Utömd som ridhäst?

Sv: Utömd som ridhäst?

Rufsan. skrev:
Men så här har det ju varit från dag 1, inte så konstigt att jag och 100 pers till har tjatat på henne att åka någonannastans :D

Ja, jag fattar inte hur en klinik kan kalla sig klinik om de FRISKförklarar en halt häst. Men det är jag det. :crazy:

Men jag kan ju förstår Fladde att hon inte vill ha en massa tjafs med 100 olika vetrinärer men det kanske blir så att hästen inte tål att sättas igång nu (jag tror inte det av vad jag läser) och då blir väl helt enkelt det naturliga valet att ta en ny klinik antar jag.

Men att friskförklara en halt häst.....

Rufsan. skrev:
Hur då lurad?? känns ju lite lite att enbart rida i en sadel 2 veckor och få alla dessa problemen. Det har ju helt klart varit något hästen har haft innan.

Alltså, snackar vi nu om den måttbeställda sadeln från england, hoppsadeln? Eller om den andra dressyrsadeln?

Lord Owen skrev:
men nu blir jag ju förbryllad. hur kan de säga åt dig att börja sätta igång en häst som blir halt vid ansträngning? skulle man inte kunna få bort hältan eller vad? verkar konstigt i mina öron. :crazy:

Dom säger att det beror på att hon är svag i den sidan och inte använt det rätt på länge så när hon blir trött så märk det mer.

Rufsan. skrev:
Hur då lurad?? känns ju lite lite att enbart rida i en sadel 2 veckor och få alla dessa problemen. Det har ju helt klart varit något hästen har haft innan.

Jo det kanske hon har men det är iinte det viktigaste just nu om hon hade det förre eller efter..

Lord Owen skrev:
Alltså, snackar vi nu om den måttbeställda sadeln från england, hoppsadeln? Eller om den andra dressyrsadeln?

Nä från början så köpte vi en Cliff Bersby som hon sa låg perfekt på min häst men den låg rent åt h-vete

Fladde skrev:
Jo det kanske hon har men det är iinte det viktigaste just nu om hon hade det förre eller efter..

Det förstår jag, jag antar att du inte vill lämna tillbaka hästen. Det vill väl ingen som fäst sig vid en häst och som kämpat så för den som du gjort. Det viktigaste är väl att ta reda på hur man ska få henne frisk. Om man inte kan få reda på det utan att veta hur hon var tidigare så då är det intressant att veta hur hon var tidigare.

Lord Owen skrev:
Det förstår jag, jag antar att du inte vill lämna tillbaka hästen. Det vill väl ingen som fäst sig vid en häst och som kämpat så för den som du gjort. Det viktigaste är väl att ta reda på hur man ska få henne frisk. Om man inte kan få reda på det utan att veta hur hon var tidigare så då är det intressant att veta hur hon var tidigare.

Jo precis.
Den största frågan är nu om hon kommer bli frisk eller ej..

Men jag ska rida henne som dom sa nu i ca 3 veckor sen ska vi upp igen..

Men hur kan du rida henne som vanligt om hon haltar vid ansträngning? Jag fattar inte det. Hälta = Ont. :crazy: Och hon kan väl inte sättas igång om hon har ont eller vad har de tänkt sig? :crazy:

Lord Owen skrev:
Men hur kan du rida henne som vanligt om hon haltar vid ansträngning? Jag fattar inte det. Hälta = Ont. :crazy: Och hon kan väl inte sättas igång om hon har ont eller vad har de tänkt sig? :crazy:

Hon har faktiskt slutat protestera och jag har fått ett program efter hur jag ska rida så det blir lagom..

Fladde skrev:
Hon har faktiskt slutat protestera och jag har fått ett program efter hur jag ska rida så det blir lagom..

Du menar protestera när du sitter upp eller? Det var ju jättebra i så fall! :) Men alltså, är det en hälta vi talar om eller en rörelsestörning?

Lord Owen skrev:
Du menar protestera när du sitter upp eller? Det var ju jättebra i så fall! :) Men alltså, är det en hälta vi talar om eller en rörelsestörning?

Japp och hon stegrade inte idag nä jag red ut.
Småstanade men inget mer:)

Asså jag vet inte :crazy:

När jag rider nu så rider jag ju inte längre än vad hon orkar..

Har inte du skrivit att hon släpade det benet vid longering? Tycker du absolut ska röntga den hasen då det kan vara ett tecken på spatt.

/Jane

Fladde skrev:
Dessa dignoserna har hon fått:

05-03-14
Frskförklaring.

Men Fladde.... Du fick en friskförklaring och order att sätta igång hästen. Nu skriver du att hältan bara blir värre för varje dag, särskilt under ridning. Ingen häst är frisk som fortfarande haltar och har ökad hälta! Jag kan inte för mitt liv tro att veterinären ställt en diagnos som säger att du ska FORTSÄTTA rida och sätta igång henne om hon blir haltare och haltare? Då är det ju något som trots allt är snett och du måste ta ut veterinär/beställa klinik tid igen?!!

mackan skrev:
Men Fladde.... Du fick en friskförklaring och order att sätta igång hästen. Nu skriver du att hältan bara blir värre för varje dag, särskilt under ridning. Ingen häst är frisk som fortfarande haltar och har ökad hälta! Jag kan inte för mitt liv tro att veterinären ställt en diagnos som säger att du ska FORTSÄTTA rida och sätta igång henne om hon blir haltare och haltare? Då är det ju något som trots allt är snett och du måste ta ut veterinär/beställa klinik tid igen?!!

Dom säger att hon är svag.
Jag har fått ett program som gör att jag rider bara så mycket som hästen orkar med så hon stärker sitt ben.

Men blir det inte bättre ska dom göra fler undersökningr

Jane_Done skrev:
Har inte du skrivit att hon släpade det benet vid longering? Tycker du absolut ska röntga den hasen då det kan vara ett tecken på spatt.

/Jane

Jo.

Hasen är nog det ända astället som inte är rönkat :crazy:

Lord Owen skrev:

Jag undrar samma sak, talar vi HÄLTA eller talar vi RÖRELSESTÖRNING? En HALT häst ska ju sällan ridas (spatthästar etc undantagna) men en häst med rörelsestörning är ju en annan sak ofta.

Och är hon svag borde det vara en rörelsestörning och inte en hälta hon har?

Har hon en HÄLTA skulle jag inte rida och pronto ringa vet igen.

Alexandra_W skrev:
Jag undrar samma sak, talar vi HÄLTA eller talar vi RÖRELSESTÖRNING? En HALT häst ska ju sällan ridas (spatthästar etc undantagna) men en häst med rörelsestörning är ju en annan sak ofta.

Och är hon svag borde det vara en rörelsestörning och inte en hälta hon har?

Har hon en HÄLTA skulle jag inte rida och pronto ringa vet igen.

Då är det väl en rörelsestörning då :confused:

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 253
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 411
Senast: Roheryn
·
Trav Hej, drömmer om att äga en pensionerad varmblodstravare som skulle kunna agera som läromästare inom körning. Skulle vilja ha råd o tips...
Svar
1
· Visningar
360
Senast: CaisaCax
·
Hästmänniskan Jag var idag o provred en massa hästar o står o velar mellan två, hur bestämmer man vilken man ska köpa?😩 Häst 1 är en valack på 3 år...
2
Svar
25
· Visningar
3 816
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka