Håller helt med! Min är uppvuxen på en ridskola (i större hage med kompisar) och det har varit så nyttigt för honom att hanteras av flera och utsättas för allt möjligt från tidig ålder. Trots detta är han rädd för typ allt. Hinkar dödar hästar. Skottkärror också. Spolspiltan smyger vi förbi VARJE dag. Att duscha är inte farligt men att gå förbi spolspiltan…
Vill inte tänka på hur han varit i en skyddad miljö där man inte tvingat honom att vara bland läskiga saker.
Ja, de är ju olika. Min har ändå vuxit upp i miljö där saker skett på stor anläggning och haft en bra uppfödare som hanterar fölen etc bra och lär dem tåla saker.
Han har hos mig också gått på lösdrift med ca 30-40 andra hästar som unghäst. Och har gått ute dygnet runt i lite större flock när vädret tillåter. Han blir mer skvättig när han är ute dygnet runt. Det triggar hans läggning att hålla koll, varna och se till att andra flyr i tid.
Står han på box lite grann så kan han släppa det lite.
Sen är det ju olika hur de hanterar sina rädslor. Han kunde bli så rädd att man kände hjärtat dunka när jag just fick honom. Och benen vek sig. Av det mesta. Nu blir det mer vara att han rycker till.
Jag hade hemma en unghäst som tydligen sprungit ner folk, sprungit genom trädataket och haft sönder halvväggar i panik. Den var inridne av en cool westerngubbe som jag tror gjort ett bra jobb på så sätt att hästen liksom var trygg och förstod vad den skulle göra. Sen hamnade den i gröna händer och blev farlig. Jag red den efter några dagar på samma ridbana man fräste på i full galopp med 7 polohästar som handhästar samtidigt. De med medelålders hästar stack direkt för att de var rädda att hästarna skulle bli rädda.
Jag bad bara ryttaren hålla lite avstånd först. Och bad sedan om att vi skulle få ”jaga dem”. Unghästen gick sen kanon att rida mitt i poloträning med hästar som kom i full kareta mot en, tvärvänder, bollar som dunkar till och åker mot/under en etc.
Trots att den hästen varit så pass extrovert i sina rädslor så blev den fort trygg. Den hade mkt enklare med känsloreglering än min har. Och mycket mindre spanar-personlighet. Men upplevdes som okontaktbar, farlig etc. Jag red ut den själv helt lugnt efter några dagar också.
Så man kan verkligen både trigga och dämpa saker som människa. Men de har också väldigt olika förmågor etc.