Utevistelse

ekedal

Trådstartare
Hur många timmars hagvistelse får era dressyrhästar per dag? På vilken nivå tävlar ni? Under forumet hästvård har många skrivit att de tycker 10 timmars utevistelse är lite. Tränare jag har haft, har själva bara haft sina ute ett par timmar per dag och då ensamma i liten hage. Skulle vara kul och se hur det ser ut här bland dressyrbukefalisterna. Min egen är just nu ute 8 timmar per dag och vill in vid 17 tiden, men när hon har roligare kompisar vill hon vara ute mer och särskilt den ljusare årstiden.

Sv: Utevistelse

Min är ute från kl 8 till 15 ungefär. Stoora hagar!

Vi tävlar bara lätt klass än så länge.

Jag har flera hästar men den jag tävlar och rider mest går en timma i skrittmaskin på morgonen, sen fem timmar i egen hage (men når två kompisar, så man kan klia varann lite) och sen rids 1-1.5 timma i manege/paddock eller natur.

Min hästs utetider varierar väldigt mycket beroende på om det är helg/vardag/träning osv. Går ut normalt mellan 6-9 på morgonen, utom när vi tränar, då kommer hon ut 11. In går hon runt 17-18 om jag rider, annars kan de gå ute till 20 ibland 22. Väldigt olika beroende på hur vi jobbar.

Min går ute 8-13. Ganska stor hage med kompisar.
Tävlar och tränar lätt klass.

Nu kommer nog många säga ungefär "stackars häst, djurplågeri" osv men jag försäkrar er att han mår alldeles utmärkt, faktiskt bättre än då han har gått ute 8-17.

Våra hästar går på lösdrift, så också den hästen som jag tävlar med, i grunden, men sen ett tag har han bestämt sig för att han vill komma in i stallet på nätterna, så då har han fått gå in. Då har han (o fölstoet som också står inne nattetid) fått gå in, oftast mellan 20 o 23 beroende på när han vill gå in och när någon är där och kan ta in. Är någon hemma och han vill gå in kl åtta, så får han numera gå in klockan åtta, annars står han bara vid grinden och surar. Ut går de nån gång mellan 6 och 8. För det mesta är de dock inne 6-8 timmar, men de timmarna kan förskjutas lite fram och tillbaka beroende på när någon kan släppa in dem. Går de in redan kl 20 står de dock inne 10 timmar, vilket som tur är inte händer alltför ofta. Vissa morgnar när han kommer ut kan han gå direkt bort och ställa sig i ligghallen, för att bara gå ut en liten stund och röra sig och äta och sen tillbaka in, andra dagar är han ute hela dagen.

Han bestämde själv för ett par måander sedan att han plöstligt ville börja gå in, och då fick han göra det. Likaså så kommer han plötsligt en dag inte vilja gå in längre, och då får han bli ute. Så länge vi har möjlighet att tillgodose hans önskemål så gör vi det, han är rätt tydlig med vad han vill.
Vi tränar och tävlar, men bara lätt klass.

De andra hästarna visar inga som helst tecken på att vilja komma in i stallet på nätterna, så de slipper.

Senast ändrad:

Mina hästar är under vinterhalvåret ute mellan ca kl 9- 16.30-18 (beroende på väder). Däremot står de i uteboxar så frisk luft har de dygnet runt om det inte är blåsigt för då stängs övre luckorna vid kvällsfodringen.
Tävlar bara ena hästen upp till MSV A.

Under vinterhalvåret ute 6 timmar,står på privatdelen på en ridskola o dom måste ta in hästarna innan lektionerna..

Min går ute mellan 8-18 eller 19, beror på när vi kommer hem.

Tränar lätt klass.

Våra är ute från ca 8 på morron till ungefär 19 på kvällen om hyresvärdarna tar in dom och man redan vart där.
Är man ute och rider på kvällen så tar man in dom om man är klar vid 18,30, men är man klar kl 18 får de gå ut igen. Ska jag ta in själv och inte rida tex så kommer de in vid 20tiden ungefär.

Jag tävlar LA med sikte msvB.

Våra går ute mellan ca 05.30 och ca 22.00, nu på vintern. Är det dåligt väder så kan de komma in redan vid 19. Ponnyn tävlas i LC (Har gått LA, kvalat till FEI med annan ryttare), min ska bli klar för MSV innan pensionen och syrrans tävlas i LA(-MSV). Fjärde hästen är pensionär.

På sommaren så går de ute dygnet runt mellan slutet av maj/midsommar till slutet på augusti/början av september.

Märker iaf på min häst att han mår bättre av lång daglig utevistelse och är mindre stel i lederna.

Under vintern är våra ute ungefär från 06.00-16.00 på vardagarna och 08.00-16.30 på helgerna, i en stor väl kuperad hage.

När det blir ljusare är de ute kanske till 18.00-19.00, allt beroende på väder och ljus. Men de kommer nästan aldrig in innan 15.00.

Under sommaren är de ute dygnet runt, i en stor mysig sommarhage :love:

Tävlar inte än, men ungefär LC-LB.

Min går ute nu ungefär 8-17. Hästen går i stor hage med kompisar och blir trevligare att rida ju mer hon är ute. Skulle aldrig klara att bara gå ute några timmar om dan och jag skulle inte vilja riskera livet med att rida då heller:crazy:.
På sommaren kommer hon gå på bete ute dygnet runt.
Har inte börjat tävla än då psyket inte riktigt pallar för den biten än men utbildningsmässigt ligger vi på La nivå ungerfär och tränar för att bli så bra vi kan. Dressyrävlandet kommer när det kommer...

Våra går nu ute mellan 8-8.30 till 17-18. Dom brukar vilja komma in när det börjar mörkna... På sommarn går dom ute dygnet runt. Ena hästen bryr sig inte om hon bara är ute 2 timmar eller 24 timmar. Hon nöjer sig med det hon får. Den andra hästen behöver vara ute och busa så mycke det bara går. Annars går det inte att rida! Då finns det alderless för mycke sprattel i kroppen...

Tränar lätt klass med båda..

Våra är ute från ca 7-8 till 16-17 en normal dag.
Alla står i varsin hage och dom är inte så stora.
Tävlar LA än så länge.

Mina pållar går ut vid 8 och in vid 20-21.00 tiden. På somrarna går de ute dygnet runt i sommarhagen.

Tävlar inte

kl

beror helt på när/om jag rider. är det vilodag kommer dom ut vid 10-11, efter att jag borstat och fixat. rids dom blir det lite senare. men dom kommer alltid ut, väldigt sällan att dom står inne en hel dag, då ska det vara riktigt oväder! går in vid 19. på sommaren går dom ut tidigare.

märker ingen större skillnad på om dom stått länge ute eller ej. dom är lika nöjda och glada ändå, vare sig dom är inne eller ute..

Min är ute från 7-8 till 19-21. Oftast 12 timmar.
Går i stor kuperad hage med 2 kompisar.
På sommaren är hon ute dygnet runt, juni - september typ.
Tävlar lätt klass.

min häst går ut mellan 7-9, och in vid 15-16 på vintern, på sommarn är det väldigt olika men inte tidigare än 16.30 iaf.
Han går i en halvstor hage (kanske ca 150-200m2) tyvärr utan kompisar, finns ingen att släppa honom med, alla vill ha sina hästar ute ensamma :crazy:
Tävlar LA i år.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
712
Senast: Sesca
·
Dressyr Det är ganska få topphästar som går ute i stora hagar med kompisar. De finns absolut men är verkligen inte vanligt. Är inte helt med på...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
6 154
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
11 062
Senast: Sesca
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 520
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix