Utevistelse i timmar?

Sv: Utevistelse i timmar?

Tack för alla svaren! :) Någon mer som vill säga? :D

Vill bara klämma in en liten fråga när ändå utevistelse kom upp. Hur gör alla ni som har hästarna ute ca 14-15 tim med fri tillgång på mat, utfodrar ni även i boxen på kvällen????

Ja vi gör det för det blir ju väldigt många timmar utan mat annars;)

Storhästarna som har fri tillgång på hö ute äter ca 4-5 kg hö inne på natten, två står även på halm. Man märker att dom inte kastar i sig höet i boxen när de kommer in men det är slut på morgonen:)

Ponnysarna som har fri tillgång på halm ute och begränsad högiva ute får 2,5-3 kg hö + ca 1 kg halm i boxen på kvällen. De kastar i sig höet på ponnyvis :grin: och pillar sen med halmen så det finns lite halmstrån kvar på morgonen. De har även granris att äta:)

Ja jag gör det. De går ut vid 8 och har fri tillgång till hösilage i hagen. In vid 22 och då får de ett några kilo hö (står på halm).

Ok jag utfodrar ponnysarna som ej har fri tillgång på grovfoder på kvällen också (dock har dom mat ute som räcker från tidig morgon till tidig em.) Storhästarna som äter fritt ute brukar få en skvätt i boxen, men dom behöver verkligen inte med tanke på hullet alltså, en av dom måste ner i vikt, dom får kraft och väl blötlaggt betfor när dom kommer in, har provat ge halm på kvällen men det vill ingen av mina hästar ha. Tänkte på det här med tuggbehovet som tagits upp många ggr men om dom har fri tillgång ute i ca 15 tim per dag då måste väll i alla fall tuggbehovet vara tilgodosett.

Ja vi gör det för det blir ju väldigt många timmar utan mat annars;)

Storhästarna som har fri tillgång på hö ute äter ca 4-5 kg hö inne på natten, två står även på halm. Man märker att dom inte kastar i sig höet i boxen när de kommer in men det är slut på morgonen:)

Ponnysarna som har fri tillgång på halm ute och begränsad högiva ute får 2,5-3 kg hö + ca 1 kg halm i boxen på kvällen. De kastar i sig höet på ponnyvis :grin: och pillar sen med halmen så det finns lite halmstrån kvar på morgonen. De har även granris att äta:)

De där med ris har jag också funderat på, blir ju lite sysselsättning då.

*KL*

mina går ut vid 6-6.30 och kommer in olika. körs de inte kan de vara ute till 16 tiden, men står då och hänger vid grinden sen några timmar tillbaka. Kör jag från kl 13 och senare, åker de in vartefter de är körda, men är jag hemma med en vid ett får den gå in om den är svettig, är den inte det kan den åka ut en timma till.

kl
i stallet där jag står går hästarna ut mellan 7-9 lite beroende på vardag/helg/väder etc och in vid 20-21. för att vi stallet ska få komma hem i vettig tid har vi sagt att insläppet ska börja vid 20 så vi kan släcka och åka vid 21

frukost och lunch hö serveras ute.

om man är ute och rider så brukar vi säga att är man tillbaka vid 19-nånting tiden så får hästarna stå kvar inne.

sen börjar de gå ute dygnet runt i april/maj, och åker på bete i maj/juni. stallas in igen i september/oktober.

Vill bara klämma in en liten fråga när ändå utevistelse kom upp. Hur gör alla ni som har hästarna ute ca 14-15 tim med fri tillgång på mat, utfodrar ni även i boxen på kvällen????

Givetvis, annars mår inga hästmagar bra;). Nästan alla stallets hästar har fri tillgång på hösilage även i boxen. Nån enstaka får begränsad boxgiva .

KL

Våra går ute 7-17 ca. Längre när det är ljusare och dygnet om på sommaren (ca maj-oktober). Skulle gärna ha ute längre, men får rätta mig efter de andra och tycker ändå det är helt ok med 10 timmar :) Våra hästar kommer ut först och in sist av de i grannskapet ...

Tack så hemskt mycket för alla svar! :P

Står på lösdrift nu, nyinflyttad, eftersom hästis vävde och käkade inredning i förra stallet. Så han är ute 24 timmar/dygn med fri tillgång på silage och mår utmärkt nu.

Hästarnas fodringar anpassas efter hur mamma jobbar (natt, åker 21.10 och kommer hem 7.45).

Så sommartid:
7.45 Kraftfoder inne (de åter oftast inte hö, vill bara UT till gräset ;))
8.00 Ut i hagen

20.40 Kraftfoder och hö inne.

Vintertid:
7.45 Hö och kraftfoder inne
8.45 Ut i hagen

12.30 Hö och kraftfoder inne
13.30 Ut i hagen

16.30 Hö och kraftfoder inne
18.00 Ut i hagen

20.40 Hö och morötter inne

De är alltså ute i pass under vintern, fodras inte i hagen. Tas de från hagen för ridning får de 1 hg havre i krubban och möjlighet att dricka och kissa innan de görs i ordning (året runt). Sommartid när det är varmt och äckligt kan de ofta få komma in 1 h innan ridning för att vila och svalna lite (står alltid i solgasset i hagen knasbollarna), få då 1 hg havre och lite hö. Är det riktigt mycket blinningar (vi brukar avra förskonade men det verkar bli mer och mer :() kan de stå inne flera timmar mitt på dagen, man märker om de vill ut eller inte. Natten kan de inte vara ute på, sjukt mycket knott här.

*kl*
Våra går ute ca 11 timmar (8-19). Kraftfodret får de inne på morgonen, sedan höet ute. Middagen får de med ute mellan 14-16 tiden. Sedan får de kraftfoder + hö när dom kommer in. Kvälls höet får dom sedan runt halv 10. Tyvärr inget fritt ute, men min får fritt med halm i boxen sedan när han kommer in :)

Mina hästar går ute i hagen mellan 06.30 - 20.30 på vintern, sen på sommaren är det ju dygnet runt de får vara ute, förutom vid ihållande regn eller insekter.

Ang. Foder över natten när de kan äta hela dagarna.

Om de kommer in vid 20.00, så äter de en liten skvätt kraftfoder. Sedan vid 22 tiden får de hö. Valacken typ 2-3kg och Stoet 1kg. Inte mycket men de brukar vara ganska mätta. Dessutom har de fri tillgång på fin halm som dom plockar lite med.
Lugna och harmoniska på morgonen, kastar aldrig i sig maten:)

Det är olika och beror på när vi har tid att ta in dem, väder, ridning osv.

De går ut vid 8 och in allt mellan 15 och 21.

Har tidigare haft eftermiddagsfodring inne, och då har de gått in vid 16-17 vintertid.

Våra kommer ut vid 8 och in vid 17-18 vintertid. Jag hade gärna sett att de fick vara ute längre och även få sitt middagshö i hagen, inte bara lunchhöt, men det råder delade meningar om det i stallet.
"De står ju ändå bara och vill in kl 17" menar de andra. Klart att de gör det när de vet att de brukar få käk så dags! Tar man av någon anledning inte in dem då så traskar de ju iväg ut i hagen igen.

Jag försöker ha mina ute 10-12 tim under vinterhalvåret. Sommartid går de på bete och är ute dygnet runt.

Hade jag haft stall hemma så hade jag nog haft dem ute ännu mera (typ 06.00-21.00), eller på lösdrift. Men eftersom de står installade så måste jag åka dit och ta ut och in dem. Och det måste passa med tiderna som stallägaren fodrar hästarna (hon har egna hästar i stallet och ansvarar för fodring samt deras utevistelse, och jag ansvarar för våras utevistelse).

Liknande trådar

Hästvård Hej. Är det någon fler som har häst med artros i halskotpelaren? Givetvis har vi kollat upp detta och fått en diagnos och fört en...
Svar
6
· Visningar
415
Senast: Lavinia
·
Hästvård Min häst har gipsad bakhov pga. sår i sulan. Ytterst är gipset tejpat med silvertejp, men känns som att silvertejpen inte kommer hålla i...
Svar
14
· Visningar
589
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
742
Senast: tara
·
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
2 030
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka