Utevistelse i timmar?

Sv: Utevistelse i timmar?

Där jag har hästen nu går de ut kl 6-7 och in vid typ 16. Jag hade gärna haft längre utevistelse på kvällarna men det blir det till våren.. De går oftast på "bete" länge (typ maj-september).

Min häst går ute mellan 8-24 timmar beroende på årstid. Han står ställan/aldrig vid grinden och hänger. Finns alltid nåt som är mer intressant att pyssla med verkar han tycka. :)

*kl*

Vintertid går min häst ute 10-12 timmar, när det blir ljusare på våren blir det någon timme till. Från början på maj till slutet på oktober är han ute dygnet runt. Vi har vindskydd och fri tillgång till halm samt gräs att pyssla med i alla hagarna. Sommartid är det bete.

kl

min häst går ute mellan 8-14 vintertid och 8-15:30 sommartid, oftast längre eftersom jag brukar välja att ta in honom själv på sommaren.
det beror på att tiderna där jag står är så och det finns inte hagar vintertid där han + en kompis kan gå och ha att göra (tugga på) hela dagarna och de börjar dra och slita i varandra.
det finns som sagt inte massvis för dom att göra och de har en begränsad yta att röra sig på utan tidsfördriv.

ang att ta in hästar innan det blir mörkt tycker jag inte är så konstigt. står man t.ex. inackoderad och det kanske är flera olika personer som tar in hästarna är det enklare när det är ljust ute OM något skulle hända, jag säger inte att det ska göra det. jag kan se det från båda sidorna iallafall, hästar som trivs bra ute ska självklart få vara ute länge. min gör inte det...
man vet aldrig hur folk som ska ta in och är lite halvt oerfarna reagerar om en häst blir rädd för något. om en häst springer till skogs är det ju lättare att hitta den i ljus.
folk får gärna tycka tvärt emot mig där men jag tycker inte det är ett konstigt resonemang, speciellt inte när man hanterar andras hästar.

sen undrar jag lite hur folk vars hästar är ute "hela tiden" orkar med att jobba? för min erfarenhet säger iaf mig att hästar som är ute mycket blir tröttare, det tar ju mer att vara ute så mycket. kanske därför de som tränar och tävlar på högre nivå inte har sina ute? säger inte att något är fel eller rätt, bara en fundering.
det krävs väl mer energi att vara ute så mycket.

Senast ändrad:

4-8 h. Vanligen 4... Löjligt lite tycker jag.. men står man i medlemsstall så gör man..

Mina hästar är ute så länge det är ljust. På vintern blir det ca 8-16 och på sommaren längre. Skulle aldrig ha mina hästar ute i mörker.

Varför då, hästar bryr sig väl inte om mörkret?

Mina pållar går ute ca 6- 21 varje dag sommar som vinter. På sommaren lite tidigare om dom är besvärade av knott, mygg som vi tyvärr har MÄNGDER av och som tyvärr är värst efter solen gått ner och det börjar bli svalt och skönt i luften. Det är både flugmedel och flugtäcke som gäller här ändå får jag smörja sår och skorvar på de stackarna. Våra hästar har självklart mat och vatten hela utevistelsen och äter kraftfoder innan utsläpp på morgonem och efter insläppet på kvällen. Nöjda och glada hästar!:)

sen undrar jag lite hur folk vars hästar är ute "hela tiden" orkar med att jobba? för min erfarenhet säger iaf mig att hästar som är ute mycket blir tröttare, det tar ju mer att vara ute så mycket. kanske därför de som tränar och tävlar på högre nivå inte har sina ute? säger inte att något är fel eller rätt, bara en fundering.
det krävs väl mer energi att vara ute så mycket.

Behöver inte nödvändigtvis vara så. Min häst ligger oftast ute i hagen och sover på förmiddagarna men ligger extremt sällan inne. Med andra ord blir han mer utvilad av att vara ute så det kan det säkert variera lite från häst till häst.

Vintertid: Frukosthö inne strax före 6, utsläpp vid 7. Fri tillgång på hösilage ute. Tas in 20-21.
Rider jag på ef/kväll vid 18-20 så brukar de dock få stå kvar inne efteråt...

Sommartid: Ute dygnet runt- Förutom om det är VÄLDIGT varmt elelr mycket insekter, då vill de in en stund på dagen.

Våra går ute ca 10-11 timmar året runt. De går inte ute på nätterna på sommaren heller, mer än unghästarna då förstås.
De vill helt enkelt inte vara ute längre än dessa timmar oavsett om det är gräs i hagarna eller inte. Lösdrift är absolut inget alternativ för våra hästar.

Min går nu ute ca 8-9 h per dag. Han är van att gå ute mer, runt 12-15 h per dag. Nu står vi dock inte hemma längre utan vi är inackorderade så man får ju försöka hitta något som passar oss båda bra... Vi har precis flyttat från ett stall som hade mer utevistelse, dock i tråkiga, platta hagar utan väderskydd. Låg dessutom precis vid järnvägen med busiga hästar som ofta rev staketen.

Nu har han förvisso kortare utevistelse men roligare hage, 4 hästar på ca 1 hektar eller lite större. Träd, buskar, vegetation och ingen järnväg. Så jag anser att han har mer kvalité nu ändå.

Han har alltid gått ute dygnet runt på sommaren men kommer fortsättningsvis stå uppstallad även då, pga fetma/risk för fång. Dock kommer han nog vara ute några fler timmar på sommaren, då kan man även vända så han är ute nattetid och inne dagtid om väder/insekter kräver det.

Stallet där jag står nu ser det ut enligt följande.

En bra dag: UT 07.00 IN 18.00 = 11 h utevistelse (ca 1-2 dagar i veckan om jag har tur)
En sämre dag: UT 08.00 IN 16.00 = 8 h utevistelse..:crazy:

Detta har resulterat i att jag själv tar in mina hästar dom dagar jag kan (kanske blir nån dag i veckan jag inte kan). Och då går dom in kl. 20.00. Vilket blir 13 h utevistelse. Och inte ens då står dom vid grinden och vill komma in.

Mvh Domino_s

Fast dom sover väl bara typ 20 minuters perioder? Och inte nödvändigtvis när de ligger ner... Och ute måste de ju oftast vara mer på alerten. Jag menar inte att typ... Jag vet inte, men det slog mig när jag skrev det där bara. Rent praktiskt BORDE de vara tröttare av att vara ute mer, de måste ha koll på sig själv, flocken, hot o.s.v. Även om de lever i en skyddad miljö, det vet dom ju inte alltid om. Kan säga att de flesta hästar där jag står reagerar på ex skördetröskorna när det är säsong.

Det där med att de bara skulle sova 20 min i sträck osv vet jag inte vad jag tror om... Mina hästar kan iaf ligga i solen i åtminstone 1,5 timma i sträck utan problem!

Sen vet ju inte jag hur långt tid av det som är effektiv sovtid, men ligger ner gör de ganska mkt iaf.

Min pålle gick ut 7-tiden och kom in 19-20 tiden. Berodde ju lite på vädret förstås. På betet gick han ju hela nätterna.

Blev grymt förvånad då jag hörde att hästarna på den dyraste ridskolan i stan går in 14-15 tiden :eek: Ut gård de 8-tiden :confused:

Djup sömn, jag har för mig att det är vetenskapligt (haha) bevisat, kan dock ha fel på antal minuter, men det är inte så lång tid.

Åh vad jag blir glad av att läsa hur bra många hästar hemma i Sverige har det! Där jag är i Tyskland tycker många hästägare att det räcker att hästarna är ute 1 timme om dagen när det är fint väder. När det regnar eller blåser får de inte gå ut alls. Många av hästarna får inte gå ut alls :( Vissa har beteendestörningar (väver, krubbiter, rullar tunga), vissa ägnar sitt liv åt att bita efter hästarna som går förbi på gången alternativt att bocka "stillastående" i boxen, medan andra är helt apatiska. Hemskt! Som tur är har jag tillåtelse att släppa ut dem jag rider så fort jag har möjlighet till det, så om jag får bestämma helt är de ute 6 h per dygn. Mer kan jag inte pga mina arbetstider, och någon gång måste jag hinna rida dem också.

Hemma i mitt stall i Sverige går de ut vid 7-8 på morgonen och kommer in strax innan det blir mörkt. Så nu på vintern är de ute som minst 7 timmar, men på vår och höst betydligt längre. På sommaren går de ute dygnet runt. Anledningen till att de kommer in innan det blir mörkt är främst pga människornas säkerhet. Om man ska gå in i en flock med hästar och börja plocka ut dem från hagen en och en, är skaderisken för människan helt klart större när det är mörkt ute eftersom vi inte ser särskilt bra i mörker.

Liknande trådar

Hästvård Hej. Är det någon fler som har häst med artros i halskotpelaren? Givetvis har vi kollat upp detta och fått en diagnos och fört en...
Svar
6
· Visningar
415
Senast: Lavinia
·
Hästvård Min häst har gipsad bakhov pga. sår i sulan. Ytterst är gipset tejpat med silvertejp, men känns som att silvertejpen inte kommer hålla i...
Svar
14
· Visningar
595
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
742
Senast: tara
·
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
2 030
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka