Sv: Utevistelse i timmar?
Har inte läst hela tråden men svarar ändå. Hästarna här går ute allt från dygnet runt (sommartid) till ca 8 h per dag (ca 9-17) under de vintrigaste vintermånaderna (typ nov- feb), och allt däremellan vår och höst. De är för närvarande fyra stycken som går tillsammans i en kuperad vinterhage på 1,5 h. Sommartid växlar de mellan två hagar på 2 resp 3 ha. Jag tycker detta passar hästarna och övriga rutiner i vårt liv. En av anledningarna till att jag inte har dem ute ännu längre på vintrarna när det inte finns något att äta är att de har ganska olika foderstater (allt från lättfödd B- ponny till normalfött halvblod), vilket gör att det inte funkar att ge dem mer mat ute än det de får till lunch då det får 1 kg hö per häst. De har alltid vatten ute (thermobar). Därför vill jag ha in dem vid 17 för mer grovfoder. Jag ser inte heller vitsen med att prompt släppa ut dem i mörkret igen efter grovfoder och ev arbete - dels är det ett merjobb, och dels upplever jag dem som mycket harmoniska. Och de går ju som sagt i flock i en ganska stor hage minst 8 h/ dag.
Dagsschema vintertid, på ett ungefär:
6-8: Frukost, hö individuell giva
ca 9: Utsläpp
11-13: Lunch i hagen, 1 kg hö/ häst
ca 17: Insläpp, hö och kraftfoder, ind. giva
21-22: kvällsfodring, hö, ind giva
Jag kör stenhårt på grovfoderbaserade foderstater, och kraftfoder är väl nästan att ta i att kalla 0.25 kg betfor, lika mycket kli ock krafft protein, som är den sammanlagda kraftfodergivan för den häst som får mest kraftfoder. Han rids 4-5 dagar i veckan och vi hobbytränar och tävlar dressyr på Msv B- nivå. Han sover med glädje ute i hagen innan tävling sommartid.