uteslutning pga hälta, vanligt?

panzy

Trådstartare
Läst lite resultatlistor och tycker det känns som att många åker ut pga hälta i de högre klasserna.
Är det så? Är det vanligt/"normalt" att hästen blir halt?
Vad beror de flesta hältorna på?

Sv: uteslutning pga hälta, vanligt?

Utan att vara veterinär skulle jag ändå tippa på att de flesta hältorna som hästarna åker ut för beror på muskeltrötthet eller sulömhet om det varit hårt och stenigt. Alltså sådant som ger sig ganska snabbt, ibland redan till kvällen eller dagen efter. Däremot är det helt rätt att de får avbryta sin tävling för om man fortsätter pusha hästen när de här små rörelsestörningarna visar sig så kan man säkerligen se fram emot en riktig hälta.

Det är synd bara att det här med hälta låter så illa. Om de som inte är insatta i distans verkligen tror att hästarna blir "åka-till-kliniken-halta" så förstår jag att de tror att det är en farlig sport. Vet inte om man skulle komma på ett bättre uttryck för dessa hältor som de åker ut för, som inte är så närbesläktat med de långvariga hältor som folk föreställer sig att det är.

Det kan oxå bero lite på vad du har för häst. Jag som rider travare blev tex. utesluten för hälta vid målgång igår, trots att min häst inte var halt. Veterinären hade förmodligen ingen vana av att se travhästar och deras rörelsemönster som ibland kan se annorlunda ut mot tex arabers.
Jag fick då veta av andra på tävlingsplatsen att man ofta blir utesluten när man rider travare, av just denna anledning. En tjej hade blivit utesluten på frisk häst så många gånger att hon sålt travaren och köpt en arab istället....

men så ska/kan det ju inte vara :crazy: då blir det ju helt fel. Travarna blir ju allt vanligare i distanssporten, iaf på lägre nivå, vilket jag tycker är kul eftersom det är en sport där de faktiskt kan tävla på hyffsat lika villkor. Då kan man ju inte utesluta pga annorlunda rörelsemönster, då skrämmer man ju bort travhäst-ägarna :(

iofs har jag aldrig upplevt det så, har själv startat distans med travare och då va närmare halva startfältet travare, ingen va utesluten.

veterinären är ju säkerligen bra mkt duktigare på hältor än både du och jag tillsammans, så jag tror h*n gjorde en korrekt bedömmning!

Det är många som inte känner/ser små hältor, framförallt om det tex är på båda bak eller liknande.

Ett bra tips är att hitta det travtempo som travaren ser renast ut på och springa upp i det tempot. En del travare ser ju halta ut om de går gå för långsamt, så springer du upp med hästen i ett för långsamt tempo så ser den inte ren ut.
Det är ju lite av sportens charm, att man måste använda hjärnan för att hitta lösningar.

veterinären är ju säkerligen bra mkt duktigare på hältor än både du och jag tillsammans, så jag tror h*n gjorde en korrekt bedömmning!

Det är många som inte känner/ser små hältor, framförallt om det tex är på båda bak eller liknande.

Det stämmer bra. Dessutom tittar många bara på benen, men hältor kan även visa sig på att korset blir orytmiskt osv.

Om veterinären påstår att hästen är halt, så är den nog det.
Sen om inte ägaren ser det, säger det mer om ägaren än om veterinären.

Det kan oxå bero lite på vad du har för häst. Jag som rider travare blev tex. utesluten för hälta vid målgång igår, trots att min häst inte var halt. Veterinären hade förmodligen ingen vana av att se travhästar och deras rörelsemönster som ibland kan se annorlunda ut mot tex arabers.
Jag fick då veta av andra på tävlingsplatsen att man ofta blir utesluten när man rider travare, av just denna anledning. En tjej hade blivit utesluten på frisk häst så många gånger att hon sålt travaren och köpt en arab istället....

Har hänt mig, blev jätteförvånad och besviken:(
(vet inte om det var för att jag hade travare, men jag fick ett jättedåligt bemötande, vilket även en med islänning fick:()
Känner min häst jätteväl och han har en rörelsestörning ibland i skritten, visade dock inget då.
När man blir överlycklig över att klara en femmil i sitt eget tempo och sedan blir utesluten av fel anledning, då är det inte kul att tävla.. (och ja, jag kollade upp min älskling allt jag har kunnat med veterinär mm)

Fast att de är ohalta efter 15 minuter betyder ju inte att veterinären uteslutit hästen felaktigt.
De bedömmer vad de ser när hästen travar upp.

Jag har sett massor med hästar åka ut för hälta när jag är på tävling, och i samtliga fall har jag sett att de varit orena. I flera fall vägrar ryttaren se samma sak.

Det jag kan önska är att anmärkningarna 1 och 2 sätts lite oftare, och inte bara en 3a direkt.

Kan inte annat än att hålla med CK.
Har aldrig hört talas om en veterinär dessutom som endast är inriktad på bara araber. Deras uppgift är ju att hitta eventuella hältor, eller orenheter vilket, som tidigare nämnts här, inte betyder att hästen är halt när man kommer hem sen.

Skulle det kännas bra om en veteriär på tävlingsplatsen anmärker att hästen går orent, man börjar "bråka" om det och vill trava upp igen och går på och tjatar och hittar på ursäkter?
Vill man verkligen ha sin häst godkänd på det sättet?
Distans går ju ut på att visa upp en frisk och helt ren häst, före, under och efter en tävling.
Det ska ju inte finnas några som helst tveksamheter lixom.

Jag litar till hundra procent på deras utlåtande. Dessutom brukar dom rådfråga sina kolleger när det uppstår tveksamheter.

Emma S

I mitt fall så var det fler som kollade på uppspringningen (själv ser man ju inte exakt om man springer själv) och som blev jätteförvånade över att att vi fick hälta:(
Hade vi fått en 1a eller 2a hade jag faktiskt inte blivit besviken, men en direkt uteslutning och av en nonchalant vetr, det kan iaf få mig att inte vilja tävla:(

Tror inte att vetr kollar efter arabsteg heller, men då var det en ren "rasmobbning" på den hästen jag beskrev som var innan oss.
Om man vill ha in fler i sporten, gäller det ju ett bra första intryck, inte någon som är elak när man klarat sin ritt.
(därav inte sagt att ingen kan uteslutas, så är ju tävlingen, men i onödan och med otrevligt bemötande är det inte okej!..)

men herre jösses, tror ni att veterinärerna bara håller på med distans? :crazy:

de är vanliga veterinärer som alltså mest håller på med de vanliga hästarna, och travare är betydligt vanligare än vad araber är! För att inte tala om halvblod!

nä skärp till er alla som tror det! jag tror inte på något sätt att de favoritiserar raser.

om du hade fått en 2 a då, hade du ridit vidare? Jag tycker det är bra att veterinären säger ifrån ganska tidigt, innan det har hunnit bli nån jätte allvarlig skada (om man har tur) att rida runt på en häst med rörelsestörningar är aldrig bra, då överbelastar de nästa ben och innan man vet ordet av så är hästen halt på alla 3-4 ben, INTE kul!

Jag har tävlat både arab och travare samt en korsning av bägge och jag har aldrig upplevt att det varit någon särskild skillnad på dem hos någon vetrinär någonsin.Jag har ridit och tävlat distans sedan 1994 med bägge raserna.
Många araber ser ju också vansinnigt lustiga ut med när de springer upp...
Kohasiga och paddlar med frambenen...
Men är de halta åker de ut med..
Ibland kan en hälta bero på att hästen är muskeltrött eller har belastat sej snett under flera timmar, dessa hältor är oftast inte synliga efter någon timme för de flesta ögon.
Själv åker jag alltid och kollar mina hästar hos min vet som ser hästen på ett rullband när den rör sej och då brukar han hitta orsaken till hältan när han ser dem där.
Jag har inte åkt ut jättemånga gånger men alla gånger det hänt har vi hittat orsaken på rullbandet men inte sett det hemma i hagen eller vid upptravning hemma direkt efter tävling..
De gånger jag åkt ut på hälta och inte själv sett var hästen var halt efteråt har det dessutom inte varit det benet jag blev utesluten på utan det har varit motsatt ben vilket gör att de överbelastat det benet som varit fräscht och då visat det benet istället.
Sedan kan jag oxå hålla med CK om att 1 och 2 kan användas mera än det gör och även reinspection. Och att man måste träna att springa upp med sin häst i det tempot som den gör sej bäst i och att eftersträva att själv gå i samma steglängd särskilt om upptravningarna sker på tyngre underlag typ ridvolt eller gräs..
Själv föredrar jag asfalt eller plan torr nerklippt gräsplan som typ Simlången.
Men jag tror inte att någon behöver känna att de åkt ut utan att det varit något synligt även om det är en målgångsupptravning så skall alltid parametern vara att hästen skall vara Fit To Continue alltså kunna gå en runda till...

Reagerar på detta att hästen var inte alls halt på målgången enligt dig utan skyller på travarens rörelsemönster och vetrinärens okunskap.

Hästen blev kollad i förbesiktningen och där var du godkänd.
Du vart även kollad i grinden och vart godkänd av en veterinär där om du rider clear round eller längre och du blev utesluten i målgång och det är enligt dig att veterinären inte kan se travares rörelsemönster.

Då tycker jag att det är konstigt att du ens kom till start.

//

Ojoj, så personligt ni tar det! Jag varken skrev eller antydde att alla veterinärer (eller ens någon) "mobbar" travare! Och om någon av Er här tror att jag är en dålig förlorare; ok fine, tro det då. Jag kollade NATURLIGTVIS upp min häst efter tävlingen, min vanliga veterinär kom och gjorde t.o.m böjprov utan anmärkning dagen efter tävling. Jag inser såklart att veterinärer är bättre på att se hälta än jag då de har lång utbildning och oxå oftast lång erfarenhet. Problemet i det här specifika fallet var att ingen av de andra som såg min häst kunde se någon markering SAMT det jag fick höra efteråt: att detta var vanligt när man hade travare. Jag har inte tävlat så många gånger utan lyssnar såklart på dem som tävlat längre och mer än mig och har mer rutin.
Jag ber allra ödmjukast om ursäkt om jag trampat någon på tårna, men ber samtidigt CK att inte uttala sig om huruvida jag är en kompetent hästägare eller ej.
Det stämmer bra. Dessutom tittar många bara på benen, men hältor kan även visa sig på att korset blir orytmiskt osv.

Om veterinären påstår att hästen är halt, så är den nog det.
Sen om inte ägaren ser det, säger det mer om ägaren än om veterinären.

Ja det är inte lätt alla gånger. Travare blir väl tyvärr ofta "mobbade" men kanske inte just av veterinärer. Har tyvärr oxå hört att statistiken säger att travare blir strukna ofta men om det är just för att dom är travare är ju svårt att säga. (Blev struken själv för inte alls länge sen och blev jättebesviken eftersom jag inte upplevde hästen som halt, men det är ju veterinären som bestämmer det där...)
Jag säger bara - glöm och gå vidare. Det går säkert bättre nästa gång!:)

en veterinär kan ju utesluta om hästen inte har en bedömmningsbar trav oxå, för det ska ju vara trav, har hästen nåt mellan grisepass och trav (om det är möjligt?) så kan ju inte veterinären veta om den alltid springer så eller om den är halt, veterinären kan ju bara utgå från det den ser. gissar att folk med isisar kan råka ut för samma problem?

Sen är det många travare som är snea, om de har gått på bana alltså, och inom distansen är ju det en enorm nackdel! belastningen blir ju jätte fel under jätte lång tid!

Själv har jag motsatta problemet, jag säger att hästen är helt klart oren medans veterinären säger att den ser väldigt fräsch ut... Det kommer nog sluta med att jag åker till halmstad iaf, fast att jag tycker det är för långt! Orenheten på min häst känns rätt tydligt när man travar, han är tydligt lägre på ena bak på nåt konstigt sätt, stor skillnad på vilket sittben jag sitter ner på.

men herre jösses, tror ni att veterinärerna bara håller på med distans? :crazy:

de är vanliga veterinärer som alltså mest håller på med de vanliga hästarna, och travare är betydligt vanligare än vad araber är! För att inte tala om halvblod!

nä skärp till er alla som tror det! jag tror inte på något sätt att de favoritiserar raser.

om du hade fått en 2 a då, hade du ridit vidare? Jag tycker det är bra att veterinären säger ifrån ganska tidigt, innan det har hunnit bli nån jätte allvarlig skada (om man har tur) att rida runt på en häst med rörelsestörningar är aldrig bra, då överbelastar de nästa ben och innan man vet ordet av så är hästen halt på alla 3-4 ben, INTE kul!

Vart har jag skrivit att veterinärer bara håller på med distans????:grin:
Jag skrev också tydligt att jag inte sett att någon varit elak mot en travare, men att en islänning mobbades ut av någon anledning, dom var jätteotrevliga och klagade.
Jag blev inte alls heller stoppad mellan rundorna, vad fick du det ifrån?:grin: Det var efter målgång och inga avikelser fanns från första till sista besiktningen, som jag skrev, varför skulle jag annars blivit så förvånad?? Dessutom fick jag ett väldigt otrevligt bemötande av alla, ändå inget mot tjejen med islänningen.....

Kan ju tillägga att vetr var precis ny från skolan och verkade tycka att h*n var expert, litar mer på erfarna vetr.
(än någon som knappt kollar när man springer upp...)
(och oavsett så tycker jag man ska vara trevlig och inte annat som vetr/funktionär mm)

Kan ju tillägga att vetr var precis ny från skolan och verkade tycka att h*n var expert, litar mer på erfarna vetr.
(än någon som knappt kollar när man springer upp...)
(och oavsett så tycker jag man ska vara trevlig och inte annat som vetr/funktionär mm)

Det tycker jag är en förutsättning om man skall vara funktionär (el veterinär) oavsett disciplin! Givetvis skall man vara trevlig, och även som ryttare och groom. Sen har man ju rätt att tycka vad man vill om folk och veterinärbeslut men....

Liknande trådar

Hästvård Idag var vi iväg på klinik och känner bara att jag skulle vilja ventilera mig lite. Se om fler kanske har liknande problem? Veterinären...
Svar
0
· Visningar
310
Senast: Zevzan
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
956
Senast: igbest
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 723
Senast: Lavinia
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
5 037

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • 10 middagar
  • Träning och hälsa del 12

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat