Utmattning och stress på jobbet - akut hjälp!

13400 innan skatt ger 10065 kr efter skatt.
Nu pratar du om ensamstående, vilket är en grupp. Har man då barn så får man ytterligare stöd från samhälle och andra föräldern.

Hårda prioriteringar gäller. Klart drägligt att leva på.

Hyran kan man se över och flytta till billigare ort om man ändå inte har arbetsplats att ta hänsyn till. Men det är ju upp till varje individ hur man vill prioritera.
Det beror helt på vad du har för skatt så klart dvs vilken kommun du bor i.
 
Medianinkomsten i Värmland är 19.045 kr (Median hela landet är ca 21000 kr). Då är iofs sjukskrivna medräknade, men dina siffror är ganska off i jämförelsen.

Sedan tycker jag att människor som skapar ekonomiskt värde genom sina insatser ska få behålla en väsentlig del av det själva, som ren ideologi. Och en väsentlig del ska användas till det gemensamma, och att få bland annat de sjuka att leva drägligt.
Men varför skulle man vara intresserad av medianinkomsten i värmland?
 
Vilken av frågorna svarade du på. Om det var båda, hur länge levde du på existensminimum och vad var förutsättningarna? Mediciner som inte ingår i högkostnadsskyddet? Glasögon? Tandläkarbesök? Vill vara med på mormors begravning i Finland?

Existensminimum tenderar att sjunka då kostnaderna i samhället ökar. Jag anser det inte värdigt att bara nätt och jämt hålla liv i folk. Man ska kunna ha råd att gå ut och ta en fika någon gång med vänner eller göra något annat som förgyller tillvaron, även om man haft oturen att bli arbetsoförmögen. Socialförsäkringen går ju med överskott så det ska ju inte vara omöjligt.
 
Ja, men även om man delar vissa kostnader för barnen på hälften så måste du fortfarande ha en bostad som rymmer alla barn. Har du tre barn är kostnaderna för dessa tre barn 1,5 barn om du delar det med någon annan, men utrymmes mässigt krävs fortfarande en bostad som rymmer tre barn även om de bara är där hälften av tiden. En liten 3:a kostar i medeltal 6000 kr jag använde mig av scbs medelinkomst för att få fram siffran 35 000 kr http://www.scb.se/sv_/Hitta-statist...loner-for-statlig-sektor-KLS/7507/7514/20450/.
Jag hade missat att det var statlig sektors lönestatestik. Om man kollar på scbs statistik för alla över 20 år (annars är det från sexton och då får man helt missvisande siffror då man fortfarande bor hemma och bara extra jobbar) så blir medelinkomsten 23 167 kr i månaden då medräknat alla pensionärer (utan pensionärerna blir den 24 542 kr). Medianen är 21 067 kr inkl pensionärer och 23 867 kr om man inte tar med pensionärerna. För en pensionär är medianinkomsten 15 817 kr, vilket är helt sjukt lågt. Fattigdomsgränsen går vid 11 830 kr i disponibel inkomst (efter skatt). För den som vill räkna kan man gå in här http://www.statistikdatabasen.scb.s...t1/?rxid=dc2e113f-fe66-4ebb-ba0f-6bbf1abcb167 ).
 
Vilken av frågorna svarade du på. Om det var båda, hur länge levde du på existensminimum och vad var förutsättningarna? Mediciner som inte ingår i högkostnadsskyddet? Glasögon? Tandläkarbesök? Vill vara med på mormors begravning i Finland?

Existensminimum tenderar att sjunka då kostnaderna i samhället ökar. Jag anser det inte värdigt att bara nätt och jämt hålla liv i folk. Man ska kunna ha råd att gå ut och ta en fika någon gång med vänner eller göra något annat som förgyller tillvaron, även om man haft oturen att bli arbetsoförmögen. Socialförsäkringen går ju med överskott så det ska ju inte vara omöjligt.

Ja, på båda frågorna.

För att det ska kunna löna sig tydligt för varje procent arbete man kan bidra med, blir det en logisk konsekvens att de som inte kan bidra alls får lägst inkomst. Jag tycker att det är en bra struktur.

Men visst måste man bevaka att det går att leva drägligt på den summa som är lägsta.
 
Men varför skulle man vara intresserad av medianinkomsten i värmland?

Det var första uppgiften jag kom åt. Poängen är att medianinkomst tycker jag är intressantare att jämföra med än medellöner. Medelvärden höjs rejält av outliers, dvs personer som lyckats bra med egna företag och tjänar stora pengar per månad. Det är inte intressant i perspektivet att diskutera nivå för drägligt liv och jämförelser med andra medborgare.

Det är egentligen inte heller intressant när man diskuterar löner, då är medianlön också mycket mer relevant.

(Annat än att det är bra att de finns, eftersom de kan finansiera det hela på olika sätt)
 
Ja, på båda frågorna.

För att det ska kunna löna sig tydligt för varje procent arbete man kan bidra med, blir det en logisk konsekvens att de som inte kan bidra alls får lägst inkomst. Jag tycker att det är en bra struktur.

Men visst måste man bevaka att det går att leva drägligt på den summa som är lägsta.
Själv vill jag ha en summa som är relaterad till den inkomst jag haft o den skatt jag betalat.
 
Det tycker inte jag, dvs i förlängningen, så länge vi inte pratar om pension. Försäkringen ska dock ge en omställningsperiod där de parametrarna spelar roll.
Har du missat att det finns ett tak i SGI som är kopplad till basbeloppet? Sist jag kollade gick gränsen vid 300 000 i årsinkomst. När jag blev sjuk fick jag ut hälften av min normala inkomst, tyvärr blev jag inte friskare för det.
 
Till exempel hälften av vad en annan anställd med samma jobb har och har klarat utan anstymmelse till hälsoproblem under 15 år. Som exempel.
Bara för att man tar över ett jobb (eller ett halvt jobb) innebär det per automatik att det är lika enkelt för den som kommer efter. Denne kanske inte har rätt utbildning, rätt introduktion. Någon kanske kör med personen, kollegorna mobbar osv. På det hela taget kan den med halv arbetsuppgift i realiteten vara minst lika stor och enormt mycket mer psykiskt stress.

Förutom det så kan den som hade jobbet tidigare vare en person som presterar långt mer än snittet.

Det blir en extremt jobbig situation för någon att hoppa in då och även om man är duktig och gör sitt bäst ses som en oduglig, latmask eller extremt lättstressad.
 
Har du missat att det finns ett tak i SGI som är kopplad till basbeloppet? Sist jag kollade gick gränsen vid 300 000 i årsinkomst. När jag blev sjuk fick jag ut hälften av min normala inkomst, tyvärr blev jag inte friskare för det.


Jag ska förklara vad jag menar med ett exempel.

Greta jobbar med städning i 15 år, tills hon 42 år gammal blir sjuk och helt arbetsoförmögen. Hennes startlön var 15.000 kr och slutlön var 18.000 kr per månad.
Mats jobbar inom finanssektorn i 15 år, tills han 42 år gammal blir sjuk och helt arbetsoförmögen. Hans startlön var 32.000 kr och slutlönen var 61.000 kr per månad.

Mats har alltså betalat in mycket mer i skatt och pension än Greta och kommer att få det bättre när det går att ta ut pension (helt korrekt).

Båda har alltså hamnat i det ogynnsamma läget som extremt få lider av, 100% omöjlighet att genomföra en enda arbetsuppgift.

Varför ska samhället betala mer pengar för att Mats ska få en dräglig tillvaro än att Greta ska få det? Mats borde till och med haft möjlighet att både spara pengar och anskaffa privata försäkringar. För mig är det istället "viktigare" att bevaka att Greta får det drägligt, men till syvende och sist, ska samma lägsta nivå gälla för alla. Notera att jag menar efter den omställningsperiod på många månader som sjukförsäkringen innebär.
 
Bara för att man tar över ett jobb (eller ett halvt jobb) innebär det per automatik att det är lika enkelt för den som kommer efter. Denne kanske inte har rätt utbildning, rätt introduktion. Någon kanske kör med personen, kollegorna mobbar osv. På det hela taget kan den med halv arbetsuppgift i realiteten vara minst lika stor och enormt mycket mer psykiskt stress.

Förutom det så kan den som hade jobbet tidigare vare en person som presterar långt mer än snittet.

Det blir en extremt jobbig situation för någon att hoppa in då och även om man är duktig och gör sitt bäst ses som en oduglig, latmask eller extremt lättstressad.

Jag menade i och för sig personer som parallellt jobbar med samma saker. Jag tycker ändå inte att man kan dra slutsatsen att det är arbetets utformning det är fel på, även med dina synpunkter.
 
Jag menade i och för sig personer som parallellt jobbar med samma saker. Jag tycker ändå inte att man kan dra slutsatsen att det är arbetets utformning det är fel på, även med dina synpunkter.
Och inte heller att det är fel på arbetaren vilket du verkade vara starkt inne på. Man måste se till hela situationen och inte bara se det ytliga.
 
"Stupstocken" för de som är sjukskrivna har varit en superb reform som sett till att få tillbaka många i arbete. Det blir mycket mer lockande att komma tillbaka på deltid den dag man inte får en spänn från staten om man vägrar. Den reformen har räddat många undan förtidspensionering, som är en riktigt otäck åtgärd.
Som min kompis med CF och båda lungorna transplanterade som skulle ut i arbetslivet några veckor efter transplantationen. Läkarna förordade isolering och vila, stupstocken heltidsarbete.
 
Som min kompis med CF och båda lungorna transplanterade som skulle ut i arbetslivet några veckor efter transplantationen. Läkarna förordade isolering och vila, stupstocken heltidsarbete.
Jag har sett något liknande. En person med hjärtsvikt som varit inlagd på sjukhus i 5 dagar skulle genast stå till arbetsmarknadens förfogande efteråt (och även innan och under tiden sjukhusvistelsen pågick), trots att hen hade behov av att vila och inte anstränga sig för mycket. Personen hade förlorat sin SGI p.g.a. ett klantarsle på AF, så då blev det så. Hur som helst är det illa när så klockrena fall inte får vara sjukskrivna. Någon grundsjukpenning finns inte.
 
Och inte heller att det är fel på arbetaren vilket du verkade vara starkt inne på. Man måste se till hela situationen och inte bara se det ytliga.

I det fallet är jag inne på att det är väldigt sannolikt att arbetaren inte passar på jobbet och att det är sannolikt att en annan person med rätt kompetens skulle klara det utan hälsoproblem. Men varje situation måste analyseras individuellt.
 
I det fallet är jag inne på att det är väldigt sannolikt att arbetaren inte passar på jobbet och att det är sannolikt att en annan person med rätt kompetens skulle klara det utan hälsoproblem. Men varje situation måste analyseras individuellt.
Det är helt omöjligt att bedöma utifrån givna förutsättningar. Visst det är klart man kan tycka att en person lätt ska klara det som ser ut att vara halva arbetsbördan, men vid närmre undersökning kanske arbets bördan i realiteten ökat då kollegorna passar på.
 
Det är helt omöjligt att bedöma utifrån givna förutsättningar. Visst det är klart man kan tycka att en person lätt ska klara det som ser ut att vara halva arbetsbördan, men vid närmre undersökning kanske arbets bördan i realiteten ökat då kollegorna passar på.

Jag menar att bedömningen inte kan göras utifrån. Däremot kan den göras av närmaste chef.
 
Jag menar att många sjukskrivna underskattar sin arbetsförmåga och att det finns ganska många läkare som är ganska rädda att konflikta med sina patienter och därför jamsar ut ett sjukintyg på mycket tveksamma grunder.

Om det inte kostar rejält att inte arbeta så är viljan att överkomma hindren färre. Det är först när det svider ekonomiskt som man verkligen försöker återvända. Innan dess är det halvhjärtat. Självklart gäller det inte alla, men jag har sett tillräckligt många tråkiga exempel för att tycka att det är en god ide att minska ersättningen med tiden.
Och många läkare överskattar förmågan. Vi är människor och gör mänskliga bedömningar inte robotar.

Menar du att man ska minska ersättningen för att vissa gör omedvetna eller medvetna felbedömningar? Kollektiv bestraffning?
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Är sedan 2 veckor sjukskriven för stress. Stress som uppkommit av jobbrelaterade saker - att i många år bli bortprioriterad och det...
Svar
14
· Visningar
706
Senast: lil-sis
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
Svar
10
· Visningar
1 155
Skola & Jobb Jag har varit anställd på mitt jobb i snart 4 år och har trivts varenda dag. Men nu har jag hamnat i ett läge där trivseln är borta. Det...
2
Svar
37
· Visningar
3 524
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 902

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp