Utevistelse i timmar?

Sv: Utevistelse i timmar?

Från och med juni till cirka september-oktober (beroende på vädret givetvis) går de ute dygnet runt. Ponnyer med monsterpäls, hon som rids mest klipps och har täcke när det börjar bli kallt.
Vinterhalvåret går de ut mellan 6 och 7 på morgonen, in vid 18-19 tiden. Tidigare om det är snöstorm eller ihållande regn, men på ett ungefär.

Har inte läst hela tråden men svarar ändå. Hästarna här går ute allt från dygnet runt (sommartid) till ca 8 h per dag (ca 9-17) under de vintrigaste vintermånaderna (typ nov- feb), och allt däremellan vår och höst. De är för närvarande fyra stycken som går tillsammans i en kuperad vinterhage på 1,5 h. Sommartid växlar de mellan två hagar på 2 resp 3 ha. Jag tycker detta passar hästarna och övriga rutiner i vårt liv. En av anledningarna till att jag inte har dem ute ännu längre på vintrarna när det inte finns något att äta är att de har ganska olika foderstater (allt från lättfödd B- ponny till normalfött halvblod), vilket gör att det inte funkar att ge dem mer mat ute än det de får till lunch då det får 1 kg hö per häst. De har alltid vatten ute (thermobar). Därför vill jag ha in dem vid 17 för mer grovfoder. Jag ser inte heller vitsen med att prompt släppa ut dem i mörkret igen efter grovfoder och ev arbete - dels är det ett merjobb, och dels upplever jag dem som mycket harmoniska. Och de går ju som sagt i flock i en ganska stor hage minst 8 h/ dag.

Dagsschema vintertid, på ett ungefär:

6-8: Frukost, hö individuell giva

ca 9: Utsläpp

11-13: Lunch i hagen, 1 kg hö/ häst

ca 17: Insläpp, hö och kraftfoder, ind. giva

21-22: kvällsfodring, hö, ind giva

Jag kör stenhårt på grovfoderbaserade foderstater, och kraftfoder är väl nästan att ta i att kalla 0.25 kg betfor, lika mycket kli ock krafft protein, som är den sammanlagda kraftfodergivan för den häst som får mest kraftfoder. Han rids 4-5 dagar i veckan och vi hobbytränar och tävlar dressyr på Msv B- nivå. Han sover med glädje ute i hagen innan tävling sommartid.

Senast ändrad:

Lite så tror jag också att det är. Att de flesta hästarna är väldigt anpassningsbara och kan efter en tillvänjningsperiod fungera och trivas hos personer med rätt olika hästhållning. (och då menar jag såklart "schysst hästhållning") Vi hästägare blir lätt väldigt låsta vid att just våran hästsyn är den "enda rätta". Jag tror ju inte att det är riktigt så svart eller vitt utan att det finns en rätt lång gråskala....

Word!!! :bump::bump::bump:

Min häst kommer ut runt 10 och in 17-18, det är lite för lite tycker jag men jag har inte har möjlighet att själv ta hand om in- och utsläpp men nu kommer jag snart kunna det och då ska han få komma ut lite innan sju och äta frukost ute.
Han kommer fortfarande få komma in samma tid för det känns taskigt att låta honom vara ute ensam när alla andra hästar går in.
På sommarhalvåret går han får det mesta ute förutom vid extremväder.

Min går vintertid ute ca 7-17. Hade gärna haft henne ute längre, minst 12 timmar men går tyvärr inte att lösa i nuvarande stall :/

Jag är verkligen förvånad (i positiv bemärkelse!) hur länge alla hästar egentligen är ute på vintern. Fr.o.m. år 2002 har jag stått (med olika hästar) på 10 olika stall och på vintern har samtliga gått in vid mörkrets inbrott - vid 14-15 tiden.

Förutom på ett stall där en stod på lösdrift.

Nu sköter jag dock insläppet så jag kommer välja själv när dom ska in, så det är skönt! :) Vilket kommer bli runt 6 tiden då jag tar in dom när jag kommer från jobbet.

Liknande trådar

Hästvård Hej. Är det någon fler som har häst med artros i halskotpelaren? Givetvis har vi kollat upp detta och fått en diagnos och fört en...
Svar
6
· Visningar
415
Senast: Lavinia
·
Hästvård Min häst har gipsad bakhov pga. sår i sulan. Ytterst är gipset tejpat med silvertejp, men känns som att silvertejpen inte kommer hålla i...
Svar
14
· Visningar
588
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
742
Senast: tara
·
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
2 030
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka