Utfodringar

Sv: Utfodringar

Jag vet ;) Men det som är skillanden är ju att .. ja vad ska man säga ..?Det som kommer från inälvorna är "smält" på ett sätt som är skonsamt..

Det som ofta är problem med hundfoder är ju att många av de färdiga fodren innehåller mer spannmål än köttprodukter..

Jag kan igentligen bara tala för mig själv och hur jag upplever det.. men jag försöker så gott det går att hålla mig från foder där det är stor % spanmål av olika sorter..Därimot har jag inga problem att ge vom mm till min hund med innehåll.. :)

Kan väl svara på ursprungsfrågan oxå;)

Vi har två dalmatiner och de får mat två ggr om dagen...

De får 300g kött (var) per dag, ris och grönsaksblandning samt tillskott.

Jag tycker att det känns jättebra att verkligen veta vad hundarna äter och jag ser även vad mumsigt de tycker att rått kött är:)

jag betalar 17:-/kg det är okej går åt 1,5 ca per dag 25,5 för o få ett kanon foder jag ser en enda nackdel me det är att man måste ha en stor frys o problem när man är på läger o träningar eller hemma o hälsar på folk.

PIRU skrev:
jag betalar 17:-/kg det är okej går åt 1,5 ca per dag 25,5 för o få ett kanon foder jag ser en enda nackdel me det är att man måste ha en stor frys o problem när man är på läger o träningar eller hemma o hälsar på folk.

Har du provat Klass ens ?

för många vetrinärer rekommenderar just klass till struliga hundar som inet vill äta samt problemmagar.

amalia skrev:
Vi provade klass till våra hundar för jag hade hört så mycket gott om det. Men våra hundar blev "galna" av det, så uppe i varv!! Överskottsenergi var bara förnamnet.... Hade en teori om att melassen kunde vara boven i dramat...

nja min blir också piggare av det de återhämtar sig fortare med Klass än av andra foder tycker ja, samt att de får mycket energi av det , så det håller ja med i va du säger.

prova det första gången o hunden blev tokig hemma så skönt o se bara av ett foder.

Anledningen till att jag frågade dig om det fodret är för jag är lite nyfinken på det.. :)

Hur är din/dina

I avföringen?
fiser dom illa?
hur mår andedräkten?

hur luktar fodret?

Senast ändrad:

min vet rekomenderar det inte.. och det är därför jag undrar.. för jag har oxå hört mycket gott om det fodret av andra...

qodrofenia skrev:
Anledningen till att jag frågade dig om det fodret är för jag är lite nyfinken på på det.. :)

Hur är din/dina

I avföringen?
fiser dom illa?
hur mår andedräkten?

hur luktar fodret?

Avföringen ja den har minskat otroligt mycket tack vare smältbarheten är högre men blivit mörkare o fastare än på de nadra fodren.

jag känner aldrig att han ligger o fiser nån rökare så där men inte mer inte
andedräkten är nog som vanligt inte luktar det sämre iaf.

fodret luktar lite olika om de använder färskt blod vilket det är ofast annars använder de frystorkat blod om de har slut på färskt.
men du tar så mycket du ska låt o säga en tub då tar du den på kvällen innan så lägger du den i varmt vatten i 30sek sen skär du ett snitt i förpackingen så klämmer du ut innehållet i bunken eller skålen sen är det tinat på morgonen då känner du ingen lukt alls i stort sett. sen har jag i morötter o potatis äpple o det funkar kanon då är det lite mer tuggmotstånd sen håller det tänderna rena.

sen komplettera mer ofta med märgben då det inte är nåt tuggmotstånd i detta o de får inte bort plack o sånt da.

blir det inte skillnad i kvaliteten på fodret när de pendlar mellan frystorkat och färkst blod?
min tål inte potatis.. antagligen pga stärkelsen..:(
Det kommer upp igen...

Senast ändrad:

nja jag vet ärligt talat inte om det gör det, nån gång bara jag fått frystblod faktiskt i sommras fick jag det vet ja.

det är ju hela satser dom gör som den jag köper av beställer tror ja 2,5ton hund foder då gör dom vårat foder samma månad så det ligger inte en massa foder från månad till månad utan mat är ju färsk snabbfryst o så.

Schäferhane 4 mån 1kg Nordic Special + för att jag gillar färskfoder och hunden mår super bra av det,blank päls,pigg och glad.Rekomenderas varmt.

Jag har en dvärgpinscher på 19 månader. Hon äter Eukanuba och klass två gånger om dagen. (morgon och kväll)
Hon har alltid varit matkräsen men denna kombination slinker ner med god fart och hon ser otroligt välmående ut. :bow:

Hej där!
Jag har en irländsk röd setter, dvärgpudel & dvärgpinscher jag ger dom Bravo färskfoder det är en jättebra mat tycker jag! Jag ger maten 2 gånger / dag mängden beror på hur mycket det aktiveras under dagen + vilket hull dom har.. Jag vill inte ha för tjocka hundar. *ler*

Tänkte bara göra ett tillägg till det där med spannmål/växtfibrer(cellulosa), det är bra för hundar, sålänge de inte är överkänsliga såklart, i lagom mängder. Men de kan bara smälta det om trådarna är sönderhackade eller iaf inte hela. För det är dom ju(trasiga) i magen på bytesdjuren. Men de "traditionella svenska" spannmålen (vete, råg, korn, havre) är ändå ganska svåra för hunden att smälta, lättare är det med ris och majs. Frukt och grönsaker är ännu lättare.
Sen så har jag läst att hundar som har/har anlag för HD/AD inte ska äta potatis alls, just pga stärkelsen, bara en liten parantes.

Hoppas det inte blev några konstigheter i inlägget, då skyller jag på för tidig morgon :D

Labrador, 9½ år: Royal Canin Mobility Support - 2 dl 2 ggr /dag (ca 08,00 samt 17,00)
Lagotto, 13 månader: Royal Canin Medium Adult - 2 dl 2 ggr /dag (ca 08,00 samt 17,30 - lite beroende på om jag jobbar eller ej)

PIRU skrev:
Linfrö: Innehåller Linolensyra, som anses förbättre blodflödet, skydda mot hjärtsjukdom och cirkulationsbesvär. också en god fiberkälla, som hjäper o hålla analsäckarna i schack.
Vad jag lärt mig så finns det inget man kan ge för att förhindra att man får problem med analsäckarna, det har väldigt lite med utfodring att göra utan mer med hur de mynnar/sitter placerade!

hemlig skrev:
Vad jag lärt mig så finns det inget man kan ge för att förhindra att man får problem med analsäckarna, det har väldigt lite med utfodring att göra utan mer med hur de mynnar/sitter placerade!

så det står om det så inget jag kan varken säga att du har rätt eller Klass har så.

Gav också bara klass tidigare, men gav upp att ge endast det. Som Du säger, det är hopplöst, när man reser mycket och åker iväg på träningar och liknande. Plus att jag inte har plats i vår lilla frys med färskfoder till två schäfrar. Trist, hade gärna endast gett klass till mina hundar. Men jag är iof supernöjd med MeraDog också.

ja de betvivlar jag inte, men ja tänkte mer på hur du vet vilka som får i sig vilken mängd? Eller du kanske ger lilka mkt till alla dina hundar?

Ja tycker maten borde tappa sin smak och själva matglädjen försvinner inte den när dom kan gå och äta precis när dom vill?

Liknande trådar

Övr. Hund Jag ska välja tilltalsnamn till min valp, och jag har lite svårt att "hitta rätt". Jag har läst mig till att hundar hör vissa bokstäver...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 778
Senast: MML
·
R
Övr. Hund Jag ska kanske åka och titta på en hund utställning i helgen. Jag har bara varit på pytte små utställningar förut och den som jag kanske...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
6 255
Senast: Raderad medlem 149524
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 525
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
988
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama