Utevistelse i timmar?

Sv: Utevistelse i timmar?

Det där att de blir tröttare ute är en myt. De blir möjligen mer trötta första veckorna som de är ute mer än vanligt, sen stabiliserar det sig. Fast många resonerar som du, att hästen behöver komma in och "vila sig" innan arbete. Behöver den det, trivs den inte i sin hage och är inte trygg där, och så ska det inte vara.

ang. att dra och slita - det gör väl de flesta hästar vintertid när det är så mkt snö som nu och de har tråkigt? alternativt tuggar de på stolp....

vi ser till att ha fri tillgång på halm att plocka med, samt hästarna har grenar att tugga på. Men de håller på och drar och busar i varandra oavsett den här tiden på året. Jag ser inte att det är ett jättestort problem annat än att man själv blir irriterad över att det blir rispor i täckena ibland...... Framför allt valacker är det ju som pysslar med det här, och de är ju allmänt grabbigare med kompisar i hagen rent generellt.

va ääär det för stholms hästar som blir rädda för att det åker en skördetröska ute på fältet? :eek::D De bor väl på gård - med traktorer osv som kommer och går?

våra skulle aldrig reagera på ngt sånt. står och sover ute i hagen precis som vanligt.
däremot blir det kajko om det springer älgar ute på gärdet brevid hagarna : )

Senast ändrad:

Jag har ridit hästar i spanien och du där är det värre än det du beskriver. Hästarna gick ALDRIG ut. Stod i boxarna dygnet runt, året runt. Jag har varit där och ridit i flera i olika stall, och även unghästar stod inne på det sättet, fast ingen ens red eller tränade dem i ngn större bemärkelse.

Hästarna var grymt fina, men hujeda mig för deras liv. Red några jättefina PRE hingstar, och man plockade ut dem ur boxen, band upp dem med repgrimma i betongväggen utomhus, med några meters avstånd från varandra, nära nog att de kunde kicka om de ville, men aldrig att de gjorde det.... sen sadlade man på och red iväg. Uppvärmning var det inte heller så mycket av. Vi red ut i bergen en dag och jag fattar inte hur dessa hästar kunde vara så himla lydiga, de var laddade som satan, men höll sig i skinnet, och så mjuka och fina så man var helt fascinerad. Tjocka i benen var de som satan dock när de kom ut ur boxen.....

Det var helt underbara hästar och fantastisk ridning, men jag mådde väldigt dåligt över deras tillvaro just ang. uppstallningen...... :(

Senast ändrad:

I stallet jag står (litet stall på landet) går de ut mellan 05:00-07.30 beroende på arbetstider (japp det är mörkt då så här års men de flesta börjar ju jobba innan dagen gryr).
Sen går de in mellan 19:00-20:00 ev tidigare om det är storm och oväder.

I storhästhagen har de fri tillgång på hö och i ponnyhagen har de lunchgrind där det serveras hö samt fri tillgång halm hela dagen.

Så i bästa fall är de ute 15 timmar i 'sämsta' fall 11-12 timmar:)

På sommaren (juni-okt) går mina ponnysar ute dygnet runt med tillgång till vindskydd.

Önskar mig en egen lösdrift med tillgång till stall när jag vinner de där miljonerna;)

Åh, de är fulla av energi, lite väl mycket ibland.....

Senast ändrad:

Kl

I stallet där jag står funkar det såhär:

Vinter: Ut 6-8, in 16-18
Vår/höst: Ut 6-8, in 19-21
Sommar: Ute dygnet runt

Det fodras bara 1 mål i hagen plus halm att tugga på så det är egentligen därför de kommer in tidigt på vintern. Det går både fullblod och shettisar i hagen vilket gör det svårare med utfodringen och andra hästägare vill inte dela på dem så detta är en kompromiss.

Hade jag eget skulle det vara lösdrift med fri tillgång på grovfoder.

kl

min häst går ute mellan 8-14 vintertid och 8-15:30 sommartid, oftast längre eftersom jag brukar välja att ta in honom själv på sommaren.
det beror på att tiderna där jag står är så och det finns inte hagar vintertid där han + en kompis kan gå och ha att göra (tugga på) hela dagarna och de börjar dra och slita i varandra.
det finns som sagt inte massvis för dom att göra och de har en begränsad yta att röra sig på utan tidsfördriv.

ang att ta in hästar innan det blir mörkt tycker jag inte är så konstigt. står man t.ex. inackoderad och det kanske är flera olika personer som tar in hästarna är det enklare när det är ljust ute OM något skulle hända, jag säger inte att det ska göra det. jag kan se det från båda sidorna iallafall, hästar som trivs bra ute ska självklart få vara ute länge. min gör inte det...
man vet aldrig hur folk som ska ta in och är lite halvt oerfarna reagerar om en häst blir rädd för något. om en häst springer till skogs är det ju lättare att hitta den i ljus.
folk får gärna tycka tvärt emot mig där men jag tycker inte det är ett konstigt resonemang, speciellt inte när man hanterar andras hästar.

sen undrar jag lite hur folk vars hästar är ute "hela tiden" orkar med att jobba? för min erfarenhet säger iaf mig att hästar som är ute mycket blir tröttare, det tar ju mer att vara ute så mycket. kanske därför de som tränar och tävlar på högre nivå inte har sina ute? säger inte att något är fel eller rätt, bara en fundering.
det krävs väl mer energi att vara ute så mycket.

Våra hästar som är inne i en tävlingssäsong fungerar inte alls, om de är ute på natten på sommaren. De blir loja och slöa, och om de är för lite sömn eller helt enkelt dygnsrytmen som blir rubbad, eller knott, mygg mm som stör, ska jag låta vara osagt, men de får stå inne. Unghästar och avelsston får vara ute.

Mina hästar har inget problem med att jobba när de går ute dygnet runt. Jag rider ju distans och tävlar därav inte varje vecka, utan kanske 1 gång/månad.

Jag tar in hästarna natten innan tävling, främst för att hästen ska lära sig systemet och veta vad som gäller nästa dag.
Mina hästar har alltid varit pigga och glada på tävlingarna, min förra var tillomed ofta lite för pigg och man fick hålla rätt hårt i honom de första 3 milen.

Jo fast DET köper jag, om man ska tävla nästa morgon så självklart vill man gärna ta in hästen natten innan. Framför allt är det ju även för ens egen del, man vill gå igenom hästen och vara försäkrad om att den är i gott skick, inte mötas av ngn incident eller tappsko eller att de sprungit runt pga älgar i hagen natten innan eller vad det nu vara må.
Det är inte samma sak som Breccia skriver om, att de generellt måste in och vila 2 timmar innan de ska ridas rent allmänt.

jag kommer fortsätta tro att de som är ute RIKTIGT mycket är tröttare, men å andra sidan tror jag inte att de jobbar så som jag jobbar med min häst/mina hästar.
och du vet, störda skåneimporter klarar inte av skit! sandpaddock 2h/dag förstör rätt mkt, du får minnas att jag fått alla mina dressyrfjollor att ens vara utomhus! ;)

Så länge som möjligt, oavsett väder(nästan). Dom släpps ut vid lite olika tider men som mest går dom ute 7-22, alltså 15 timmar. Men genomsnittet är nog ungefär 11-12 timmar.

Ja det minns jag väl och det måste vara anledningen ;)

skämt åsido dock: din häst är väl inte ute och högpresterar, även om du har tävlings ambitioner och tävlar då och då? jag menar - inte fanken behöver de gå in och vila sig 2 timmar eller mer för att gå ett träningspass för tränare en vanlig måndag i ridhuset : ) det är det jag inte köper liksom,aldrig varit med om det behovet. snarare är det väl trevligt för matte (mig själv) att ta in hästen tidigare, se till att den är i ordning, samt själv fokusera vilket man gör i samband med iordningörande ilugn och ro osv, innan träningspasset. men för hästen en vanlig dag hemma inför träning? näe... ;) Kan de inte slappna av och vila i hagen är det ju ngt gravt fel. att man självklart inte vill slita in den från hagen 30 min innan träning är väl helt självklart och en helt annan femma. har ju att göra med rutin, lugn och förberedelse inför träning, inte att hästen är utsliten när den kommer från hagen och behöver sova.

våra står och sover spridda stunder under dagen, oavsett årstid ute. vare sig det är skördetröskor eller snöplogar utanför hagarna. alltid varit så, oavsett hästar eller vart de stått.

KL
Våra gick ut 6-tiden, kom in mellan 21-22. Så runt 15h. Samma sak på helgerna. Om jag hade varit mer kvällsmänniska så hade dom fått varit ute längre, men jag tyckte det var rätt skönt att få gå in och sova efter. Speciellt då man måste upp 5. Fungerade inte med lösdrift då hästarna var fångisar. OM jag köper nya får jag se hur vi gör, men troligen på samma vis. Somrarna är insektrika här, nätterna i juni är olidliga så troligen installning då också. Beror på hur känsliga hästarna är. Finnhästen brydde inte sig det minsta...

Mörkret spelade ingen roll då vi har den del av hagen upplyst. Våra stall har hage runt så ingången till boxarna ligger i hagen. Vilat har de också gjort fast vad kom körandes brevid hagen. Inte brydde de sig fast traktor med snöplog kom och slungade snö in i hagen.... men vi har iof alltid haft kolugna hästar.

Senast ändrad:

Haha, vet du? Helt ärligt orkar inte jag analyseras sönder på buke så jag tackar nog för mig, jag kommer inte ha hästen ute längre p.g.a. denna tråden ;) Jag märker en avsevärd skillnad på de hästar som är ute LÄNGE hos oss och de som går in vid "normal" tid, det beror SÄKERT på obalans i hela flocken eller hur man ska uttrycka sig om alla som står där.

Ute på lösdrift april - november. Nu under vintern uppstallad pga tillgången till ridhus. Ute 7-15

Där jag har min pålle, där kommer dem ut vid 8 tiden, och in vid 16 nu när det är snö/is/minusgrader. Men när det är snöstorm o blåser mkt, då kmr dem in tidigare.
Men framförallt min valack då är så ointresserad av o vara i hagen under denna delen av året.
Det funkar KANON att rida osv, men i hagen ser han ut som kom o hjälp mig o dö, typ! Haha.

På sommaren så går dem ute dygnet runt, förutom om man har någon inplanerad tävling, då vill jag ha lite mer koll på honom och ifall det är riktigt varmt eller riktigt skitväder,
då kommer dem in några timmar, sen ut igen :)

Så mycket det går. De släpps ut vid 5 på morgonen och kommer in nån gång 18-20 på kvällen. Är det riktigt tråkigt väder kommer de in tidigare.

kl

Mina går ut mellan 5-7.30 på mornarna (beror på mina arbetstider), och kommer in mellan 21-23 (också beroende på arbetstider). Så snart det är varmare även på nätterna börjar de gå ute dygnet runt, vilket de gör hela sommaren och så länge det är möjligt. De enda gånger jag märkt att mina hästar varit tröttare är första och kanske andra natten de är ute dygnet runt. Sen är de precis som vanligt. Jag tar mina hästar direkt från hagen och rider, och sen ut igen. Har aldrig märkt av att de skulle vara trötta, hade dem också på lösdrift förra året och det var absolut inga problem med trötta hästar, snarare piggare och gladare.

Min förra häst var så när jag köpte henne, hon hade stått inne nästan dygnet runt, så hon var jätte trött första veckorna av 12-16 timmars utevistelse men det gick över, vi tränade och tävlade alltså inga "skogsmullar".
Mina hästar leker flera timmar om dagen i hagen helt underbart att se:)

Fast det finns ingen anledning att bli lack faktiskt, eller ta det personligt. Jag vänder mig mot din förklaring eller teori i det att det inte alls är ngn generell grund som gäller för hästar - att hagen skulle vara ngn sorts uttröttande/oroande miljö för dem som de behöver vila från för att orka med arbete. Det stämmer inte. Är det så för ngn så vidhåller jag att det isåfall är en miljö som inte hästarna känner sig trygga med, vare sig det är yttre omständigheter, flocksammansättningar, hagar i sig, eller rutiner rent allmänt.
Det är ju inte direkt ekvivalent med att du ska känna dig personligt antastad. :confused: Jag tycker bara det är viktigt att påpeka att de reaktioner du beskriver inte är naturliga eller generella för hästar med utevistelse.

Lite så tror jag också att det är. Att de flesta hästarna är väldigt anpassningsbara och kan efter en tillvänjningsperiod fungera och trivas hos personer med rätt olika hästhållning. (och då menar jag såklart "schysst hästhållning") Vi hästägare blir lätt väldigt låsta vid att just våran hästsyn är den "enda rätta". Jag tror ju inte att det är riktigt så svart eller vitt utan att det finns en rätt lång gråskala....

Liknande trådar

Hästvård Hej. Är det någon fler som har häst med artros i halskotpelaren? Givetvis har vi kollat upp detta och fått en diagnos och fört en...
Svar
6
· Visningar
417
Senast: Lavinia
·
Hästvård Min häst har gipsad bakhov pga. sår i sulan. Ytterst är gipset tejpat med silvertejp, men känns som att silvertejpen inte kommer hålla i...
Svar
14
· Visningar
604
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
742
Senast: tara
·
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
2 035
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka