Utmattning och stress på jobbet - akut hjälp!

Fast det där tycker jag är Hitler-fasoner. Är det för att inte störa kollegorna får väl kollegorna i så fall vara vuxna nog att inte hålla ständig koll på sin mailbox.

Jag mailar gärna en del på kvällen, för att få undan och kunna ta en ledig timme på förmiddagen, det passar bättre för min del. Skulle min arbetsgivare ha synpunkter på att jag mailar kvällstid hade jag fått ett vansinnesutbrott faktiskt.

I Frankrike är det förslag på att lagstifta om det.

http://www.dn.se/ekonomi/frankrike-forbjuder-jobbmejlande-efter-arbetstid/
 
Fast varför har man mailen i telefonen? Jag har aldrig begripet det, om man dessutom anser att det är viktigt att vara ostörd på fritiden. Det är upp till mottagaren, inte avsändaren. Hur gör man med internationella mail? Eller kunder som skickar sent?

När jag är ledig går jag inte in på mailen. ALLS. Och då vill jag heller inte lägga upp min ledighet utifrån regler som mottagaren sätter upp. Regler som dessutom är helt verkningslösa eftersom det ändå lär pinga från andra parter som inte går att styra upp.

Jag jobbar lika mycket med telefonen som med datorn, hade jag inte haft mailen i telefonen hade jag varit helt låst. Jag förstår snarare inte hur man klarar sig utan mailen i telefonen :D

Kunder kan man ju inte göra så mycket åt (mer än att inte svara), men vi har inga större problem med att kunder mailar efter arbetstid. De få internationella kunder vi har mailar vi bara med i perioder, så det är inget problem.
Jag har jobbat med en chef som mailade långt in på nätterna ibland, när hens barn hade lagt sig osv, och jag tyckte det var stressande. På nuvarande arbetsplats får nästan ingen mail utanför kontorstid, vilket alla tycker är jätteskönt.
 
Jag jobbar lika mycket med telefonen som med datorn, hade jag inte haft mailen i telefonen hade jag varit helt låst. Jag förstår snarare inte hur man klarar sig utan mailen i telefonen :D

Kunder kan man ju inte göra så mycket åt (mer än att inte svara), men vi har inga större problem med att kunder mailar efter arbetstid. De få internationella kunder vi har mailar vi bara med i perioder, så det är inget problem.
Jag har jobbat med en chef som mailade långt in på nätterna ibland, när hens barn hade lagt sig osv, och jag tyckte det var stressande. På nuvarande arbetsplats får nästan ingen mail utanför kontorstid, vilket alla tycker är jätteskönt.

Jag är en chef som skickar mejl utanför kontorstid. Jag har tydligt deklarerat att på mejl förväntas ingen agera alls förrän de är på jobbet igen enligt ordinarie schema. Jag skulle bli förbannad om folk blir stressade av det och be dem ställa in sin mejlhämtning på det sätt som inte gör dem stressade.

Är det akut så ska telefonen användas. Dvs att ringa med :-)
 
Jag är en chef som skickar mejl utanför kontorstid. Jag har tydligt deklarerat att på mejl förväntas ingen agera alls förrän de är på jobbet igen enligt ordinarie schema. Jag skulle bli förbannad om folk blir stressade av det och be dem ställa in sin mejlhämtning på det sätt som inte gör dem stressade.

Är det akut så ska telefonen användas. Dvs att ringa med :-)

Vad skönt att dina anställda fixar det :up:

Hade jag haft en jobbmobil och en privat telefon hade det inte varit några problem. I min bransch "förväntas" man jobba, eller vilja jobba, mer eller mindre dygnet runt. Därför är det superskönt att min nuvarande arbetsgivare har som policy att vi inte mailar efter arbetstid.
 
Fast det där tycker jag är Hitler-fasoner. Är det för att inte störa kollegorna får väl kollegorna i så fall vara vuxna nog att inte hålla ständig koll på sin mailbox.

Jag mailar gärna en del på kvällen, för att få undan och kunna ta en ledig timme på förmiddagen, det passar bättre för min del. Skulle min arbetsgivare ha synpunkter på att jag mailar kvällstid hade jag fått ett vansinnesutbrott faktiskt.
Du verkar haka upp dig väldigt på vad jag skriver. :confused:

Huruvida det är hitlerfasoner eller vedertagen policy vet jag inte.
Jag återberättar det min syrra berättat om sitt arbete.
Personligen tycker jag det är en bra regel. Det gör så att folk inte "hetsar" varandra till att ständigt vara uppkopplad.
Enligt min synpunkt verkar det vara ett företag som ser steget längre och månar om sina anställda. :bow:

För övrigt har FRA, som dyker upp som reklam här när jag skriver i den här tråden, med i sin annons att "här tar man inte med sig jobbet hem" "vill du sluta arbetsdagen kl 17" typ. ;)
Har faktiskt en kompis som sökt jobb där. :)
 
Vad skönt att dina anställda fixar det :up:

Hade jag haft en jobbmobil och en privat telefon hade det inte varit några problem. I min bransch "förväntas" man jobba, eller vilja jobba, mer eller mindre dygnet runt. Därför är det superskönt att min nuvarande arbetsgivare har som policy att vi inte mailar efter arbetstid.

Och vi har som policy att ingen förväntar sig något arbete alls utanför arbetstid, annat än i extrema undantagsfall och då är det inte mejl som bestämmer det. Betydligt mer generellt än mejlen.
 
Och vi har som policy att ingen förväntar sig något arbete alls utanför arbetstid, annat än i extrema undantagsfall och då är det inte mejl som bestämmer det. Betydligt mer generellt än mejlen.

Som sagt, jätteskönt :up:
Så funkar inte min bransch tyvärr.
Mailen är ett av mina främsta arbetsredskap, under arbetstid förväntas mailsvar inom en halvtimme. Hade min arbetsplats inte haft en strikt policy hade det sett likadant ut på fritiden.
 
Du verkar haka upp dig väldigt på vad jag skriver. :confused:

Det är väl klart, eftersom jag inte delar åsikten att det är bra att man inte får ha något inflytande över sitt arbete. Det är ju en av de mest stressande faktorer som existerar, som man t o m lagstiftar om.

Menar du att jag inte ska framföra min åsikt i diskusson om det stör dig?

Personligen tycker jag det är en bra regel. Det gör så att folk inte "hetsar" varandra till att ständigt vara uppkopplad.
Enligt min synpunkt verkar det vara ett företag som ser steget längre och månar om sina anställda. :bow:

Jag känner mig inte ett dugg hetsad över att jag vet att det ligger mail i inkorgen. Det gör det ju alltid, 24 timmar om dygnet. Det spelar ingen roll vem som får och inte får skicka mail när för sin chef. Det problemet är ju mitt, om jag nu väljer att hetsa upp mig över det. Inte Stinas problem, som Stinas chef ska ta itu med genom att minska Stinas inflytande över hennes arbete.

Jag tycker att den som är mån om sina anställda ser till varje anställds behov vad gäller arbete, och ger personalen så fria tyglar som möjligt att utföra sitt jobb på det sätt de finner bäst. Det stavas förtroende.
 
Jag har jobbat med en chef som mailade långt in på nätterna ibland, när hens barn hade lagt sig osv, och jag tyckte det var stressande. På nuvarande arbetsplats får nästan ingen mail utanför kontorstid, vilket alla tycker är jätteskönt.

Det finns en trevlig "Stör ej"-funktion på telefonen om man inte själv klarar att hantera sin mentala av/påknapp.
 
Mycket klok reflektion!

Och tyvärr behövde många anställda agera på klokare sätt - tidigare!
Man borde som anställd signalera tidigt om stressymtom, och om man gör det men inte får gehör, borde man vara snabbare med att faktiskt byta arbetsgivare (nej, jag vet att det inte alltid är så "bara" men det är betydligt klokare och bättre i det långa loppet att byta jobb än att fortsätta och stressa sig sjuk - mycket högre kostnad för individen att krascha långvarigt än att tillfälligt få det kämpigt).
Vad ska man söka för jobb då, stress är ju den vanligaste anledningen sjukskrivning idag. Vem ska ta alla de jobb som lämnas för att de har för dålig arbetsmiljö? Absolut för individen gäller det bara att komma bort, helst innan man blir sjuk, men för samhället är det ju inte en lösning.
 
Mycket klok reflektion!

Och tyvärr behövde många anställda agera på klokare sätt - tidigare!
Man borde som anställd signalera tidigt om stressymtom, och om man gör det men inte får gehör, borde man vara snabbare med att faktiskt byta arbetsgivare (nej, jag vet att det inte alltid är så "bara" men det är betydligt klokare och bättre i det långa loppet att byta jobb än att fortsätta och stressa sig sjuk - mycket högre kostnad för individen att krascha långvarigt än att tillfälligt få det kämpigt).
Ja visst kan man byta arbetsgivare men jobbar man inom offentlig sektor är det ju inte det enklaste....jag menar att det nog ser nästan lika illa ut överallt. Åtminstone där det arbetar en majoritet kvinnor i något slags vårdande jobb. Ta t ex bara "sjusköterskebristen" som gör att vårdavdelningar får stängas när det i själva verket handlar om att syrror desperat flytt från orimliga arbetsvillkor som gör dem sjuka och jobbar med annat!
 
Vad ska man söka för jobb då, stress är ju den vanligaste anledningen sjukskrivning idag. Vem ska ta alla de jobb som lämnas för att de har för dålig arbetsmiljö? Absolut för individen gäller det bara att komma bort, helst innan man blir sjuk, men för samhället är det ju inte en lösning.
Exakt. Man skulle kanske börja med att inse att välfärden kostar helt enkelt och bemanna upp? Så att lärare, sköterskor, poliser, mm får gå på toa och sitta ned och äta lunch? Och göra det som är roligt och det som man utbildade sig för, jag tänker t ex att läkare får mer än 10 min för en patient och verkligen får tid för att kartlägga problemen.
 
Verkligen. När mina chefer frågar mig vad jag behöver från dom och hur vi ska lösa den uppkomna situationen så vill jag bara skaka om dom och skrika GE MIG EN RIMLIG ARBETSBELASTNING SOM ÄR HÅLLBAR I LÄNGDEN. De verkar tro att det var någonting som råkade "köra ihop sig för Singo just nu" som gav dessa resultat, medan sanningen är att vår arbetsbelastning i regel är alldeles för hög. Varje dag. Året om. Vi orkar inte :( När någonting dessutom kör ihop sig på jobbet, som det faktiskt gjorde för mig just nu, så finns det absolut NOLL marginal att ta av. Då kraschar man.
Du kanske skulle få en kaka av cheferna? En sann historia jag hörde av en kompis, hen hade fått kakor av chefen när hon blev stressad....högutbildad kvinna i offentlig sektor....eller du kanske skulle få be att gå en kurs i mindfulness?! Gaaaaaaah.
 
Det är väl klart, eftersom jag inte delar åsikten att det är bra att man inte får ha något inflytande över sitt arbete. Det är ju en av de mest stressande faktorer som existerar, som man t o m lagstiftar om.

Menar du att jag inte ska framföra min åsikt i diskusson om det stör dig?



Jag känner mig inte ett dugg hetsad över att jag vet att det ligger mail i inkorgen. Det gör det ju alltid, 24 timmar om dygnet. Det spelar ingen roll vem som får och inte får skicka mail när för sin chef. Det problemet är ju mitt, om jag nu väljer att hetsa upp mig över det. Inte Stinas problem, som Stinas chef ska ta itu med genom att minska Stinas inflytande över hennes arbete.

Jag tycker att den som är mån om sina anställda ser till varje anställds behov vad gäller arbete, och ger personalen så fria tyglar som möjligt att utföra sitt jobb på det sätt de finner bäst. Det stavas förtroende.
Självklart får du framföra din åsikt.
Det är bra med olika reflektioner. :)

Vad bra att du har hittat ditt förhållningssätt som funkar för dig i ditt arbete. :)
 
Det är väl klart, eftersom jag inte delar åsikten att det är bra att man inte får ha något inflytande över sitt arbete. Det är ju en av de mest stressande faktorer som existerar, som man t o m lagstiftar om.

Menar du att jag inte ska framföra min åsikt i diskusson om det stör dig?



Jag känner mig inte ett dugg hetsad över att jag vet att det ligger mail i inkorgen. Det gör det ju alltid, 24 timmar om dygnet. Det spelar ingen roll vem som får och inte får skicka mail när för sin chef. Det problemet är ju mitt, om jag nu väljer att hetsa upp mig över det. Inte Stinas problem, som Stinas chef ska ta itu med genom att minska Stinas inflytande över hennes arbete.

Jag tycker att den som är mån om sina anställda ser till varje anställds behov vad gäller arbete, och ger personalen så fria tyglar som möjligt att utföra sitt jobb på det sätt de finner bäst. Det stavas förtroende.
Du verkar kunna sätta gränser runt dig själv. Jättebra!
Du verkar arbeta på ett sätt som balanserar fritid, arbete, vila på ett bra sätt.
Det funkar utmärkt för dig och jag förstår av dina svar utgår ifrån dig själv i hög grad.

Kan du förstå att andra människor som till exempel Ts, min syrra, (mig själv) med väldigt många flera inte har dom redskap du verkar ha?
Kan du då förstå att det behövs en polecy som reglerar den absoluta gränslösheten mellan arbete och vila?

Det är ingen tillfällighet att företagen nu ändrar kurs och inför saker såsom inga mail eller jobbkontakter på fritiden.
Man har nämligen upptäckt att den totala lönsamheten blir lidande, både för företaget och för den anställde individen.

Rent generellt tycker jag det skett en vissi utvecklingen och ändring i synen på HUR vi ska arbeta.
Den som jobbar mest är inte bäst. Inte coolast heller.
Balans mellan arbete och (och) aktiv vila ger sundare människor och ett sundare arbetsklimat. Arbetsgivaren börjar titta på även sådant.
Jag tror också som feminist att kvinnor får det betydligt bättre på alla sätt och vis om företagen slutar diskriminera gravida och kvinnor med små barn.

När företag gör såna här policys så visar dom ganska tydligt vilken människosyn de vill ha.
Jag kan bara se positivt på det.

Jag personligen tror att det kommer bli ett framgångsrecept i framtiden.
Jag hoppas också att min urusla arbetsmiljö och lön inom sjuksköterskeyrket kommer förbättras också.
 
@Vallmo, du rabblar upp en massa saker som jag ö h t inte diskuterat, som ett exempel på att jag skulle vara emot en utveckling. Det är fel, och jag ogillar upplägget.

Jag har varit i väggen och vänt. Och insett att jag måste ta ansvar för mitt mående och sätta gränser. Jag kan inte vara gränslös, för det kommer inte att gå bra för mig, varken i arbets- eller privatlivet. MEN för mig är det en större stress att en arbetsgivare detaljstyr när jag får skicka mail eller ringa ett arbetssamtal (inte till kollegor) än att jag vet att det finns mail (internt och externt) i mailkorgen dygnet runt.

Det lagstiftas om större frihet. Att då gå in och detaljstyra hårdare och reducera den friheten kommer jag alltid tycka är ett gigantiskt steg tillbaka.

Var jag skulle varit emot gravida, sjuksköterskor etc får du gärna peka på för jag känner inte alls igen de ämnena från den här diskussionen. Och särskilt inte min inblandning.
 
MEN för mig är det en större stress att en arbetsgivare detaljstyr när jag får skicka mail eller ringa ett arbetssamtal (inte till kollegor) än att jag vet att det finns mail (internt och externt) i mailkorgen dygnet runt.
Jag skulle också bli knäpp om jag inte kunde skicka mail när jag vill. :crazy: Jag har visserligen mailen i mobilen men den hämtar inte mail automatiskt från jobbkontot - på dagarna för att jag då sitter vid datorn och inte vill ha massa plingande i mobilen, och på kvällar/helger för att jag inte vill läsa jobbmail just då.

Skulle bli helt handikappad utan möjlighet att skicka mail exakt när det behövs, men så jobbar jag med IT och utveckling också. :p Om mitt företag skaffade någon slags mailpolicy skulle jag behöva byta arbetsplats pronto. Däremot är det ju väldigt uttalat att mail svarar man på när man hinner. Finns det tidspress, så ringer man.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Är sedan 2 veckor sjukskriven för stress. Stress som uppkommit av jobbrelaterade saker - att i många år bli bortprioriterad och det...
Svar
14
· Visningar
678
Senast: lil-sis
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
Svar
10
· Visningar
1 088
Skola & Jobb Jag har varit anställd på mitt jobb i snart 4 år och har trivts varenda dag. Men nu har jag hamnat i ett läge där trivseln är borta. Det...
2
Svar
37
· Visningar
3 521
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 902

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp