Utfodringar

Sv: Utfodringar

självklart ger man inte hunden något att tugga på om det finns någon anledning till att inte göra det, de förstår ju vem som helst:)

Mina vovvar har fri tillgång på torrfoder. De äter Royal Canin Mini Adult. Det är två Papillontikar på 3 år.

Toudi skrev:
självklart ger man inte hunden något att tugga på om det finns någon anledning till att inte göra det, de förstår ju vem som helst:)

Säg det till min släkt som inte respekterar hans tarmproblem :smirk:

Jag skulle aldrig kunna ge annat än uppblött foder till mina hundar. De inhalerar sin mat och trots upprepade försök så går det inte att ge dem torrt foder. Jisses som de ser ut. Det fastnar i halsen och de får svårt att andas och så åker sidorna på dem in. Det ser otäckt ut.

Det är då man köper en aktivitetsboll. Trycker i torrfodret där i och så ger man hunden. Vips så har Du en hund som måste äta torrfodret en kula i taget. En hund som samtidigt aktiverar hjärnan och så motion. Ännu bättre är om man har en tomt man kan slänga ut bollen på.

Eller så letar Du upp en stor sten, eller liknande. Lägger ner den i matskålen, ser till att den är så stor att det endast blir några få cm kvar runt kanternapå skålen. Lägger ner fodret, enda sättet att få upp maten på, är att lirka med tungan. Fungerar super på min kompis hund. Från att ha tagit sin mat i 2 "tuggor" utan att tugga maten utan bara svälja direkt den kommit in i munnen till att nu få pyssla i ca 20 min varje gång det är mat.

Eller så slänger man ut maten på tomten, så de får springa och leta upp, då kan de inte "hälla i sig " maten. Alt. om man inte har någon tomt får man väl slänga ut det på golvet hemma.

Nä någon tomt har jag inte :( Jag har haft en kula hemme, men då höll hon på att riva hela lägenheten. Jisses vilket race det var... Nä det gick inte. Kastade den precis. Möjligtvis då en fyrkantig?? Blir det lugnare då? (ser bara framför mig två hundar i en etta som ska rulla fyrkanter/bollar :P) Det med stenen verkar vara mest realistiskt. Man kanske han hitta flera lagoma mindre stenar också...

Våra små får mat två gånger per dag, en vid kl 12 och en gång kanske vid 19 på kvällen.
De får 3 dl var per dag, 1,5 dl per mål, och sorten de äter är Royal Canin Mini Sensible.
De är jättefina i både hull, matsmältning och päls :bow:

Jo, det finns ju en risk att det blir rejs. Och grannarna klagar för att de tror att Du spelar bowling. :crazy: Fyrkantiga låter ännu mer.

Men Buster Fun bone då? Då kan de ju inte rejsa runt på samma sätt. *funderar*

:idea: Nu vet jag!! Ägna ca 1 h/2 ggr om dagen med att sitta i soffan och en hund på varje sida om vardagsrumsbordet och så kastar Du en torrfoderkula till varje hund. När de har svalt den, kastar du nästa...och nästa....och nästa...och nästa...och nästa. Ca 1 h senare är Du klar! :D :D

GaurdianAngel skrev:
:idea: Nu vet jag!! Ägna ca 1 h/2 ggr om dagen med att sitta i soffan och en hund på varje sida om vardagsrumsbordet och så kastar Du en torrfoderkula till varje hund. När de har svalt den, kastar du nästa...och nästa....och nästa...och nästa...och nästa. Ca 1 h senare är Du klar! :D :D

Jag brukar ibland sitta o kasta näve för näve in under bordet o stolarna så att hon får luska runt lite bland bords- och stolsbenen för att hitta kulorna! (Har typ stora klumpiga "ben" på bordet så att det lixom blir lite "skrymsligt")

Det har ja full förståelse för, hundar som kastar i sig maten bör alltid få uppblöttat.

jag tänkte också att det skulle vara en bra idé med en fyrkant men det slutade med värsta slagsmålet. loke suger i sig sin mat utan att tugga alls, men så länge bitarna inte är för stora går det bra. ska jag ge det blött måste det vara helt uppblött, annars suger han i sig soppan och då börjar det rinna ut genom näsan och ha sig.

det som funkar bäst är hemlagad mat/färskfoder som jag smetar ut på kanterna. då tar det tid att äta och båda hundarna blir färdiga samtidigt.

till trådskaparen: jag ger för tillfället anf adult, ungefär 10 dl till labben och 7 dl till schäfern. de får mat två gånger per dag. jag har länge planerat att gå över till barf och det verkar som om jag kommer få möjlighet till det snart.

BARF-fråga: går det att barfa varannan dag och ge torrt varannan? det händer ju då och då att jag reser bort och billös som jag är funkar det inte med frysväska.

*ha ha ha* Det ser jag också framför mig! :rofl: Mina hundar lyfter upp vardagsrumsbordet på ryggen om de blir tillräckligt "galna" och mat är totalt trigger för det *fniss* (Annars gillar de att göra det när de löper :angel: *snuskhummrar*)

Ja guuud ja! De skulle sitta som änglar. Jag ser framför mig hur jag går upp klockan 4 på morgonen för att hinna mata hundarna innan tåget går *fniss*

Nämen allvarligt så ska jag försöka att sätta ned nått stort i skålen som förhindrar att hon bara tar en stor tugga och sväljer. Hon verkligen gräver upp allting i en tugga :crazy: Så får jag se vart det bär hän.

Men ni som ger helt torrt foder, dricker inte era hundar mycket då? De gånger jag testat så dricker ju hundarna så jag nästan blir knäpp. Kissnödiga till tusen blir de också...

Det är rätt så valigt att folk ger sin hund mat en gång per dag faktiskt...

Jag föredrar som sagt fri tillgång på mat och vatten dygnet runt...

Nej, hundarna dricker inte abnorma mängder vatten..(inte mina iaf) Kanske är en vanesak ?.?

naturElle skrev:
Nu blev jag nyfiken... Vad är BARF?

Biologiskt Anpassad Rå Föda är den svenska översättningen (Bones and Raw Feeding). Köttiga ben, inälvor, kött, (allt rått) grönsaker och frukt. Sök på barf här på forumet så hittar du fler trådar, där det finns länkar också.

Jag har barfat i ett år, och kommer aldrig någonsin att ge torrfoder igen!

PIRU skrev:
1: Vete Vetegroddar,Vetekli, Är fiberrikt ock är en god källa till för B-komplexets vitaminer

2: Korn: Är mycket skonsamt mot magen o ger energitäta kolhydrater

3: Havre, Hvregryn: Är energirikt och anses hjälpa mag- tarmkanalen att fungera optimalt, Håller Analsäckarna i schack och hjälper till att hålla blodfetterna på låg nivå.

4: Potatispulver: En godkälla för Kalium och C-vitamin, som hjälper Immumföesvaret. C-vitaminer verkar dessutom klådstillande.

Melass: Innehåller Lättlösliga Kolhydrater som ger snabb energi och en bättre energibalans.

Linfrö: Innehåller Linolensyra, som anses förbättre blodflödet, skydda mot hjärtsjukdom och cirkulationsbesvär. också en god fiberkälla, som hjäper o hålla analsäckarna i schack.

Har du någon källa till dessa fakta?

Tja de kanske ligger däromkring då... Jag fyller skålen 2 ggr per dag och den är nog på 3 L. Nä 2.5 och sen så fyller jag den inte upp till kanten. Så de ligger under 4 L per dag. Två hundar á 30 kg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag ska välja tilltalsnamn till min valp, och jag har lite svårt att "hitta rätt". Jag har läst mig till att hundar hör vissa bokstäver...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 776
Senast: MML
·
R
Övr. Hund Jag ska kanske åka och titta på en hund utställning i helgen. Jag har bara varit på pytte små utställningar förut och den som jag kanske...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
6 255
Senast: Raderad medlem 149524
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 525
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
988
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama