Utevistelse i timmar?

Sv: Utevistelse i timmar?

Ja viss e det så om vi skulle släppa in hästarna bara för att" dom står och vill in" så fick dom komma in varje gång jag tex mockar eller pular med annat i anslutning till hagen för då kommer dom ju och ställer sig vid öppningen, och när vi går så traskar dom iväg ofta står dom sen längst uppe i hagen när kl är vid 9-10 tiden på kvällen ibland senare och inte vill dom in då inte!:)

Haha, jag kommer ihåg när jag en riktigt kall och blöt dag lät mitt förra sto välja om hon ville gå ut eller stanna inne. Vid hagingången så stannade hon, tittade på mig och vände mot stallet igen, så jag lät henne vara inne den dagen. Nästa dag var det strålande solsken, vid hagingången stannade hon och ville in igen! Ger man dem ena fingret tar de hela klon :D Hon fick stanna ute, märren!

Nu går mina ut: 7.30-9.00 och in 23.30. Ibland måste jag dra in dem, hade nog helst velat vara ute hela dagen, har fri tillgång på hö. Då är den ena en luttrad tävlingshäst som enligt förra ägarna inte ens ville vara ut nattetid på betet...

Min häst och hans kompis går ut nångång mellan 05 och 08 och in allt mellan 14 och 18 på vintern, går ut samma tid på sommaren men går in mellan 18-23 på sommaren. Och är det riktigt riktigt varmt på sommaren så står dom inne på dagen och ute på natten istället.

Dom går inte ute halva dygnet som många andra hästar varje dag, men min häst kan jag garantera att han vill inte vara ute 12-14 timmar, om det inte är perfekt väder. Lagom varmt, inget regn, ingen blåst osv osv.. Skulle han få välja dom dagarna det är dåligt väder ute så skulle han stå inne, man får tvinga ut honom på morgonen om han sett att det regnar/snöar/blåser/jätte kallt..

Visst i naturen så lever dom ute, men vi har gjort hästarna till tamdjur, våra hästar är INTE naturliga, det har vi avlat bort för längesen. Släpp ut era hästar i naturen och låt dom leva fritt, tror inte att speciellt många av dom skulle överleva.

Och jag tror inte att min häst är ensam om att gärna stå inne om det är dåligt väder..

Mina hästar går ute 6-20 ibland längre men kan också komma in tidigare om det är dåligt väder

kl

mina går ut vid 6.30 innan jag åker till jobbet och kommer in igen vid 20 - 21 vintertid. skulle nog gärna ha dom ute nån timme till men jag är lite bekväm och vill gå o lägga mig vid 22 för att orka jobba. sommartid går de ute dygnet runt och kommer endast in mitt på dagen för att komma udna flugor om det behövs. täckar nästa aldrig, endast vid regn o blåst, kanske runt 10 dagar om året. ger dem mer hö om vädet skulle vara dåligt. enstaka dagar går de in tidigare vid oväder men de är verkligen enstaka.

motivering? ja hästar är gjorda för att vara ute och röra på sig, så det får de vara. att stå inne långa peridoder är inte bra för rörelseapparaten och magen. har en frieser 4 år och ett varmblod 23 år, de har ca ett hektar vinterhage att traska runt på. När höet är slut äter de grenar, gammalt gräs mm . står dessutom på kallstall. de skulle nog gärna vara ute dygnet runt på vintern oxå, bara maten kommer ut :)
de får frukost, lunch eftermiddag ute i hagen, ca 10 - 15 kg tillsammans beroende på vädret. kvällsmat inne, ca 4 - 5 kg var beroende på väder. ju mer gräs som kommer upp iahagen under våren nu desto mer drar jag ner högivan. men ajg ger dem även hö på sommaren för att hålla igång magen.

Senast ändrad:

KL

Nu i värsta vintertid kommer hästarna ut 8 och går in 16. Min häst har dock en egen liten hage i direkt anslutning till boxen. Så, är det inte för kallt ute kan han gå ut om han vill (vilket han vill) fram till kl 22.
Vår och höst går de ut 7 och kommer in 22. Bete = 24 h ute.

Min häst går ute dygnet runt året runt. Hon trivs uteslutande bäst med det och tycker inte det är roligt att stå inne. Och detsamma gäller de andra hästarna i stallet. Är det riktigt skitväder, massa insekter eller svinkallt (men då får det vara KALLT!) så tar vi naturligtvis in dom ibland. Dock så har vi en hage utan ligghall just nu, så i vinter har de fått komma in under nätterna, men så snart en ligghall är uppe så går de ute igen.

Kanske ska tillägga att hästarna är islandshästar ;)
De blir ju som nallar i all sin vinterpäls!

Usch jag mår dåligt när jag ser vilka tider ni har era hästar ute! Jag skulle gladeligen ha min ute från 6-22.
Men nu står han uppstallad och då får vi anpassa oss. Vintertid går de ut mellan 8-9 och sen in kl 14, en dag i veckan redan kl 13 :cry:

På sommaren när ljuset är på våran sida så går han ut mellan 8-9 och så tar jag in honom själv. Då brukar han gå ute i snitt 12 tim/dygn.

På sommaren gör det inte honom något att stå ute själv mellan 14-20 men på vintern när det är mörkt blir han orolig när han är ute själv i mörkret (finns inga lampor vid våran hage). Det är prat om att det ska bli lampor där och då får han allt lov att vara ute längre. 6-7 timmars ute vistelse är inte ok i mina ögon. Men hästen storm trivs i stallet så jag har inte hjärta att flytta honom.

Usch jag mår dåligt när jag ser vilka tider ni har era hästar ute! Jag skulle gladeligen ha min ute från 6-22.
Men nu står han uppstallad och då får vi anpassa oss. Vintertid går de ut mellan 8-9 och sen in kl 14, en dag i veckan redan kl 13 :cry:

På sommaren när ljuset är på våran sida så går han ut mellan 8-9 och så tar jag in honom själv. Då brukar han gå ute i snitt 12 tim/dygn.

På sommaren gör det inte honom något att stå ute själv mellan 14-20 men på vintern när det är mörkt blir han orolig när han är ute själv i mörkret (finns inga lampor vid våran hage). Det är prat om att det ska bli lampor där och då får han allt lov att vara ute längre. 6-7 timmars ute vistelse är inte ok i mina ögon. Men hästen storm trivs i stallet så jag har inte hjärta att flytta honom.

Det är väl lag på att hästarna måste vara ute minst 8h/dygn?

Nu går mina hästar på lösdrift och de passar dom bäst, framförallt för lillkillen som får sååå mycket energi av att stå i boxen bara några timmar och då blir han inte ett dugg rolig att ha och göra med.

När jag hade hästarna installade förrut så gick de generellt ut vid 05,00 och kom in mellan 18-20 för att det passade med arbetstider och då fick de ändå vara ute relativt länge.

Men sen kunde de även få gå ut vid 8-9 på morgonen om det var helg och man vill ha lite sovmorgon, de kunde även komma in redan vid 16-17 ibland om man skulle iväg eller så på kvällen.

Om de får gå ut sent ibland och in tidigt lite då och då tror jag inte spelar så stor roll för hästarna, sålänge de allt som oftast får ha mycket utevistelse :)

För hur det än är så har de flesta av oss ett liv utöver hästarna som också behöver fungera och då får man kompromissa ibland.

Ja, visst är det så. Står på en ridskola nu så det styrs av ridskolans lektioner när hästarna får gå in. Jag tror jag lider mest av mig och hästen.

Man får hitta sin egen grej när personalen styr tiderna. Rider ogärna före kl 14 just för att han ska få sina hagtimmar. Sen komma ut någon timme till när det är motions dax.

Nej det finns ingen lag om utevistelse alls.

*delvis kl*

Var kommer alla dessa "påhittade" lagar i från? Det är så många som "tror" en massa ang lagstiftningen här på buke, det är ju bara att läsa föreskrifterna?

(obs, det var en seriös fråga, ingen tjurig pik :D)

nope ingen regel :) dock står det Hästen ska hållas och skötas i en god djurmiljö och på ett sätt som är bra för dess hälsa och ger den möjlighet att bete sig naturligt., där kan man ju tolka i lite allt möjligt, speceillt när det kommer till utevistelse då en stor del av hästens hälsa och naturliga tillstånd handalr om att de ska röra sig och ätea ofta :) däremot fins en övre gräns på utevistelse utan skydd 16 timmar vinteritd.

det är oxå väldigt intressant at veta tycker jag att det finns bestämmelser för hur stor en box ska vara men en hage kan vara hur liten som helst :) dock sen den 1 augusti 2010 då du ska se till att din häst dagligen har möjlighet att röra sig fritt i sina naturliga gångarter, vilket indirekt kanske akn tolkas som att hagen måste ändå vara nårolunda stor.

Du ska nog ändå under omständigheterna uppmärksamma att du är otroligt gott lottad.
1) Hästen trivs i stallet och
2) den kan stanna kvar ute SJÄLV - när de andra går in.
det är inte särskilt vanligt att ngn vare sig vill, eller kan, ha sin häst kvar själv ute under såna omständigheter.

i övrigt tycker jag du gör rätt under omständigheterna: undviker att rida innan insläpp, för att låta hästen få sin hagvistelse, samt att sen komma och rida senare och utöka aktiviteten och tiden på box.
Huruvida det är ett upplägg man kan leva med, måste man själv ta ställning till. beroende på vad man gör/hur man jobbar osv, kan ett sånt upplägg där tvång känns av ang. när man borde rida osv, vara oerhört stressande.

The Connemara: jag har glömt... du har säkert förklarat det tidigare. Men: varför gör ni det så oerhört krångligt med alla fodringar och in/uttag osv dagen igenom? Ni har väl bara 2 hästar? vad är anledningen att inte fodra dem ute under dagen, lika gärna som att släpa in dem och sen ut dem. Och sen in och ut dem igen....?

Senast ändrad:

nu kommer väl alla tycka jättesynd om min häst.
han går ute mellan ca 12-16.30.
det beror på ett antal saker att han får gå ute så lite.
hästarna ska tas in innan det blir mörkt, vi får inte fodra i hagarna och det finns inte tillräckligt med hagar till hästarna i stallet. hade kunnat ha honom ute mellan 8-16 någon dag i veckan, men eftersom dom inte får äta i hagen har jag honom hellre ute halvdag.

nejdå. både jag och pållis trivs bra här :) dessutom är det svårt att hitta mer trevliga stall här runt strömsholm liksom, så ska nog stå kvar :)

Jag svarar dej men tror det va någon annan som undrade oxå.

I min närhet finns två travtränare med 10 och uppåt st hästar för träning och tävling.
En har sina ute 8 tim och den andre dygnet runt, den senare mer framgångsrik.

Så, Nej, inte bara slöa skogsmullehästar står ute dygnet runt...
utan även tävlingshästar.

nejdå. både jag och pållis trivs bra här :) dessutom är det svårt att hitta mer trevliga stall här runt strömsholm liksom, så ska nog stå kvar :)

delvis KL

vill även tillägga att ajg varit på ryttarstadion is tockholm o där finns inte hagar över huvudtaget. det stallet vi var o hälsade på där gick de ut och gick med hästen en gång om dagen och red en gång om dagen, övrig tid stod de inne.

Många galopphästar på typ Täby eller Jägersro har inga hagar, dom rids och går i skrittmaskin varje dag..

Jag är väldigt tacksam över att han kan stå ute själv i flera timmar. Har smygit på honom för att se hur han är när han är själv i ute. Han är kolugn tills han får syn på mig :grin:

Ser även till att han har sysselsättning i boxen. Han har både halm och en stor tjock gren upphängd på boxväggen. Ibland även en boll att leka med.

Har aldrig sett honom så glad som han är i det här stallet =)

Liknande trådar

Hästvård Hej. Är det någon fler som har häst med artros i halskotpelaren? Givetvis har vi kollat upp detta och fått en diagnos och fört en...
Svar
6
· Visningar
415
Senast: Lavinia
·
Hästvård Min häst har gipsad bakhov pga. sår i sulan. Ytterst är gipset tejpat med silvertejp, men känns som att silvertejpen inte kommer hålla i...
Svar
14
· Visningar
589
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
742
Senast: tara
·
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
2 030
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka