Utmattning och stress på jobbet - akut hjälp!

Vad ska man söka för jobb då, stress är ju den vanligaste anledningen sjukskrivning idag. Vem ska ta alla de jobb som lämnas för att de har för dålig arbetsmiljö? Absolut för individen gäller det bara att komma bort, helst innan man blir sjuk, men för samhället är det ju inte en lösning.

I den här frågeställningen måste man ju som anställd tänka på sig själv.
Samhällsansvaret får "någon annan" ta än just den anställda.

Eller menar du att den anställda ska tänka att "jag ska kämpa för att förbättra min arbetsmiljö för samhället skull"?
 
Ja visst kan man byta arbetsgivare men jobbar man inom offentlig sektor är det ju inte det enklaste....jag menar att det nog ser nästan lika illa ut överallt. Åtminstone där det arbetar en majoritet kvinnor i något slags vårdande jobb. Ta t ex bara "sjusköterskebristen" som gör att vårdavdelningar får stängas när det i själva verket handlar om att syrror desperat flytt från orimliga arbetsvillkor som gör dem sjuka och jobbar med annat!

Ja, överbelastning och stora krav är vanligt.
Men menar du att invända mot att det är klokt för den enskilde att tänka på sig själv i tid?
 
I den här frågeställningen måste man ju som anställd tänka på sig själv.
Samhällsansvaret får "någon annan" ta än just den anställda.

Eller menar du att den anställda ska tänka att "jag ska kämpa för att förbättra min arbetsmiljö för samhället skull"?
Nej jag menar bara att det inte enbart är ett individansvar att hantera stress, vilket det lätt låter som i de här trådarna. Det är inte en lösning att alla som drabbas av stress byter jobb, för någon annan tar ju över det jobbet sedan och drabbas av den stressen den också. Någonstans måste arbetsgivarna och samhället ta sitt ansvar för det som pågår.
 
Nej jag menar bara att det inte enbart är ett individansvar att hantera stress, vilket det lätt låter som i de här trådarna. Det är inte en lösning att alla som drabbas av stress byter jobb, för någon annan tar ju över det jobbet sedan och drabbas av den stressen den också. Någonstans måste arbetsgivarna och samhället ta sitt ansvar för det som pågår.

Fast mycket handlar om att individ och arbetsgivare gemensamt får försöka hitta fungerande lösning i den enskilda situationen. Vissa yrken funkar inte för de som reagerar negativt på vissa typer av stress.

Arbetsgivare kan inte anpassa sin verksamhet efter de som är allra svagast och reagerar på stress som de flesta andra betraktar som normalt arbete.
 
Det finns en trevlig "Stör ej"-funktion på telefonen om man inte själv klarar att hantera sin mentala av/påknapp.

Jadå. Problemet är att den drabbar all kommunikation, även den jag vill ha efter arbetstid.
Jag vill inte behöva fippla med inställningar (t ex stänga av automatiskt hämtning på jobbmailen för att jag har gått hem för dagen), och med vårt upplägg så fungerar det utmärkt ändå.
Tur att vi inte jobbar på samma arbetsplats, vi är nog inte ens i samma bransch.
 
Jag får mejl dygnet runt. Det är inget problem eftersom datorn är avstängd utanför arbetstid. Att styra vilken tid kunder kan mejla är ju helt absurt.

Är man inte på jobbet så läser man inte mejlen. Svårare än så behöver det inte vara.

Men det är väl ingen som pratat om att styra vilken tid kunder kan maila?
 
Jadå. Problemet är att den drabbar all kommunikation, även den jag vill ha efter arbetstid.
Jag vill inte behöva fippla med inställningar (t ex stänga av automatiskt hämtning på jobbmailen för att jag har gått hem för dagen), och med vårt upplägg så fungerar det utmärkt ändå.
Tur att vi inte jobbar på samma arbetsplats, vi är nog inte ens i samma bransch.

Det går alldeles utmärkt att ställa in scheman för mejlhämtningen. Eftersom du upplever att det fungerar utmärkt så är det väl inget problem, även om jag tycker lösningen är knepig eftersom den tar bort hela finessen med e-post, på ett sätt som är helt "onödigt". Jag skulle inte acceptera den.
 
För att förtydliga, problemet är inte att människor skriver brev och att posten levererar dem till en brevlåda. Problemet är att mottagaren har ett sjukligt (eftersom det skapar stress för vissa) förhållningssätt till att hela tiden springa och kolla om brevlådan innehåller nåt nytt.

Det är då en skev lösning att hindra andra att skriva brev, istället för att ta itu med det där stressande sättet att ideligen springa och kolla i brevlådan, även utanför arbetstid.
 
Det går alldeles utmärkt att ställa in scheman för mejlhämtningen. Eftersom du upplever att det fungerar utmärkt så är det väl inget problem, även om jag tycker lösningen är knepig eftersom den tar bort hela finessen med e-post, på ett sätt som är helt "onödigt". Jag skulle inte acceptera den.

Jaså? Var hittar jag det i iPhone? Det är en funktion jag missat helt. Har nya iOS 10.0.1.
Som sagt, i reklambranschen så förväntas man svara på mail dygnet runt, även att arbeta dygnet runt. Det är jätteskönt att vara hos en arbetsgivare som har rimliga förväntningar.
 
Jaså? Var hittar jag det i iPhone? Det är en funktion jag missat helt. Har nya iOS 10.0.1.
Som sagt, i reklambranschen så förväntas man svara på mail dygnet runt, även att arbeta dygnet runt. Det är jätteskönt att vara hos en arbetsgivare som har rimliga förväntningar.

Som vanligt fanns det inte lika mycket valfrihet som på ett riktigt telefon-OS som Android. Suck, så du har delvis rätt, det är komplicerat att fixa den bästa lösningen på en sån. I det här fallet skulle jag alltid ha den på Manual.

Här kör 19 av 20 Android-telefoner.

Launch your Settings app with a tap, and then tap into Mail, Contacts, Calendars. Scroll down below the Accounts section, and tap the Fetch New Data section. Make sure Push is toggled to ON, and then tap each of your accounts below to set the schedule to Push, Fetch, or Manual.
 
För att förtydliga, problemet är inte att människor skriver brev och att posten levererar dem till en brevlåda. Problemet är att mottagaren har ett sjukligt (eftersom det skapar stress för vissa) förhållningssätt till att hela tiden springa och kolla om brevlådan innehåller nåt nytt.

Det är då en skev lösning att hindra andra att skriva brev, istället för att ta itu med det där stressande sättet att ideligen springa och kolla i brevlådan, även utanför arbetstid.

Det är precis detta jag försökte belysa. Problemet ligger inte hos avsändaren, utan hos mottagaren.

Vi måste ha ett annat förhållningssätt till att vara nåbara. T ex är det rimligt att arbetsgivaren stipulerar att ingen har någon plikt att gå in och läsa eller svara i telefon efter arbetstid, mer än i riktigt akuta situationer.
 
På Android ser det ut så här.
"Set a different schedule for syncing e-mail during working hours."
Finns det verkligen inget motsvarande på iOS?

samsung_galaxy_s4_lol_en_galaxy_s_iv_aug_27_2015_12_08_53_en_lol.png
 
Nej jag menar bara att det inte enbart är ett individansvar att hantera stress, vilket det lätt låter som i de här trådarna. Det är inte en lösning att alla som drabbas av stress byter jobb, för någon annan tar ju över det jobbet sedan och drabbas av den stressen den också. Någonstans måste arbetsgivarna och samhället ta sitt ansvar för det som pågår.

Eller så är det en lösning att alla som drabbas av stressymtom byter jobb.
En arbetsgivare som inte klarar behålla personal behöver då fundera på varför.
 
Eller så är det en lösning att alla som drabbas av stressymtom byter jobb.
En arbetsgivare som inte klarar behålla personal behöver då fundera på varför.
Fast det finns ju många yrken där man har stor personalomsättning utan att göra något åt det. Socialsekreterare tex är ett sådant yrke där omsättningen är enormt stor och det är svårt att tillsätta tjänsterna. Lärare är ett annat. Det finns massor av sådana yrken. Fortfarande gör man ingenting.
 
Eller se till att anställa personal som klarar uppgiften. Men visst, det är att fundera på varför och vidta åtgärder.
Så du tror att det är ett individproblem att man har dålig arbetsmiljö? Så det finns superstarka individer som klarar den här dåliga arbetsmiljön snarare än att man ska göra något åt den?
 
Så du tror att det är ett individproblem att man har dålig arbetsmiljö? Så det finns superstarka individer som klarar den här dåliga arbetsmiljön snarare än att man ska göra något åt den?

Jag tror att det finns en del som stressas sjuka av en fullt fungerande arbetsmiljö för andra. Det finns alltså individer som inte alls passar i vissa organisationer eller i vissa yrken.

Sedan finns det givetvis mycket att göra när det gäller arbetsmiljö också. Men vi kan inte ha en modell där de svagaste får styra hur en arbetsplats i stort fungerar, även om sådana reaktioner självklart ska tas på allvar och analyseras.
 
Jag tror att det finns en del som stressas sjuka av en fullt fungerande arbetsmiljö för andra. Det finns alltså individer som inte alls passar i vissa organisationer eller i vissa yrken.

Sedan finns det givetvis mycket att göra när det gäller arbetsmiljö också. Men vi kan inte ha en modell där de svagaste får styra hur en arbetsplats i stort fungerar, även om sådana reaktioner självklart ska tas på allvar och analyseras.
Så det är individen som är svag inte arbetsplatsen det är fel på? Du tror alltså att det är "en viss typ av människor" som drabbas av stresssymptom eller utmattning?
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Är sedan 2 veckor sjukskriven för stress. Stress som uppkommit av jobbrelaterade saker - att i många år bli bortprioriterad och det...
Svar
14
· Visningar
680
Senast: lil-sis
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
Svar
10
· Visningar
1 108
Skola & Jobb Jag har varit anställd på mitt jobb i snart 4 år och har trivts varenda dag. Men nu har jag hamnat i ett läge där trivseln är borta. Det...
2
Svar
37
· Visningar
3 521
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 902

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp