är konstig i hasen, varför är den inte röntgad? Det borde verkligen göras. Min egen erfarenhet är att det nästan alltid lönar sig att röntga för man hittar ofta saker som man inte hade en aning om att fanns där. Och oavsett om de påverkar hästen just DÅ så kanske de gör det i framtiden.

Så alltså, du kan väl i alla fall PROVA att fara till en annan klinik? Du bor ju i Sveriges hästmecka. Efter allt du gjort nu så tycker jag att en ny klinik vore på sin plats. Jag förstår inte hur du kan vara nöjd med en klinik som ínte förklarar för dig vad hästen har så att du förstår.

Fladde skrev:
Som sakt blir det inget bytete av klinik men eventuellt vet.
Då jag fick en annan vet på kliniken sist för min var mammaledig.
Han lyssnade bättre och tog tagi det mer som ett problem.

När jag hade min ponny åkte vi runt till olika kliniker, massörer och kiopraktiker m.m
Det känndes inte bra då vissa sa att han skulle avlivas och visas rid som vanligt :crazy:

Jag förstår ärligt inte vad ett byta av vet. inom samma klinik skulle ge. Vet. på samma klinik har ofta samma åsikter.

Men om du nu prompt inte vill byta klinik så propsa i alla fall på att få hasen röntgad.

Lord Owen skrev:
Ärligt talat, du verkar ju själv vara osäker på vad för fel din häst har? :crazy: Är det inte meningen att vet. ska tala om för dig så att du förstår vad hästten har för problem? Och att du är osäker på om det är en rörelsestörning eller en hälta låter för mig helt absurt när du har varit på X antal klinikbesök! Med risk för att låta tjatig, varför byter du inte klinik bara på försök? Vad kostar det dig? Du har redan gett den här hästen så mkt så jag tycker att det inte vore mer än rätt om du skulle i alla fall testa med en ny klinik?? I mina ögon har du inte fått ut särskilt mkt av Hgbs klinik och om det är som du säger att hon är friskförklarad även fast hon haltar vid ansträngning så fattar jag ingenting. En halt häst ska inte ridas igång. Punkt. Och det där om att hon är svag, är det inte bäst att hon i alla fall inte har ont om hon ska tränas upp? Och, om hon nu är konstig i hasen, varför är den inte röntgad? Det borde verkligen göras. Min egen erfarenhet är att det nästan alltid lönar sig att röntga för man hittar ofta saker som man inte hade en aning om att fanns där. Och oavsett om de påverkar hästen just DÅ så kanske de gör det i framtiden.

Så alltså, du kan väl i alla fall PROVA att fara till en annan klinik? Du bor ju i Sveriges hästmecka. Efter allt du gjort nu så tycker jag att en ny klinik vore på sin plats. Jag förstår inte hur du kan vara nöjd med en klinik som ínte förklarar för dig vad hästen har så att du förstår.

Jag vet attt hon haft knäledsinflamationer och ryggbesvär(låsningar och ledinflamationer)
Dom har under november förra året rönkat ryggen, knäna, koterna, bäknett.
Men hon är ju övrigt export rönkad i Aug 04.

Fladde skrev:
Jag vet attt hon haft knäledsinflamationer och ryggbesvär(låsningar och ledinflamationer)
Dom har under november förra året rönkat ryggen, knäna, koterna, bäknett.
Men hon är ju övrigt export rönkad i Aug 04.

Men hon är inte röntgad i hasen? :crazy: Nu, menar jag? Ja, det är bra att du vet DET, men hur man du vara osäker på det här med hältan? Det är väl det som är intressant?

Och sedan, VARFÖR vill du egentligen inte byta klinik bara på prov? :confused:

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 253
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 411
Senast: Roheryn
·
Trav Hej, drömmer om att äga en pensionerad varmblodstravare som skulle kunna agera som läromästare inom körning. Skulle vilja ha råd o tips...
Svar
1
· Visningar
360
Senast: CaisaCax
·
Hästmänniskan Jag var idag o provred en massa hästar o står o velar mellan två, hur bestämmer man vilken man ska köpa?😩 Häst 1 är en valack på 3 år...
2
Svar
25
· Visningar
3 816
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka