Utevistelse

Sv: Utevistelse

ca 8.15 - 16.30 varje dag, kommer in ngt tidigare vid ruskigt väder. Vi tävlar på SM-nivå i handikappdressyr och lokal nivå på vanliga tävlingar. (hästen är numera 19 år dessutom)

lite nyfiken bara; hur handikappad måste man vara för att få tävla hk dressyr??

eftersom du tävlar vanligt också..

ja har min häst i ett stall med många andra hästar så de hänger mkt på när de andra tar in...

men han kommer ut vid 8:30, och går in vid 16 tiden. 7 och en halv timme om dan. rider lokal dressyr. och rider efter han kommit in vid 16...

Senast ändrad av en moderator:

Det "räcker" väl egentligen med att du tex har nedsatt rörlighet i en hand/arm eller ett ben. Man delas dock i olika grader beroende på handikapp. Från grad 1,(de med allvarligast handikapp, oftast skrittprogram) till grad 4 de med minst handikapp (som i exemplet ovan, de har, motsvarar ca LA program). Jag rider i grad 2, de med näst allvarligast handikapp och det är bara skritt och trav i mina program (men som gammal hoppryttare har jag dock lättast för galoppen ändå).

De finns ryttare i grad 4 som tävlar S:t Georges bland vanliga ryttare. I grad 3 rider äen de med förståndshandikapp och synskadade/blinda.

Jag är förlamad i vä sida av kroppen (har dispens vid "vanliga" tävlingar)
Lägger in en film från en tävling där du ser hur "skadad" jag är. :)

http://s52.photobucket.com/albums/g14/Jilted1/?action=view&current=P1010014.flv

Senast ändrad:

Tackar, ja hon är duktig, men så har hon ju tävlat rätt höga klasser också. Jag hänger väl mest med, och i den där klassen lossnade bandet som håller fast den förlamade armen, så jag fick kämpa för att hålla mig kvar i sadeln (balansen rubbas betydligt när armen inte sitter fast, utan skumpar runt).

Nu fick jag ju ta bort min dressyrhäst förra året men vi tränade för msv (tävlat reg. LA med plac) och sista 3 åren gick han på lösdrift i flock, d.v.s. ute dygnet runt.
Sov inne efter träning m. avspolning efteråt samt sov inne natt före tävling.
Ingen som helst neg. påverkan jämfört med när han stod på stall och kom in vid 20-tiden på kvällen, snarare tvärtom då man fick ännu mer kondition och muskling "gratis".

Har inte rena dressyrhästar men hoppas att de är okej att jag svarar ändå..
Vintertid så går de ute 05,00-21-23,00
De får gå ute dygnet runt när det är plusgrader och inte ösregnar. De brukar släppas på dygnet runt utevistelse i april och stallas in i slutet av november..
Det är en D ponny på 6 år och en 3 årig arab..;)

Jag tävlar inte nu, men tanken är att satsa så högt vi når i dressyr och amatörnivå på distans. Ungefär. Hästen är bara 4 år. Och så har jag en nordsvensk på 8 år också.

Nu går de ute från ungefär 06.45 - 22 eller 23. Hagen är stor, ungefär 1,5-2 ha och den delar mina två och en unghingst på. Den är både platt, går ner i en dal, har en bäck och ett skogsparti. Kan inte påstå att de står och hänger på grinden och vill komma in, utan får ropa på dem varje kväll.

Snart när det är varmt nog på nätterna (är ännu frost de flesta nätterna) så kommer de få gå ute dygnet runt :)

Min häst går ute från kl 06 - 18 varje dag. Stora hagar! Hon har KOL så det är bara bra ju mer hon är ute och ju mer jag rider henne.
Må väl

Knapplån

Det varierar över året. De kommer ut ca 08.00 på morgonen, vintertid kommer de in ca 19.00-20.00, där rids de ofta efteråt. Vår och öst går de ute till ca 22.00, då rids de innan de kommer in.

Snaaart kan de gå ute fygnet runt vilket komemr bli underbart.

Den ena tränas på LC-LB nivå, den andra på LA-nivå. Båda tävlas LC-LB i dagsläget.

tävlar mest klubbtävlingar då hästenn inte gillar att åka ut på andra banor.
Hästarna går ut runt 7-8 och in nu runt 21. så lite drygt 12 timmar :) De gilalr dom skarpt :)

Min tävlar upp till MSV B och går ute runt 9 timmar varje dag. Längre på helgerna.

Våra hästar går ute minst 10 timmar per dag, i stora härliga hagar med skog i.

På sommaren går dom ute dygnet runt - även om dom tävlar under sommaren - i stora beteshagar, men kan stå inne och svalka sig ett par timmar mitt på dagen då insekterna är som jobbigast.

Hästarna tävlas bara i lätt klass dressyr, men samma utevistelserutiner gällde min ponny när vi tävlade på nationell nivå i hoppning.

Hästar skall få vara hästar!

Mina går ut vid 7.00 (tidigare på sommaren) och kommer in vid 19.00 (senare på sommaren). De går i stooora kuperade hagar med skog.

Hur många timmars hagvistelse får era dressyrhästar per dag?
Min häst är väl ute runt 10-11timmar per dag, stor hage med busig kompis.
Är det under sommaren och om vädret tillåter är han ute dygnet runt, i liten flock på ca 6 hästar.

På vilken nivå tävlar ni?
Jag tävlar inte alls, tränar på LB-nivå.

Mina hästar har gått ute dygnet runt (förutom enstaka nätter) sen i mars. Ovanligt tidigt i år, men jag har mina ute så mycket som möjligt, särskilt eftersom en av hästarna väldigt lätt blir hostig av för mycket stall.

På vintern går de ute typ 10-12 timmar.

Tränar, men tävlar inte just nu.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
712
Senast: Sesca
·
Dressyr Det är ganska få topphästar som går ute i stora hagar med kompisar. De finns absolut men är verkligen inte vanligt. Är inte helt med på...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
6 154
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
11 062
Senast: Sesca
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 520
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka