Utevistelse i timmar?

Sv: Utevistelse i timmar?

Det tror jag faktiskt är lite myt. Jag har uppsuttet galopperat fram på smååå slingriga stigar i rätt bra fart. Så mörkt att jag inte såg hästen jag satt på, och ändock så snubblar hästarna aldrig.

Så det tror jag mer beror på om man har en klumpig häst eller inte. Ett flyktdjur har inte råd inte se i mörkret och inte kunna springa iväg i full fart. De flesta rovdjuren är ju nattaktiva, tex lejon.

Får han mat i hagen då? Min erfarenhet är att hästar som står vid grinden och väntar gör det för att de är hungriga.

Om jag ser till mig själv så kan jag faktiskt tycka att det är obehagligt att ha hästarna ute när det är mörkt pga att JAG inte kan se dem. Vi bor nära tungt trafikerad väg, och även nära järnväg, och jag kan ibland bli lite nojjig över att jag inte kan ha full koll på vad pållarna gör, eller hur staketet ser ut, när det är mörkt. Hästarna, däremot, tror jag ser helt ypperligt i mörkret...

7-21. Får frukost och lunch ute och har vstten och skog.

De vill inte vara ute kortare tid än så.

På sommaren (Maj - Oktober ungefär) så går de ute dygnet runt. Resten av tiden ungefär 12 timmar per dygn, kan variera lite både upp och ner beroende på väder m.m. :laugh:

Min går ute runt 7-8 timmar nu på vintern, för att stallet jag är inackorderad i har de tiderna.

Har hästar både på lösdrift och på stall. De hästar som kommer in över natten står ute minst 13h. Sommartid står de ute dygnet runt.

INSTÄMMER MED TIDIGARE INSTÄNDARE: Vintertid är de normalt sett ute ca 15 h, något kortare om det är riktig snöstorm. Sommartid ute dygnet runt, kommer in vid åsk/riktigt regnoväder samt några timmar mitt på dagen om insektstrycket är stort eller det är väldigt hett.

Våra hästar går ut vid 7 och in mellan 15-18 på vintern, beroende på vädret. Inte så mycket för att hästarna lider, de är täckade och har hö ute, men det är pissigt att springa och ta in hästar i snöstorm, sen är det klart är de väl inte jätte roade av att vara ute då heller...

På sommaren har vi in hästarna vid 8-9 på morgonen och sedan släpps de ut på em. kvällen när det svalnar. Detta för att vi har hemskt mycket blinningar som plågar hästarna om dagarna, de springer tills de är plaskvåta av svett, så det känns snällast att ha dem inne om dagarna när det är som värst.

Min erfarenhet är att hästar som står vid grinden och väntar gör det för att de är hungriga.

Det säger inte min erfarenhet.
Mina damer börjar vakta vid grinden runt 17-18-tiden och vill komma in.
De har fri tillgång till mat och stor härlig,kuperad vinterhage med både stora busytor och skog.

I veckorna går mina ut vid 5-6 på morgonen och kommer in runt 19-20,sen är det hästpysseltid och de som ska göra nått görs nått med.
Nattas nån gång efter 21.30

På helgerna så kommer de ut vid 9-9.30,beroende på när jag vaknat av klockan helt enkelt.
Kommer då in tidigast vid 20 och åter igen hästpysseltid å sånt som görs alltså efter intag. (Rider/kör eller gör i stor sett aldrig nått på dagtid,utan alltid efter intag)
Nattas nån gång efter 22

Vid riktigt j-la ruskväder,vilket kanske händer 1-5 ggr på ett år så står de inne tills jag kommer från jobbet vid 16-19-tiden och får isåfall gå ut ett par-3 timmar på kvällen medans jag 'gör stallet'. (givetvis med mkt mat inne så de har å pyssla med)

Varför jag har dessa tider?
Tja det följer mitt 'arbete',dvs tiden för när jag måste åka hemifrån kontra kommer hem.
Och helgerna,ja jag är inte mer än människa och mina hästar verkar inte kunna klockan så ingen utav oss blir påverkade på nått vis.

Tilläggas ska också att alla får så pass lite kraftfoder så ingen går omkring å väntar på det då det serveras en gång/dygn. De har alltid tillgång till grovfoder.

Senast ändrad:

Sommar går de ute "dygnet runt", men kommer in på em några timmar för att slippa knotten och för att sova /stöd utfodras indviduellt. Borstas och visiteras.... och de som ska ridas/köras gör det på kvällen innan utsläppet.

Vinter får de frukost på box klockan 7 och släpps sedan ut vid 9.30 (Kan bli senare om någon häst ska ridas/köras då vi jobbar i dagsljuset på fm med dem) Anledningen är att då hinner alla hästarna äta ordentligt av sin egen giva med hö av olika proteiinnehåll, annars leker mest unghästen vid utsläpp och de äldre hästarna/ponny förser sig med hennes också:grin:
(Sedan får de lunch/middags hö ute) och går in vid 19.30 för att borstas/visiteras mm,och får kvällshö och kraftfoder vid 20.30 ca.

Ledarstoet kan dock få bestämma om de ska gå in tidigare vid busväder, då ställer hon sig under vindskyddet och tittar upp mot huset, och de andra häckar utanför, då ser jag ingen anledning till att de ska behöva vara ute... :angel:

Senast ändrad:

Min går vintertid ute ca 8.00-16.00. Är det bedrövligt pissregn eller annat oväder kan det hända att jag tar in honom efter några timmar eller inte släpper ut honom alls efter ridning - i platta hagar utan vind/regnskydd känns det alldeles för mycket som en straffkommendering att tvinga ut honom i sådant väder.

Jag tycker den tiden är rätt lagom, så här års vill han ofta in ännu lite tidigare (trots hö i hagen), primadonnan... :crazy:

Sommartid går de ute ca 8.00-20.00 om de inte tas in tidigare på kvällen för att ridas. Min går sällan ute heldagar förutom vid vila eftersom jag tycker det är onödigt att släppa ut honom igen vid halv sju om jag ridit - bara merjobb för personalen. Det är väldigt olika på sommaren om han vill vara ute heldag dessutom, vissa dagar står han vid grinden och vill in (oftast när insektstrycket är högt eller helt enkelt pga vana, han har lärt sig att jag kommer en viss tid och då står han där och väntar) och andra vägrar han komma - han är rätt tydlig med sina önskemål i alla fall. ;)

Eftersom våra hästar får eftermiddagsmat när de kommer in är det rätt lagom att komma in vid fyra tycker jag, då hinner han äta och smälta maten en timme innan det är dags för mig att rida.

Jag kan tro att det beror på människans bekvämlighet ;)
Många hästar och djur överhuvudtaget är ju förmänskligade tyvärr!

Min går ut mellan 07-09 och in 21-22. Hade gärna velat ha mer tid ute, men detta är en kompromiss som får duga med dom andra i stallet.

mina hästar är ute från kl 9 till de vill in. Oftast vill de in innan 6-7 iallfall och de har fri tillgång på hö ute och stor hage med terräng(och lösdrift) och går 5 st i flock. Men nej de vill in. Speciellt det dräktiga stoet . Kanske de beror på att de får betfor och kraft inne fast de vill ju inte precis gå ut igen om man skulle erbjuda dom. De brukar sova när de kommer in , och de är inte speciellt oroliga på morgonen heller när man tar ut dom. så de trivs nog inne. Det är ju stora boxar och stort stall så de känner sig kanske trygga :)

Senast ändrad av en moderator:

kl

Våra 7 hästar går ute ca 07-16 vintertid, och sommartid ca 07-19 (de som ska ridas kommer in tidigare när folk kommer från jobbet, ca 17-18.00.)

har samma erf. som några andra i tråden: våra hästar har mat i hagen hela dagen att plocka med, men de vill ypperligt gärna in ändå vintertid runt 16 snåret.
för mig funkar det utmärkt- de går ute långa dagar och jag rider alltid kvällstid vintertid för att de inte ska stå på box från det de kommer in till nästa morgon, vilket utökar aktiverings perioden vesäntligt.

lugna harmoniska hästar i stallet som är aktiva i sina stora hagar dagtid och som sagt får mat.

Varför min häst vill in vet jag ärligt talat inte. Hungrig borde han rimligtvis inte vara, för de äter lunch ute i hagen vid 12-13 och det är aldrig någon mat som väntar i boxen när han kommer in. För min bekvämlighets skull hade han gärna fått varit ute längre för det blir mindre att mocka . :-) Men samtidigt förstår jag att personalen inte vill ha honom kvar ute när han far runt och ställer till oro bland de andra hästarna och till slut hoppar över och springer runt lös. (för får han inte komma in när han vill, klipper han staketet och springer in till stallet - och det skulle ju vara hemsk om han då sprang över något barn)

Däremot har jag aldrig haft någon häst ute efter mörkrets inbrott. Varför vet jag inte riktigt men jag är uppvuxen med att djuren skall in på stall när mörkret faller på. Skulle det hända något och de kommer lösa är det betydligt svårare att lokalisera var de tar vägen och även svårare för eventuella bilister att uppmärksamma lösa hästar. Jag har egentligen aldrig haft något dåligt samvete för detta. Mina hästar har aldrig på något vis verkat må sämre av att stå och hänga i boxen jämfört med att stå ute i mörkret och hänga. (för mer än att "hänga" ser jag aldrig mina vänners hästar göra ute i mörkret.)

På något vis verkar det ha kommit väldigt i ropet det här med att hur många timmars utevistelse hästen får avgör hur "bra" hästägare man är och hur "bra" hästen har det. (samma sak med mängden grovfoder:)) Det skulle vara intressant att höra vad det är för hästar som går ute så länge om dagarna. En fördom vi i stallet har är att det ofta är "skogsmullehästarna" eller de som tränas på lite lägre nivå. Rätta mig gärna om jag har fel! Detta är ju bara vad vi i stallet har fått för oss baserat på våra bekantas hästhållning.

Det finns lika många sätt att hålla häst på som det finns hästägare. När vi tämjde hästen och påbörjade ett selektivt avelsarbete för att få fram ett bra och arbetsvilligt arbetsredskap som sedemera har blivit våra hobby-/tävlingshästar tror jag att vi har "skapat" en population som faktiskt skiljer sig en del från de vilda hästarna. Jag tror att lika lite som man ska förmänskliga hästen inte heller ska se på dem som de vilda hästar de en gång i tiden var. De är framavlade för att kunna passa in i vår tillvaro, och jag tror faktiskt att de är rätt anpassningsbara. I slutändan måste sunt förnuft råda. Använd ögonen och se hur hästen mår. Mår hästen bra och trivs med sin tillvaro tycker inte jag man ska skuldbelägga en hästägare som har sina hästar ute 8 eller 16 timmar, det är inte antalet timmar som gör det.....

intresant läsning!

min 2 kallblod går ute mellan 6/8 - 18/20 ungefär,vintertid, beroende på väderleken och om de har täcken på sig....får frukost och lunch ute samt vatten.

jag har många gånger tänkt när jag går till hagen, tänk om de har blivit skrämda och förvirrat sig bort i mörkret, men sedan står de och hänger eller krafsar i marken och letar i snön....
så visst finns min oro där, men samtidigt vill de inte in tidigare - de kommer liksom inte om jag ropar, möjligen att de höjer huvudet mot mig och "säger" -nu redan? glöm det kärring ...och så står de kvar och är hästar:crazy:
kommer jag vid typ 19 tiden och ropar så kommer de så småningom-sakta och säkert:angel:

jag tycker dessutom att de fåtalet gånger som de av någon anledning blivit intagna tidigare, så har den gamle -23år- svullnat upp i benen och hästarna är lite rastlösa? de är iallafall väldigt ivriga att vilja komma ut på morgonen och så fort de kommit ut och börjat tugga på morgonhö så är de lugna som en filbunke igen.
Om jag morgonfodrar i boxarna så rör de inte sitt hö.

jag kan hålla med om vad någon annan skrev om tidigare att "dyrare" dvs. inte skogsmulle hästar, tas in tidigare-dvs får inte vara ute lika mycket som mullehästen, sedan tycker jag att mullehästar har oftare naturhagar än vad dyrare hästar har tyvärr, men det har väl med skaderisken på en dyr häst att göra, vem vill sätta sin skogsmullehäst i en platt fyrkant, inte jag...

Våra hästar går ute så länge lagen tillåter, dvs 16 timmar/dygn när de inte går på bete. Går de på bete får de komma in och torka upp om det regnar mycket. Är det oväder så tar vi in dem tidigare eller tar in dem när det är som värst och släpper ut dem sedan igen.
Vi har tack och lov inte så stort insektstryck här så det är väldigt sällan som vi har behövt ta in dem för den skull. De klarar sig normalt sett bra bara de har insektstäcke på sig.

Jag vill att hästarna ska få vara ute så mycket så möjligt eftersom det är naturligast för dem.

Vintertid går mina ut 05.00 och kommer in mellan 18-21.00, beroende på hur stallägaren jobbar.

Sommartid så står de oftast inne på dagen mellan 10 och 16 och går sedan ute resten.

pga den ena behöver stödutfodras och sen har bägge väldigt ont av de värsta flygfäna.

Liknande trådar

Hästvård Hej. Är det någon fler som har häst med artros i halskotpelaren? Givetvis har vi kollat upp detta och fått en diagnos och fört en...
Svar
6
· Visningar
415
Senast: Lavinia
·
Hästvård Min häst har gipsad bakhov pga. sår i sulan. Ytterst är gipset tejpat med silvertejp, men känns som att silvertejpen inte kommer hålla i...
Svar
14
· Visningar
592
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
742
Senast: tara
·
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
2 030
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka