Utmattning och stress på jobbet - akut hjälp!

Helt felaktig är det nog inte. ;)
Både jag och min sambo har fått 10% av vår AG (statlig respektive privat anställning) så att det aldrig förekommer stämmer inte.
Känner till flera olika arbetsgivare som går in och betalar del av sjukpenning, föräldrarpenning mm.
Men visst, känner du till AG som inte betalar 10% så är ju det rätt det också.
Men din erfarenhet behöver ju inte nödvändigtvis innebära att jag skulle ha helt fel.
Jag skrev ju att det beror på kollektivavtal.

Men du kan inte blanda lag med sidoavtal, du fick det i ditt inlägg att se ut som det är obligatoriskt att AG betalar 10 %, vilket är felaktigt.
 
Lämna bygget och sjukskriv dig direkt , gå till läkaren och förklara hur läget är ! För du ska inte må så dåligt !
 
Jag blev sjukskriven 50% en månad. Jag tycker att det känns rimligt, varken för mycket eller för lite just nu. Reaktion på svår stress skrev min läkare.

Lämna bygget och sjukskriv dig direkt , gå till läkaren och förklara hur läget är ! För du ska inte må så dåligt !

Du tycker hon ska sjukskriva sig utöver det läkaren lämnat intyg på? Det kan ju bli väldigt problematiskt rent ekonomiskt, att leva på 50 % sjukskrivning enbart.
 
Nej men jag läste bara de första hon skrev ! Och de är bra att hon har gått till läkaren nu , men igentligen skulle hon gått helt och hållet så kunde ju företaget funderat på lite hur man behandlar sin personal

@Singoalla blir de inte bättre slå handen i bordet och säg att du vill prata allvar !De är såhär stoppar du inte de nu lär du inte stoppa de sen när det är försent
 
Ursäkta om jag läst slarvigt, men har ni inget arbetsmiljöombud på din arbetsplats?
Är du med i facket?

Det har vi säkert men jag vet inte vem det är :o Facket har jag pratat med och dom är stöttande. Vi har kommit överens om att jag ska återkomma till dom om inga förändringar sker nu närmsta tiden.
 
Jag tycker bara det är så sjukt och bisarrt att man blir sjukskriven för utmattning när det handlar om att det är totalt orimliga krav som ställs på anställda av arbetsgivaren. Det är ett systemfel nånstans här...därmed inte sagt att sjukskrivningar är fel såklart men det är så märkligt att det går så långt att man blir sjuk av sitt jobb. Företrädesvis kvinnor i offentlig sektor!

Mycket klok reflektion!

Och tyvärr behövde många anställda agera på klokare sätt - tidigare!
Man borde som anställd signalera tidigt om stressymtom, och om man gör det men inte får gehör, borde man vara snabbare med att faktiskt byta arbetsgivare (nej, jag vet att det inte alltid är så "bara" men det är betydligt klokare och bättre i det långa loppet att byta jobb än att fortsätta och stressa sig sjuk - mycket högre kostnad för individen att krascha långvarigt än att tillfälligt få det kämpigt).
 
Nej men jag läste bara de första hon skrev ! Och de är bra att hon har gått till läkaren nu , men igentligen skulle hon gått helt och hållet så kunde ju företaget funderat på lite hur man behandlar sin personal

Jag håller med i sak om att företaget bör fundera på hur personalen mår.

Men det är oftast inte bra att bli helt sjukskriven. Det medför andra konskevenser.
 
Min läkare sa att det fanns en risk att Försäkringskassan inte godkänner min sjukskrivning. Jag har inga symptom på utmattningsdepression eller större mer omfattande problem än just den arbetsrelaterade stressen. Såhär står det på mitt intyg:

Diagnos: Reaktion på svår stress
Aktuellt sjukdomsförlopp: Sedan våren tilltagande stressymptom som hjätklappning, yrsel, illamående. Svårt att slutföra arbetsuppgifter utan stressymptom. Kopplat till arbetssituation.
Observation: Nedstämd. Gråter.
Aktivitetsbegränsning: Stressymptom som yrsel, illamående och hjärtklappning som medför oförmåga att uppfylla arbetsgivarens krav på arbetsreslutat.

Sedan att han bedömer min arbetsförmåga nedsatt med hälften. Men vi får helt enkelt bara skicka in mina papper och hoppas på det bästa. Jag upplever också att min arbetsplats har backat med hetsen, mina chefer går på glas runt mig just nu vilket underlättar situationen för mig jättemycket. De får gärna hålla sig borta helt :D :o
 
Min läkare sa att det fanns en risk att Försäkringskassan inte godkänner min sjukskrivning. Jag har inga symptom på utmattningsdepression eller större mer omfattande problem än just den arbetsrelaterade stressen. Såhär står det på mitt intyg:

Diagnos: Reaktion på svår stress
Aktuellt sjukdomsförlopp: Sedan våren tilltagande stressymptom som hjätklappning, yrsel, illamående. Svårt att slutföra arbetsuppgifter utan stressymptom. Kopplat till arbetssituation.
Observation: Nedstämd. Gråter.
Aktivitetsbegränsning: Stressymptom som yrsel, illamående och hjärtklappning som medför oförmåga att uppfylla arbetsgivarens krav på arbetsreslutat.

Sedan att han bedömer min arbetsförmåga nedsatt med hälften. Men vi får helt enkelt bara skicka in mina papper och hoppas på det bästa. Jag upplever också att min arbetsplats har backat med hetsen, mina chefer går på glas runt mig just nu vilket underlättar situationen för mig jättemycket. De får gärna hålla sig borta helt :D :o

Nej, inte självklart att det intyget blir godkänt av FK men heller inte ett intyg som uppenbarligen kommer att bli underkänt.
Just det faktum att det är på 50% ökar sannolikheten för att FK godkänner.

Som sagt: byt arbetsplats.
Eller se till att få kontakt med företagshälsovården, antagligen en lämpligare instans än exempelvis vårdcentral vid just arbetsrelaterade besvär.
 
Jag tycker bara det är så sjukt och bisarrt att man blir sjukskriven för utmattning när det handlar om att det är totalt orimliga krav som ställs på anställda av arbetsgivaren. Det är ett systemfel nånstans här...därmed inte sagt att sjukskrivningar är fel såklart men det är så märkligt att det går så långt att man blir sjuk av sitt jobb. Företrädesvis kvinnor i offentlig sektor!

Verkligen. När mina chefer frågar mig vad jag behöver från dom och hur vi ska lösa den uppkomna situationen så vill jag bara skaka om dom och skrika GE MIG EN RIMLIG ARBETSBELASTNING SOM ÄR HÅLLBAR I LÄNGDEN. De verkar tro att det var någonting som råkade "köra ihop sig för Singo just nu" som gav dessa resultat, medan sanningen är att vår arbetsbelastning i regel är alldeles för hög. Varje dag. Året om. Vi orkar inte :( När någonting dessutom kör ihop sig på jobbet, som det faktiskt gjorde för mig just nu, så finns det absolut NOLL marginal att ta av. Då kraschar man.
 
Verkligen. När mina chefer frågar mig vad jag behöver från dom och hur vi ska lösa den uppkomna situationen så vill jag bara skaka om dom och skrika GE MIG EN RIMLIG ARBETSBELASTNING SOM ÄR HÅLLBAR I LÄNGDEN. De verkar tro att det var någonting som råkade "köra ihop sig för Singo just nu" som gav dessa resultat, medan sanningen är att vår arbetsbelastning i regel är alldeles för hög. Varje dag. Året om. Vi orkar inte :( När någonting dessutom kör ihop sig på jobbet, som det faktiskt gjorde för mig just nu, så finns det absolut NOLL marginal att ta av. Då kraschar man.
Det låter verkligen inte som en sund arbetsplats.
Jag tycker det var bra att du satt ner foten och tagit dig själv på allvar genom att prata med AG och att gå till en läkare.

Din arbetsplats låter väldig lik min ena systers fd arbetsplats. :crazy:
Hon höll nog på att bränna ut sig men en graviditet och föräldraledighet gjorde att hon fick ett avbrott från den sjuka arbetsmiljön.
Jag kommer ihåg att hon var helt uppstressad när hon var mitt i allt arbete. Till exempel så svarade hon på mail halv tolv på helgkvällar för "kunden skulle inte behöva vänta" osv. :banghead:

Hon är verkligen en "duktig flicka" ut i alla fibrer av hennes kropp.
Hon har skyhöga krav på sig själv och det mesta hon gör ska vara perfekt.
Hon var strax över 30 när hon jobbade såhär.
Jag sa till henne flera gånger att det inte var bra men hon kunde inte ta till sig det.

Jag själv var precis likadan som henne. Jag blev också sjukskriven pga utbrändhet och då var jag strax över 30.

När hon blev gravid vart det ohållbart med samma arbetstempo så hon blev sjukskriven sista tiden pga det. Det stod dock foglossning eller något liknande på intyget.

När hon planerade för en tillbakagång till arbetet efter föräldraledigheten så ville arbetsgivaren ge henne en mindre kvalificerad tjänst med motivering att hon inte hade sålt tillräckligt under året. :banghead: Dom syftade alltså på den tiden hon varit föräldraledig. :banghead:

För min syrra blev graviditeten och föräldrarldigheten en slags ögonöppnare.
När hon skulle tillbaka till arbetet insåg hon att det var en omöjlighet att arbeta där om man hade familj. Och egentligen omöjlig överhuvudtaget.

Nu har hon nytt jobb.
Hennes chef är en man som själv varit föräldraledig och som tycker att det är självklart att kunna kombinera arbete med föräldraskap. :bow:
På den arbetsplatsen är det också policy att man mailar inte kollegor efter kl 17 på arbetsdagen.

@Singoalla , vad jag menar är att det inte är fel på dig utan på arbetsplatsen. :heart
Såna företag som ditt älskar att ha unga tjejer som har skyhöga krav på sig själv och ingen familj som "stör". :mad: Dom vet nämligen att dessa tjejer kommer jobba ihjäl sig om det krävs, inte klaga eller klaga väldigt lite och framförallt tro att det är fel på dom själva och inte på arbetsplatsen. :mad:

Jättebra att du tog dig själv på allvar och gick till doktorn. :heart
Sök nytt jobb sen när du mår lite bättre.
Jag tror inte det kommer bli några problem för dig att få nya jobb. Du verkar framåt och driven och sånt märks när man söker jobb.
Hittar du en vettig arbetsplats kommer inte den här sjukskrivningen ligga dig i fatet, om du väljer att vara öppen med det. Du behöver dessutom inte tala om att du har har varit sjukskriven heller om du inte vill prata om det.
 
På den arbetsplatsen är det också policy att man mailar inte kollegor efter kl 17 på arbetsdagen.

Fast det där tycker jag är Hitler-fasoner. Är det för att inte störa kollegorna får väl kollegorna i så fall vara vuxna nog att inte hålla ständig koll på sin mailbox.

Jag mailar gärna en del på kvällen, för att få undan och kunna ta en ledig timme på förmiddagen, det passar bättre för min del. Skulle min arbetsgivare ha synpunkter på att jag mailar kvällstid hade jag fått ett vansinnesutbrott faktiskt.
 
Fast det där tycker jag är Hitler-fasoner. Är det för att inte störa kollegorna får väl kollegorna i så fall vara vuxna nog att inte hålla ständig koll på sin mailbox.

Jag mailar gärna en del på kvällen, för att få undan och kunna ta en ledig timme på förmiddagen, det passar bättre för min del. Skulle min arbetsgivare ha synpunkter på att jag mailar kvällstid hade jag fått ett vansinnesutbrott faktiskt.

Fast jag tror det är rätt vanligt med en sådan policy?
Vi har som policy att inte maila kunder/kollegor på kvällstid, eftersom vi inte vill störa dem - även om det inte är vårt ansvar om de väljer att läsa sin mail på kvällstid.

Jag jobbar undan och skriver klart en del mail på kvällar ändå, men skickar dem morgonen därpå.
 
Jag jobbar undan och skriver klart en del mail på kvällar ändå, men skickar dem morgonen därpå.

Det tycker jag bara är hindrande, då måste jag ju ändå gå in och jobba och skicka dem fast jag är ledig. Det tycker jag är fånigare. Det är väl bättre att ha som policy att stänga sin mail efter 17.00 och att man inte kan räkna med att någon svarar efter den tidpunkten (varken i telefon eller via mail/SMS).
 
Det tycker jag bara är hindrande, då måste jag ju ändå gå in och jobba och skicka dem fast jag är ledig. Det tycker jag är fånigare. Det är väl bättre att ha som policy att stänga sin mail efter 17.00 och att man inte kan räkna med att någon svarar efter den tidpunkten (varken i telefon eller via mail/SMS).

Men kan du maila dem hemifrån på kvällen- utanför arbetstid? - så kan du väl maila dem hemifrån på morgonen? Det som tar tid är ju att skriva mailen, inte att skicka dem.

Skickar du bara internmail eller också till kund på kvällstid?

Internt har inte vi superstrikt, men det finns en önskan om att inte maila efter arbetstid. Vi kör kombinerad privat-/jobbtelefon, så även om man inte svarar upplevs det hos oss som ett störningsmoment om det plingar in mail på kvällstid.
Vi skickar aldrig till kund under kvällstid.
 
Fast varför har man mailen i telefonen? Jag har aldrig begripet det, om man dessutom anser att det är viktigt att vara ostörd på fritiden. Det är upp till mottagaren, inte avsändaren. Hur gör man med internationella mail? Eller kunder som skickar sent?

När jag är ledig går jag inte in på mailen. ALLS. Och då vill jag heller inte lägga upp min ledighet utifrån regler som mottagaren sätter upp. Regler som dessutom är helt verkningslösa eftersom det ändå lär pinga från andra parter som inte går att styra upp.
 
Fast varför har man mailen i telefonen? Jag har aldrig begripet det, om man dessutom anser att det är viktigt att vara ostörd på fritiden. Det är upp till mottagaren, inte avsändaren. Hur gör man med internationella mail? Eller kunder som skickar sent?

När jag är ledig går jag inte in på mailen. ALLS. Och då vill jag heller inte lägga upp min ledighet utifrån regler som mottagaren sätter upp. Regler som dessutom är helt verkningslösa eftersom det ändå lär pinga från andra parter som inte går att styra upp.

Nästan samtliga på mitt jobb har det. För att det är smidigt när man är på resa till exempel. Jag ställer in så att telefonen inte hämtar mejl under semester, eller andra perioder som är off-kontorstid.
Vill man så kan man ändå hämta mejl vid behov manuellt.

Vi har massor av internationella kunder och leverantörer, så att ha pling på mejlen skulle göra mig sömnlös.

Mejl är dock en kommunikationsform som ska användas när man INTE förväntar sig svar förrän personen som mejlas har ordinarie arbetstid igen.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Är sedan 2 veckor sjukskriven för stress. Stress som uppkommit av jobbrelaterade saker - att i många år bli bortprioriterad och det...
Svar
14
· Visningar
678
Senast: lil-sis
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
Svar
10
· Visningar
1 087
Skola & Jobb Jag har varit anställd på mitt jobb i snart 4 år och har trivts varenda dag. Men nu har jag hamnat i ett läge där trivseln är borta. Det...
2
Svar
37
· Visningar
3 521
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 902

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp