Utfodringar

Sv: Utfodringar

Nu gör jag det, för att hundarna ska kunna äta torrfoder när vi är iväg hemifrån. Men, hade jag inte rest så mkt och hade haft en stor frys, hade jag utan tvekan valt bort torrfoder för klass!

ett plus till me Klass det är att det är en perfekt Glass på sommaren bara o ta bort plasten o slänga ut på gräsmattan så har hunden en stund på sig o det är svalt o gott

Precis! Det gör jag också. Då har de lite att göra.

Innan jag hade klass gjorde jag som så att jag tog ett tomt big-pack paket. Fyllde med vatten och så la jag ner några köttbullar eller annat gott och så på med locket och in i frysen. Dagen därpå har de världens roligaste och törstsläckande leksak. Kampen att få ut första köttbullen är stor.

Det roligaste är att de har helt olika taktik. Hanen ligger och slickar och slickar i hopp om att snart nå ner till köttbullarna. Tiken (lite smartare är ju tjej :angel: ) tar hela isbiten och springer till stenplattorna och släpper ner den. Tills slut är där bara småbitar och det går snabbare att komma åt det goda.

okej men hur löser du tändernas motion då om du endast skulle ge klass? Ben då eller?

Japp märgben har han var 3:e dag blir för mycket kalk annars o skiter enabrt kalk så det blir ofta men inte för ofta me det så håller han i gång han fick iof märgben förut också men mycket mer nu.

Toudi skrev:
ja de betvivlar jag inte, men ja tänkte mer på hur du vet vilka som får i sig vilken mängd? Eller du kanske ger lilka mkt till alla dina hundar?

Fri tillgång i det här huset innebär att det finns en 15 L matskål, som är konstant full. Dvs hundarna äter hur mycket/lite dom vill per dag..

Toudi skrev:
Ja tycker maten borde tappa sin smak och själva matglädjen försvinner inte den när dom kan gå och äta precis när dom vill?

Uppenbarligen smakar maten bra (för Mina hundar) och eftersom dom tydligen äter det dom behöver för att hålla kropp, päls och hälsa i topptrim, så är det nog inget fel på "matglädjen" heller..

Dock så kastar mina hundar Inte i sig maten, som ofta hundar som får mat en gång/dag gör.
Jag anser iofs att anledningen till att sådana hundar kastar i sig maten, har mer med att göra att dessa hundar är vrålhungriga (alltså inte att de har "matglädje")...

Toudi skrev:
okej men hur löser du tändernas motion då om du endast skulle ge klass? Ben då eller?

De gnager på ben, märgben och klarar sig alldeles utmärkt.

Dock så kastar mina hundar Inte i sig maten, som ofta hundar som får mat en gång/dag gör.
Jag anser iofs att anledningen till att sådana hundar kastar i sig maten, har mer med att göra att dessa hundar är vrålhungriga (alltså inte att de har "matglädje")...

Håller med dig helt!

Har sett många "matglada" hundar, som i själva verket är så stressiga över att få sin mat att de knappt tuggar utan sväljer maten hel. De är knappast matglada, de är vrålhungriga alt. så är maten dagens höjdpunkt i deras liv.

Har också haft fri tillgång på mat, men så började jag med klass och har inte längre den möjligheten. Tycker att det är suveränt utfodringssätt om man har den möjligheten och har en hund som fungerar på det. Vilket är fler än man tror

Fri tillgång har funkat alldeles ypperligt på tidigare hundar..Jag har ju sån "tur" att det funkar på alla 8 hundar, som jag har just nu också..;)

bordercollie hane 7 år (pensionerad)
blandis tik 6 år
Dom äter doggy små bitar och dom har fri tillgång på mat och vatten

GaurdianAngel skrev:
Har också haft fri tillgång på mat, men så började jag med klass och har inte längre den möjligheten. Tycker att det är suveränt utfodringssätt om man har den möjligheten och har en hund som fungerar på det. Vilket är fler än man tror

exakt lika här hade fritillgång men funka inte med Klass!

Gnist skrev:

Här håller jag med helt. Min hund får visserligen "bara" mat två gånger om dagen, men det har provats med fri tillgång och då äter han mycket sämre, men ska nog prova en omgång till.
Men han kastar aldrig i sig torrfodret, han tuggar ordentligt och äter så mkt han vill ha. När han får älg och rådjur(eller annat rått) så brukar han vara mer glupsk, men då är det ju verkligen matglädje :)

Tysk Jaktterrier på 3.5 år. Han får mat två gånger om dagen, 2½ dl per gång, Carrier Premium.

/Timsetim

okej... jag bara undra för jag personligen vill ha lite mer koll på hur mkt mina hundar sätter i sig .

och att ge mat en gång per dag tyckte ja lät lite snålt.

därför att hundars tänder behöver "sitt" för att hålla sig friska och starka. . Sen så skrev du inte varför du inte gav mjukmat hade du skrivit varför kanske man skulle kunna få en anna syn på de hela och antagligen fått förståelse om varför du inte ger annat än mjukmat.

Det där inlägget skrev du ju bara för att få upp en " rivig" diskus helt enkelt:smirk:

får man säga a får man säga b.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag ska välja tilltalsnamn till min valp, och jag har lite svårt att "hitta rätt". Jag har läst mig till att hundar hör vissa bokstäver...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 778
Senast: MML
·
R
Övr. Hund Jag ska kanske åka och titta på en hund utställning i helgen. Jag har bara varit på pytte små utställningar förut och den som jag kanske...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
6 255
Senast: Raderad medlem 149524
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 525
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
988
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama