Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
veterinären är ju säkerligen bra mkt duktigare på hältor än både du och jag tillsammans, så jag tror h*n gjorde en korrekt bedömmning!
Det är många som inte känner/ser små hältor, framförallt om det tex är på båda bak eller liknande.
Det kan oxå bero lite på vad du har för häst. Jag som rider travare blev tex. utesluten för hälta vid målgång igår, trots att min häst inte var halt. Veterinären hade förmodligen ingen vana av att se travhästar och deras rörelsemönster som ibland kan se annorlunda ut mot tex arabers.
Jag fick då veta av andra på tävlingsplatsen att man ofta blir utesluten när man rider travare, av just denna anledning. En tjej hade blivit utesluten på frisk häst så många gånger att hon sålt travaren och köpt en arab istället....
Det stämmer bra. Dessutom tittar många bara på benen, men hältor kan även visa sig på att korset blir orytmiskt osv.
Om veterinären påstår att hästen är halt, så är den nog det.
Sen om inte ägaren ser det, säger det mer om ägaren än om veterinären.
men herre jösses, tror ni att veterinärerna bara håller på med distans?
de är vanliga veterinärer som alltså mest håller på med de vanliga hästarna, och travare är betydligt vanligare än vad araber är! För att inte tala om halvblod!
nä skärp till er alla som tror det! jag tror inte på något sätt att de favoritiserar raser.
om du hade fått en 2 a då, hade du ridit vidare? Jag tycker det är bra att veterinären säger ifrån ganska tidigt, innan det har hunnit bli nån jätte allvarlig skada (om man har tur) att rida runt på en häst med rörelsestörningar är aldrig bra, då överbelastar de nästa ben och innan man vet ordet av så är hästen halt på alla 3-4 ben, INTE kul!
Kan ju tillägga att vetr var precis ny från skolan och verkade tycka att h*n var expert, litar mer på erfarna vetr.
(än någon som knappt kollar när man springer upp...)
(och oavsett så tycker jag man ska vara trevlig och inte annat som vetr/funktionär mm)