uteslutning pga hälta, vanligt?

Sv: uteslutning pga hälta, vanligt?

Jag ber allra ödmjukast om ursäkt om jag trampat någon på tårna, men ber samtidigt CK att inte uttala sig om huruvida jag är en kompetent hästägare eller ej.

Jag vet inte vem du är alls, jag menade ingen speciell person.

Men jag tycker det är beklagligt varje gång det står en arg ryttare och en ännu argare förälder/make och tittar när en 2 gradigt halt häst springs upp av en funktionär och 3 veterinärer säger "men snälla, ser ni inte att han är halt", och dom svarar, "Han rör sig så..."

Vill inte lägga mig i "hälta-diskussionen", men det är ju sisåhär när det ska vara med domare i en tävling (och det brukar det ju vara i någon form så fort det ska tävlas) att domaren dömer och möjligen kan man överklaga (lämna in protest), men DOMAREN DÖMER.

Det du själv kan påverka vid en tävling är DIN egen prestation, DIN prestation tillsammans med det djur du ev tävlar med.
Övrigt (vem som dömer, hur den dömer, vad det är för väder, hur dina medtävlare beter sig, vad det är för banläggning, banskiss mm) kan du INTE påverka. OCH så fungerar det för ALLA.

Jag tävlar mycket hund (bara startat en 30 PP i distans än) och där hör man massor med konstiga kommentarer på en tävlingsplats:
*Det regnar/är för varmt/blåser osv osv osv och det går inte bra för oss då därför att bla bla bla
*Å nej, domaren har ritat banan så... det är inte bra för att bla bla bla
*Det hindret var inte kontrollerat ordentligt och därför bla bla bla..

ja, jag kan göra en hel kilometerlång lista...
Sådana här "störande moment" är bara störande om man väljer att se dem just så. Om man istället bestämmer sig för att det enda som är påverkbart vid den här tävlingen (som jag faktiskt själv har valt att anmäla mig till) är MIN inställning, MIN förberedelse och MIN (och djurets) prestation.

Men det är en smaksak hur man vill göra.

(och jag tävlar ändå med en pudel i hundvärlden - en "diskriminerad" ras i tex lydnad och bruks, men det är fortfarande VÅRAN prestation som JAG kan påverka - och dessutom vill jag ha KUL tillsammans med min hund...)

Vill inte lägga mig i "hälta-diskussionen", men det är ju sisåhär när det ska vara med domare i en tävling (och det brukar det ju vara i någon form så fort det ska tävlas) att domaren dömer och möjligen kan man överklaga (lämna in protest), men DOMAREN DÖMER.

Det du själv kan påverka vid en tävling är DIN egen prestation, DIN prestation tillsammans med det djur du ev tävlar med.
Övrigt (vem som dömer, hur den dömer, vad det är för väder, hur dina medtävlare beter sig, vad det är för banläggning, banskiss mm) kan du INTE påverka. OCH så fungerar det för ALLA.

Jag tävlar mycket hund (bara startat en 30 PP i distans än) och där hör man massor med konstiga kommentarer på en tävlingsplats:
*Det regnar/är för varmt/blåser osv osv osv och det går inte bra för oss då därför att bla bla bla
*Å nej, domaren har ritat banan så... det är inte bra för att bla bla bla
*Det hindret var inte kontrollerat ordentligt och därför bla bla bla..

ja, jag kan göra en hel kilometerlång lista...
Sådana här "störande moment" är bara störande om man väljer att se dem just så. Om man istället bestämmer sig för att det enda som är påverkbart vid den här tävlingen (som jag faktiskt själv har valt att anmäla mig till) är MIN inställning, MIN förberedelse och MIN (och djurets) prestation.

Men det är en smaksak hur man vill göra.

(och jag tävlar ändå med en pudel i hundvärlden - en "diskriminerad" ras i tex lydnad och bruks, men det är fortfarande VÅRAN prestation som JAG kan påverka - och dessutom vill jag ha KUL tillsammans med min hund...)

Och just därför vill man inte möta en veterinär/domare/funktionär som kommer och surar när man är jättenöjd med sin och sitt djurs insats! Och fortfarande-man måste räkna med att man kan misslyckas på något sätt, men det ska vara kul & börja tävla!
(den vetr jag fick på distanstävling och även sura funktionärer kan ju förstöra hela dagen, medans trevliga människor kan göra att det är kul även om man inte vann tex, varit med om det på både distans och agilitytävlingar) Vill man ha in nya i sporten måste man välkomna dom med!

Och just därför vill man inte möta en veterinär/domare/funktionär som kommer och surar när man är jättenöjd med sin och sitt djurs insats! Och fortfarande-man måste räkna med att man kan misslyckas på något sätt, men det ska vara kul & börja tävla!
(den vetr jag fick på distanstävling och även sura funktionärer kan ju förstöra hela dagen, medans trevliga människor kan göra att det är kul även om man inte vann tex, varit med om det på både distans och agilitytävlingar) Vill man ha in nya i sporten måste man välkomna dom med!

...ja men just detta! :grin:
Det är precis sådana "störande moment" som man måste lära sig att hantera - OM du har haft en toppendag och är nöjd med er insats (vilket jag tycker man ALLTID ska vara - välj att fokusera på det som har gått bra! Det andra, som inte är dåligt utan bara har gått mindre bra, tar man bara med sig och tränar vidare på...) så måste man hålla kvar fokus HELA VÄGEN (och vet bes ingår i tävlingen) och fortsätta med rätt inställning tills ALLT är slut. Först då har man ju gjort en total insats och PÅ DEN VÄGEN kan man stöta på diverse "störande moment" som man alltså kan välja "bort", välja att inte lägga onödig energi på.

Du kan såklart inte ändra någons humör - men du kan ändra din inställning till någons humör. Låter du dig påverkas så kan du inte lägga det/skylla på någon annan. Kan tyckas låta jädrans pretantiöst, men det är BARA du som mår dåligt/får en tråkig upplevelse av att bli påverkad av alla dessa "störande moment".

Är såklart upp till var och en (OCH det kräver lite träning, men läs gärna Niina Svartbergs tävlingspsykologiböcker!), men hela totalbilden blir så himla mycket roligare om man fokuserar rätt. PLUS att för min del så började dessutom de större resultaten (i hundtävlingar då) komma när jag började tävla för att det var KUL och INTE för att få placering, vinna, bli godkänd! Kan numera tävla mot mina egna resultat och mot mig själv (även om tävlingsjävulen :devil: såklart finns i bakhuvudet).

Alltid göra sitt BÄSTA och se till hästens/hundens BÄSTA. Träna för att ha BÄSTA förutsättningar - du kan ändå aldrig påverka någon annans humör/bedömning/åsikt osv. och då är det ju även helt onödigt och slöseri med värdefull energi att låta sig själv påverkas av andra (i tävlings/prov-situation). :laugh:

Och just därför vill man inte möta en veterinär/domare/funktionär som kommer och surar när man är jättenöjd med sin och sitt djurs insats!

Nu svänger vi från tråden, men jag måste få påpeka att det även finns en hel del ryttare som gör att vi tävlingsarrangörer har svårt att få ihop funktionärer....

Tänk på att det är inte helt enkelt att vara funkis/annordnare (har varit med att ordna en tävling) av en tävlig heller, stressen kan göra att man just då inte orkar eller har tid att gäldjas och va helt tillmötesgånde. Men ni ska veta att man glädjs åt alla duktiga ryttare som kommer och rider på tävlingarna och trivs. Va nöjda med eran egen medverkan vare sig ni satsar på seger eller bara ta sig runt.
Hälta är jättetråkit och skitjobbigt, men att ifråga sätta gör det bara jobbigare för en själv och till viss del de runt omkring.
Vi har haft ett riktigt skit år i år med flera uteslutningar, avlivning, men antingen får man byta gren (inte för det är säker att det går bättre) eller så får man ta reda vad man gör för fel, för det är nog inte vets. fel att man åker ut... Ibland har man bara otur så är det, va glad att hästen är ok när ni kommer hem och inte går med en envis hälta i månader.
Det här inte riktat till en utan lite till alla.
Lycka till:laugh:

Vart har jag skrivit att veterinärer bara håller på med distans????:grin:
Jag skrev också tydligt att jag inte sett att någon varit elak mot en travare, men att en islänning mobbades ut av någon anledning, dom var jätteotrevliga och klagade.
Jag blev inte alls heller stoppad mellan rundorna, vad fick du det ifrån?:grin: Det var efter målgång och inga avikelser fanns från första till sista besiktningen, som jag skrev, varför skulle jag annars blivit så förvånad?? Dessutom fick jag ett väldigt otrevligt bemötande av alla, ändå inget mot tjejen med islänningen.....

Jag har inte skrivit att du blev det, så var har du fått det ifrån?

KL

CK: då kanske jag är en av de få ryttare som bad veterinären utesluta mig för att hästen inte riktigt fick med sig ena bakbenet när vi svängde runt, veterinären tänkte godkänna mig, men eftersom det var en sträcka kvar så tyckte jag det var lika bra att utgå! För får inte hästen med sig ena benet då så hur illa blir det efter 2-3 mil till?

blir man utesluten av en hälta som är så liten att man själv inte ser den så ska man igentligen tacka veterinären för att denne hjälpte en att inte göra illa sin häst så mkt! För fakta är nog på de flesta hästar att de skulle springa låångt med brutna ben om ryttare bara bad dem (de skulle iaf försöka ;))

blir man utesluten av en hälta som är så liten att man själv inte ser den så ska man igentligen tacka veterinären för att denne hjälpte en att inte göra illa sin häst så mkt! För fakta är nog på de flesta hästar att de skulle springa låångt med brutna ben om ryttare bara bad dem (de skulle iaf försöka ;))

Amen! :bow:

Jag blev utesluten i danmark. På en hälta som veterinärerna knappt märkte. Klart jag var besviken, lång resa och mycket pengar.
Hemma åker jag in och kollar min häst 5 dagar senare. De gör världens hätutredning men finner hästen fräsch. (han var även kollad någon vecka innan starten) Säger åt mig att fortsätta rida/tävla.

Jag står på mig och vill ha ett UL. Då visar det sig att han fått skador på senan av benskyddet. så hästen kan vara "fräsch" men ändå skadad. Tänk ifall jag fått gå alla 16 milen med benskydd???? Kanske hade senan pajat totalt? Jag är tacksam att jag fick bryta innan min häst gick sönder.

oj vilken tur! jag blir hellre utesluten en gång för mycket än att en eventuell hälta förvärras, å sen tycker jag att det är så svårt att se om det är något fel i rörelsemönstret om inte hästen är rejält halt...

Håller absolut med men jag blev utesluten som etta i mål för en hälta som ingen såg. Erkänner villigt att jag inte alls var speciellt glad. (Tvärtom ganska sur) Hade jag blivit utesluten i paus tror jag inte det hade känts lika hårt, men då gick han igenom utan anmärkning.

Jag kollar alltid upp min häst efter tävling, inte alltid av veterinär men av någon som jag vet har mer erfarenhet än mig (massör, equiterapeut, hovslagare el liknande)

Veterinärerna behövs absolut, men just den gången ville jag inte direkt inse det :o

Sedan kan jag oxå hålla med CK om att 1 och 2 kan användas mera än det gör

Jag kan väcka den här tråden till liv med en liten rapport.

Jag har gjort en liten oansenlig bedömning efter vår klubbs tävling.
(Jag hade inte precis alla veterinärkort kvar, tror det är ett som fattas.)

Men hur som, av 8 uteslutna på hälta i 12-milsklassen så var det 5 (fem) som i tidigare grind hade en 1a eller 2a på rörelser.

Så där kan man inte klaga på att inte siffrorna användes.

Det var även flera hästar som hade nån 1a i nån grind, men sen var ua i slutbesiktningen.
Kanske dom som tog anmärkningen på allvar, och sänkte tempot?

Jag tävlar travare och har aldrig kännt mig "satt under lupp" mer än andra vid vet.bes. De gånger jag har åkt ut, så har hältan funnits där. Klart man blir lite sur/ besviken men jag brukar upptäcka att surheten/besvikelsen eg är riktad mot mig själv, för att jag inte har ridit tillräckligt bra.

Att vetr inte kan se vad som är hälta/rörelsestörning hos travare, är inte troligt. Travhästen torde vara den enskilt största rasen i landet, således borde vetr. träffa fler travhästar än andra, och därmed se fler halta travhästar...

Jag tror en orsak till att många med travare känner sig missförstådda är att de springer för sakta när de travar upp hästen.
En del travare behöver lite tempo för att ha en rytm.

CK: då kanske jag är en av de få ryttare som bad veterinären utesluta mig för att hästen inte riktigt fick med sig ena bakbenet när vi svängde runt, veterinären tänkte godkänna mig, men eftersom det var en sträcka kvar så tyckte jag det var lika bra att utgå! För får inte hästen med sig ena benet då så hur illa blir det efter 2-3 mil till?

En fråga bara... Varför utgick du inte bara på egen begäran? Varför be veterinären utesluta?

(Varför blir inte mitt inägg gult där jag har citerat?) :mad:

Jag svarar eftersom det var jag som skrev det.

jag ville att veterinären skulle kolla på hästen så fort som möjligt och när vi pratade om vad han såg så sa jag bara uteslut mig, att utgå på egen begäran kom aldrig in i min skalle, spelar ju ingen roll för hästens del och i det läget var jag bara orolig över hästen. Men visst hade jag kunnat göra så, men jag såg ingen anledning till det då, mer än att det ser bättre ut på pappret, men vad spelar det för roll? det är ju knappast som att hästen bryr sig.

Ok, jag förstår. Undrade bara :-)

Ett litet tillägg.
Numera kan man inte utgå på egen begäran utan att ha besiktigat hästen. Är då hästen ok så blir det "utgått på egen begäran" men är hästen ex halt så utesluts den för hälta.
// Linda

Liknande trådar

Hästvård Idag var vi iväg på klinik och känner bara att jag skulle vilja ventilera mig lite. Se om fler kanske har liknande problem? Veterinären...
Svar
0
· Visningar
310
Senast: Zevzan
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
956
Senast: igbest
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 723
Senast: Lavinia
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
5 037

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• 10 middagar
  • Träning och hälsa del 12
  • Vad gör vi? Del CCVII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat