Utfodringar

Sv: Utfodringar

Trissa skrev:
Biologiskt Anpassad Rå Föda är den svenska översättningen (Bones and Raw Feeding). Köttiga ben, inälvor, kött, (allt rått) grönsaker och frukt. Sök på barf här på forumet så hittar du fler trådar, där det finns länkar också.

Jag har barfat i ett år, och kommer aldrig någonsin att ge torrfoder igen!

Vart köper man "BARF" mat? Vad kostar det?

Norpat från Klass´s sida
"Liten näringslära

För att din hund ska kunna prestera på topp krävs ett energirikt foder som är biologiskt väl sammansatt. Våra ingredienser kan delas upp i fem olika klasser av näringsämnen: protein, fett, kolhydrater, mineraler och vitaminer. Här följer en kort näringslära för hundar.
Protein

Dessa kan delas upp i två grupper, vegetabiliskt och animaliskt. De vegetabiliska finns i spannmål och potatis. De animaliska i kött, fisk och mjölkprodukter. Animaliskt högvärdigt protein är nödvändigt för att hunden ska kunna bilda eget protein i kroppen, och är uppbyggt av fler än tjugo aminosyror. Av dessa tar hunden näring till tillväxt av celler och vävnader. Dessutom reglerar de matsmältningen.
Fett

Också här finns både vegetabiliska, i linfrö, och animaliska från kött och fisk. God päls och hud kräver animaliska fettsyror i optimal balans. Brist på de rätta fettsyrorna visar sig i matt och dålig päls, dåligt immunförsvar (sämre läkkött), torr hud, samt dålig tillväxt. Även fortplantningen kan påverkas negativt av brist. En mycket hårt arbetande hund måste få ett foder med en högre fetthalt. Det tillgodogör hundens behov av energi. Dessutom behövs fettsyror för att transportera fettlösliga vitaminer i kroppen.
Kolhydrater

Dessa är främst vegetabiliska, och finns i spannmål och melass. De fungerar som energikälla, och är bra för tarmfunktionen. Melassen ger snabb energi som också hjälper till att balansera energinivån i kroppen.
Mineraler

De viktigaste mineralerna är järn, kalcium, fosfor och selen. Järn behövs för blodet. Kalcium och fosfor behövs för bildning och underhåll av skelett och tänder. Selen är också nödvändigt. Brist kan ge allvarliga symptom som muskelsvaghet, ödem och andningssvårigheter.
Vitaminer

Det finns två klasser av vitaminer: fettlösliga och vattenlösliga. Fettlösliga lagras i kroppsfett, medan vattenlösliga förs ut med urinen efter de gjort nytta. Doseringen av fettlösliga vitaminer måste vara exakt, eftersom överskott kan förgifta hunden. De är vitamin A, D, E, F och K. Medan överskott på vattenlösliga vitaminer följer med urinen och skadar därför inte hunden så lätt. Dessa är B-komplexets vitaminer samt C-vitamin, som bland annat håller cellbildningen på topp och motverkar fria radikaler. Därför kan det också hjälpa mot lindrig klåda. Det kan vara intressant att veta att hundar bildar eget C-vitamin. Det finns främst i frukt, potatis och grönsaker. Att ge hunden tillskott av C-vitamin, har visat sig positivt för hundens allmäntillstånd.
Korn, havregryn och linfrö är skonsamma fibrer, som är bra för tarmen. Som dessutom hjälper till med en regelbunden analsäckstömning."

Stämmer ju inte helt med "dina" påståenden..

PIRU skrev:
1: Vete Vetegroddar,Vetekli, Är fiberrikt ock är en god källa till för B-komplexets vitaminer

2: Korn: Är mycket skonsamt mot magen o ger energitäta kolhydrater

3: Havre, Hvregryn: Är energirikt och anses hjälpa mag- tarmkanalen att fungera optimalt, Håller Analsäckarna i schack och hjälper till att hålla blodfetterna på låg nivå.

4: Potatispulver: En godkälla för Kalium och C-vitamin, som hjälper Immumföesvaret. C-vitaminer verkar dessutom klådstillande.

Melass: Innehåller Lättlösliga Kolhydrater som ger snabb energi och en bättre energibalans.

Linfrö: Innehåller Linolensyra, som anses förbättre blodflödet, skydda mot hjärtsjukdom och cirkulationsbesvär. också en god fiberkälla, som hjäper o hålla analsäckarna i schack.

Senast ändrad:

gubben skrev:
Hur ofta ger ni er hund mat och vad för sorts mat? Ras och ålder?

3 gånger/dag och jag ger Eukanuba,junior för stora hundar och senior.

Pyrenneervalp på 4 månader och Tervuerentik på 15 år.

möjligt att det är vanligt men ja själv skulle aldrg falla mig in att ge hunden mat endast en gång per dag. Skulle väl isåfall va om man hade en hund som inte är så matglad utav sig då har man ju inte så mkt att välja på.

Hemma hos oss är de fasta regler som gäller.
Mat ca 2 gånger om dagen och ev en å annan matrest utöver det.

Det jag skrev är taget direkt från Klass produkt blad jag har här hemma så det stämmer gott.

Gnist skrev:
Norpat från Klass´s sida
"Liten näringslära

För att din hund ska kunna prestera på topp krävs ett energirikt foder som är biologiskt väl sammansatt. Våra ingredienser kan delas upp i fem olika klasser av näringsämnen: protein, fett, kolhydrater, mineraler och vitaminer. Här följer en kort näringslära för hundar.
Protein

Dessa kan delas upp i två grupper, vegetabiliskt och animaliskt. De vegetabiliska finns i spannmål och potatis. De animaliska i kött, fisk och mjölkprodukter. Animaliskt högvärdigt protein är nödvändigt för att hunden ska kunna bilda eget protein i kroppen, och är uppbyggt av fler än tjugo aminosyror. Av dessa tar hunden näring till tillväxt av celler och vävnader. Dessutom reglerar de matsmältningen.
Fett

Också här finns både vegetabiliska, i linfrö, och animaliska från kött och fisk. God päls och hud kräver animaliska fettsyror i optimal balans. Brist på de rätta fettsyrorna visar sig i matt och dålig päls, dåligt immunförsvar (sämre läkkött), torr hud, samt dålig tillväxt. Även fortplantningen kan påverkas negativt av brist. En mycket hårt arbetande hund måste få ett foder med en högre fetthalt. Det tillgodogör hundens behov av energi. Dessutom behövs fettsyror för att transportera fettlösliga vitaminer i kroppen.
Kolhydrater

Dessa är främst vegetabiliska, och finns i spannmål och melass. De fungerar som energikälla, och är bra för tarmfunktionen. Melassen ger snabb energi som också hjälper till att balansera energinivån i kroppen.
Mineraler

De viktigaste mineralerna är järn, kalcium, fosfor och selen. Järn behövs för blodet. Kalcium och fosfor behövs för bildning och underhåll av skelett och tänder. Selen är också nödvändigt. Brist kan ge allvarliga symptom som muskelsvaghet, ödem och andningssvårigheter.
Vitaminer

Det finns två klasser av vitaminer: fettlösliga och vattenlösliga. Fettlösliga lagras i kroppsfett, medan vattenlösliga förs ut med urinen efter de gjort nytta. Doseringen av fettlösliga vitaminer måste vara exakt, eftersom överskott kan förgifta hunden. De är vitamin A, D, E, F och K. Medan överskott på vattenlösliga vitaminer följer med urinen och skadar därför inte hunden så lätt. Dessa är B-komplexets vitaminer samt C-vitamin, som bland annat håller cellbildningen på topp och motverkar fria radikaler. Därför kan det också hjälpa mot lindrig klåda. Det kan vara intressant att veta att hundar bildar eget C-vitamin. Det finns främst i frukt, potatis och grönsaker. Att ge hunden tillskott av C-vitamin, har visat sig positivt för hundens allmäntillstånd.
Korn, havregryn och linfrö är skonsamma fibrer, som är bra för tarmen. Som dessutom hjälper till med en regelbunden analsäckstömning."

Stämmer ju inte helt med "dina" påståenden..

O vad är det som inte stämmer då ?????

Whippets 3-5 år gamla, äter Purina chicken & rice adult, 2 ggr per dag, uppblött.
Jag brukar alltid ha Klass färskfoder i frysen, de får det ibland på mornarna, ett par ggr i veckan kanske. Min ena hund har lite känslig mage och då känns klassen snällare på morgonen när magen kurrar. :smirk:

Som godis när vi är på promenad får de frolic, extra gott godis är köttbullar... mums. :D

De får såna här vanliga tuggben, brukar undvika grisöron då det nästan blir slagsmål av dem och magen kan ta stryk. Nu under julhelgen gör jag dock stora undantag. Jag har laddat med 10 grisöron, fyllda ben och vanliga ben. Kan behövas lite mutning för att de inte ska tjuva julmat och stressa runt då de ska umgås med en hel drös okända människor i ett okänt hus.

GOD JUL alla dogs!

Tippan skrev:
Tja de kanske ligger däromkring då... Jag fyller skålen 2 ggr per dag och den är nog på 3 L. Nä 2.5 och sen så fyller jag den inte upp till kanten. Så de ligger under 4 L per dag. Två hundar á 30 kg.

:eek:
Mina tre 15 kilos whippetar dricker inte ens en skål med vatten om dagen. Vet inte hur stor den är men gissar på 1,5 liter kanske. Den byter jag, finns alltid kvar, ut vattnet i på morgonen. Fast de får rätt mkt vatten i sitt foder, finns alltid kvar så det är lite soppigt. Men de äter ju iofs inte lika mkt som en labrador heller, 4 dl per hund och dag.

Tänkte när jag ger fodret helt torrt... Blöter jag fodret så går det knappt vatten alls och de blir inte kissnödiga av det heller. Ger jag torr foder så dricker de som sagt massor och kissar där efter också. Ena äter 2*3 dl per dag och den andra 2*4 dl per dag.

Men hur kommer det sig egentligen? Är det bra att de dricker så mkt vatten? Varför?

Jag menar, i en portion uppblött foder är det väl inte mer vatten än kanske 2 dl?

gubben skrev:
Vart köper man "BARF" mat? Vad kostar det?

BARF-mat köper man som regel inte färdigt även om det finns ett företag som tillverkar färdig BARF. Som regel sätter man ihop foderstaten själv och köper in råvarorna (råa köttiga ben, organkött, grönsaker och dylit) från diverse olika ställen. Man kan köpa direkt från slakterier, man kan köpa lever och rent kött från en del färskfodertillverkare, en del saker kan man köpa i vanliga livsmedelsbutiker...

Man plockar ihop råvarorna från lämpliga ställen helt enkelt ;)

Min schäfer och husky äter Royal Canin Nutritional Club Adult Croc , 2 gånger per dag. Funkar jätte bra med mina hundar. Huskyn är väligt petig med maten medans min schäfer äter ALLT!

Men alla säger ju hela tiden att hundarna ska äta tortt foder för att äta långsammare (? precis som att det hjälper att det är tortt) och framförallt för att tänderna ska få motion. Det är främst därför som jag testat. Uppblött är annars standard hos oss. Jag sätter i mer vatten än 2 dl. Får de 4 dl mat så är det säkert 5-6 dl vatten.

Lånar knapp...

Ni som ger era hundar torrfoder, får dom endast det? Inget annat som burkmat eller liknande?

Mina hundar får Aldrig burkmat/matrester/annan "mjukmat".... Däremot har dom fri tillgång till råa märgben..Året runt ;)

PIRU skrev:
O vad är det som inte stämmer då ?????

Hittar ingen verifikation p klass´s sida angående nedanstående....

PIRU skrev:
1: Vete Vetegroddar,Vetekli, Är fiberrikt ock är en god källa till för B-komplexets vitaminer

3: Havre, Hvregryn: Är energirikt och anses hjälpa mag- tarmkanalen att fungera optimalt, Håller Analsäckarna i schack och hjälper till att hålla blodfetterna på låg nivå.

4: Potatispulver: En godkälla för Kalium och C-vitamin, som hjälper Immumföesvaret. C-vitaminer verkar dessutom klådstillande.

Gnist skrev:
Hittar ingen verifikation p klass´s sida angående nedanstående....

Okej trodde det om dessa även skull finnas på hemsidan men det jag skrev, skrev jag av direkt från deras produktblad jag har hemma som jag delar ut till folk i Örebro som är intresserade av klass.

PIRU skrev:

Melass: Innehåller Lättlösliga Kolhydrater som ger snabb energi och en bättre energibalans.

Linfrö: Innehåller Linolensyra, som anses förbättre blodflödet, skydda mot hjärtsjukdom och cirkulationsbesvär. också en god fiberkälla, som hjäper o hålla analsäckarna i schack.

Allt det där står HÄR Rätt långt ner på sidan

Liknande trådar

Övr. Hund Jag ska välja tilltalsnamn till min valp, och jag har lite svårt att "hitta rätt". Jag har läst mig till att hundar hör vissa bokstäver...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 776
Senast: MML
·
R
Övr. Hund Jag ska kanske åka och titta på en hund utställning i helgen. Jag har bara varit på pytte små utställningar förut och den som jag kanske...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
6 255
Senast: Raderad medlem 149524
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 525
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
988
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama