Utömd som ridhäst?

Sv: Utömd som ridhäst?

Lord Owen skrev:
Okej. Men..att hon niger borde väl tyda på att det är hälta eller? Att hon försöker avbelasta något? Hum.. Det här kan jag spekulera i hur länge som helst. :cool:

Exakt var är hon svag då?

Jo vi ska ringa och fråga vet imorgon..

Hb hon "neg" då med men slog inte i framskon..

Så vet. har inte berättat var hon är svag? Bara att hon är svag? :confused:

Rufsan. skrev:
Blir din hästs rörelsestörning oxå värre och värre för var dag?? Rörelsestörningar brukar ju inte bli det utan den håller i sig och brukar bli bättre ju mer hästen går, i Fladdes fall blir det värre så det bör vara en hälta :confused:

Så resonerar jag också, och fladdes vet. har väl nte ens nämnt något om rörelsest.

Jag vet ju (rätt säkert i alla fall) vad min hästs rörelsestörning beror på så det gör ju att det är lite lättare för mig att bedöma den. Men i alla fall så har han alltid efter en operation som tvååring haft en rörelsestörning som yttrat sig som lite sämre elasticitet i steget på det ena bakbenet, ff a på böjt spår. I augusti blev den sämre, han började doppa tån i backen på samma ben på böjt spår. Så då ställde jag av honom, åkte in till klinik när han inte vart bättre och de hittar inget fel på honom, förutom den operation han har i det benet är han hundra frisk. Inga böjprovsreaktioner, ingen ömhet, ingen puls osv. Han har dock röntgenförändringar där han är opererad, men eftersom detta är en sån ovanlig operation är det ingen som riktigt vet (vad jag förstått iaf) vad prognosen är) Visar inget direkt på rakt spår, men på böjt kommer tådoppet fram.

Så jo, hans rörelsestörning har blivit värre, och veterinären vet inte om den kommer bli ännu värre. Men hon hittar inget fel på honom och eftersom han rör sig med jätteschvung och showar runt med öronen framåt trots denna rörelsestörning menar hon att det inte är en hälta. Det som förmodligen kommer bli problem är att han kommer ev. få avlastningsskador på andra ställen (diagonalt fram förmodligen) eftersom han inte går som han ska. Därför ska jag rida honom ordentligt nu efter att ha satt igång honom mycket försiktigt innan) och tillbaka till kliniken för att se om han är sämre eller bättre eller ingen förändring.

Grejen är att min häst redan är i princip utdömd som ridhäst pga detta, men vet menade att det skadar liksom inte att prova, så länge han inte verkar lida av det, vilket man absolut inte får intrycket att han gör. Han är glad och positiv vid ridning.

Blev långt och lite svamligt men iaf...om Fladdes häst nu är svag i ena sidan och får en rörelsestörning pga detta så blir den förhoppningsvis bättre av (rätt) ridning. Är hon svag pga en hälta blir det ju inte bra...

Ang hälta vs rörelsestörning så har ju jag en herre som när han dömdes ut för kronisk hälta från hasleden VB och en kronisk rörelsestörning kopplat till detta så sa vet att 'jag tycker inte du ska anse det här som en hälta han har ONT av, utan lyssna på hästen, säger han att det är okej så är det okej'.

Jag kan meddela att jag hade rätt (läs myycket) svårt att inte bry mig om rörelsestörningen (som bestod i att han 'sparade' VB) och jag visste ju han var böjprovshalt. Böjprovshältan kunde jag bortse från så länge där inte var initialhälta, men jag hade svårt att se hur rörelsestörningen inte skulle ge ny ledhälta.

Så han vilade rätt mycket efter T-märkningen, och jag var noga med att hålla koll på om det var 'bra dag' eller 'dålig dag' och var det en dåligd ag fick han vila. Han fick även butta/djävulsklo under de perioder han var knackig (oftast beroende på djupt underlag i hagen).

7 månader senare böjdes han UA utan rörelsestörning. Det som finns kvar idag är en förhållandevis kraftig rörelsestörning i galopp, han lägger baken till vänster och går på dubbla spår. Vilket gör att jag är försiktig med galopperande uppsuttet med honom (trots att både vet och equiatrikern inte tycker jag behöver det).

Men oavsett om det är en hälta eller en rörelsestörning, så blir hästen SÄMRE av arbete så skulle iaf jag avbryta alt lägga om arbetet. Även om hästen 'bara' är svag i ett bakben t ex, så blir symptomen VÄRRE under resans gång är ju det (för mig iaf) en indikation på att arbetet är fel utfört/för mycket/inte fungerar eftersom hästen blir ännu mera trött/besvärad i benet och då har jag ju övertränat.

Detta är inte riktat till någon speciell utan bara allmänt, och för att belysna två saker:

1. Det är inte alltid det är det bästa att träna bort en rörelsestörning
2. Om hästen blir SÄMRE av arbetet så är det för mig fel arbete, oavsett om hästen 'bara' är svag och därför har en rörelsestörning eller ej

Jag är av samma åsikt som Alexandra, och flera andra i denna tråd. anledningen (till de som reagerat på att vi reagerat) är att Fladde rent ut sagt att hon tycker hältan blir värre.

citat Fladde från början av denna tråd:

"Jo men dom sa går det inte över finns det en risk att dom måste döma ut henne som ridhäst.

Sjävklart ger jag henne denna chansen och gör som vetrinärena sakt.
Men jag tycker hältan blir värre för var dag nu "

Alexandra_W skrev:
Ang hälta vs rörelsestörning så har ju jag en herre som när han dömdes ut för kronisk hälta från hasleden VB och en kronisk rörelsestörning kopplat till detta så sa vet att 'jag tycker inte du ska anse det här som en hälta han har ONT av, utan lyssna på hästen, säger han att det är okej så är det okej'.

Jag kan meddela att jag hade rätt (läs myycket) svårt att inte bry mig om rörelsestörningen (som bestod i att han 'sparade' VB) och jag visste ju han var böjprovshalt. Böjprovshältan kunde jag bortse från så länge där inte var initialhälta, men jag hade svårt att se hur rörelsestörningen inte skulle ge ny ledhälta.

Så han vilade rätt mycket efter T-märkningen, och jag var noga med att hålla koll på om det var 'bra dag' eller 'dålig dag' och var det en dåligd ag fick han vila. Han fick även butta/djävulsklo under de perioder han var knackig (oftast beroende på djupt underlag i hagen).

7 månader senare böjdes han UA utan rörelsestörning. Det som finns kvar idag är en förhållandevis kraftig rörelsestörning i galopp, han lägger baken till vänster och går på dubbla spår. Vilket gör att jag är försiktig med galopperande uppsuttet med honom (trots att både vet och equiatrikern inte tycker jag behöver det).

Men oavsett om det är en hälta eller en rörelsestörning, så blir hästen SÄMRE av arbete så skulle iaf jag avbryta alt lägga om arbetet. Även om hästen 'bara' är svag i ett bakben t ex, så blir symptomen VÄRRE under resans gång är ju det (för mig iaf) en indikation på att arbetet är fel utfört/för mycket/inte fungerar eftersom hästen blir ännu mera trött/besvärad i benet och då har jag ju övertränat.

Detta är inte riktat till någon speciell utan bara allmänt, och för att belysna två saker:

1. Det är inte alltid det är det bästa att träna bort en rörelsestörning
2. Om hästen blir SÄMRE av arbetet så är det för mig fel arbete, oavsett om hästen 'bara' är svag och därför har en rörelsestörning eller ej

Men hur ska jag då göra?
När hon villar så blir hon halt fri(kan gissa att det tar ca 2 veckor att få tid till Djursjukhuset)

Men om jag rider några dagar blir det sämre.
Så jag har ifl tänkt hålla igång med skritt och lite trav för att inte få samma problem som sist om inte vet säger nått annat..

Fladde skrev:
Men hur ska jag då göra?

När du (?) ringer kliniken i morgon så ska du be att få prata med behandlande veterinär och rådfråga denne hur du ska göra. Du ska inte bara beställa tid...Beskriv hur du tycker att hästen ser ut i arbete. Då kommer du att få råd av någon som är utbildad och som har sett din häst tidigare. Det går inte att sitta på Buke och råda till något när det gäller en häst som ingen har sett annat än på foto.

Det tar inte 2 veckor att få en tid om du ringer dit och berättar om hennes problem. Har själv haft en häst på samma klinik som inte blev så bra som han skulle enligt vet och jag fick tid 2 dagar senare. OCH ombedd att komma in akut om jag såg minsta förändring till det sämre innan. Har aldrig haft längre väntetid än 5 dagar där.
Ska själv ringa imorgon och få tid. Räknar med att få tid i slutet av veckan.

Senast ändrad:

break_a_leg skrev:
När du (?) ringer kliniken i morgon så ska du be att få prata med behandlande veterinär och rådfråga denne hur du ska göra. Du ska inte bara beställa tid...Beskriv hur du tycker att hästen ser ut i arbete. Då kommer du att få råd av någon som är utbildad och som har sett din häst tidigare. Det går inte att sitta på Buke och råda till något när det gäller en häst som ingen har sett annat än på foto.

Det blir Mamma som ringer men jag håller på att skriva ner vad hon ska säga.

Bra! Och som Kristel skrev så finns det alltid akuttider! Du får skriva i morgon och berätta vad de sade på kliniken.

kristel skrev:
Det tar inte 2 veckor att få en tid om du ringer dit och berättar om hennes problem. Har själv haft en häst på samma klinik som inte blev så bra som han skulle enligt vet och jag fick tid 2 dagar senare. OCH ombedd att komma in akut om jag såg minsta förändring till det sämre innan. Har aldrig haft längre väntetid än 5 dagar där.
Ska själv ringa imorgon och få tid. Räknar med att få tid i slutet av veckan.

Min vet är mamma ledig mycket och jobbar halvtid
Sist tog det nästan 3 veckor att få tid.
Första gången i September tog dt 2 veckor

Senast ändrad av en moderator:

Jag vill bara poängtera att jag håller med dig. Mina inlägg var mest för att belysa att är det en rörelsestörning så kan det mycket väl bli bättre/stabiliseras med rätt träning.
Och att en rörelsestörning kan bli värre utan att det är en hälta.

Till Fladde: jag förstår att du vill hålla igång hästen för att vet ska kunna se hältan. När jag kom in med min häst första gången hade han vilat ett tag och då såg man hans rörelsestörning mindre, fick rådet att sätta igång honom för att vet skulle kunna se. Men det bästa vore ju om du kunde åka upp direkt (typ dagen efter) du sett hältan.

Fladde skrev:
Min vet är mamma ledig mycket och jobbar halvtid
Sist tog det nästan 3 veckor att få tid.
Första gången i September tog dt 2 veckor

Är det akuttid så får du ta en annan vet, det finns alltid tider, men kanske inte hos just den vet, men du hade ju ändå funderat på att byta vet så nu kanske är ett ypperligt tillfälle?

Då skulle jag råda dig att be om en annan veterinär tex Támas om han finns kvar. Har haft honom till förre hästen just när jag sökte för en rörelsestörning. Annars så har dom en hel drös med kompetent personal, sitter här med en lista över behandlande veterinärer och dom är minst 8 st. Någon av dom kan du säkert få tid hos.
Be även att deras hovslagare tar en titt när du har henne i löpargången, kan ju inte vara skadligt ialla fall.
Tycker så väldigt synd om dig och hästen, djäkla oflyt ni har.

Tom värre än min och jag ;) ...

Fladde skrev:
Men hur ska jag då göra?
När hon villar så blir hon halt fri(kan gissa att det tar ca 2 veckor att få tid till Djursjukhuset)

Men om jag rider några dagar blir det sämre.
Så jag har ifl tänkt hålla igång med skritt och lite trav för att inte få samma problem som sist om inte vet säger nått annat..

Jag förstår fullt och fast att du vill hålla igång henne och tycker det är bra. Jag håller också igång om det är 'lindrig' hälta, just för veterinären ska se den.

men du ska soms agt inte vänta 2 v på tid utan se till att få en ansbbare, hos en annan vet om det så krävs.

kristel skrev:
Då skulle jag råda dig att be om en annan veterinär tex Támas om han finns kvar. Har haft honom till förre hästen just när jag sökte för en rörelsestörning. Annars så har dom en hel drös med kompetent personal, sitter här med en lista över behandlande veterinärer och dom är minst 8 st. Någon av dom kan du säkert få tid hos.
Be även att deras hovslagare tar en titt när du har henne i löpargången, kan ju inte vara skadligt ialla fall.
Tycker så väldigt synd om dig och hästen, djäkla oflyt ni har.

Tom värre än min och jag ;) ...

Okej..
Jag har 2 som sett henne Gustevsen och Rahm ska försöka få tid till dom först.
Hovslagaren har tittat och skot henne en gång förra året men han kan ju titta igen.

Okej.
Min Mamma ringer dom nu.
Jag ska ringa hem och höra när jag har rast halv 10..

Jag blir så arg på det här, eller snarare ledsen för att det aldrig ordnar sig för dig. :crazy:

Men det jag tycker är himla lustigt, nu har jag ju inte suttit på första parkett när du pratat med vet. men ändå, är att allt verkar så luddigt. "Hon är svag i hb" och liknande mindre detaljerade förklaringar tycker jag verkar helmysko. Och när du sedan skriver här att hältan blir värre vid ridning men hästen är friskförklarad så blir allt ännu krångligare. Jag vet ju inte om det är du som inte fattat vad vet. sagt till dig eller om det är vet. som inte kan förklara. :cool:

Ang. rörelsestörningsgrejjen, jag kan inte så mkt om just rörelsestörningar men jag har svårt att svälja att en häst som visar hälta vid böjprov eller ansträngning inte skulle ha ont. Oavsett vad det beror på. Min bild av en rörelsestörning är (felaktig kanske?) en störning i rörelsemönstret som varken förvärras eller förbättras, bara finns där. Och hästen ska inte ha ont i bemärkelsen ONT i och med den. Så har jag förstått i alla fall. Och om jag utgår från det låter inte fladdes häst som rörelsestörning. Men det kan ju vara det, och att hältan kommit av den. Men jag är ingen vetrinär, jag bara spekulerar. ;)

Vänta med stor nyfikenhet på vad vet. kommer säga idag! :banana:

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 253
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 411
Senast: Roheryn
·
Trav Hej, drömmer om att äga en pensionerad varmblodstravare som skulle kunna agera som läromästare inom körning. Skulle vilja ha råd o tips...
Svar
1
· Visningar
360
Senast: CaisaCax
·
Hästmänniskan Jag var idag o provred en massa hästar o står o velar mellan två, hur bestämmer man vilken man ska köpa?😩 Häst 1 är en valack på 3 år...
2
Svar
25
· Visningar
3 816
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka