Utmattning och stress på jobbet - akut hjälp!

:banghead::banghead::banghead:
Du uppvisar ett anmärkningsvärt förakt för utsatta människor i den här tråden.

Jag berättar om de ganska omfattande erfarenheter jag har och vilka slutsatser jag drar från det av vad som är ett bra försäkringssystem.

Att vi inte drar samma slutsatser, har samma erfarenheter eller har samma ideologiska bakgrund är jag helt med på.

Det är absolut inte ett förakt, det handlar om att de som har möjlighet ska ges bästa möjliga möjligheter att komma tillbaka - inte gömmas undan i sjukskrivning.
 
Jag berättar om de ganska omfattande erfarenheter jag har och vilka slutsatser jag drar från det av vad som är ett bra försäkringssystem.

Att vi inte drar samma slutsatser, har samma erfarenheter eller har samma ideologiska bakgrund är jag helt med på.

Det är absolut inte ett förakt, det handlar om att de som har möjlighet ska ges bästa möjliga möjligheter att komma tillbaka - inte gömmas undan i sjukskrivning.
Dom andra då?
 
Lite populistiskt:
http://www.metro.se/nyheter/sa-latt-ar-det-att-fa-sjukintyg/Objgdi!19_3229-42/

Men när läkarna säger att "man måste lita på patienterna" så blir det patrull.
Men skojar du nu? Du menar att beviset på att "läkare är rädda att konflikta med sina patienter" är att en snubbe gått och blåljugit för en läkare och fått sjukintyg?

Det låter som ett enormt feltänk. Givetvis kan man ljuga sig till ett sjukintyg. Det betyder inte att läkare generellt är rädda för att hamna i konflikt med patienter. Inte heller säger det någonting om hur utbrett detta är. Inte har du svarat på heller vad du tänker kring de människor som hamnar i kläm i din variant - de som inte blir friskare även om de är jättestressade över sin ekonomi.
 
Men skojar du nu? Du menar att beviset på att "läkare är rädda att konflikta med sina patienter" är att en snubbe gått och blåljugit för en läkare och fått sjukintyg?

Det låter som ett enormt feltänk. Givetvis kan man ljuga sig till ett sjukintyg. Det betyder inte att läkare generellt är rädda för att hamna i konflikt med patienter. Inte heller säger det någonting om hur utbrett detta är. Inte har du svarat på heller vad du tänker kring de människor som hamnar i kläm i din variant - de som inte blir friskare även om de är jättestressade över sin ekonomi.

Bevis? Nej, det har jag aldrig påstått att jag har. Jag har dock många exempel från verkligheten. Tämligen vanligt är också att man byter läkare när läkaren inte längre "förstår" problematiken.

De 3% som aldrig nåsin kan komma tillbaka alls till arbetsmarknaden har fortvarig lösning i form av en sjukersättning på låg nivå - kombinerat med de privata försäkringar de kanske har.

Ska vi ha ett system som är helt anpassat efter det extrema fåtalet eller ska vi ha ett system som maximerar chanserna att återkomma i arbete? Jag är övertygad om svaret.
 
Ja det är dom som lever på dom där 13 000 kr före skatt. Som oroar sig varje månad för hur de ska få ekonomin att gå ihop och vars barn växer upp i fattigdom. Men det är ok?

Att leva på 13.000 kr före skatt är inte fattigdom. Då får man anpassa sig. Man lever på andras inkomster.
 
Jag bad om om nån form av källa på att "läkare är rädda att konflikta med sina patienter" och den där länken var ditt svar.

Jag tyckte uttalandena från läkaren i den artikeln och artikeln som länkades bredvid var urtydliga i att stödja den tesen. Även om en artikel från Metro med populistiskt anslag saknar värde som entydigt "bevis"
 
@sjoberga Jamen sluta haka upp dig på ordet bevis, du vet vad jag menar.

Men okie doke, då tolkar jag det som att det bara är ett tyckande från din sida snarare än något annat.
 
Du lever också på mina inkomster, det gör alla företag i sverige, det gör alla barn, alla som utbildar sig, alla som åker på våra vägar eller använder kollektivtrafiken osv. Jävla snyltare.

Precis. Därför måste vi gemensamt bestämma vad som är rimligt. 13000 kr i månaden före skatt för att göra ingenting är rimligt att leva på. Värre för dem som jobbar heltid, pendlar långt, och ändå bara har 17.000 kr i månaden före skatt. Det är skevt.
 
Precis. Därför måste vi gemensamt bestämma vad som är rimligt. 13000 kr i månaden före skatt för att göra ingenting är rimligt att leva på.
Menar du att man har lägre omkostnader när man är så sjuk att man inte kan arbeta? Barn till personer som är sjuka har mindre behov än barn till friska arbetsföra?
 
Det här skulle jag gärna vilja se någon form av källa på.
Jag tror du får svårt att hitta någon tydlig källa.
Men jo, det är problematiskt.
Dels för att arbetsförmåga är något som läkare sällan eller aldrig lärt sig att bedöma, dels för att läkare också är lite konfliktskygga.
Till exempel: hur bedömer du arbetsförmåga gällande kontorsarbete vid symtomet smärta i nacke/axlar eller ryggvärk?
Hur bedömer du arbetsförmåga gällande kontorsarbete vid symtomet "trötthet"?

Hur svarar du om en person säger "jag orkar inte jobba"?
Det är situationer som läkare förväntas kunna bedöma på ett objektivt sätt.
Och om läkarens försök till objektiv bedömning inte stämmer överens med patientens egen subjektiva upplevelse så blir det konflikt.

Källa: 18 år som yrkesverksam läkare.
edit: eller 19, lite jobbigt med matematiken.
 
Menar du att man har lägre omkostnader när man är så sjuk att man inte kan arbeta? Barn till personer som är sjuka har mindre behov än barn till friska arbetsföra?

(1) Ja. Ofta.
(2) Nej. Vad har det med saken att göra? Familjen har mindre pengar att tillgodose eventuella behov, vilket gör att prioriteringarna måste vara hårdare. Just när det gäller ekonomin.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Är sedan 2 veckor sjukskriven för stress. Stress som uppkommit av jobbrelaterade saker - att i många år bli bortprioriterad och det...
Svar
14
· Visningar
714
Senast: lil-sis
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
Svar
10
· Visningar
1 173
Skola & Jobb Jag har varit anställd på mitt jobb i snart 4 år och har trivts varenda dag. Men nu har jag hamnat i ett läge där trivseln är borta. Det...
2
Svar
37
· Visningar
3 524
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 902

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Avels fråga
  • Hjälp att välja ras

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp